Jump to content

mercruiser drev belg, lime i tillegg til klemmer?


mewa 2

Recommended Posts

Litt om denne limingen av belgen.

Det finnes et utall gummikvaliteter på markedet. Selv om råstoffet er det samme kan det variere med limbarheten. Dette er grunnen til at det anbefales løsemiddelholdig kontaktlim. Terokal 2444 som anbefales benyttet av produsenten er et spesialprodukt som selges til gummiindustrien. En stor kunde i Norge er Bull Gummi-industri i Skogsvåg på vestlandet. Bull handler dette i 5kg spann og kan sikkert kontaktes om det skulle knipe.

Importøren av produktet er Industrilim AS i Lier. Med dette produktet er man i hvert fall garantert at det blir tett. Med Sika etc. er det ikke sikkert at resultatet blir like bra hver gang.

En annen ting er at Terokal 2444 i utgangspunktet ikke er hverken dyrt eller revulusjonerende, bare et godt gammeldags løsemiddelbasert kontaktlim beregnet for liming av alle gummikvaliteter mot hverandre eller mot metall og andre overflater. Dette med god heft mot alle overflater er noe som kontaktlim er alene om og de har også meget god kjemikalieresistens, noe som er viktig ved kontakt med sjøvann og olje/fett som begge deler er meget agressive i forhold til lim.

 

Husk uanset å avfette gummi og metall da liminger altid blir best med rene overflater !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Feil og feil,

Tror vi snakker om to forskjellige ting her...

Jeg snakker om tettingen mot selve drevet, Det har vært omtalt/bilder i en annen tråd. Det oppstår lekkasje i tettingen der hvor flensen på drevet kommer inn mot enden på belg som "Whistler" har lagt inn bilde av.

Link to post
Share on other sites

Har ikke brukt lim eller noe tettningsmidel.Belgen er tett som en potte.

Men det jeg lurer på er ?.Når dere monterer belgen tar dere ut spiralen som sitter inne i belgen ?For den er enkel og montere etterpå.

Hvis ikke spiralen tas ut så er vanskelig å se at belgen ligger i sporet sitt.

Problemet med at det begynner å lekke er nok at malingen begyner og irre bort i sporet til belgen.

Derfor anbefaler Mercruiser og bruke lim/tetningmasse det er min menig.

Tar av drevet hvert år og tapper ut giroljen.Da får en jo status om noe er feil.Det er jo noen enkle drev og demontere.

Er det noe feil så har jeg hele vinteren på meg til og reparere.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

På tide med en skikkelig vårdump på denne. Jeg har fått et sett med belger fra usa i posten. Da de kom viste det seg at dette ikke var quiksilver, men en annen leverandør. Uansett, jeg registrerte at det ikke medfølger noen metallring/fjær til å klipse fast innivendig mot Transom. Hva er misjonen med denne ringen, og kan jeg evt. benytte den jeg har fra den gamle belgen?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Beste måten og montere belg på alfa/bravo er følgende.

Demonter gammel belg.

Rengjør i bellhousing (mot drev) og mot motor der klemmen skal sitte

Monter belg med klemmen uten lim. (gjerne varme belgen litt med varmt vann eller varmepistol)

Monter belg mot bellhousing uten lim.

Og nå kommer trikset.

Vipp enden på belgen opp med et skru hjern, stikk inn spissen til en

tube sikafleks eller tilsvarende og før den helt runt belgen mens du sprøyter inn lim.

Når du til slutt montere alu. ringen tyter det litt lim ut runt belgen som du stryker fin ut og montere derevet.

Hvis du skal bytte belg igjen bruker du bar en roterende stålbørste til og fjerne limen med.

 

Problemet med vann i belg kommer nemmelig ikke inn runt slangeklemmen men rundt bellhosing/belg .

Jeg har montert undrevis med denne metoden og aldri hatt lekasje etter på.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Overhalte transomen min forrige vinter: nytt transomlager, styrepinne, styrearm, girwire,belger og alle bushinger.

Fin jobb som krevde noen timer men ikke noe problem.

 

Fant denne manualen på nett, da jeg gjorde jobben. Der fant jeg stort sett det som trengtes av info.

