DelCasa Startet 23.April.2008 Del på Facebook Startet 23.April.2008 Her er det så mye dyktige folk, at jeg spør før jeg går av skaftet... JEg skal bytte lyddemperen da sveisen har gått opp på "motorsiden" og båten tar inn vann den veien (veldig lite, men dog) også prøver jeg jo nå og få fjernet den gamle, men eksosslangen (76mm) sitter dønn fast og rikker seg ikke fra metallet (stussen) på den gamle lyddemperen. I frykt for å ødelegge slangen, slik at den må byttes, har noen av dere her tips på hvordan man kan få løs slangen uten risk for å ødelegge den helt? Fikk tips på varmepistol, er det tingen? Det er temmelig trangt nedi der, så vil helst slippe å revne noe så alt må byttes... Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 Varme slangen først så blir den mer medgjørlig Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Ole Olsen Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 jeg skiftet lyddemper på snekka mi, å da måtte jeg kappe slangen foran stussen. Regner med den er skrudd fast med en slangeklemme, å da er det vanskelig å få den av. Så om du har litt slange å ta av, så skal du bare bruke en baufil å kappe den like bak den gamle lyddemperen. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 Kan det være en idé å prøve å løsne slangen fra eksosløpet på motoren og/eller ved eksosgjennomføringen i skroget? Da vil du ha noe mer slange å bende på. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
TMe Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 Man lirker inn en tynn skrutrekker slik at det blir en liten klaring mellom stuss og slange og sprayer inn CRC eller lign. Gjenta operasjonen om nødvendig på et annet sted.Fungerer på alle slanger som har limt seg fast. Kommer du ikke til får du kutte stussen løs fra potta med baufil eller "tigersag" slik at du får opp slangen med stussen inni.Deretter førstnevnte metode. Sitér dette innlegget Link to post
Ole Olsen Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 slike slanger har en lei tendens til at armeringen innvendig begynner å ruste, så setter slangen seg fast i rustet. Spesiellt dersom det har vært lekasje på potta. Eller så er det mye god gammel eksos som legger seg mellom også. Sitér dette innlegget Link to post
Leidulf Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 Det kan også vere at slangen er limt med Sikafleks eller lignende, da sitter den fast. Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
DelCasa Svart 24.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2008 (redigert) Æææh, standhaftige greier dette her. Fått løs den ene enden, men der var det bare stussen igjen. Den andre enden sitter som, ja, noen stygge ord skulle få plass her, men jeg tror dere skjønner. Stussen sitter 40-50mm inn i slangen. Jeg kan klare å skvise ut noen få centimeter ved å "presse" litt på heverten, men... Jah... Ser jaggu ut som jeg må på med ny slange. For å få den nye på - så trangt som det er nedi der - hjelpes... Men men, det er vel bare å stå på. Kan jo ikke kjøre uten heller.... Kan jeg bruke noe for å smøre inn stussene på den nye, for lettere å kunne tre på slangen? Vaselin f.eks..? Det funket jo bra på impelleren ihvertfall. Redigert 24.April.2008 av DelCasa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DelCasa Svart 25.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2008 Vel, det er vel på sin plass å oppdatere. Den som holder på lenge nok, får det til. Men varming av slangen hjalp ikke. Det var CRC som gjorde susen - lot det stå over natta. Imorgen skal den nye på plass og VSR monteres. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.