Jump to content

Erfaringer med Volvo Penta IPS


Bitteliten

Recommended Posts

Vi var på Vindön forrige uke og hadde gleden av å få en times prøvekjøring i en NordWest 420. Har lyst til å dele litt av erfaringene med dere.

nw420_exterior_3.jpg

 

Denne båten var utstyrt med Volvo Pentas forovervente propeller som sitter som to "pods" under båten. Systemet heter IPS (Inboard Performance System). Det ser slik ut

nw420-2.jpg

ML_volvo_penta_ips_758x228.jpg

 

Systemet er ment å erstatte den gamledagse teknologien med rette akslinger, og gir bedre drivstofføkonomi, mindre støy, bedre toppfart og bedre aksellerasjon.

 

Den 420 som vi testet hadde IPS 600 dvs 2 D6 435 motorer. Det er mer enn nok kraft i en 14 tonns båt. Den aksellerer raskt opp til 20 knop. Topper ca 35 knop og har en behagelig marsfart på ca 28 knop. På marsjfart går det ca 120 liter i timen (det er dobbelt så mye som Windyen bruker :eek:) Nå er det første gang jeg kjører IPS og jeg har aldri kjørt stor båt med akslinger - men jeg erfarte at båten satt mer i vannet enn vår W 37 (planer på en måte ikke så mye som Windyen vår), og den var mindre livlig i svinger. Windyen er som å kjøre en sportsbil - jeg kan kjøre skarpe S svinger med den med inngang i toppfart på 37 knop og etter maks sving er vi aldri under 30 knop. (naturligvis gjort på flatt vann og i kontrollerte former uten trafikk rundt oss). IPS båten var betydelig tregere i sving, og jeg fikk ikke følelsen av at jeg kan kjøre fort opp til en stake og bråsvinge rundt den - her tar ting mer tid. Styringen er datastyrt (som alt annet på IPS :eek: ) så maks rorutslag er avhengig av rpm på motorene. En teknikk for å svinge brått er derfor å slå av på gassen i svingen - hvilket vi ikke testet :smiley:

 

Det beste er kanskje at systemet kan leveres med en joy stick der man kan styre båten "hur enkelt som helst"

nw420_joystick.jpg

 

Dette erstatter behovet for baug-og hekktruster. Dette fikk vi både testet og demonstrert grundig. Det er hur enkelt som helst å få båten til å gå sidelengs. aktiver joy sticken - trykk den til siden - og båten går til siden. Vri på joy sticken og båten vrir seg den veien du vil. Det var 8 m/s vind i baugen og 3 knop strøm da vi testet - og det er overhode ikke noe problem for IPS å kontrollere båten. Maks rpm på motorene er da 1000 rpm. Om man trenger mer kraft kan man trykke på en knapp og maks rpm øker til 1500. Da har man MER enn nok kraft selv ved 15 m/s sidevind for å kjøre båten sideveis ut fra en brygge. Det rareste var at når man trykket jøy sticken til siden så kom ikke et hvin fra baugpropellen som jeg er vant til - tvert i mot brummet to store seksere under dørken (hørtes ut som en buss :wink:) og båten gikk sidelengs.

 

En morsom historie. Noen NW 420 har mistet trimflapsene sine - alle båtene har IPS. Dette var et stort mysterium - helt til NW kom på at med IPS på full kraft kan man bakke båten i 10 knop :eek: Det blir da så stort press på flapsa at de bøyer seg ned og faller av. Nå er flapsene forsterket :smiley:

 

En annen positiv sak: eksosen går ut i IPS podene - dvs under båten. det reduserer mye av eksosen ved oppstart og mye støy i omgivelsene.

To ting er jeg skeptisk til ved IPS:

1. alt er datastyrt - før eller siden er det en risiko at det får hikke. Har lest om MBM's testbåt med IPS som fikk dette - det fungerte greit å komme til kai på en motor - men da virket ikke jpy sticken.

2. propellene sitter forovervendt under båten. Lurer litt på hvor mye det begrenser frihetsfølelsen i forhold til å gå inn i grunne viker. Med drev tilter man opp og kjører på en motor - så man alltid har en propell å komme seg hjem på.

