Jump to content

Oversikt over kartprogram for PC i 2008


truls8

Recommended Posts

Hei

 

Tenkte vi kunne laget en oversikt over hvilken program som finnet til pc med erfaringer og begrensninger.

Eg har nett testet TelChart , med c-map kart.

 

Oversikt over program og erfaringer:

 

TelChart

Kart: C-map

Egenskaper: AIS støtte

Erfaringer: Veldig treig på zooming(uenigheter om dette).

 

Nobeltec har to varianter av samme program

 

VNS 9

-------

Kart: Nobeltec sine egne Passport chart (S57 baserte vektorkart - kartene er bra på sjøen, men viser minimalt med informasjon om land). Kan også bruke rasterkart uten at jeg har prøvd det...

Kan kobles til: AIS, DSC-VHF, Autopilot, Radar (Nobeltec), ekkolodd (Nobeltec) og diverse NMEA instrumenter

Egenskaper: Enkelt brukergrensesnitt og meget raskt. Programmet har et standard Windows-brukergrensesnitt som "stjeler" mye skjermplass til rammer, menyer, scroll-bar etc.

 

Admiral

---------

Samme som VNS 9, men bedre støtte for flere skjermer OG et brukergrensesnitt som utnytter hele skjermen godt

Har god støtte for å koble sammen flere PC-er i nettverk etc.

 

Min konklusjon: Et meget bra program!

 

WinChart4 Neptune Pro

 

Kart: C-Map (jeg har brukt kartbrikke og c-Map leser)

Kan kobles til: AIS, Autopilot og noen instrumenter

Erfaringer: Sinnsykt treg zooming, litt sært brukergrensesnitt som kanskje funker med touch skjerm, dårlig løsning for å ha flere kartvinduer oppe samtidig, lite smidig autoscroll og kartdreining, problemer med oppfriskning av grafikk på enkelte maskiner, har hengt seg flere ganger for meg.

 

Min konklusjon: Desverrre ikke fornøyd (men har hørt at andre er fornøyde med det...)

 

TIKI Navigator er programmet jeg har stoppet opp ved.

 

 

Pro har 1- 3 kartvinduer . Du kan ha 500 waypoints i hver rute, og tids- avstands- og ankomstberegne hele eller deler av ruten. Du kan logge seilas og kjøre dem i 'replay', lage egne merker i kartet, legge inn bildelinker, kople til autopilot, AIS-mottaker og andre instrumenter - og mye, mye annet...

 

Maptech BSB-kart Dessverre finnes det foreløpig ikke Norske kart lenger nord enn Ålesund.

Maptech BSB-kart anses å være de beste rasterkartene som finnes. Det mener jeg er er riktig fra Svenskegrensen og sydover.

De Norske kartene er ikke på høyde med de Svenske Danske og Tyske enda..

 

 

SeaPro 3000 plus

 

Bra kartprogramm med støte for stortset alt tenkelig utstyr, Selv har jeg koblet til:

GPS

Autopilot

AIS motaker

Navtex

Radar med radaroverlay

Mobiltelefon for nedlasting av gripfiler (værvarsel)

 

 

Maxsea må nevnes og i denne tråden. Kompatibel med Furuno Navnet og timezero.

Alle typer kart støttes og det meste av instrumenter.

 

 

Qastor er et elektronisk kartprogram som i utgangspunktet er myntet på loser og proffmarkedet, men som på grunn av sin gratis prøveperiode på 200 dager og relativt lave pris også kan brukes av lystbåtflåten. Dette programmet tilfredsstiller kravene fra IMO(International Maritime Organization), IHO(International Hydrographic Organization) og IEC(International Electrotechnical Commision) og benytter offisielle og godkjente elektroniske sjøkart fra distributørnettet til Primar.

 

Qastor blir blant annet benyttet av loser en del steder i Europa, eksempelvis i Nederland, og jeg mener også i Danmark.

 

 

SoftwareOnBoard/SOB må vel også nevnes.

