Jump to content

lading fra 175 hk evinrude og noen batteri spørsmål..

beauty of aqua

Recommended Posts

jeg har nettop kjøpt meg et såkalt fritidsbatteri på biltema.

batteriet er på 120 ah,og lades av en dynamo på en 175 hk evinrude motor.

spsm 1: batteriet får jeg aldri ladet høyere enn til 13,9v. er dette normalt?

spsm 2: hvor langt ned kan jeg gå på volten før det er på tide å starte opp?

spsm 3: er det mulig og sitte i 4-5 timer og høre på musikk fra ett helt normalt marineanlegg uten å starte opp for å lade?

takknemelig for svar.

håper dere alle får en riktig hyggelig sommer med mange hyggelige minner!!

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Om det er ladinga du har målt til 13.9volt er dette tålelig bra.

Kanskje du burde vurdere å sette inn et batteri til?

Og så kan du montere en batteribryter 1+2 (biltema). Da slår du av strømmen til startbatteri når du ligger stille, og behøver ikke tenke på om du får lite strøm :smiley:

jaaaaaaaaaa du kan spille i 4-5 timer uten å lade hvis batteriet er godt oppladet når du stopper motoren. med mindre du kjører et konsertannlegg for metallica. du bør vel ikke lade ut batteriet mere enn ca 12,3 v før oppstart tror jeg. TROR jeg.

og vær glad for de svara du får , når du møter første svaret på den måten du ;-)

Edited by hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

du bør vel ikke lade ut batteriet mere enn ca 12,3 v før oppstart tror jeg. TROR jeg.

12,3V? Et fulladet batteri på 12,7V faller umiddelbart ned mot 12,3 Volt så fort du setter på ei lampe eller tre. Målt under et slikt forbruk du snakker om bør du kunne bruke strøm uten problem et godt stykke ned på 11-tallet uten problem.

Og ladespenningen ved nesten fulladet batteri skal være 14,4 Volt. 13,9 er for dårlig. Monter en skikkelig regulator.

Hilsen en som ikke er batteriguru, men som mener å ha lært seg det helt elementære.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hilsen en som ikke er batteriguru, men som mener å ha lært seg det helt elementære.

Jeg tror du må lære det mest elementære om batterier på ny, for på 11 tallet er batteriene som regel veldig tomme. Veldig tomme.

takk ole p .. når mitt kjøleskap koblet ut i fjor , var batteriene på rundt 12 v. klarte ikke dra starteren rundt mere enn en omdreining. så jeg måtte til med aggregat :-) og lade.

takk ole p .. når mitt kjøleskap koblet ut i fjor , var batteriene på rundt 12 v. klarte ikke dra starteren rundt mere enn en omdreining. så jeg måtte til med aggregat :-) og lade.

Ja er ikke det rart da gitt. Batterispenningen som oppgis og som vi bruker gjelder for når batteriet er såpass tomt for strøm at vi ikke kan bruke det til noe særlig. :crazy:

ett godt stykke ned på 11 tallet????? . hva da om ikke dritten starter med en gang og mannen må kinne?
Jeg tror du må lære det mest elementære om batterier på ny, for på 11 tallet er batteriene som regel veldig tomme. Veldig tomme.

Ser jo ut som dere har skikkelig peiling på batterier. Sjøl er jeg som sakt temmelig blank, og støtter meg kun på hva jeg kan lese meg til. "Strøm om bord" av Jon Winge er en slags ABC for strøm i fritidsbåter. Jeg kjøpte boka for en 10 års tid siden og kan anbefale den på det varmeste til akkurat slike som meg som må ha det inn med teskjeer. For dere proffer blir det vel lett for elementært?

På side 45 kan vi lese om forbruk uten ladning som vel beskriver situasjonen til Båtgaaal som vil sitte i en 4-5 timer å lytte til musikk uten å lade. Så kan vi diskuttere om båtgaaals strømforbruk går under kategorien jevnt forbruk eller meget høyt forbruk. Det ligger vel et sted midt i mellom tenker jeg?.

Og Jon Winge sa: Jeg siterer:

Under jevnt forbruk, typisk når båten ligger i havn uten motoren igang, vil friske batterier ha en spenning på ca 11,5 – 12 V.

Ved meget høyt forbruk, feks. når ankerspillet gåpr, kommer spenningen gjerne ned i ca 10,5 V. Spenningen vil stige igjen når forbruket normaliseres.

Synker spenningen under 11 V under jevnt forbruk, må vi ikke ta ut mer strøm uten å lade. Ved 10,5 V kan batteriet bli varig svekket.

....og dette var Jon Winges ord.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

jeg har da ikke påstått at jeg har skikkelig peiling på batterier . hvis du kan lese , så skrev jeg TROR med store bokstaver.. da blir det vel ikke noen påstand akkurat. men hvis stereoen står på og du måler 11,6 på batteriet , da bør du snarest lade litt ,hvis det ser startbatteriet du tapper :-) hva tar en midels stereo? 5 amp i snitt ? ved slik belastning synker vel ikke volten på batteriet noe særlig mere en hvilespenningen. og vi snakker vel ikke om storforbrukere som ankewinsj og startmotorer her. da synker ved belastning selvsagt spenningen masse.

kan noen si hvor langt fra hvilespenningen volten ligger ved 5 amp forbruk .?

