Jump to content

Erfaringer med Volvo Penta IPS


Bitteliten

Recommended Posts

Når det gjelder planingsterskel, så er vel IPS mere sammnlignbart med Faste Aksler. En P-42 i 25 knop går ikke spesielt lett/fint i vannet den heller. Båten ser mye finere ut i deplasement fart.

Beklager at det tok litt tid å finne dette bildet - men jeg vil dele dette

nw_420_i_plan.jpg

NW 420 med IPS - ser ut som om den planer fint. Noen vil kanskje se hekkbølgen også

nw_420_hekkboelge.jpg

 

det blir noen liter sjø

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

D6 435 har fått navnet IPS 600 fordi den skal kunne sammenlignes med 600 hk på aksling.

Jeg vil ikke påstå noe, men jeg har en sterk mistanke om at 600 hk på aksling gjør vesentlig større fart enn IPS 600.

 

Hadde sansen for joystick på akterdekket på NW 420. Hvis jeg en dag skal ha båt med FB eller HT, vil jeg nok ha gear/gass og baugthruster kontroller også på akterdekk.

Det hevdes av de aller fleste båtprodusenter at det er en vesentig drivstoff besparelse sammenlignet med rette akslinger. IPS kommer også må med D9 og D11 motorene. Tror nok at vi ikke om så lenge ser ganske store FB bårer (bla fra Fairline) med IPS. Kanksje også 3 og 4 motors installasjoner som Lazarra har i USA. Tre andre fordeler som VP fremhever:

1. Alle husker Fairline 58'en som sank utenfor Arendal for 3 år siden. Den sank fordi akslingen ble dratt ut av båten da de traff et skjør. Med IPS ville drevene falt av - men båten fortsatt vært tett ettersom det er en konstruert bruddflate i drevet.

2. Det er mindre støy i en IPS båt enn en drevbåt fordi motorene kommer lenger bak (også lenger bak enn om man bruker V gir på akslingen) og eksosen går ut gjennom IPS drevet under vann

3. Joysticken er naturligvis salgsargument nr 1. Store FB båter med stort vingfang har de fleste sett slite med å komme til kai eller fra kai i mye vind. Det produsentene ikke prater om er at det er en betydelig enklere installasjon enn aksling. Sies at de sparer minst 50% av tiden. Men billigere er det ikke :wink:

 

Uten å være noen ekspert på området, så er det ved propellene kraften blir utviklet. Da propellene på IPS sitter 1-2 meter framfor propellene til et konvensjonelt drev, så er det klart det påvirker hvordan kraften blir fordelt på skroget.

Vekten kommer også lenger frem enn på en båt med drev. VP har fått seg en på kjeften fra CMD med deres joystick system for hekkagregat. Det blir interessant å se hvordan VP svarer på det.

 

Er det en bittelitte større Bitteliten vi ser bilde av eller :lol:

For å være helr ærlig hadde ikke det vært meg i mot :smiley: Noen som kan få Hamar til å velge ut de rette tallene i dag ? :wink:

Link to post
Share on other sites

Flatt vann den dagen - så jeg fikk ikke testet i så mye sjø utover egen hekksjø. Men 14 tonn og 30 knop gjør jo vei i vellinga uansett :smiley:

 

Skroget på NW'en er ikke helt flatt akterut - det har en ganske skarp V bunn helt akter - mens andre planende båter er flatere akterut. Det gjør nok at den sitter ganske godt i vannet (vet at 390'en har fått kritikk for mye avdrift ved sidevind i havn). NW 370 har samme skrogform som 420'en.

 

NW jobber med et par nye båter også var det noen som visket meg i øret. Både FB og annet. Blir spennende å se hva de kommer opp med

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Løfter denne tråden litt da jeg smått vurderer en båt med IPS.

Nå som det har gått noen år, hvordan er brukererfaringene? Har fått med meg at der hvertfall er et par medlemmer her med IPS.

 

Hvordan er dette å eie? Service og vedlikehold dyrt eller komplisert? Jeg er av typen som vil ha minst mulig med merkeverkstedene å gjøre og liker å gjøre det meste selv.