 

Noen "høydepunkter":

 

* C-Map NT+/C-Map Max kart

* Rimelig

* Viser AIS/ARPA info

* Tilpaset touchskjerm (= ingen standard Window$menyer/undermenyer som du ikke treffer med musen i litt sjøgang...)

* Norsk versjon

* GRIB nedlasting og overlay

* Nettverksversjon

* 6 måneders gratis prøvetid

* Har ruter, waypoint, storsirkel og det meste av andre basisfunksjoner

Redigert av truls8 (see edit history)
Link to post

Nobeltec har to varianter av samme program

 

VNS 9

-------

Kart: Nobeltec sine egne Passport chart (S57 baserte vektorkart - kartene er bra på sjøen, men viser minimalt med informasjon om land). Kan også bruke rasterkart uten at jeg har prøvd det...

Kan kobles til: AIS, DSC-VHF, Autopilot, Radar (Nobeltec), ekkolodd (Nobeltec) og diverse NMEA instrumenter

Egenskaper: Enkelt brukergrensesnitt og meget raskt. Programmet har et standard Windows-brukergrensesnitt som "stjeler" mye skjermplass til rammer, menyer, scroll-bar etc.

 

Admiral

---------

Samme som VNS 9, men bedre støtte for flere skjermer OG et brukergrensesnitt som utnytter hele skjermen godt

Har god støtte for å koble sammen flere PC-er i nettverk etc.

 

Min konklusjon: Et meget bra program!

Redigert av Otilie (see edit history)
Link to post

WinChart4 Neptune Pro

 

Finnes også i en standardutgave med redusert funksjonalitet (jeg har ikke prøvd den).

 

Kart: C-Map (jeg har brukt kartbrikke og c-Map leser)

Kan kobles til: AIS, Autopilot og noen instrumenter

Erfaringer: Sinnsykt treg zooming, litt sært brukergrensesnitt som kanskje funker med touch skjerm, dårlig løsning for å ha flere kartvinduer oppe samtidig, lite smidig autoscroll og kartdreining, problemer med oppfriskning av grafikk på enkelte maskiner, har hengt seg flere ganger for meg.

 

Min konklusjon: Desverrre ikke fornøyd (men har hørt at andre er fornøyde med det...)

Link to post

Qastor er et elektronisk kartprogram som i utgangspunktet er myntet på loser og proffmarkedet, men som på grunn av sin gratis prøveperiode på 200 dager og relativt lave pris også kan brukes av lystbåtflåten. Dette programmet tilfredsstiller kravene fra IMO(International Maritime Organization), IHO(International Hydrographic Organization) og IEC(International Electrotechnical Commision) og benytter offisielle og godkjente elektroniske sjøkart fra distributørnettet til Primar.

 

Qastor blir blant annet benyttet av loser en del steder i Europa, eksempelvis i Nederland, og jeg mener også i Danmark.

 

Jeg har ikke selv erfaring med dette kartprogrammet, men medlemmet "modorbåd" her på baatplassen.no har. Qastor er ikke kompatibelt med Windows Vista på det nåværende tidspunkt.

 

Dersom dere søker på "Qastor" her på forumet, vil dere finne mer informasjon.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post

TIKI Navigator er programmet jeg har stoppet opp ved.

http://www.tikinavigator.no/no/index.htm

 

Pro har 1- 3 kartvinduer . Du kan ha 500 waypoints i hver rute, og tids- avstands- og ankomstberegne hele eller deler av ruten. Du kan logge seilas og kjøre dem i 'replay', lage egne merker i kartet, legge inn bildelinker, kople til autopilot, AIS-mottaker og andre instrumenter - og mye, mye annet...

 

Maptech BSB-kart Dessverre finnes det foreløpig ikke Norske kart lenger nord enn Ålesund.

Maptech BSB-kart anses å være de beste rasterkartene som finnes. Det mener jeg er er riktig fra Svenskegrensen og sydover.

De Norske kartene er ikke på høyde med de Svenske Danske og Tyske enda..

 

Ellers bruker jeg Det levende sjøkartet Norsk/Svensk og Dansk som oppslagsverk.