 

http://www.brunswickmarineemea.com/filereader/zip/pdf/8/enen/service%20manuals%20-%20mercruiser/drives/17431--4.zip

Redigert av Kjapp33 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei.

Beste måten og montere belg på alfa/bravo er følgende.

Demonter gammel belg.

Rengjør i bellhousing (mot drev) og mot motor der klemmen skal sitte

Monter belg med klemmen uten lim. (gjerne varme belgen litt med varmt vann eller varmepistol)

Monter belg mot bellhousing uten lim.

Og nå kommer trikset.

Vipp enden på belgen opp med et skru hjern, stikk inn spissen til en

tube sikafleks eller tilsvarende og før den helt runt belgen mens du sprøyter inn lim.

Når du til slutt montere alu. ringen tyter det litt lim ut runt belgen som du stryker fin ut og montere derevet.

Hvis du skal bytte belg igjen bruker du bar en roterende stålbørste til og fjerne limen med.

 

Problemet med vann i belg kommer nemmelig ikke inn runt slangeklemmen men rundt bellhosing/belg .

Jeg har montert undrevis med denne metoden og aldri hatt lekasje etter på.

 

Kupper litt i denne tråden, håper det går bra.

 

Skal til med denne jobben i dag, og etter å ha lest en del, så må jeg bare si jeg kvir meg litt, men ingen verksteder her har tid før til Jul :-(

Sika har jo mange typer lim, hvilken skal man bruke ?

 

Når det kommer til alu ringen så har jeg lest at den er ganske vanskelig å få på plass uten spesiallverktøyet er det tilfellet ?

Og til slutt skal belgene limes i begge ender ?

 

Mvh

Tom

Link to post
Share on other sites

Kupper litt i denne tråden, håper det går bra.

 

Skal til med denne jobben i dag, og etter å ha lest en del, så må jeg bare si jeg kvir meg litt, men ingen verksteder her har tid før til Jul :-(

Sika har jo mange typer lim, hvilken skal man bruke ?

 

Når det kommer til alu ringen så har jeg lest at den er ganske vanskelig å få på plass uten spesiallverktøyet er det tilfellet ?

Og til slutt skal belgene limes i begge ender ?

 

Mvh

Tom

 

Lykke til!

Jeg har et Alfa GenII drev. Har i flere år vært plaget med lekasje i knutebelgen. Skiftet lager og universalledd to ganger.

Mercruiser og diverse reparasjonsmanualer skriver at det IKKE trengs lim mot bell housing (den delen som drevet sitter på) og at man bare behøver å bruke lim på transom. Det er mulig, men for min del har jeg fått for mange lekasjer til å ville høre på det øret lenger.

I år la jeg Biltema marin tetning i sporet i bell housing, fjernet overflødig tetningsmateriale etter at aluminiumsringen var satt på plass og har forventninger om at det skal gi et bedre resultat.....

 

 

Jeg har fått laget meg et spesialverktøy til å presse inn aluminiumsringen. Det er et aluminiumsrør med en ytterdiameter litt større enn innerdiameteren på aluminiumsringen. I dette røret er det frest et spor slik at aluminiumsringen (klemringen mot knutebelgen) sitter på plass. Jeg tar på rikelig Zalo på innsiden av belgen (mot drevsiden) og på usiden av klemringen og prøver å presse klemringen rett innpå. Jeg har prøvd å gjøre dette for hånd, uten spesialverktøy, før, men klarte aldri å få den på plass. Blir spennende å høre om noen adre har enklere måter å improvisere et verktøy på. Mercruiser selger et eget verktøy for dette. Jeg anbefaler deg å kjøpe denne: http://www.eurofritid.no/?PageID=147&ItemID=24143 og denne: http://www.eurofritid.no/?PageID=147&ItemID=24142

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder lim for gummien som belgen er laget av så vil jeg advare mot bruk av alt annet enn Terokal 2444 som er hva Mercruiser anbefaler.

Det er godt mulig man får det tett med en PU fra Sika, men man får ingen adhesjon mot gummien og da blir dette en "risikosport".

