Martin_ Startet 26.April.2008 Del på Facebook Startet 26.April.2008 Hei! Holder på å ta overbygget på trebåten min nå. Det er i mahogny og spørsmået er om jeg bør lakke eller olje det? Er Owatrol Edelolje en god løsning? Mvh Martin Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 Som jeg har svart i en annen tråd, så har jeg tenkt å bruke dette i år. den er litt fetere enn D1. Har du tenkt på Coelan ? Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Gielas Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 Vanskelig å si, hva har du brukt tidligere da, evt kan du finne ut hva tidligere eiere har brukt? Sitér dette innlegget -- Jon Link to post
Hansi Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 Den gang jeg hadde trebåter brukte jeg Owatrol 1 og 2 på mahognyen på overbygget. Owatrol edeltreolje har jeg ingen erfaring med. Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Behandle overbygg i tre: Det er ikke så stor forskjell på de forskjellige produktene en kan behandle trebåt med. Forskjellen ligger i hvordan arbeidet blir utført og om du legger på mange nok strøk. Olje og bare olje uten lakk er stort sett bortkastet. dette på bakgrunn av om du vil behandle på våren og ikke flere ganger igjennom sommeren. Olje som sluttstrøk har jeg liten tro på da den ikke har solfilter i seg, altså er Uv bestandig. Tre skal om det er bart oljes til det er mettet, la tørke, vask nøye av alt overskytende. Puss igjen. Lakkes med lett puss imellom. Minst 7 strøk helst 10. Neste år puss så 2 strøk. Den største feilen som blir gjort mot treverk på båter i Norge er at alle skal skrape rent. Det burde hvert fengsels-straff for slikt. Sjekk også Svenske Trebaatakuten.nu og se på tips og trixs Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 28.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2008 Jeg tenker på å olje overbygget, så edeloljen ser jo ut til å være et bra alternativ. Overbygget var lakket tidligere men synes det sprekker opp litt vel fort. Coelan ser jo ut til å være bra men tviler på at jeg får overbygget så tørt som det bør være for å påføre det. Går det an å tilsette mahognybeis i edeloljen for å friske opp? Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 Jeg tenker på å olje overbygget, så edeloljen ser jo ut til å være et bra alternativ. Overbygget var lakket tidligere men synes det sprekker opp litt vel fort. Coelan ser jo ut til å være bra men tviler på at jeg får overbygget så tørt som det bør være for å påføre det. Går det an å tilsette mahognybeis i edeloljen for å friske opp? Hadde ikke nølet med edelolje. Benytter dette selv på skroget og sidene i overbygget på Vivvi. Valgte å benytte Epifanes lakk på sliteflatene, dvs dekk o.l. Dette fordi den er mye hardere. Legg gjerne ut noen bilder for at jeg skal kunne se hva jeg skal hjelpe deg med, men... ...Hvis du skraper ned overbygget helt, sliper du det opp med K-80, påfører Owatrol D-1 til trevirket er mettet. Da dette er gjort beiser du 3 strøk med Internasjonal Båtbets. Da dette er gjort er det bare å begynne med Edelolje. Legg 4 strøk, matt med K-240, 3 strøk til og K-320. Tilslutt legger du 2 toppstrøk. Dette blir garantert bra Sjekk gjerne ut min tråd om Vivvi for bilder. Lykke til! Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Martin_ Svart 28.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2008 Da blir det edelolje på overbygget, takk for god hjelp! Hvor er det billigst å kjøpe oljen på østlandet? Skal man olje vått-i-vått de føste 4 strøkene? Er det bra å tilsette litt mahognybeis i oljen for å få frem farven i treet? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 (redigert) Jeg brukte Owatrol 1 + 2 på Tora i fjor. Det ble veldig bra og er like bra i år. Trenger egentlig ikke å gjøre noe, men vil matte ned og gi to strøk D2 før sjøsetting. Jeg ville IKKE blande beis i olje eller lakk. Det blir brunmaling. For å få frem strukturen i treet bør du beise FØR du oljer/lakker. Beis til det blir mørkere enn du vil ha det. Gjerne tre strøk. Det blir lysere etter hvert. Dersom du har fjernet gammel lakk/olje bør du slipe/pusse mahognien til den gamle gløden kommer frem før du beiser. Redigert 29.April.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