Hvordan er innslaget ved giring? Hardt klunk som med drev, eller mykt som en hydraulisk girkasse?

Er det mulig å gå for en motor? Styringen er elektronisk, så hvordan funker det om kun den ene tenningen er på? Svinger begge drevene?

 

Mye kalibreringer, feilmeldinger eller behov for diagnoseverktøy? Andre feil som går igjen?

Det jeg er ute etter er hvordan IPS er og eie når garanti og reklamasjonsrett har gått ut?

 

Er mildt sagt skeptisk til sårbare forovervendte propeller. har ikke for vane å gå på grunn, men tenker på ting og tang som flyter i vannet.

Jeg teorien er at de skal falle av om de treffer en vertikal hindring som skroget går klar av, men har lest et par rapporter om dette ikke alltid skjer i praksis i real world conditions.

 

Takker for svar!

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Løfter denne tråden litt da jeg smått vurderer en båt med IPS.

Nå som det har gått noen år, hvordan er brukererfaringene? Har fått med meg at der hvertfall er et par medlemmer her med IPS.

 

Hvordan er dette å eie? Helt topp. Mye mindre bekymringer enn drev. Også går båten bedre, bråker mindre og soter mindre.

 

Service og vedlikehold dyrt eller komplisert? Nei, bytte hydraulikkolje, oljefilter og anode i eksosutløpet. Store anoder på akterspeilet. Vi har erstattet de med elektronisk antikorosjonssytem. Velkjent at det går mye anoder.

 

Jeg er av typen som vil ha minst mulig med merkeverkstedene å gjøre og liker å gjøre det meste selv.

Hvordan er innslaget ved giring? Hardt klunk som med drev, eller mykt som en hydraulisk girkasse? Mykt, ikke klunk

Er det mulig å gå for en motor? Ja, maks 1500 rpm. Styres av evc

 

Styringen er elektronisk, så hvordan funker det om kun den ene tenningen er på? Svinger begge drevene? Vet ikke, men båten svinger fint for en motor.

 

Mye kalibreringer, feilmeldinger eller behov for diagnoseverktøy? Nei. Joy stick kan kalibreres. Har gjort en gang for morro.

Andre feil som går igjen? Ikke om bulletiner er fulgt. Var en tidlig serie med clutch problem. Garantisak. Lukter da brent av oljen. Vi har byttet to joy sticker på garanti. Første da båten var ny, den datt fra hverandre. Andre var det elektronikkfeil med. Hadde en del morsomme situasjoner pga den. Styrefeil i trange havner med vind... Feil borte etter restart av motorer og helt borte etter diagnose og bytte.

 

Det jeg er ute etter er hvordan IPS er og eie når garanti og reklamasjonsrett har gått ut? Ikke det jeg bekymrer meg for. Finnes en oring på ei pumpe som kan lekke. Enkel å bytte visstnok.

 

Er mildt sagt skeptisk til sårbare forovervendte propeller. har ikke for vane å gå på grunn, men tenker på ting og tang som flyter i vannet. Det tenkte jeg også på. Har ikke en eneste negativ opplevelse, bortsett fra ei bøye i havn jeg fikk under båten og i propellen. Motoren stoppet, ingen skade. Samme hadde jo skjedd uansett drev, ips eller aksel.

 

Jeg teorien er at de skal falle av om de treffer en vertikal hindring som skroget går klar av, men har lest et par rapporter om dette ikke alltid skjer i praksis i real world conditions. Kommer an på båtens konstruksjon. Har sett flere NWer med avslått drev uten skrogskade. VP spesifiserer dimensjon på ringen rundt drevet, ikke resten av skroget. har hørt om grunnstøtt båt som nesten dro av akterspeiletfordi det var svakeste punkt. Vistnok en fransk båt

 

Takker for svar!

 

Se over. Båten er fortsatt på vannet om du vil kikke :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for svar bitteliten!

Hva slags olje og hvor mye går det på drevene?

Slik jeg tolker svaret ditt, er det lameller som sørger for kløtsjingen i inngrepet ala en hydraulisk kasse og ikke metallkon slik som på drev.

