Grand Banks jr Startet 3.Mai.2008 Del på Facebook Startet 3.Mai.2008 (redigert) Båten er en 1976 modell, og i dag pakket jeg den ut og la meg ned for å finne sinkanoden - og den er ikke der!!! Jeg finner ingen anode på hverken rorfester, aksling, propellmutter eller noe annet sted. Hva bør jeg gjøre nå? Følgende deler har ingen elektrisk kopling med hverandre: Propell og aksling samt innfestning av aksel Øvre rorfeste Nedre rorfeste og flyndre Ergo bør jeg vel ha 3 sinkanoder??? Eventuelt sørge for elektrisk leder mellom øvre rorfeste, propellaksling og flyndre??? Er ikke poenget at sinkanoden blir ofret i stedet for de andre metallgjenstandene så lenge det finnes en elektrisk kontakt mellom disse? Så langt jeg kan se er det plass til en akslinganode, og jeg kan plassere en "flatanode" på flyndre. Hva bør jeg gjøre med øvre rorfestet? PS: Selve roret er av glassfiber. Redigert 3.Mai.2008 av psolse02 (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Rui lui Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 Propell og aksling samt innfestning av aksel Øvre rorfeste Nedre rorfeste og flyndre alle disse skal ha anode. Sitér dette innlegget ] Link to post
Rui lui Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 jeg hadde boret opp å festet anoder både oppe og nede på ror festet. Sitér dette innlegget ] Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 Ved nærmere ettertanke er det faktisk 4 forskjellige deler. Aksling og propell er 1 Støtte/ gjennomføring for aksel er en annen (det ligger nemlig gummipakning mellom aksel og gjennomføring) Rorfeste oppe er 1 Rorfeste nede + flyndre er 1 Mulig løsning: Kan jeg da feste en sinkanode på flyndre, og trekke en jern/ kopper "ledning" opp til støtten for akslingen - og la 1 stk anode beskytte begge deler (men ikke akslingen)? Deretter montere en anode øverst på roret (i metallet vel og merke). Samt en akselanode (denne vil beskytte propellen også, ikke sant?) Eller er jeg på bærtur? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 Nå er ikke båten ut til å være helt ny. Hvis du ikke finner fester for anoder, ser det ut til at den har greid seg en del år uten anoder. Bruk av anoder gjør man for å beskytte metaller som korroderer. Disse metallene må ligge over f.eks. sink i spenningsrekka. Det gjør jo de fleste av dem. Men har du noen korrosjon noe sted? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 Nei, det er det rare. Jeg kan ikke se at metaller er spist, til tross for at det er en 1976 modell... Propellen (messing?) må pusses, for den er veldig "matt" og ikke glatt. Men ellers ser det for mine utrente øyne bra ut. Det var jo fryktlig mye rur på hele båten når jeg tok den opp på høsten (kjøpte den på vannet på sensommeren, og hadde da ikke vært brukt det året - men ligget på vannet stille...). Så det er mulig at det "matte" er kalkrester fra rur etter høyttrykk spyling. Jeg lurte først på om det kunne vært en anode som har falt av, men jeg ser ingen skruehull eller noen festesteder i det hele tatt. Båten er jo 32 år gammel, så det virker veldig snodig... Kan sinkanoder festes inne? Jeg har alltid trodd at sinkanoder måtte være i direkte kontakt med vannet... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Rui lui Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 Ved nærmere ettertanke er det faktisk 4 forskjellige deler. Aksling og propell er 1 Støtte/ gjennomføring for aksel er en annen (det ligger nemlig gummipakning mellom aksel og gjennomføring) Rorfeste oppe er 1 Rorfeste nede + flyndre er 1 Mulig løsning: Kan jeg da feste en sinkanode på flyndre, og trekke en jern/ kopper "ledning" opp til støtten for akslingen - og la 1 stk anode beskytte begge deler (men ikke akslingen)? Deretter montere en anode øverst på roret (i metallet vel og merke). Samt en akselanode (denne vil beskytte propellen også, ikke sant?) Eller er jeg på bærtur? nei du er ikke på bærtur. Sitér dette innlegget ] Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 (redigert) Er det greit å bruke kopperledning? Altså en vanlig ledning. Eller bør jeg holde meg til jern/ syrefast? PS: Takk for svarene hittil! Redigert 3.Mai.2008 av psolse02 (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Rui lui Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 trodde ikke det betydde noe hva du bruker der..det er jo anodene som tar støyten.men er ikke helt sikker? Sitér dette innlegget ] Link to post
terron Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Har hatt flere båter med samme "opplegg" som deg (og dette er jo en meget vanlig instalasjonstype). På disse har det vært benyttet en anode som festes på flyndrejernet, fra det framre skruepunktet på denne fester man så en kopperledning som forbindes til nederste skrue på skroggjennomføringen. Videre setter du en anode bak propellel. Har aldri sett båter med sinkanode på øvre rorbeslag. Men på innsiden av båten kan du sette en kopperledning fra hylserører (som jo er koplet til anoden på flyndrejernet) og til en metalldel på rorgjennomføringen. Noen har også forbindelse fra hylserøret og inn til gods på motoren. Men da begynner man å måtte kjenne til om man har 1.pol anlegg/2.pol anlegg osv. på motoren. Og det hele blir da mye mer komplekst. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Takk for innspill! Det vil si at 1 stk anode kan dekke behovet for flyndre, skroggjennomføring for aksling og for øvre rorfeste. Hvordan festes en anode på utsiden av propellen? - Skrues? Det er VELDIG lite plass på utsiden av propellmutter, bør jeg da i stedet bruke en aksling-anode? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
