hagalio Startet 28.April.2008 Del på Facebook Startet 28.April.2008 Oppdaget nå i vår at jeg må ruse motoren litt for og få ladelyset til og slukke,Ikke det helt store problemet men er det normalt Sitér dette innlegget Link to post
terapi Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 (redigert) Dårlig kontakt i dynamoen. Hadde samme problem, begynte ikke å lade når den gikk på tomgang.Måtte ruse motoren først, da gikk det bra. Renset så ok. Redigert 28.April.2008 av terapi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hagalio Svart 28.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2008 Til dynamo eller i dynamoen Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 Sjekk at kileremmen er stram nok så den ikke slurer ved lavt turtall. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hagalio Svart 28.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2008 Den er ny og stram Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 Dette er ikke uvanlig, men gjør egentlig ingenting. Ladingen blir like god når den først har kommet igang. men ønsker du å gjøre noe med det er det vanlig å sette inn en ladelampe-pære med høyere watt-styrke. Dersom dette ikke går kan man sette en motstand i parallell med pæra. Sitér dette innlegget Link to post
hagalio Svart 28.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2008 Lyset gjør meg ingen ting, bare jeg slipper å skru på dynamo. Eller at det indikerer et dynamohavari Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 Dersom reimen er ny og stram og lampen slukket sist år med gammel reim, ville jeg likevel sjekket at den nye ikke har strukket seg noe etter montering. Og er du sikker på at kilen har 100% rett vinkel? Det skal ikke mye til før en reim slurer. Du smurte vel den nye reimen godt med fett? :lol: Men slutt på fleipet, du har vel ikke fått oljesøl på den ifb. f.eks oljeskift? Men var det slik før også, ville jeg gå for ingar sin løsning. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ingar Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 Nei, det er helt normalt. Ingen grunn til bekymring. Vær klar over at ladingen ikke starter før lyset har slukket. Sitér dette innlegget Link to post
hagalio Svart 28.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2008 Det har altid vert slik,aldri problem med støm .må jo ha noe å anke på håper alt er ok ,TAKK Ingar Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 15.Mai.2008 Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 Dersom dette ikke går kan man sette en motstand i parallell med pæra.Hvor stor motstand skal man koble i parallell med en 4W ladelampe ? Rundt 200 ohm ? Skulle vel bli som en 5W.... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 15.Mai.2008 Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 Det må sannsynligvis være endel forskjell på dynamoene, eller på hvordan ladelampene er montert. Ladelampene mine slokker umiddelbart uten at jeg gir noe ekstra gasspådrag. Turtallet på motorene er ca 650 - 700 rpm, men jeg husker ikke i farten utvekslingen til dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Sabelmann Svart 15.Mai.2008 Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 Mål spenningen med et voltmeter. Et eller annet pkt hvor du har + og mot - Før du starter skal du måle 12V hvis du har 12V anlegg. Når motoren er i gang skal du måte 13,4V. Lampa vil lyse inntil ladereleet har lagt over. Hvis lampa fortsatt lyser med 13,4V - hiv sjiten Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 15.Mai.2008 Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 Om den er slik at den lyser inntill du har øket turtallet og igjen bgynner å lyse når turtallet synker, kan det være feil på likereterbrua. Typisk symtom er da at den ikke slukker spontant, men blir gradvis svakere ved økende turtall og gradvis sterkere ved synkende turtall. Menner å huske at symtomet er mer fremtredende ved øket belastning i tillegg til batteriet. Du får selvfølgelig noe av samme effekt ved slakk eller glatt vifterem. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Espen Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 I min båt sitter det en Sabb 22hk, dynamoen lader ikke (Har målt med voltmeter). Det jeg ikke var klar over er dette med ladelampe, det finnes det ikke i båten. Tror motoren ble montert i 1976 av forrige eier(nå avdød). Merkelig om dette ikke ble gjort den gangen, eller er det mulig å få en dynamo til å lade uten lampe? Regner med det er dynamoen som er røket jeg da. Ikke noe stort problem siden jeg bruker båten på korte turer bare, og ligger alltid me landstrøm og topper batteriene. Forresten, finnes det et rimelig alternativ i stedet for å handle hos Sabb? Og om det er nødvendig å montere ladelampe, hvordan gjør jeg det? Her er baksiden på dynamoen: Instrumentpanelet: Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 17.Mai.2008 Del på Facebook Svart 17.Mai.2008 Gratulera med dagen! Ledningane på denne dynamoen, den raude med gul sko er plussledning. Der er ein skrue med kvit og brun ledning i blå sko, dette er dynamoen sin minustilkobling. Skoen på den brune ledningen ser nesten knekt ut? Men eg syns desse ledningane ser brent ut ved stripset? Om ikkje begge desse ledningane går til gods på motoren, so er det for tynt. Den siste ledningen. ein gul i ein blå sko, rett under minus, skal gå til ladelys, trur eg. Der finst antydning til merking, om denne tilkoblingen heiter 61, so er saken ladelys. Heiter den W, so er det ein givar til turtellar. På tenningsnøkkelen er der eit tilkoblingspunkt som heiter 15, dit skal den andre ledningen frå ladelyset. Ny dynamo bør vera enkelt. Den får du for småpengar på ein bilskrot. Pass då på at den ikkje er for stor, (den gamle var på 35 A, ca 500 W), det kan fort stela fart frå båten. Pass og på at den har riktig fasong på reimskiva, og vifte som skal gå riktig vei. Dynamoen gir seg ein bæng i kva vei den går, den lader i alle fall, men den må ha riktig vifte for å få god nok kjøling. Om dynamoen og har ei riktig innfesting, so du slepp å byggja om dynamofestet, er det ingen ulempe. Skulle du komma over ein dynamo som ikkje har innebygd regulator, so pass godt på å få med regulatoren og. Lykke til Magne Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.Mai.2008 Del på Facebook Svart 17.Mai.2008 er det mulig å få en dynamo til å lade uten lampe? Ja, det er ikke noe problem. Man bare kobler D+/61 direkte til tenningsnøkkelen slik Dinamo skriver. Istedet for å la strømmen gå igjennom ladelampe. Poenget er at D+/61 ikke kan ha spenning hele tiden, da vil batteriet lades ut. Mao må det kobles via tenningsnøkkelen slik at den kun får spenning når "tenning" er på. Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Takker så mye for informasjonen. SKal følge deres råd! Espen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.