Jump to content

Mangler sinkanode. HVA må jeg gjøre?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Båten er en 1976 modell, og i dag pakket jeg den ut og la meg ned for å finne sinkanoden - og den er ikke der!!!

Jeg finner ingen anode på hverken rorfester, aksling, propellmutter eller noe annet sted.

 

Hva bør jeg gjøre nå?

 

Følgende deler har ingen elektrisk kopling med hverandre:

 

  • Propell og aksling samt innfestning av aksel
  • Øvre rorfeste
  • Nedre rorfeste og flyndre

 

Ergo bør jeg vel ha 3 sinkanoder???

 

Eventuelt sørge for elektrisk leder mellom øvre rorfeste, propellaksling og flyndre???

 

Er ikke poenget at sinkanoden blir ofret i stedet for de andre metallgjenstandene så lenge det finnes en elektrisk kontakt mellom disse?

 

manglersinkanode.jpg

 

akselanode.jpg

 

 

Så langt jeg kan se er det plass til en akslinganode, og jeg kan plassere en "flatanode" på flyndre. Hva bør jeg gjøre med øvre rorfestet?

 

PS: Selve roret er av glassfiber.

Redigert av psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Ved nærmere ettertanke er det faktisk 4 forskjellige deler.

 

Aksling og propell er 1

 

Støtte/ gjennomføring for aksel er en annen (det ligger nemlig gummipakning mellom aksel og gjennomføring)

 

Rorfeste oppe er 1

 

Rorfeste nede + flyndre er 1

 

 

Mulig løsning:

Kan jeg da feste en sinkanode på flyndre, og trekke en jern/ kopper "ledning" opp til støtten for akslingen - og la 1 stk anode beskytte begge deler (men ikke akslingen)?

 

Deretter montere en anode øverst på roret (i metallet vel og merke).

 

Samt en akselanode (denne vil beskytte propellen også, ikke sant?)

 

 

Eller er jeg på bærtur?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Nå er ikke båten ut til å være helt ny. Hvis du ikke finner fester for anoder, ser det ut til at den har greid seg en del år uten anoder. Bruk av anoder gjør man for å beskytte metaller som korroderer. Disse metallene må ligge over f.eks. sink i spenningsrekka. Det gjør jo de fleste av dem. Men har du noen korrosjon noe sted?

Link to post

Nei, det er det rare.

 

Jeg kan ikke se at metaller er spist, til tross for at det er en 1976 modell...

 

Propellen (messing?) må pusses, for den er veldig "matt" og ikke glatt. Men ellers ser det for mine utrente øyne bra ut.

 

Det var jo fryktlig mye rur på hele båten når jeg tok den opp på høsten (kjøpte den på vannet på sensommeren, og hadde da ikke vært brukt det året - men ligget på vannet stille...). Så det er mulig at det "matte" er kalkrester fra rur etter høyttrykk spyling.

 

Jeg lurte først på om det kunne vært en anode som har falt av, men jeg ser ingen skruehull eller noen festesteder i det hele tatt. Båten er jo 32 år gammel, så det virker veldig snodig...

 

 

Kan sinkanoder festes inne?

 

Jeg har alltid trodd at sinkanoder måtte være i direkte kontakt med vannet...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Ved nærmere ettertanke er det faktisk 4 forskjellige deler.

 

Aksling og propell er 1

 

Støtte/ gjennomføring for aksel er en annen (det ligger nemlig gummipakning mellom aksel og gjennomføring)

 

Rorfeste oppe er 1

 

Rorfeste nede + flyndre er 1

 

 

Mulig løsning:

Kan jeg da feste en sinkanode på flyndre, og trekke en jern/ kopper "ledning" opp til støtten for akslingen - og la 1 stk anode beskytte begge deler (men ikke akslingen)?

 

Deretter montere en anode øverst på roret (i metallet vel og merke).

 

Samt en akselanode (denne vil beskytte propellen også, ikke sant?)

 

 

Eller er jeg på bærtur?

 

nei du er ikke på bærtur.