Har det vært noe kaviteringskader på NiBral propellene slik som på DPH? Har hørt et sett koster opp mot 50 båtpenger?

Hva var grunnen til at 2 joysticker måtte byttes? (Red: ser svaret ditt nå) En av de jeg ser på har joystick.

Vet ikke om du har kjørt noe særlig Aksel i dobbeltinstallasjon, men blir manøvreringen lik om man kun bruker spakene på godt gammelt vis?

 

Takker for svar bitteliten!

Hva slags olje og hvor mye går det på drevene?

Slik jeg tolker svaret ditt, er det lameller som sørger for kløtsjingen i inngrepet ala en hydraulisk kasse og ikke metallkon slik som på drev.

Har det vært noe kaviteringskader på NiBral propellene slik som på DPH? Har hørt et sett koster opp mot 50 båtpenger?

Hva var grunnen til at 2 joysticker måtte byttes? En av de jeg ser på har joystick.

Vet ikke om du har kjørt noe særlig Aksel i dobbeltinstallasjon, men blir manøvreringen lik om man kun bruker spakene på godt gammelt vis?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

 

 

Takker for svar bitteliten!

Hva slags olje og hvor mye går det på drevene? Hydraulikkolje fra vp. Rundt 20 liter per drev

Slik jeg tolker svaret ditt, er det lameller som sørger for kløtsjingen i inngrepet ala en hydraulisk kasse og ikke metallkon slik som på drev. Korrekt, om jeg er korrekt informert. Det klunker ikke

Har det vært noe kaviteringskader på NiBral propellene slik som på DPH? Har hørt et sett koster opp mot 50 båtpenger? Nei, ingen kaviteringsskader på mine. Sett koster rundt 25 tusen pr drev

 

Hva var grunnen til at 2 joysticker måtte byttes? En av de jeg ser på har joystickProduksjonsfeil på begge. Den nede har fungert i 5 sesonger uten feil. Første skrudde jeg toppen av ved bruk, andre var det el feil på. Fikk alarm ved innkobling av joystick styring.

Ips uten joystick???? Da er jo nesten hele poenget borte Det er jo 3/4 av morroa og ikke minst økt sikkerhet. Vet om nw420 som gikk sideveis fra kai med over 20m/s vind inn rett i sida. Og ombord hos oss kan alle ta båten til kais. Og fortøyning i akter bøyer er såre enkelt. Styrer båten innenfor halv meters feilmargin alle veier.

Vet ikke om du har kjørt noe særlig Aksel i dobbeltinstallasjon, men blir manøvreringen lik om man kun bruker spakene på godt gammelt vis? Nei, ikke mye akselerfaring, men jeg kjører ofte som med aksel, dvs bruker propellene som ror, og en av gangen eller en hver vei. Med joy stick blir bevegelsene i båten litt sterkere.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Rodman 38 :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nei det er vel vanskelig å si men merker meg en interessant ting. Det er en voldsom prisforskjell på Fairline Squadron 48 (IPS) og Squadron 50 (Fast aksling).

 

Dette er jo ikke to like båter, sistnevnte er to fot større og litt bredere. Men SQ48 har den nyere midtkabinsløsningen og andre løsninger jeg liker litt bedre som forutvendt og forhøyet salong forut på BB side for passasjerene slik at de kan følge med på seilasen.

 

Mens SQ48 med D6/435 IPS 600 (870 hk) har tilsynelatende omtrent samme ytelser som SQ50 med D11/1340 hk er prisforskjellen på nesten 3 millioner for "grunnbåten" i disfavør av SQ50.

 

Er det slik at motoriseringen blir svært mye rimeligere med IPS kontra en noe større D-serie med tilhørende ror/akslingssystemer, hekkthruster etc.?

 

Jeg ville ikke lagt 3 mill. ekstra på bordet for en SQ50 med SQ48/IPS tilgjengelig i stort sett samme størrelse.

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg har hørt koster IPS mere i innkjøp, men båtbygger sparer en del på enklere og raskere montasje.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

IPS er moderne og har kommet for å bli. Nye Politibåten er utstyrt med IPS1200(?). Bedre drivstofføk, bedre manøverfunksjoner.

