Xlnt Svart 18.Mai.2008 Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 (redigert) Mener at man løsner indre slangeklemmen gjennom det lille hullet på transomen. Vipper ut den blanke metallringen som presser på belgen inne i bellhousingen. Dytter belgen inn i transom, vipper opp bellhousing og drar ut belgen? Eller tar jeg helt feil her? Jeg har selv verktøyet for å dele av bellhousing, men det blir jo mye mer jobb å ta av bellhousingen. Men tror jeg skulle har greid meg uten. Smør på Salovann før montering så går ting litt glattere. Sjekket i Seloc boka mi nå, dette fikser man glatt uten alt for avansert verktøy. Sikkert kjekt med en fleksibel slangeklemme trekker men går greit men et skrujern også. Seloc anbefaler å lime belgen innerst. -Xlnt Redigert 18.Mai.2008 av Xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Whistler Svart 18.Mai.2008 Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 Supert tips. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Petterøe Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Takk for mange gode tips. Sitér dette innlegget Link to post
Steinr Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Hei, skiftet belger i går på drevet. Monterte på drevet idag og satt det opp til max siden den står på tralle. Da løsnet eksos belgen, selv om den var limt og påsatt slange klemme. Drar i eksosbelgen, og den virker kort i forhold til den avstanden som er der nå? Noen tips? Skal ikke drevet være helt oppe på den står i transport mode ? Jeg får kontakt imellom drevet og rammen. Finnes det lengre belger? Stein Bergen Sitér dette innlegget Stein Bergen sriise@hotmail.com Link to post
SF Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Det at drevet ditt tar borti transom og eksosbelgen hopper av når du kjører drevet helt opp, kan tyde på at endebryterene dine (limit switches) er defekte eller feil innstilt og at drevet ditt kjøres for høyt opp. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Xlnt Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Selvfølgelig skal du kunne tilte drevet helt opp, dette har nok ikke noe med limit switch å gjøre, limit switchen skal kun stanse drevet i beach stilling når motoren går slik at det ikke blir for stor belastning på krysset. Tror nok heller at plastikk-innlegget ved den gjennomgående bolten i enden på trimsylinderene som går gjennom drevet står på feil side. Den skal flyttes hvis man bytter fra bravo 1 og 2 til bravo 3 eller motsatt. Bravo 1 og 2 skal plastikken sitte foran akselen, bravo 3 skal den sitte bak akselen. plastikken kalles for trim-in insert og skal stille drevet i riktig posisjon når det er helt inn trimmet, men vil tro den også forårsaker feil slag lengde ved helt uttrimming også. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
alidal Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Låner denne litt. Har båten på slipp og da kom jeg på at det kanskje er tid for belgbytte på mitt Bravo II X. Men nå klarer jeg ikke huske intervallet på skifting? Noen som vet. Går nå inn i 6 sesong med båten, men belgen ser ut som ny, men regner vel med at det snart bør skiftes uansett..... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Jeg ville nok byttet belgen etter 5 år uansett hvordan den ser ut. Husk lim Sitér dette innlegget Link to post
Kennethdelbekk Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 (redigert) Jeg ville nok byttet belgen etter 5 år uansett hvordan den ser ut. Husk lim Redigert 28.Juli.2010 av Kennethdelbekk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Kontaktlim. Det er viktig at den store belgen limes. Eksosbelgen er det ikke så nøye med. Sitér dette innlegget /per Link to post
Xlnt Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Vet ikke hvilket lim som er best men en type er vel nevnt lenger opp i denne tråden. Skulle jeg ha limt noe så ville jeg nok heller ha limt drivaksel belgen, det er jo den det er kjipt å få vann i, det er den som kan forårsake at båten din synker om den skulle gå av. Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Arve Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Selv har jeg limt belgen. Brukte sika. Tett på femte året nå. Intervallet for skifte av belg er fem år men tåler vanligvis lett seks år, hvis ingen spesielle skader/belastninger. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Går nå inn i 6 sesong med båten, men belgen ser ut som ny Men nå er båten solgt, så nå tenker jeg ikke mer på den belgen Har kun noen små seil og 5 hk Mariner å forholde meg til, men belgen ble nå skiftet i fjor etter 5,5 sesong, sammen med hele drevet (som havarerte) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 ...men belgen ble nå skiftet i fjor etter 5,5 sesong, sammen med hele drevet (som havarerte) Fikk du hull i belgen kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Nei, gikk på noe og knuste hele drevet innvendig.... Sitér dette innlegget Link to post
Stbotnen Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Hvor fast sitter drevet til våren, når det skal av igjen for inspeksjon og vedlikehold?? Mine var limt med sika, og satt skikkelig godt fast. Når de ble remontert, benyttet jeg et pakninstoff fra Loctite etter anbefaling fra flere forhandlere og en "spesialist" i Loctite. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Bravo drev? Trenger ikke pakningsstoff og locktite. O-ringer, gummipakningene og litt grease holder i massevis. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Stbotnen Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Hvorfor blir det lekkasjer i en del drev da?? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Sprukket eller løsnet drivknutebelg. Gamle, sprukne, manglende eller feilmonterte gummipakninger. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Stbotnen Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 En del nye drev som får lekkasjer. Da er det i hvertfall ikke sprekker i belgen som er årsaken. Hvorfor skulle de løsne når de er montert av mercruiser verksteder?? De burde i hvertfall vite hvordan det skal monteres. Dette er uansett en svakhet i hvordan det er konstruert, da det skjer altfor ofte. Det at en får fikset skadene på garantien sier vel også sitt. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Da kan jeg i og for seg bare si javel. Hvorfor skulle belgen løsne når den er montert av et Mercruiser verksted? Feil eller manglende lim, dårlig tiltrukket slangeklemme? Hva vet jeg? Med en gang man setter mennesker og tekniske ting sammen er potensialet for katastrofe tilstede. Mercruiser er verdens mest solgte drev, og drivknutebelgens innfesting mot transom er den samme på alle drevene. Om dette var et så stort problem som du antyder, ville vel denne konstruksjonssvakheten vært fikset for lengst? Når det er sagt så trenger du jo ikke røre belgene når drevet skal av og på for inspeksjon. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
alidal Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Det er en feilproduksjon på belgene/tetningen mot drevet.... Derfor skal det legges på et Loctite produkt (iflg. forhandler) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Feil og feil, det er er iallefall for mye problemer når man unnlater lim, bruk lim... Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Okidoki. Jeg forstod det dithen at pakningsmasse/loctite ble benyttet mellom drev og bellhousing. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Frøken Fryd Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Jeg brukte limet i begge ender, det er vel viktigest mot transom. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.