Sammen med GpsGate kan en kjøre så mange kartprogram en vill på en gang.

 

Fugawi Global Navigator er bra hvis en skal ha sjøkart inn på bil navigatoren.

 

http://www.sping.com/seaclear/ er bra nå slpper og lage kart. Har jeg Lærte av Olle "Seacler" i 98/99 og klippe og lime sammen 4x4 skjermbilder med hjelp av demo programmet til dkart Navigator. Laget kart fra Koster til Mandal i målestokker ned til 1:4000 enkelte steder

 

ikke enig med Truls8. at TelChart er Veldig treig på zooming. kartene et bra selv om fasongen på øyene ikke altid er rett, men de ligger der

de skal være.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Qastor er et elektronisk kartprogram som i utgangspunktet er myntet på loser og proffmarkedet, men som på grunn av sin gratis prøveperiode på 200 dager og relativt lave pris også kan brukes av lystbåtflåten. Dette programmet tilfredsstiller kravene fra IMO(International Maritime Organization), IHO(International Hydrographic Organization) og IEC(International Electrotechnical Commision)

 

 

Der tror jeg du tar feil, Capitaine. Quastor er vel IKKE godkjent som ECDIS software?

 

 

Qastor blir blant annet benyttet av loser en del steder i Europa, eksempelvis i Nederland, og jeg mener også i Danmark.

 

 

Der tror jeg også at du tar feil. Jeg mener at de danske losene bruker samme software som de norske; Maris ECDIS.

Link to post

Har brukt Telchart, Olex og Nobeltec men kjører nå SeaPro 3000 plus.

Det har de beste kartene "S57" til en meget gunstig pris kr 1200 for hele Norge innklusiv Svalbard.

 

Bra kartprogramm med støte for stortset alt tenkelig utstyr, Selv har jeg koblet til:

GPS

Autopilot

AIS motaker

Navtex

Radar med radaroverlay

Mobiltelefon for nedlasting av gripfiler (værvarsel)

Redigert av BMP (see edit history)
Link to post
Der tror jeg du tar feil, Capitaine. Quastor er vel IKKE godkjent som ECDIS software?

 

 

 

 

 

Der tror jeg også at du tar feil. Jeg mener at de danske losene bruker samme software som de norske; Maris ECDIS.

 

Om Qastor er godkjent som programvare for ECDIS eller ikke, bør vel det egentlig stå på hjemmesiden deres, men jeg har ikke funnet noe annet enn denne setningen som er klippet fra linken nedenfor:

 

Qastor is designed in full compliance with IHO, IMO and IEC standards.

 

About QPS

 

Men "in full compliance with IHO, IMO and IEC standards" trenger nødvendigvis ikke bety at Qastor er godkjent som software i et ECDIS-system da det ikke er beskrevet nærmere hvilke standarder man snakker om. Denne softwaren kan uansett vise offisielle og godkjente ENC fra Primar sine distributører. Men det er absolutt et godt spørsmål du kommer med der. Kanskjen noen andre vet om Qastor er godkjent ECDIS-programvare?

 

At Qastor har blitt brukt av danske loser, er iallefall noe jeg har hørt, men jeg vet ikke sikkert om dette er tilfelle lenger, eller om det i det hele tatt har vært det. Det er nok godt mulig du har rett i at de danske losene benytter det samme programmet som de norske.

Link to post

Jeg har nå funnet litt mer iformasjon om Qastor som faktisk kan tyde på at den er ECDIS software:

 

Her er en setning som er hentet fra linken nedenfor:

 

QPS is the developer of Qastor, the world's leading portable ECDIS-based software system for piloting.

 

PILOT

 

Her er noen setninger som er hentet fra linken nedenfor:

 

QASTOR is designed in compliance with IHO, IMO and IEC standards.

 

QASTOR uses type approved ECDIS engines for digital chart presentation. Various formats can be read and displayed, such as IHO S-57 Version 3 and C-Map CM93 version 3. QASTOR supports the IHO S-63 security mechanism as used by Primar and IC-ENC.

