mewa 2 Startet 25.April.2008 Del på Facebook Startet 25.April.2008 hørte en som sa at mercruiser belg på drev var limt i tilegg til slangeklemmer er det noen som vet noe mer om dette ? og om den er limt bare mot motor eller også mot drev eventuelt hva slags lim mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 25.April.2008 Del på Facebook Svart 25.April.2008 Mercruiser har hatt en hel del reklamasjoner på Bravo drev grunnet vannintregning. Jeg hadde det også på min Mekanikeren som skiftet belg hos meg informerte om at de grunnet disse problemene hadde alle forhandlere blitt pålagt av Mercruiser å lime belger i tillegg til klemmer. De limes i begge ender med et Merc spesiallim som minnet om kontaktlim. Denne skulle hefte selv om flatene var litt oljete. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
HomerSimpson Svart 25.April.2008 Del på Facebook Svart 25.April.2008 Det er helt riktig. Jeg byttet belger på mitt alfa one drev i fjor vår og disse var limt. Fikk beskjed av min lokale Mercruiser forhandler at jeg kunne bruke vanlig kontaktlim dersom jeg var nøye med å rengjøre flatene før liming. Fikk også beskjed om å bruke strips til fordel for slangeklemme på belgen mot gearwire. Her er det vel delte meninger. Noen mener at denne slangeklemma brukes som en pekepinn for når belgene bør byttes. Når denne slangklemma er irret opp er det tid for å bytte belger.? Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
mewa 2 Svart 25.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2008 er det noen i stavanger som har litt lim liggende jeg trenge kun lim ut mot drevet forhandler har ventet på limet i 1 mnd og vet ikke når den kommer andre forhandlere har samme problemet mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Dette var en viktig melding, folkens! Jeg skal akkurat montere nytt Bravo 2X-drev. Det står ikke noe om lim i instruksjonsheftet. Men jeg har blitt advart mot lekkasje av andre i havna. Hvorfor er det vanskelig å skaffe Mercr.limet? Høres ut som en god etterhandel for verksteder og rekvisitabutikker. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Hei Trikkern, Jeg hadde nok limt belgen ja. Som jeg nevte lenger opp så ble jeg fortalt av merkeverksted at de nå gjorde det på alle belger. Tror ikke det er problem å få tak i en tube med spesiallimet, sjekk med merc forhandler. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
mewa 2 Svart 27.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2008 forhandler har ventet 1 måned på dette limet og kan ikke si når han får dette var i kontakt med noen andre forhandlere div.plasser i Norge de hadde samme problemet men en annen her på bp hadde fått beskjed fra forhandler at hvis han gjorde skikkelig rent kunne han bruke kontaktlim mellom belg å drev mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Hvem i Stavanger har du vært i kontakt med angående lim? Nå har både Siddis Motor og Garstad delelager til Merc. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
mewa 2 Svart 27.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2008 Hvem i Stavanger har du vært i kontakt med angående lim?Nå har både Siddis Motor og Garstad delelager til Merc. vært i kontakt med begge 2 mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 vært i kontakt med begge 2 mvh Mewa 2 Det var faktisk mangel på tilgang på merc deler i fjor vår og. De fleste forhandlerene var tomme for både drev olje og kryss til Bravo drev. Ikke bra Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Wandalen Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Fikk beskjed av Merc forhandleren her at jeg kunne ta på litt sikaflex eller permatex..... jeg tok permatex. Var rød helt opp til øra og nesten fagbrev som gynekolpg da jeg var ferdig Sitér dette innlegget Link to post
båtmannen Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Gjelder dette Alpha One gen II drev også? Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 28.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2008 det gjelder alle mercruiserdrev mvh Mewa2 Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 (redigert) Ser at drev.se fører lim til Mercruiser belger http://www.drev.se/default.aspx Kontaktlim för bälgar Lång härdningstidKontakt/gummilim. Limmar bälgar. Lång härdningstid ger möjlighet att justera under montering. Terokal 2444. 454 gram. Pris: 175,00 kr Redigert 5.Mai.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Petterøe Svart 15.Mai.2008 Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 Fikk beskjed av Merc forhandleren her at jeg kunne ta på litt sikaflex eller permatex..... jeg tok permatex. Var rød helt opp til øra og nesten fagbrev som gynekolpg da jeg var ferdig Jeg har i mange år hatt Volvo 280-290 drev, og har tatt all lettere service på disse selv, inklusive uttak og service på konkobling i drevet, og bytte av drivknuter. Har nå konvertert til Bravo 2X, og får inntrykk av at dette er en helt annen verden....? Sist sesong hadde jeg båten på land for normalt vedlikehold, og opplevde da at det var komplett umulig å få smurt opp gimball - lageret via den utvendige smørenippelen ( feilmontert lager?). Nå har jeg sterke mistanker om at dette lageret må byttes. Drevet er 2003 modell, og jeg ser derfor for meg belgbytte på bravo drevet nå i vår (bytteintervall på 5 år er vel fornuftig , eller?), og at jeg må sette i gang med dette selv. Føler meg ganske kapabel for en slik prosess, men har et vesentlig spørsmål: Hvilke av de mange spesialverktøyene som nevnes i forbindelse Bravodrev,- er et absolutt MUST for å greie et fornuftig og forsvarlig bytte av gimballager og belger, og hvilke spesialverktøy kan "improviseres" vekk? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Det er mulig jeg husker feil, men er det ikke et "smøremerke" på gimballageret som skal lines mot nippelen? Jeg har uansett ikke hatt problemer med å smøre dette via nippelen. Byttet belg (drivknute) i pinsen. Om du bare skal bytte denne, kommer du veldig langt med "hinge pin tool" som du trenger for å løsne klokka. Det var nok "slakk" i olje-, vann- og girslanger/kabler til å trekke klokka det nødvendige antall cm som skal til for å få belgen ut gjennom åpningen på toppen. Hinge pin boltene sitter godt, og det var spor etter "locktite". Ad belglim så hadde ikke den lokale Mercruisersjappa dette (Vallø). De anbefalte et kontaktlim (for neopren bl a) som hang på veggen der. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