eysteind Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Har båten din gått i ferskvann? Da er det vel ikkje nødvendig med anode... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Nei, så langt jeg kjenner historikken har den ligget i Skjebergkilen siden 1983... (Er det brakkvann?) Nå ligger den på Sørlandet (også saltvann), men det er brakkvann i havnen min... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Nei, det er det rare. Jeg kan ikke se at metaller er spist, til tross for at det er en 1976 modell... Propellen (messing?) må pusses, for den er veldig "matt" og ikke glatt. Men ellers ser det for mine utrente øyne bra ut. Det var jo fryktlig mye rur på hele båten når jeg tok den opp på høsten (kjøpte den på vannet på sensommeren, og hadde da ikke vært brukt det året - men ligget på vannet stille...). Så det er mulig at det "matte" er kalkrester fra rur etter høyttrykk spyling. Jeg lurte først på om det kunne vært en anode som har falt av, men jeg ser ingen skruehull eller noen festesteder i det hele tatt. Båten er jo 32 år gammel, så det virker veldig snodig... Kan sinkanoder festes inne? Jeg har alltid trodd at sinkanoder måtte være i direkte kontakt med vannet... Så lenge du ikke blander motoren din inn i en el.-krets, eller legger båtens batteri(er) inn i kretsen, kan jeg vanskelig se at du kan gjøre mye galt. Hvis ingenting har korrodert siden 1976, så vil metallene sannsynligvis fortsette med ikke å korrodere. I hvert fall så lenge båten har båtplass i braktvann. At den har ligget i vann med godt innslag av sjøvann, viser rurveksten. Personlig hadde jeg droppet hele anode-greia. Du trenger dem ikke. Anoder som skal virke må ligge i vannet på utsiden av båten. Anoder må være elektrisk forbundet til de materialene de skal beskytte. Det er to punkter som er absolutte sannheter. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Personlig hadde jeg droppet hele anode-greia. Du trenger dem ikke. Hmm.. Første gang jeg hører dette. Jeg får evt ta en telefon til Nidelv og høre med dem; de vet vel en del om båten selv om den er 32 år gammel... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
BMP Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Det er vell liten grun til og tro at en eventuell korosjon skulle starte etter 30 år. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Jepp det er det. Men samtidig vet jeg jo ikke om propellen er relativt ny eller gammel... Dumt å bytte propell hvert 5 år fordi det ikke er sinkanode der ;-) Kan det skade å montere aksel-anode? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Du kommer uansett ikke til å behøve å bytte propell hvert 5. år. Heller ikke hvert 15. år. Anode kan under visse forutsetninger begrense kavitasjon. De fleste vil ikke ha kavitasjon uansett. Anode på propellen vil ikke skade metallene. Den eneste mulige endringen du vil kunne merke er at det gror mer rur på propellen enn det ellers ville gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 (redigert) Har hatt flere båter UTEN sink.. aldrig til dags dato opplevd tæring.. men jeg skal i god tro sinke iår men er ikke så veldig stressa rundt dette.. Og js sink øker forekomsten av rur betraktlig.. så jeg sinker minst mulig.. Redigert 4.Mai.2008 av THORLYN (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Da får jeg sjøsette båten uten sink. Er ikke glad i rur... Får heller følge med båten til høstopptaket, om det da er skjedd noe negativt. Forresten: Kan kopperbunnstoff føre til at propell osv holder seg bedre, selv uten sink? Jeg mener: tæres kopper i stedet for messing og syrefast hvis det kun er de metallene som er til stede? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Ingen påvirkning. Kopper, messing, kopperstoff og rustfritt ligger ganske nær hverandre i spenningsrekka. Det eneste stedet man kan synse litt negativt er om man har sinkfattig messing. Men slik messing skal man uansett ikke bruke i båt. I steden for alle disse anodesakene, sjekk skroggjennomføringer og kraner under vannlinjen. Det er skrevet masse om slike saker her tidligere. Bare å søke i databasen. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Jepp, gjennomføringer står "på kartet". Ettersom jeg har lest er det "bare" å skrape å dem for å sjekke at de er hele. Det gjelder da messinggjennomføringer. Plastikkgjennomføringene ser bra ut. Tenkte å prøve å komme til på innsiden for å sjekke der også. LITT trangt, men med litt speil og andre morsomheter burde det gå bra. Akkurat gjennomføringen for inntak av sjøvann til toalettet er litt vanskeligere. Må vel fjerne noe treverk for å se den... Da lukker jeg kapittelet om sinkanoder Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.