 

Terokal 2444 er en løsemiddelbasert kontaktlim spesielt utviklet for gummiindustrien og er ment for slike applikasjoner (metall/gummi av ymse kvaliteter).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kupper litt i denne tråden, håper det går bra.

 

Skal til med denne jobben i dag, og etter å ha lest en del, så må jeg bare si jeg kvir meg litt, men ingen verksteder her har tid før til Jul :-(

Sika har jo mange typer lim, hvilken skal man bruke ?

 

Når det kommer til alu ringen så har jeg lest at den er ganske vanskelig å få på plass uten spesiallverktøyet er det tilfellet ?

Og til slutt skal belgene limes i begge ender ?

 

Mvh

Tom

 

Selv bruker jeg ikke sika men et produkt som heter rotabond, skal vist være det samme som 7tec.

 

Angående alu ringen er det ingen problem og få den på plass uten spesial verktøy.

Man bruker bare en 2X4 og slå på, den passer akkurat på ringen.

Eventuelt bruke en stor dor og dunke forsiktig rundt hele kanten til den er på plass.

Stryk deretter overflødig lim rundt kanten på belgen/alu ringen.

 

Jeg limer bare belgen mot drevet men det skader nok ikke og lime begge ender,

men er ikke nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Gjør dere som benyttet feil lim til dette en lim-test for å sjekke at det er adhesjon til gummien ?

(jeg tror dere ville sett at resultatet er nedslående)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

At det dere tror "limer" kun legger seg som en pakning til gummien. Den gummien er et meget vanskelig materiale å få heft til og derfor har Mercruiser anbefalt en løsemiddelbasert kontaktlim(sannsynligvis etter å ha testet en del lim selv). Produktet de anbefaler heter for øvrig Terokal 2444 og produseres av Henkel.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

At det dere tror "limer" kun legger seg som en pakning til gummien. Den gummien er et meget vanskelig materiale å få heft til og derfor har Mercruiser anbefalt en løsemiddelbasert kontaktlim(sannsynligvis etter å ha testet en del lim selv). Produktet de anbefaler heter for øvrig Terokal 2444 og produseres av Henkel.

 

 

Mulig det, men jeg pleier og pusse på gummien og metall og aceton til avfetting.

De limer både belg og metall fast.

Men hvis du ikke gjør det er det mulig det bare blir en "pakning"

Funker ihvertfall det er vel det viktigste. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde limet var viktig på transom-siden fordi det er her at belgen vil bli revet av hvis draget blir for stort (når drevet tiltes opp). Grunnen til at jeg valgte å legge på tetningsstoff på utsiden av knutebelgen, bå den siden som er på drev-siden, var at jeg mistenkte at min stadig tilbakevendende lekasje kom fra den siden. Jeg ønsket altså tetningsmiddelet som en pakning - ikke et lim (på tross av mange utskiftinger av knutebelg har jeg aldri opplevd at aluminiumsringen har "sluppet" ennå).

Det er først til høsten jeg får svaret på om denne metoden (bruk av tetningsstoff) løste lekasje-problemet mitt...

Det var ellers artig å lese hva TPeck skrev om bruk av 2x4 som "inndriver" av alu-ringen. Betviler ikke at han har rett - jeg har bare ikke prøvd metoden hans. Det enkle er gjerne det beste!

Link to post
Share on other sites

Det var ellers artig å lese hva TPeck skrev om bruk av 2x4 som "inndriver" av alu-ringen. Betviler ikke at han har rett - jeg har bare ikke prøvd metoden hans. Det enkle er gjerne det beste!

 

 

Mente ikke det var den beste måten, for den beste måten er jo

selvfølgelig spesialverktøyet men alle har jo ikke det.

Da kan man bruke en 2X4 mener jeg.

Link to post
Share on other sites

Den gummien er et meget vanskelig materiale å få heft til og derfor har Mercruiser anbefalt en løsemiddelbasert kontaktlim(sannsynligvis etter å ha testet en del lim selv).

Produktet de anbefaler heter for øvrig Terokal 2444 og produseres av Henkel.