 

QASTOR

Link to post
Oppdaterte oversikten litt, kommer bedre oversikt i morgen.

 

ECDIS har også krav om backup system osv. Så det holder ikkje at programmet er ECDIS sertifisert.

 

En må nok fortsatt bruke papirkart under salongen :)

 

Nå blir vel etterhvert dette en avsporing fra tråden, men det er riktig at man må ha et system for backup for at man skal kunne bruke et typegodkjent ECDIS med offisielle og oppdaterte elektroniske sjøkart(ENC) for primærnavigasjon. Backup kan for norske skip sin del være et ECDIS til med ENC og med uavhengig strømforsyning, eller oppdaterte offisielle papirkart. Har man altså to typegodkjente ECDIS om bord som benytter ENC, og som har uavhengig strømforsyning, kan man sløyfe å ha papirkart om bord. Flaggstatene avgjør hva som er tilstrekkelig backup sålenge det er i tråd med kravene i "IMO Performance Standards for ECDIS".

 

Jeg ser nå at danske loser bruker det samme systemet med elektroniske kart på bærbar PC som de norske:

 

Kystverket.no - Nyhetsarkiv - Dansk kystetat velger norsk Los PC

 

Douro har med andre ord rett. :smiley:

Link to post

SoftwareOnBoard/SOB må vel også nevnes.

 

Noen "høydepunkter":

  • C-Map NT+/C-Map Max kart
  • Rimelig
  • Viser AIS/ARPA info
  • Tilpaset touchskjerm (= ingen standard Window$menyer/undermenyer som du ikke treffer med musen i litt sjøgang...)
  • Norsk versjon
  • GRIB nedlasting og overlay
  • Nettverksversjon
  • 6 måneders gratis prøvetid
  • Har ruter, waypoint, storsirkel og det meste av andre basisfunksjoner

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Jeg bruker Maxsea.

 

Say no more.

 

Ubegrenset antall egne layers.

Ubegrenset antall waypoints.

Ubegrenset antall ruter.

Ubegrenset antall og lengde track.

Raster og vektor samtidig i hvor mange vinduer man vil.

 

Min er ikke helt lik den i linken. Jeg har en ikke-lystbåt versjon.

 

Og en komplett uforståelig brukerhåndbok.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post

Det vigtigste efter min mening, når man skal vælge PCplotter program, er kortmaterialet. Det skal være konstant nyopdateret og være fra de officielle kortleverandører, som leverer kort til ECDIS systemerne.

Dernæst skal kortprogrammet være stabilt. Må ikke svigte på noget tidspunkt. Endelig må det være let og logisk at bruge.

 

Som nævnt i dette tema har jeg nogen erfaring med Qastor lodsprogrammet, som netop er opdateret med bl.a. kalkulering og visning på kort af CPA position.

 

Efter min mening opfylder Qastor mine tre krav til kort, stabilitet og lethed i brug. Det skal dog understreges at en forudsætning for stabilitet er at PC en kun bruges til Qastor og ikke samtidig til internet, spil og andet.

At programmet kan erhverves for en billig penge 99 EURO er vel også OK.

Med hensyn til prisen på kortene kan jeg oplyse at kort til Sjælland rundt er dKr 1400 incl. moms.

I øvrigt koster danske kort det dobbelte per celle i forhold til norske kort. Ved ikke hvorfor, men det betyder vel at man får en ganske god kortdækning i Norge for et par tusinde kroner. Check med Primar som leverer kortene.

 

Vedhæfter screendump fra Øresund i eftermiddag.

 

Hilsen Michaelqastor_oeresund_cpa_paa_kort_720_x_450.jpg

Link to post

Om Qastor;

Lastet ned demo, og installerte på vista.

Dette fungerte fint, men du må tildele admin rettigheter til programmet...

 

Om MaxSea;

At det fungerer med alle kart er nok en sannhet med modifikasjon. Det finnes mange med meg som fortsatt sliter med gamle kart av typen C-map CM/93.