vivvi Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 (redigert) Da blir det edelolje på overbygget, takk for god hjelp! Hvor er det billigst å kjøpe oljen på østlandet? Skal man olje vått-i-vått de føste 4 strøkene? Er det bra å tilsette litt mahognybeis i oljen for å få frem farven i treet? Nydelig båt Edelolje er like dyrt uansett hvor en kjøper det, men Coop Obs! har Owatrol sine produkter. Jeg ville nok sjekka der. Hvis ikke er det den lokale fargehandelen som selger edelolje. Må helt sikkert regne med 250 pr boks... Det står at det skal oljes vått i vått de første strøkene, men det syntes jeg var vanskelig å få pent. Bare å gjøre det du føler for. Er en olje som er god og jobbe med, Redigert 29.April.2008 av vivvi (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Ludde30 Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 Nydelig båt Martin_! Jeg er overrasket over at så få har fått øynene opp for International-produktene. Olje med Interpreg, og lakke Schooner gir et meget godt og slitesterkt resultat. Schooneren er både blank og slitesterk. Interpreg metter treverket raskere enn D1 (i følge en test gjort av en kamerat). På bart treverk går det sjelden mer enn 6-7 strøk før treverket er mettet, mens D1 ofte trenger over 10 strøk. Hvorfor vet jeg ikke, men det er mulig D1 dunster bort raskere. Du snakker om mahogny, Martin_, og da kan et strøk med mahognybeis før oljing gjøre susen. Vivvi, Epifanes har jeg hørt mye bra om, og en annen kamerat med en Sandøy 28 bruker dette, riktignok overalt. Han har meget blank båt. Jeg er enig med rolf-eigil at så lenge overflaten er bra, så holder det med matting og to strøk lakk. Jeg går kun ned til bart treverk der hvor jeg har hakk og sår. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
vivvi Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 Nydelig båt Martin_! Jeg er overrasket over at så få har fått øynene opp for International-produktene. Olje med Interpreg, og lakke Schooner gir et meget godt og slitesterkt resultat. Schooneren er både blank og slitesterk. Interpreg metter treverket raskere enn D1 (i følge en test gjort av en kamerat). På bart treverk går det sjelden mer enn 6-7 strøk før treverket er mettet, mens D1 ofte trenger over 10 strøk. Hvorfor vet jeg ikke, men det er mulig D1 dunster bort raskere. Du snakker om mahogny, Martin_, og da kan et strøk med mahognybeis før oljing gjøre susen. Vivvi, Epifanes har jeg hørt mye bra om, og en annen kamerat med en Sandøy 28 bruker dette, riktignok overalt. Han har meget blank båt. Jeg er enig med rolf-eigil at så lenge overflaten er bra, så holder det med matting og to strøk lakk. Jeg går kun ned til bart treverk der hvor jeg har hakk og sår. Ville nok ha lagt et lag olje før jeg beiset. Dette for at beisen skal bli jevnere. Den skal vistnok flyte bedre ut og trekke bedre inn i treverket da. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Espen Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Interpreg metter treverket raskere enn D1 (i følge en test gjort av en kamerat). På bart treverk går det sjelden mer enn 6-7 strøk før treverket er mettet, mens D1 ofte trenger over 10 strøk. Hvorfor vet jeg ikke, men det er mulig D1 dunster bort raskere. Har ikke erfaring med produktet du beskriver her, er en Owatrol mann. Men om man skal synse litt rundt dette, kan det jo være en mulighet at det ikke trekker like godt inn som D1, og derfor virker som treverket blir mettet tidligere.. Ikke noe jeg vil påstå, men synser bare litt Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Det er selvsagt en mulighet Espen, men den uformelle testen jeg referer til ble gjort på følgende måte: Halve dekket ble behandlet med D1 og D2, den andre med Interpreg og Schooner. Denne båten sto ute hele året, og etter et års tid var halvdelen med International-produktene bedre i finishen enn Owatrol-siden. Han som utførte testen er en svært dyktig trebåtmann med lang erfaring. Men man skal selvsagt være forsiktig med å trekke for mange konklusjoner av en slik uformell test. Det viktigste er at man er fornøyd med resultatet og fortrolig med produktene man jobber med, noe jeg er med International-produktene Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
terapi Svart 1.Mai.2008 Del på Facebook Svart 1.Mai.2008 (redigert) Jeg kan ikke dy meg, smaken er som baken "delt". Først: Owatrol 1, tynn penetrerende finmolykulær, dvs 7 ganger mer gjenomtrengende enn vann. Det går med mye owatrol 1 ca. 1,5 liter fot båt. Du kan fylle på til du er ferdig oljet på innersiden. Owatrol 2 er olje lakk og bør blandes med owatrol 1 det første strøk, men vil alltid være myk i overflaten. denne løsning er god for side flater ikke for slitasje flater. international har fetere olje som burde fortynnes for å få bedre gjennom trengning. lakken er hardere og meget god. mer egnet for sliteflater og ikke ekspanderende treverk. Selv bruker jeg terpentin fortynnet linolje på alt treverk "billigst" og fullgodt, og lakker med Linolje basert polyuretan lakk. Trodde ikke det var mulig, men oppdaget den i vinter, slitesterk, bevegelig og glassklar med uv filter. Til slutt et hjertesukk. Ikke ødelegg treverkets unike fargespill i forsjellige lys ved å beise farge for fargens skyld. Da kan du like godt kjøpe plastbåt og male den hvit. "men da var vi tibake til første setning." takk for i dag PS: glemte og fortelle att jeg bruker bare kald presset rå linolje. Kokt linoljr er som en oljelakk og veldig myk. Redigert 1.Mai.2008 av terapi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.