 

Dette er fortsatt et nytt system - det har vært i produksjon i ca 3 år. NordWest har levert ca 85 420'er hvorav 90% er med IPS.

 

 

Volvo Penta har en film om IPS

 

En film til om teknologien - båten har 3xIPS 600 :smiley:

 

Er det noen fler som har erfaring med IPS eller hørt om/lest synspunkter?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan bare formidle at jeg på enkle spørsmål om IPS drevet i Gøteborg messa i 2008 og i Lillestrøm i messa 2008 fikk så nedlatende svar at jeg mistet interessen for det hele.

Jeg trodde ikke at bekledningen min viste hva jeg eventuelt kunne betale.

 

Jeg har nå fullstendig mistet interessen for IPS.

 

Men det er nok min feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med VP representanter både i Gøteborg og i Lillestrøm.

Jeg er i en slik livsfase at jeg har vurdert GP trawler med IPS drev.

Når jeg får så dårlig respons vil jeg avvente det hele noen år.

Jeg synes ikke det er noe hygelig å bli behandelet med så arrogant holdning.

Jeg kommer til å følge med hva som tilbys fra Cummings og andre motorleverandører.

 

-

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke det er noe hygelig å bli behandelet med så arrogant holdning.

Jeg kommer til å følge med hva som tilbys fra Cummings og andre motorleverandører.

 

-

 

Dette er et viktig signal, som båtbransjen bør legge på hjertet. Hvis kleskode skal spille inn, tyder det på lite kunnskap om kundene. En lite moden bransje.

Send dem på kurs til Lunde Båt, Normar. En ærlig oppførsel.

 

Tilbake til tråden:

 

Bitteliten, ville tatt en telefon til de som leverer mange båter som har mulighet for IPS. Jeg er faktisk ikke sikker på om det er levert så mange båter. Men uansett virker systemet bra og det viser at det holder, har de båtene med dette systemet en STOR FORDEL på 2. håndsmarkedet.

 

Jeg synes det er tøft.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Windyen er som å kjøre en sportsbil - jeg kan kjøre skarpe S svinger med den med inngang i toppfart på 37 knop og etter maks sving er vi aldri under 30 knop. (naturligvis gjort på flatt vann og i kontrollerte former uten trafikk rundt oss). IPS båten var betydelig tregere i sving, og jeg fikk ikke følelsen av at jeg kan kjøre fort opp til en stake og bråsvinge rundt den - her tar ting mer tid.

Jeg funderer litt på hvor stort fokus det er på å kunne kaste båten inn i full sving med full fart. Det var slikt vi holdt på med i pubertetsrus med drommedillen. Jeg har aldri senere hatt hverken bruk for - eller lyst til å gi full sving ved full gass. Ei heller å bakke i 10 knop. Og ser man en NW 420 under slike manøver, så tror jeg noen og enhver hadde gjort seg noen tanker om litt vel tidlig ankerdram eller annen hemningsreduserende aktivitet.

 

For øvrig er det å sammenligne svingegenskapene i Windyen med en 14-tonns NW i høy fart noe spesielt. NW'en ville nok artet seg mer sedat uansett drevtype.

Link to post
Share on other sites

.................Så skal jeg lære deg litt om navigasjon :blush:

det var ju du som navigere sist vi var ute....när vi hamnade her....... :smiley: neste gang er det min tur o navigere

 

stridsbat-0-189-41.jpg

 

har litt nitendoerfaring(simulator) av denne båttypen genom Stigfjorden.......da var det bare o starte om computern :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Mye tyder på at drivstoffbesparelsen og effektiviteten har vært betydelig overdrevet.

D6 435 har fått navnet IPS 600 fordi den skal kunne sammenlignes med 600 hk på aksling.

Jeg vil ikke påstå noe, men jeg har en sterk mistanke om at 600 hk på aksling gjør vesentlig større fart enn IPS 600.

 

Joystick på individuelt styrte hekkmonterte drev har konkurenten alt kommet med, og her burde også VP oppdrive et alternativ.