SF Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Det er mulig jeg husker feil, men er det ikke et "smøremerke" på gimballageret som skal lines mot nippelen? Dette er korrekt. Jeg har ikke selv byttet gimballager men stod å så på (og snakket med) Merc mekaniker som skiftet mitt på reklamasjon. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Spirit Svart 18.Mai.2008 Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 Kan vi regne med at belgene er limt når drevet kommer rett fra fabrikk? Skal snart ha min båt på vannet med ett helt nytt Bravo 1X drev. Spirit Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 18.Mai.2008 Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 Belgen var vell ikke montert fra fabrikk? Det kommer ann på hvem som monterte drevet. Dersom det var aut.mercruiser forhandler så er den nok limt. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Spirit Svart 18.Mai.2008 Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 Fabrikk eller forhandler i Italia har satt på belgen. Allt henger fast ved montering av Transom. Drevet blir satt på plass etter innjustering av motor. Spirit Sitér dette innlegget Link to post
Skuta Svart 18.Mai.2008 Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 Dette er korrekt.Jeg har ikke selv byttet gimballager men stod å så på (og snakket med) Merc mekaniker som skiftet mitt på reklamasjon. Han du Sverre forklare hva dette gimballager er for noe, er vel noe som skulle vært smurt på bravo3x også vel? Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 18.Mai.2008 Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 Da det ble tatt service på mitt bravo 3 drev i fjor fikk jeg beskjed om at det var kommet vann inn i belgen. Jeg kunne med selvsyn se at det var godt rustent der inne. Det ble byttet lagre og aksling. Alt ble tatt på Garanti. Drevet er 2006 modell. Eneste forklaringen jeg fikk ,var at noen belger kunne det være fabrikasjonsfeil på. De nevnte ingenting om lim osv. Kanskje det var mangel på lim som gjorde det ? Jeg er i allefall glad det ble tatt på garanti. Verkstedet snakket om 20000,- i reperasjonskostnader. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 18.Mai.2008 Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 Jeg har i mange år hatt Volvo 280-290 drev, og har tatt all lettere service på disse selv, inklusive uttak og service på konkobling i drevet, og bytte av drivknuter. Har nå konvertert til Bravo 2X, og får inntrykk av at dette er en helt annen verden....?Sist sesong hadde jeg båten på land for normalt vedlikehold, og opplevde da at det var komplett umulig å få smurt opp gimball - lageret via den utvendige smørenippelen ( feilmontert lager?). Nå har jeg sterke mistanker om at dette lageret må byttes. Drevet er 2003 modell, og jeg ser derfor for meg belgbytte på bravo drevet nå i vår (bytteintervall på 5 år er vel fornuftig , eller?), og at jeg må sette i gang med dette selv. Føler meg ganske kapabel for en slik prosess, men har et vesentlig spørsmål: Hvilke av de mange spesialverktøyene som nevnes i forbindelse Bravodrev,- er et absolutt MUST for å greie et fornuftig og forsvarlig bytte av gimballager og belger, og hvilke spesialverktøy kan "improviseres" vekk? Du trenger ingen spesial verktøy for denne jobben, kun når du skal line opp motoren til gimbal lageret. Det er en "Tolk" som trees inn i lageret og inn i svinghjulet. Du må ha en gjenget stav, skiver, mutterere og flatt-jern for å få ut gimbal lageret hvis det er orginalt montert (feil vei), når du har trekt ut lageret og skal sette inn nytt lager pass på at slissene i lager-ringen peker bakover og at smøre hull lines opp med nippel, Neste gang du da skal bytte lager er det bare å vri ut lageret og la ytterringen sitte igjen. Ps, jeg har forøvrig aldri limt mine belger og heller ikke hatt noe problem. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
SF Svart 18.Mai.2008 Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 Han du Sverre forklare hva dette gimballager er for noe, er vel noe som skulle vært smurt på bravo3x også vel? Gimball lageret er et lager som sitter i transom og som gir opplagring for drivaksling mellom drev og motor. Det er en egen smørenippel for smøring av dette lageret. Det skal brukes et eget special grease for dette. Det står beskrevet på side 1B-7 i denne manualen: http://www.boatfix.com/merc/Servmanl/11/11b1r5x.pdf Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Whistler Svart 18.Mai.2008 Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 Hvilke av de mange spesialverktøyene som nevnes i forbindelse Bravodrev,- er et absolutt MUST for å greie et fornuftig og forsvarlig bytte av gimballager og belger, og hvilke spesialverktøy kan "improviseres" vekk? Du trenger ingen spesial verktøy for denne jobben, kun når du skal line opp motoren til gimbal lageret. Det er en "Tolk"... Hei Xlnt. Kan du utbrodere dette litt? Mener du at det går an å trekke den gamle belgen gjennom bellhousing og stappe den nye inn samme vei, og jo**e på plass slangeklemma fra siden? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.