 

Nuvel, at enkelte forhandlere og frittstående båtmekanikere benytter Terokal stemmer, men det er kun fordi det er langt rimeligere å kjøpe en bøtte med Terokal enn å kjøpe små tuber med annet lurium.

 

Brunswick Marine anbefaler nok helst sitt eget produkt, "Quicksilver Bellows Adhesive" med delenummer #92-86166Q1, som er spesialutviklet akkurat til dette formålet, selv om innholdet sikkert er nesten det samme som mange andre typer lim av samme type. Det er tvilsomt at de på noen som helst måte vil gå god for noe som er produsert av Henkel når de produserer samme produktet selv.

 

 

Nå kan de vel de som er interessert få kjøpe Terokal av deg billig, ettersom du må selge guffa da du har nevnt dette produktet ørten ganger i løpet av denne tråden?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nuvel, at enkelte forhandlere og frittstående båtmekanikere benytter Terokal stemmer, men det er kun fordi det er langt rimeligere å kjøpe en bøtte med Terokal enn å kjøpe små tuber med annet lurium.

 

Brunswick Marine anbefaler nok helst sitt eget produkt, "Quicksilver Bellows Adhesive" med delenummer #92-86166Q1, som er spesialutviklet akkurat til dette formålet, selv om innholdet sikkert er nesten det samme som mange andre typer lim av samme type. Det er tvilsomt at de på noen som helst måte vil gå god for noe som er produsert av Henkel når de produserer samme produktet selv.

 

 

Nå kan de vel de som er interessert få kjøpe Terokal av deg billig, ettersom du må selge guffa da du har nevnt dette produktet ørten ganger i løpet av denne tråden?

 

Her skyter du en hvit pil adeno !

For det første vil jeg si at du har mye vettugt å bidra med i mange tråder, men her er du så langt ute på viddene som det er mulig å komme.

For det første produserer ikke Brunswick lim over hodet og for det andre har jeg ingenting med Henkel å gjøre. Grunnen til at jeg nevner Terokal er at jeg har hatt et Bravo II drev selv og der står det vitterlig beskrevet Terokal 2444 i manualen. Qicksilver Bellow Adhesive var også nevnt, men det var på en annen plass(tror det var i forbindelse med gearwire).

Terokal produket er et løsemiddelbasert kontaktlim, men Quicksilver produktet var et cyanoacrylat. Cyanoacrylat blir produsert av limprodusenter(det finnes ikke så veldig mange) og det produktet som kalles Quicksilver Bellow Adhesive" er en såkalt "privat label" produsert for Brunswick av en limprodusent. Jeg tør nesten vedde hatten min på at det er Locktite og da er du under Henkel eierskap igjen :lol:

 

Om du tror jeg har noe med Henkel å gjøre så kan jeg fortelle deg at du kan se HIT

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nå ser jeg at de har endret litt i nyere manualer, men det er en rekke lim som anbefales til forskjellige applikasjoner.

HER er manualen(den er ganske stor) og i kapittel 3A-03 så står de forskjellige lim listet opp. Her er 3M, Locktite, Permalock og Quicksilver listet opp.

 

I Sverige fant jeg dog Terokal solgt gjennom Drevmann.se

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Her skyter du en hvit pil adeno !

...her er du så langt ute på viddene som det er mulig å komme.

For det første produserer ikke Brunswick lim over hodet og for det andre har jeg ingenting med Henkel å gjøre.

Grunnen til at jeg nevner Terokal er at jeg har hatt et Bravo II drev selv og der står det vitterlig beskrevet Terokal 2444 i manualen.

Qicksilver Bellow Adhesive var også nevnt, men det var på en annen plass(tror det var i forbindelse med gearwire).

Terokal produket er et løsemiddelbasert kontaktlim, men Quicksilver produktet var et cyanoacrylat. Cyanoacrylat blir produsert av limprodusenter(det finnes ikke så veldig mange) og det produktet som kalles Quicksilver Bellow Adhesive" er en såkalt "privat label" produsert for Brunswick av en limprodusent. Jeg tør nesten vedde hatten min på at det er Locktite og da er du under Henkel eierskap igjen :lol:

Så, så, var ikke stygt ment, men du reklamerte så varmt for Terokal i tre innlegg rett nedenfor hverandre, så jeg regnet med at med at du måtte ha provisjon eller noe, med slik ivrig reklamering!

