Jump to content

34 knop, 6100 o/min, Yamaha F50. Bør jeg bytte til større propell?


NSB

Recommended Posts

Jeg har en Yamarin 4610 med Yamaha F50. Den går 34 knop med 6100 o/min, når jeg er alene i båten. Båten er just kjøpt, så jeg har ikke prøvd den med last/flere personer. Propellen er en Ballistic stålpropell 10 1/8 x 15. Bør jeg gå opp en tomme i stigning, eller er det helt greit med denne propellen.

Redigert av NSB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei nsb.

 

Max turtall for din motor er vel: 5000-6000 rpm.

Så da har du vel 100rpm for mye, men slår turtallsperren inn da?

Men om du øker en 1tomme stigning så vil turtallet senkes ca 200 rpm

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror du har en optimal propell akkurat slik det er. Når du får litt last & passasjerer & bensin ombord, så synker turtallet litt bare av den grunn. Går du opp i stigning vil toppturtallet synke med ca. 200 RPM per tomme, det vil gå tregere å komme opp i plan, det blir tregere med last ombord, det blir tyngre å dra opp vannski, og båten går ikke noe fortere... Kjør og kos deg du... :)

Link to post
Share on other sites

Denne Ballistic´en er svært lettdreven; bytter du til en Turbo 17´ vil du nok oppleve at hastigheten blir den samme, men at turtallet synker med 6-800 o/min. Behold den du har; du vil ikke få dette noe bedre. :smiley:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Nå har jeg brukt båten ett par sesonger, og er enda litt i tvil om jeg har rett propell. Den går som ei kule når jeg er alene i båten. Men med 3 voksne, så går den 30 knop, med 5800 omdreininger. For å holde god planingsfart med ca 22 knop, må jeg 4500 omdreiniger, som jeg syns er noe høyt. Tenker da på diameteren på propellen, som er ganske liten, ca 1 tomme mindre en standard propellen til Yamaha. Tenker da at propellen ikke får nok tak i vannet når det er litt last i båten. Har ingen andre propeller å prøve, så det hadde vært fint med noen synspunkter. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Umulig å skulle si noe fornuftig om dette uten at du prøver ut i praksis. Vil avhenge av monteringshøyde, last, trimming, osv. Ellers, vrient å skulle sammenlikne & anbefale på tvers av propellmerker, og selv med samme stigning & diameter kan de allikevel oppføre seg forskjellig avhengig av propellens utforming forøvrig.

 

Du har forøvrig sett denne guiden? http://www.yamaha-motor.at/Images/2006_Outboards_Yamaha-testfacts_tcm29-108074.pdf

 

Der kan det se ut til at originalpropellen er en 11 1/8 x 13 -G? (mao. alu-prop med litt mer stigning & litt mindre diameter enn din nåværende propell). Med tilsvarende båt og motor som deg oppnår de 24+ knop ved 5000 RPM, også med fire personer ombord.

 

Burde være en smal sak å få lånt seg en slik fra nærmeste Yamaha-forhandler for å prøve? Eller du kan kjøpe den (koster kun kr 990 på WinRace). Alltids greit å ha en i reserve.

Link to post
Share on other sites

kanskje ikke så dumt å prøve en prop med større diameter og mindre stigning, kan jo virke som at Ballisticen har mye slipp på lavere fart selv om den gir bra toppfart. 

 

Hadde forøvrig en F40 med std 11 1/8x13" på en Bella 440R, og min erfaring var at den propellen var bra utformet og satt som et skudd i vannet.  Hevet 2 eller 3 hull og kunne fortsatt tilte motoren laangt opp uten at den slapp.  Tror bestenoteringen var 31knop / 6000. 

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Bare ikke gå deg bort i stigningstall og diametre - det er andre faktorer som spiller inn også, såsom bladareal, rake, cupping, progressive pitch, etc. Det er det som gjør det så vanskelig å skulle sammenlikne på tvers av merker & modeller. Man må nesten bare prøve seg frem, men originalpropellen er nok et bra sted å starte.