Edited by hifo (see edit history)

Jeg fikk en bok med hilsning fra forfatteren Jon Winge for noen år siden. jeg har faktisk ikke lest den men tok den frem nå.

Du må nok lese helheten, for det står mer enn det du siterer i boken. Blant annet står det om hvilespenning: 12v = Ca en tredel tilbake i batteriet må lades omgående. 11,7 volt= helt flatt og kanskje ødelagt batteri. Det kan muligens reddes ved øyeblikkelig ladning om det ikke har stått for lenge, men får i så fall varig kapasitetstap.

Det skriver altså samme forfatter.

Så vil jeg legge til. Spenningen på et batteri under belastning bestemmes mye av batteriets kapasitet og mengde belastning. Man vil raskt ødelegge et stort batteri hvis det belastes med en liten strøm til spenningen kommer ned i 12 volt. Stor belastning på et lite batteri er ikke fullt så farlig, for forbrukeren slutter å virke før batteriet ødelegges. Man vil da merke at batteriet er tomt i motsetning til når belastningen er liten.

Hvilespenning er noe halt annet Ole Petter og er irelevant i dette tilfelle. Det vi snakker om her er spenning målt under forbruk uten lading. Noen usle lyspærer, og et kjøleskap eller en varmer som går vil bringe ett friskt og fulladet batteri ned mot 12,0 V umiddelbart. Batteriet er ikke flatt av den grunn. Slår du av forbrukerne og måler spenninngen igjen etter en time eller to (hvilespenning) vil du se at spenningen har tatt seg opp igjen til nærmere 12,7V igjen.

ad. planlegging:

Ja det er forskjell på hvilespenning og ”final voltage” under belastning.

Her mener jeg det gjelder ikke gi et svar som kan resultere i problemer for trådstarteren.

Punkt 1.

Han har et batteri, og dette er han avhengig av for å starte motoren. Vi vet lite om hvor fort batteriet vil lades opp igjen, for vi vet lite om hvor mye han kjører. (Bensin er dyrt og ladetiden er ofte lang når det er snakk om påhengsmotorer).

Punkt 2.

Batteriet er relativt stort i forhold til den beskjedne belastningen jeg får inntrykk av. Kanskje bare en ampere eller der omkring. Faren for å tømme batteriet og oppnå bortimot samme hvilespenning og ”final voltage” er absolutt til stede.

Punkt 3.

Normalt foregår det slik i båter med påhengsmotor og stereo. Batteriet tappes ned i etapper fordi det aldri blir fulladet eller etterfylles med strøm tilstrekkelig. Batteriet sulfaterer og spenningen man måler blir falsk. Kaldstarteffekten blir plutselig helt borte når syrevekten blir lav. (Spenningen kan man måle, men det er kanskje ikke krefter igjen i batteriet).

Forbruksbatterier har færre men tykkere plater enn et startbatteri. Det reduserte platearealet mot elektrolytten gjør det enda vanskeligere å starte når batteriet er delhvis utladet og kanskje sulfatert.

Hvis jeg skal uttale seg om final voltage må jeg vite belastningen. Uten å vite dette så gjelder målene for hvilespenning.

NB! Mage batterifabrikanter oppgir final voltage fra 10 ampere belastning og oppover for de batteriene som brukes i båt.

Dette blir for avansert for meg, men skal du unngå sulfatering og samtidig sørge for optimal lading, så sørg ihverfall for at regulatoren gir 14,4 V. 13.9 V er for dårlig.

ad. planlegging:

så her er det en regulator det går ann å stille på altså for å komme opp i disse 14,4 voltene.. eller har jeg rett og slett en for svak dynamo til å lade ett såpass stor batteri??

jeg har hvertfall ved en anledning vert nede i 11,8 volt uten at dette har gitt noen antydninger til start problemer.

detter rimelig kjapt ned i ca 12,4 volt,men saker og ting ombord ser da ut til å fungere fodi om..

men det var denne regulatoren..noen som vet hvor denne ligger?

ps shark: det var ikke meningen og fornerme deg i innlegg to,men savnet bare noen litt mer utfyllende svar :seeya:

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

så her er det en regulator det går ann å stille på altså for å komme opp i disse 14,4 voltene.. eller har jeg rett og slett en for svak dynamo til å lade ett såpass stor batteri??

Den enkleste måten å finne ut om regulatoren er feil innstillt eller ikke, er å lade batteriet med en landstrøm-lader slik at du er sikker på at det er fulladet. Hvis du da fortsatt bare har 13,9V når motoren går, er det regulatoren som er problemet. Hvordan denne justeres på påhengsmotorer vet jeg desverre ikke.