 

Brunswick produserer alt fra treningsapparater og bowlingbaner, til båtmotorer og rullestoler, så om de produserer lim vet jeg ingenting om, men det er nok sannsynligvis som du sier, at dette produseres av Loctite ettersom det er den produsenten Brunswick normalt anbefaler dersom de ikke har tilsvarende produkt i sitt eget sortiment.

 

Det finnes tre manualer for Bravo drev, vel egentlig fire dersom man regner med Mercury Racing utgaven, men den er uaktuell her.

Manual #11 er for Bravo drev fra 88 til 98, #28 er for Bravo drev fra 99 til rundt 2006, og den nyeste, #39 som er for Bravo drev fra rundt 2006 og opp.

I de eldre manualene står det kun angitt "Bellows adhesive", og ikke noe mer om produsenten av dette, men i de nye manualene står det oppført delenummer til Brunswick's eget lim.

Et søk på Terokal i alle tre manualene gir forøvrig null treff her hos meg!

 

I Sverige fant jeg dog Terokal solgt gjennom Drevmann.se

Det finnes mange som både selger og benytter Terokal til belger og andre gummikomponenter på drev, men produktet blir ikke anbefalt av Brunswick av den grunn?

 

 

 

Dette ekke promosjon, dette ekke reklame, jeg skriver om ting som har hendt meg, og navna må jeg jo ha med osv..osv....

Terokal 2444 som anbefales benyttet av produsenten er et spesialprodukt som selges til gummiindustrien.

Importøren av produktet er Industrilim AS i Lier. Med dette produktet er man i hvert fall garantert at det blir tett. Med Sika etc. er det ikke sikkert at resultatet blir like bra hver gang.

Dette med god heft mot alle overflater er noe som kontaktlim er alene om og de har også meget god kjemikalieresistens, noe som er viktig ved kontakt med sjøvann og olje/fett som begge deler er meget agressive i forhold til lim.

Når det gjelder lim for gummien som belgen er laget av så vil jeg advare mot bruk av alt annet enn Terokal 2444 som er hva Mercruiser anbefaler.

Terokal 2444 er en løsemiddelbasert kontaktlim spesielt utviklet for gummiindustrien og er ment for slike applikasjoner (metall/gummi av ymse kvaliteter).

At det dere tror "limer" kun legger seg som en pakning til gummien. Den gummien er et meget vanskelig materiale å få heft til og derfor har Mercruiser anbefalt en løsemiddelbasert kontaktlim(sannsynligvis etter å ha testet en del lim selv). Produktet de anbefaler heter for øvrig Terokal 2444 og produseres av Henkel.

 

belg.gif

 

Link to post
Share on other sites

Da kan vi i hvert fall slå fast en ting da adeno(noe som var hele poenget mitt) og det er at å benytte Sika/Tec7 etc i hvert fall blir feil produkt.

For mange fungerer det, men det finnes også mange eksempler på at det lekker og da vil jeg tro man har benyttet feil produkt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

litt info om belger og lim http://www.mercstuff.com/ujointboots.htm

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Da kan vi i hvert fall slå fast en ting da adeno(noe som var hele poenget mitt) og det er at å benytte Sika/Tec7 etc i hvert fall blir feil produkt.

For mange fungerer det, men det finnes også mange eksempler på at det lekker og da vil jeg tro man har benyttet feil produkt.

Da er det på'an igjen....

Jeg er enig når det gjelder innfesting mot transom-siden. Der ville ikke jeg ha tatt sjansen på å bruke en ikke-godkjent limtype som kanskje ikke ville sikre feste. Men der hvor knutebelgen skal festes mot drevet (bell housing?) med en aluminiumsring - DER har jeg brukt marint tetningsstoff på utsiden. Der skal det egentlig ikke være nødvendig å bruke noe i det hele tatt, men jeg er overbevist om at tidligere lekasje hos meg har kommet herfra. Igjen: Min bruk av tetningsmiddel her er som pakning - ikke som lim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...