Etter versjon 10 av MaxSea fungerer ikke disse kartene. Her er et utklipp fra en e-post jeg fikk på direkte forespørsel hos produsent;

"...C-Map CM93 Ed.2 leses kun på MaxSea VER 10 og tidligere.

C-Map CM 93 Ed.3 leses på MaxSea VER 12..."

 

Om Telchart;

Selv bruker jeg gammel versjon av telchart og C-map CM/93 Ed.2.

Dette er nok ikke den løsningen jeg ville valgt i tåke o.l. Gikk inn i en sinnsyk snøstorm når jeg hentet båten, og da viste kartene at jeg befant meg på land. Dette til tross for at jeg var mitt ute på sletta utenfor Haugesund. Valgte da å søke havn i Buavåg, som heller ikke var slik som på kartet.

Fikk denne løsningen med båten, men leter etter en bedre løsning.

NAF veibok og kompass Viste seg å være en tilnærmet løsning, når en hadde visuell kontakt med land og fyr...

 

Om C-map CM/93 Ed.2;

Disse kartene er ikke oppdatert og bør bare benyttes som et supplement til eks. båtsportkart.

 

Om egen partisjon på pc;

Å opprette en partisjon kun for operativsystem og kritiske program er vel å greit.

En smartere løsning er å ha en egen partisjon kun for datafiler (brev, e-post, databasefiler etc). Da står de urørt om pc'en kræsjer, slik at man kan sette opp pc'ens op.sys og program på ny. Det er tross alt filer man har tilgang til fra cd og dvd.

For om man har en partisjon for spill, internett, porno og anna skum, så endrer disse systemfilene likevel.

Det er når systemfilene til op.sys blir fyllt med alskens at systemet blir ustabilt, og da må man gjøre en re-installasjon. Har man da datafiler på en egen partisjon, kan man fortsatt lese brevet fra mor etter installasjonen.

 

Konklusjon blir derfor å ha en egen pc til bruk i båt.

På denne skal kun navigasjon relatert programvare installeres.

Været sjekkes med grabfiler fra seriøse leverandører, og internett nyttes bare til det formål. Videre kan man også bruke den til dekoding av digitale tv-signal, musikk, dvd osv. MEN VIK UNNA KILDER TIL VIRUS OG PROGRAMVARE FRA UKJENTE LEVERANDØRER! her gjelder altså ordtaket "less is more"

Link to post
Etter versjon 10 av MaxSea fungerer ikke disse kartene. Her er et utklipp fra en e-post jeg fikk på direkte forespørsel hos produsent;

"...C-Map CM93 Ed.2 leses kun på MaxSea VER 10 og tidligere.

C-Map CM 93 Ed.3 leses på MaxSea VER 12..."

 

Vil jeg tro er helt naturlig.

CM93 er proffversjonen av C-Map.

Disse betales det et årlig gebyr for da de oppdateres.

Det tjener ingen hensikt å være kompatibel med en utgått celle.

De er vel nå på Edition 4.

Link to post

Sitat PantZatt

Dette er nok ikke den løsningen jeg ville valgt i tåke o.l. Gikk inn i en sinnsyk snøstorm når jeg hentet båten, og da viste kartene at jeg befant meg på land. Dette til tross for at jeg var mitt ute på sletta utenfor Haugesund. Valgte da å søke havn i Buavåg, som heller ikke var slik som på kartet.

Fikk denne løsningen med båten, men leter etter en bedre løsning.

-------------------------------------------------------------

 

Buvaagen? her N59,25,632 W05,05,211 sjekket 99 kart og nytt ser litt forskjell på land men pos. er den samme

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Gikk inn i en sinnsyk snøstorm når jeg hentet båten, og da viste kartene at jeg befant meg på land. Dette til tross for at jeg var mitt ute på sletta utenfor Haugesund.
Slike feil kan skje unntaksvis i korte perioder. Har du denne feilen i lengre tid er det nok snakk om feil kartdatum. Det som for tiden er standard er WGS-84 og har du kart i dette datum og GPS stilt inn på noe annet, eller omvendt, så kan du få feilvisning på opptil flere hundre meter.

