Jump to content

mercruiser drev belg, lime i tillegg til klemmer?


mewa 2

Recommended Posts

Mener at man løsner indre slangeklemmen gjennom det lille hullet på transomen. Vipper ut den blanke metallringen som presser på belgen inne i bellhousingen. Dytter belgen inn i transom, vipper opp bellhousing og drar ut belgen? Eller tar jeg helt feil her? Jeg har selv verktøyet for å dele av bellhousing, men det blir jo mye mer jobb å ta av bellhousingen. Men tror jeg skulle har greid meg uten. Smør på Salovann før montering så går ting litt glattere.

 

Sjekket i Seloc boka mi nå, dette fikser man glatt uten alt for avansert verktøy. Sikkert kjekt med en fleksibel slangeklemme trekker men går greit men et skrujern også. Seloc anbefaler å lime belgen innerst.

 

 

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei, skiftet belger i går på drevet. Monterte på drevet idag og satt det opp til max siden den står på tralle.

Da løsnet eksos belgen, selv om den var limt og påsatt slange klemme.

Drar i eksosbelgen, og den virker kort i forhold til den avstanden som er der nå?

 

Noen tips?

Skal ikke drevet være helt oppe på den står i transport mode ?

Jeg får kontakt imellom drevet og rammen.

Finnes det lengre belger?

 

Stein

Bergen

Stein

Bergen

sriise@hotmail.com

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig skal du kunne tilte drevet helt opp, dette har nok ikke noe med limit switch å gjøre, limit switchen skal kun stanse drevet i beach stilling når motoren går slik at det ikke blir for stor belastning på krysset. Tror nok heller at plastikk-innlegget ved den gjennomgående bolten i enden på trimsylinderene som går gjennom drevet står på feil side. Den skal flyttes hvis man bytter fra bravo 1 og 2 til bravo 3 eller motsatt. Bravo 1 og 2 skal plastikken sitte foran akselen, bravo 3 skal den sitte bak akselen. plastikken kalles for trim-in insert og skal stille drevet i riktig posisjon når det er helt inn trimmet, men vil tro den også forårsaker feil slag lengde ved helt uttrimming også.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Låner denne litt.

Har båten på slipp og da kom jeg på at det kanskje er tid for belgbytte på mitt Bravo II X.

Men nå klarer jeg ikke huske intervallet på skifting? Noen som vet.

Går nå inn i 6 sesong med båten, men belgen ser ut som ny, men regner vel med at det snart bør skiftes uansett.....

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Vet ikke hvilket lim som er best men en type er vel nevnt lenger opp i denne tråden.

Skulle jeg ha limt noe så ville jeg nok heller ha limt drivaksel belgen, det er jo den det er kjipt å få vann i, det er den som kan forårsake at båten din synker om den skulle gå av.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Går nå inn i 6 sesong med båten, men belgen ser ut som ny

Men nå er båten solgt, så nå tenker jeg ikke mer på den belgen :smiley:

Har kun noen små seil og 5 hk Mariner å forholde meg til, men belgen ble nå skiftet i fjor etter 5,5 sesong, sammen med hele drevet (som havarerte) :cryin:

Link to post
Share on other sites

Hvor fast sitter drevet til våren, når det skal av igjen for inspeksjon og vedlikehold?? Mine var limt med sika, og satt skikkelig godt fast. Når de ble remontert, benyttet jeg et pakninstoff fra Loctite etter anbefaling fra flere forhandlere og en "spesialist" i Loctite.

Link to post
Share on other sites

En del nye drev som får lekkasjer. Da er det i hvertfall ikke sprekker i belgen som er årsaken. Hvorfor skulle de løsne når de er montert av mercruiser verksteder?? De burde i hvertfall vite hvordan det skal monteres. Dette er uansett en svakhet i hvordan det er konstruert, da det skjer altfor ofte. Det at en får fikset skadene på garantien sier vel også sitt.

Link to post
Share on other sites

Da kan jeg i og for seg bare si javel.

 

Hvorfor skulle belgen løsne når den er montert av et Mercruiser verksted? Feil eller manglende lim, dårlig tiltrukket slangeklemme? Hva vet jeg? Med en gang man setter mennesker og tekniske ting sammen er potensialet for katastrofe tilstede.

 

Mercruiser er verdens mest solgte drev, og drivknutebelgens innfesting mot transom er den samme på alle drevene. Om dette var et så stort problem som du antyder, ville vel denne konstruksjonssvakheten vært fikset for lengst?

 

Når det er sagt så trenger du jo ikke røre belgene når drevet skal av og på for inspeksjon.

 

drev8.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...