 

Hvis fart og drivstofføkonomi ikke er vesentlig forbedret, kan jeg ikke se noen fordelser med IPS kontra tradisjonelle drev. De er vanskeligere tilgjengelig på vannet, de koster mer, de kan ikke trimmes opp der det er grunt og de detter av ved grunnberøring.

 

Hvis VP ikke kan bedre enn de har prestert på EDC gear/gasskontrollene på, ville jeg vært meget skeptisk til en tilsvarende driftssikkerhet på styringen i tillegg.

 

Hadde sansen for joystick på akterdekket på NW 420. Hvis jeg en dag skal ha båt med FB eller HT, vil jeg nok ha gear/gass og baugthruster kontroller også på akterdekk.

Hadde ikke likt å måtte vasse gjennom salongen i full fart i all slags vær hvis jeg er alene.

Link to post
Share on other sites

Ikke sikker på om du har så mye å lære bort til Gunga... :cheers:

 

Derfor den flott figuren bak. Jeg kjenner jo litt til den svenske herremannen :lol: . Han er vel ikke helt borte når det gjelder nav. Jeg var matros for han i Lysekil. Kun fortøyning

og vasking av fendre.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det at drevene/propellene er så utsatt tror jeg er grunnen til at jeg ikke ville valgt det.

 

Men ser jo klart fordel når man skal legge til kai etc. Støy og drivstofføkonomi bør absolutt være bedre + at man får en bedre utnyttelse av båten.

 

Rodmann har levert mange båter med IPS og de har fått mye skryt. Ikke lenge siden kom det en splett ny 44'er i båsen forran min.

 

Skulle jeg kjøpt en NW 370 eller 420 så tror jeg det ville blitt med drev.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke SÅ mange år siden drev var den helt nye teknik og folk med akslinger betakkede sig for sådan noget "nymodens stads"...

 

Når det er sagt så er det en hård opgave at være fornyeren indenfor teknik og det tror jeg alle med Volvo erkender - jævnfør alle diskussionerne i D-tråden. Personlig ville jeg også vente et par år med at anskaffe IPS og lade "First Movers" tage alle de slag det koster hvis man bevæger sig på "the bleeding edge" af innovationen.

 

(Denne holdning havde jeg ikke haft for et par år siden - men nu er jeg træt af "tekniske udfordringer" og vil bare SEJLE...ikke bekymre mig over alle nye lyde, banken etc...)

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Jeg funderer litt på hvor stort fokus det er på å kunne kaste båten inn i full sving med full fart. Det var slikt vi holdt på med i pubertetsrus med drommedillen. Jeg har aldri senere hatt hverken bruk for - eller lyst til å gi full sving ved full gass. Ei heller å bakke i 10 knop. Og ser man en NW 420 under slike manøver, så tror jeg noen og enhver hadde gjort seg noen tanker om litt vel tidlig ankerdram eller annen hemningsreduserende aktivitet.

 

:smiley: Ikke uventet at det skulle komme en slik kommentar. Dette er noe jeg har gjort 1-2 ganger får å bli kjent med båten. Poenget var å ha noe å sammenligne med - en Windy 37 har meget gode sjøegenskaper. For meg er dette en sikkerhetsgreie - om jeg plutselig skulle oppdage noe i vannet vet jeg hvordan båten fungerer.

Link to post
Share on other sites

:smiley: Ikke uventet at det skulle komme en slik kommentar. Dette er noe jeg har gjort 1-2 ganger får å bli kjent med båten. Poenget var å ha noe å sammenligne med - en Windy 37 har meget gode sjøegenskaper. For meg er dette en sikkerhetsgreie - om jeg plutselig skulle oppdage noe i vannet vet jeg hvordan båten fungerer.

Åja - jeg trodde dette var slik du vanligvis kjørte. Spesielt hvis man sammenholder med tidligere innlegg, så som eksempelvis dette. Hvis man vrenger rundt med slik stil at man funderer på om det er olje i bunnpanna, da undres jeg...

Link to post
Share on other sites

Åja - jeg trodde dette var slik du vanligvis kjørte. Spesielt hvis man sammenholder med tidligere innlegg, så som eksempelvis dette. Hvis man vrenger rundt med slik stil at man funderer på om det er olje i bunnpanna, da undres jeg...