Feil, det er IPS 1050 med D13 maskiner som står i "Vekteren" tilhørende Oslopolitiet.

 

http://www.skipsrevyen.no/nybygg-til-oslo-havnepoliti/

 

IPS er ikke laget for de største D16 maskinene til VP men det er jo nærliggende å tro at disse isåfall ville blitt kalt IPS1200 ved en eventuell lansering..:-)

Link to post
Share on other sites

Har studert IPS-en.

 

Konklusjoner:

 

1. Manøvreringsegenskapene i havn er suverene. Kan kun sammenlignes med en båt med både baug- og hekkthruster.

2. Påstandene om besparelser i forbruk er gjort i sammenligning med 20 år gammel propellteknologi. En riktig sammenligning ville være med vribar propell. Her kommer IPS til kort, til tross for en vesentlig høyere pris.

3. Systemet er utsatt. Det har en sikkerhetssplint som angivelig løser ut ved bunnkjenning i ca 20 knop. Bunnkjenning i 10-15 knop er et problem.

 

Hvis du har for mye peng og er utrygg på manøvrering i havn er IPS-en et godt alternativ. Ellers bør du heller vurdere vribar prop fra Nogva eller Sabb, skal du ha et effektivt system.

Link to post
Share on other sites

Har studert IPS-en.

 

Konklusjoner:

 

1. Manøvreringsegenskapene i havn er suverene. Kan kun sammenlignes med en båt med både baug- og hekkthruster.

2. Påstandene om besparelser i forbruk er gjort i sammenligning med 20 år gammel propellteknologi. En riktig sammenligning ville være med vribar propell. Her kommer IPS til kort, til tross for en vesentlig høyere pris.

3. Systemet er utsatt. Det har en sikkerhetssplint som angivelig løser ut ved bunnkjenning i ca 20 knop. Bunnkjenning i 10-15 knop er et problem.

 

Hvis du har for mye peng og er utrygg på manøvrering i havn er IPS-en et godt alternativ. Ellers bør du heller vurdere vribar prop fra Nogva eller Sabb, skal du ha et effektivt system.

Vridbar propell er fin å manuvrere forover/akterover med, dog underlegen IPS eller andre podsystemer manuvreringsmessig. De er dessuten lite effektiv sammenliknet med fast propell. Man må inngå en rekke kompromisser som man slipper med en korrekt designet fast propell. Vribare propellanlegg er helt ut på f.eks. isbrytere, cruiseskip med diesel elektrisk framdrift, borerigger på DP etc. 360 graders podsystemer med faste propeller har overtatt fullstendig.

 

Lær gjerne mer om dette hos Rolls Royce Propulsion: http://www.rolls-royce.com/marine/products/propulsors/propellers/

Link to post
Share on other sites

Det er fordi synchroconvertere har gjort disse billigere.

Og det er få her som har en isbryter, cruiseskip eller boreplatform.

Fastpropell til framdrift av slike skip ble tatt i bruk allerede gjennom cycloconverterne for flere tiår siden. Dette har ikke endret seg gjennom overgangen til de nyere VSI-PWM systemerne (pulsbreddemodulasjon).

 

En fast propell vil gjennom hele virkningsområde ha en høyere effektivitet enn en vridbar propell, forutsatt at man har en egnet prime mover. På vridbare propellanlegg kaster en dessuten bort svært mye energi pga. innkoplingen selv om propellen ligger i nullpitch.

Link to post
Share on other sites

For et stort skip med elektrisk drift og dermed mengder av dreiemoment vil det stemme.

I en fritidsbåt med dieselmotor er det annerledes.

I en båt med 2 x 500 hk vil et vripropellanlegg være overlegent. Den har større trekkraft fra stillestående, den er raskere å manøvrere i havn da anlegget ikke behøver å vente på variasjon i turtall og gearbokser. Bytte av kraft fra forover til bakover er øyeblikkelig.

Den vil oppnå høyere hastighet da det kan kjøres med en stigning som ellers ikke hadde fått båten i plan.

Og, ikke minst, propellen kan tilpasses båtens last i øyeblikket.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...