 

Selv har jeg opplevd svært få GPS-feil men en som kunne vært skikkelig stygg har jeg heldigvis tatt vare på:

GPS_Korsfd.JPG

Jeg kom nordfra og følger du slepestreken så har jeg tilsynelatende dreid mot BB og det gjorde jeg absolutt ikke. Nå ville tilfeldighetene det slik at jeg oppdaget denne feilen en del dager etter jeg kom hjem men om jeg hadde vært avhengig av GPS for å finne fram i mørke/tåke så er der stor sannsynlighet for at jeg hadde kompensert og gått på land på "Sund"-siden. Når GPSen kort tid etter går helt bananas skjønner en jo at noe er feil men akkurat den første begynnende feilvisningen kunne jo vært katastrofal...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Hei,

 

Ønsker å nevne at alle som har en gyldig eldre MaxSea versjon med CM93 ed. 2 vil uansett få et forslag/tilbud på løsning ved oppgradering til siste versjon av MaxSea (12.6.3.7).

 

Viktig å merke seg at det anbefales på det sterkeste å velge "oppgradering" av kartene til 50% av ordinær pris da de gamle C-Map CM93 ed. 2 kartene begynner å bli meget udaterte. "Oppgraderingen" vil da inkludere overføring fra C-Map CM93 ed. 2 til C-Map CM93 ed. 3 samt den siste utgitte kartdatabasen.

 

En annen tilleggsopplysning : C-Map CM93 ed. 3 kan både kjøpes og leies (valget er opp til den enkelte bruker).

 

Med hilsen

MaxSea Support

http://www.maxsea.no

Link to post

Man kan tegne en abonnements avtale på C-Map CM93 ed. 3 kart. Det betyr at man får tilsendt oppdateringen regulært per CD (ukentlig, månedlig eller kvartalsvis. Fritt valg). Samtidig kan man da også gjøre "online" oppdatering av kartene så ofte man vil via internet. Prisen man betaler vil da være en årlig fast sum. Kartene brukes da i ditt kartsystem (f.eks. MaxSea)

 

For å tenge en slik avtale og få riktig årspris (prisen avhenger av kartdekningen) tar du kontakt med din lokale forhandler eller MaxSea Norge AS (http://www.maxsea.no )

 

Med hilsen

MaxSea Support

http://www.maxsea.no

Link to post
  • 1 måned senere...

I denne tråden vil jeg gjerne nevne kartprogrammet "seaPro Lite i 3000-serien" for PC som inkludert vektoriserte kart for hele Norge("Livechart") koster kr 1500,- inkl. moms. Dette programmet har støtte for GPS, AIS, NAVTEX og autopilot. Det kan blant annet oppgraderes til "seaPro standard i 3000-serien" slik at det også får støtte for PC-radar og ARPA.

 

"seaPro Lite i 3000-serien" bruker vektoriserte kart fra "Livechart". Disse er av høy kvalitet og er basert på samme rådata som til ENC(Electronic Navigational Chart) kjøpt av Statens kartverk, Sjøkartverket. Men for å holde prisen på et rimelig nivå og logistikken enkel, er disse dataene pakket i et komplett sett for hele Norskekysten. Kartene er for ordens skyld ikke offisielle og oppdaterte elektroniske sjøkart for navigasjon(ENC) i henhold til SOLAS-konvensjonen i IMO. Dersom "seaPro Lite i 3000-serien" oppgraderes til "seaPro Lite + i 3000-serien" for ca. kr 1500,- inkl. merverdiavgift, kan derimot programmet vise slike offisielle og oppdaterte ENC i henhold til den internasjonale standarden S-57. Men det spørst om det er verdt å betale ekstra for dette for lystbåtbruk.

 

Jeg har sammenlignet vektorkartene fra "Livechart" flere steder langs kysten av Norge med offisielle og oppdaterte ENC, og må innrømme at jeg er imponert over kartene på alle måter. Programmet "seaPro Lite i 3000-serien" er dessuten brukervennlig.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...