Vet ikke hvor du tar dette fra - men her tar du to helt vidt forskjellige ting som ikke har noen sammenheng og setter sammen. Det er ikke alltid 1+1=2 :wink: Den ene saken handler om kjøreegenskaper på en Windy - den andre handler om marinisering av en bilmotor lagd for racerbanen der trådstarter spør om råd for å få en liten båt til å gå fort som fy. I min verden har ikke de to sakene så stor sammenheng :rolleyes:

 

Du kan gjerne være med ut en tur så kan du prøvekjøre. Tror det er enkleste måten å forstå på.

 

Jeg har ikke noe i mot å svinge jeg da - testet svingegenskapene på en VO 60 en gang også - den kunne også svinge skarpt :yesnod:

 

For meg er sjøegenskaper på en båt en sikkerhetsgreie. Stort sett går vi på autopilot. Nå driver den og svinger frem og tilbake hele tiden også - kanskje jeg har smittet den :lol:

 

Interessant lesning, Bitteliten. Hvordan løfter båten seg i plan? Merker du stor forskjell fra konvensjonelt drev her?

har ikke prøvd denne båten med drev - men NW'en med IPS har ingen planingsterskel - den bare løfter baugen noen få grader når du gir på - så holder den denne vinkelen fra 8 knop til 35 knop. IPS drevene har jo ingen tilt - så eneste mulighet til å justere baugen er med flaps. Det følte jeg egentlig aldri noe behov for. Der man merker forskjell er jo at feks båten min går høyere med baugen opp til ca 15 knop - da begynner den å plane ut - og ved 30 knop strekker den virkelig ut - og da går baugen lavere enn IPS båten.

 

Windy erfarte det samme på sin W44 med IPS - båten planer rett og slett på en annen måte enn med drev. MBY eller MBM skrev en gang at IPS båtene går noen grader høyere med baugen. Blir nesten som en 9/10 planende båt tenkte jeg etter prøvekjøringen. Det så slik ut på hekkbølgen også - 14 tonn i 34 knop gir en del energi i vannet. Det er det viktig å tenke på når man kjører en så stor og rask båt

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uten å være noen ekspert på området, så er det ved propellene kraften blir utviklet. Da propellene på IPS sitter 1-2 meter framfor propellene til et konvensjonelt drev, så er det klart det påvirker hvordan kraften blir fordelt på skroget. Hadde eksempelvis IPS vært montert i baug, altså trekt hele skroget, så er det ikke noe som heter planingsterskel mer. Det samme med sving. På et hekkagregat, så er det hekken som svinger mens baugen ligger fast. Med IPS pga. plasseringen, så vil kraften sideveis være mindre. Hadde IPS vært montert framafor tvers, så hadde den sansynligvis ikke kunnet snu båten annet enn å presse den sideveis.

Link to post
Share on other sites

Nå har jo IPS fordelen med å kunne dreie propellen asynkront, altså svinge de to drevene uavhengig av hver andre. Jeg vil tro de utnytter dette også i fart slik som DP systemer gjør. Dette er igrunn enkel vektor regning, man har to krefter som tilsammen blir en vektor i midten av båten. Det er klart senteret vil komme lengre frem på ips så den ikke "sladder i svingene" på samme måte.

 

Var ombord i denne NW på messen i Bergen og båten var rett og slett nydelig, men med den prisen skulle det bare mangle. Men skjærebrettet fant jeg aldri :lol:

Link to post
Share on other sites

Flott innlegg, Bitteliten. Alltids morsomt å lese om ny teknologi, og ikke minst nye utfordringer...

 

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=531345

 

Mercruiser har noe av det samme som beskrevet ovenfor (DTS). Journalistene var ihvertfall fra seg av begeistring, skal en forstå innlegget rett ;)

Mener også an VG her hadde tatt med noen fra Båtliv, uten at d evt spiller noen rolle fra eller til. Kunne blitt imponert selv jeg av det opplegget der :)

 

Ha en fortsatt fortrffelig kveld/natt :)

Bavaria Sport 39, 2013 mod.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...