Link to post
Share on other sites

Michigans mestselgende propell for tiden er vel Apollo som du finner her til F50 http://www.deepblueyachtsupply.com/PropGuideResults.aspx?egid=27

Koster bare $168 + $23 for det separate navet (nederst på siden)http://www.deepblueyachtsupply.com/PropGuideResults.aspx?egid=27

Skulle bli et par tusen inkl. frakt og moms.

 

Men det pussige er at det ikke står oppført hverken Apollo eller Ballistic i størrelse over 10-1/8 x 15 som du allerede har.

Så om Apollo 15" er bedre i ditt tilfelle enn Ballistic er vanskelig å si.

 

Jeg er godt fornøyd med min Apollo-propell, får 33 knop ved ca 5600 rpm (max turtall for min E-tec 50 er 6000, optimalt turtall er 5750. Jeg har 19" som er mulig pga den høye utvekslingen på e-tec girhuset. Burde kanskje ha hatt 18" men det er jo en mere sjelden størrelse.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg har en Yamarin 4610 med Yamaha F50. Den går 34 knop med 6100 o/min, når jeg er alene i båten. Båten er just kjøpt, så jeg har ikke prøvd den med last/flere personer. Propellen er en Ballistic stålpropell 10 1/8 x 15. Bør jeg gå opp en tomme i stigning, eller er det helt greit med denne propellen.

 

Klarer du 34 knop med en nesten 5 meter lang skjærgårsjeep og 50 hk? Det er jo utrolig!

 

Jeg klarer kun 32 GPS knop med en 4 meter lang speedbåt båt som veier halvpparten av din (er ikke i vannet på toppfart) og ny 50 hk.

 

Brukt trykkolog eller? Lystgass? :flag_bp:

Redigert av Chipsrederx85 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes også 34 knop høres fantastisk bra ut. Uttern S52 gjør 27-28kn med 60hk 4-takt. Jeg synes ikke du skal forsøke noen andre propellere. Du har utrolig god toppfart på et turtall som gir deg mye å gå på når du laster båten. At farten faller drastisk ved lastet båt skyldes at den får en helt annen "våt flate"....mye større, kanskje hele bunnen kontra de bakerste 30cm når du er alene. Det er en relativt liten båt som faller fort nedpå ved last.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei nsb.

 

Max turtall for din motor er vel: 5000-6000 rpm.

Så da har du vel 100rpm for mye, men slår turtallsperren inn da?

Men om du øker en 1tomme stigning så vil turtallet senkes ca 200 rpm

 

Turtallsperren pleier å slå inn ved over 300 rpm over anbefalt.

 

Derav slår turtallsperren inn ved 6301++

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Hei igjen. Ei stund siden dette ble skrevet, så jeg får komme med ei oppdatering. Båten gikk som ei kule med den propellen, men jeg ble lei av det høye turtallet for å holde den i plan (5000 o/min). Den falt fort ned av plan, spesielt med flere ombord. Kjøpte så en yamaha alu propell 11 1/8 x 13, for å prøve. Og du verden for ei forandring. Får 5700 o/min på fullt, og "bare 30" knop når jeg er alene. Men med flere ombord så kan vi kose-kjøre med grei planingsfart uten at en trenger å ha mer enn 4000 o/min. Pluss at båten går mye bedre i sjøen, en trenger ikke å "trotle" så mye for å holde den i plan når det er endel sjø. Den ligger og i plan med mye lavere fart. Så her er det vel den større diameteren som kommer til sin rett? Kan og nevne at akselerasjonen ble bedre. Selv med 6 voksne, så kommer den greit i plan. Men så klarte jeg jo å krølle denne propellen etter kontakt med moder jord, og vil kjøpe meg en ny, for stålpropellen vil jeg ikke ha på igjen. Så er spørsmålet, kan jeg gå opp til en 14 tommer, siden den går så lett med 13 tommeren. Eller skal jeg bare velge en lik en igjen? Mange takk til dere alle som har bidratt med meninger her!

Link to post
Share on other sites

kanskje du burde vurdere en 4-blads for bedre marsjfart.

det finnes jo i både alu og stål godt utvalg.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...