]

Link to post

Har hatt flere båter med samme "opplegg" som deg (og dette er jo en meget vanlig instalasjonstype). På disse har det vært benyttet en anode som festes på flyndrejernet, fra det framre skruepunktet på denne fester man så en kopperledning som forbindes til nederste skrue på skroggjennomføringen. Videre setter du en anode bak propellel. Har aldri sett båter med sinkanode på øvre rorbeslag. Men på innsiden av båten kan du sette en kopperledning fra hylserører (som jo er koplet til anoden på flyndrejernet) og til en metalldel på rorgjennomføringen. Noen har også forbindelse fra hylserøret og inn til gods på motoren. Men da begynner man å måtte kjenne til om man har 1.pol anlegg/2.pol anlegg osv. på motoren. Og det hele blir da mye mer komplekst.

Link to post

Takk for innspill!

 

Det vil si at 1 stk anode kan dekke behovet for flyndre, skroggjennomføring for aksling og for øvre rorfeste.

 

Hvordan festes en anode på utsiden av propellen? - Skrues?

Det er VELDIG lite plass på utsiden av propellmutter, bør jeg da i stedet bruke en aksling-anode?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Nei, så langt jeg kjenner historikken har den ligget i Skjebergkilen siden 1983... (Er det brakkvann?)

 

Nå ligger den på Sørlandet (også saltvann), men det er brakkvann i havnen min...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Nei, det er det rare.

 

Jeg kan ikke se at metaller er spist, til tross for at det er en 1976 modell...

 

Propellen (messing?) må pusses, for den er veldig "matt" og ikke glatt. Men ellers ser det for mine utrente øyne bra ut.

 

Det var jo fryktlig mye rur på hele båten når jeg tok den opp på høsten (kjøpte den på vannet på sensommeren, og hadde da ikke vært brukt det året - men ligget på vannet stille...). Så det er mulig at det "matte" er kalkrester fra rur etter høyttrykk spyling.

 

Jeg lurte først på om det kunne vært en anode som har falt av, men jeg ser ingen skruehull eller noen festesteder i det hele tatt. Båten er jo 32 år gammel, så det virker veldig snodig...

 

 

Kan sinkanoder festes inne?

 

Jeg har alltid trodd at sinkanoder måtte være i direkte kontakt med vannet...

 

Så lenge du ikke blander motoren din inn i en el.-krets, eller legger båtens batteri(er) inn i kretsen, kan jeg vanskelig se at du kan gjøre mye galt.

 

Hvis ingenting har korrodert siden 1976, så vil metallene sannsynligvis fortsette med ikke å korrodere. I hvert fall så lenge båten har båtplass i braktvann. At den har ligget i vann med godt innslag av sjøvann, viser rurveksten. Personlig hadde jeg droppet hele anode-greia. Du trenger dem ikke.

 

Anoder som skal virke må ligge i vannet på utsiden av båten. Anoder må være elektrisk forbundet til de materialene de skal beskytte. Det er to punkter som er absolutte sannheter.

Link to post
Personlig hadde jeg droppet hele anode-greia. Du trenger dem ikke.

 

Hmm.. Første gang jeg hører dette. Jeg får evt ta en telefon til Nidelv og høre med dem; de vet vel en del om båten selv om den er 32 år gammel...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jepp det er det. Men samtidig vet jeg jo ikke om propellen er relativt ny eller gammel...

 

Dumt å bytte propell hvert 5 år fordi det ikke er sinkanode der ;-)

 

 

Kan det skade å montere aksel-anode?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Du kommer uansett ikke til å behøve å bytte propell hvert 5. år. Heller ikke hvert 15. år. Anode kan under visse forutsetninger begrense kavitasjon. De fleste vil ikke ha kavitasjon uansett. Anode på propellen vil ikke skade metallene. Den eneste mulige endringen du vil kunne merke er at det gror mer rur på propellen enn det ellers ville gjort.

Link to post

Da får jeg sjøsette båten uten sink.

 

Er ikke glad i rur... :discuss:

 

Får heller følge med båten til høstopptaket, om det da er skjedd noe negativt.

 

 

Forresten: Kan kopperbunnstoff føre til at propell osv holder seg bedre, selv uten sink?

 

Jeg mener: tæres kopper i stedet for messing og syrefast hvis det kun er de metallene som er til stede?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Ingen påvirkning. Kopper, messing, kopperstoff og rustfritt ligger ganske nær hverandre i spenningsrekka. Det eneste stedet man kan synse litt negativt er om man har sinkfattig messing. Men slik messing skal man uansett ikke bruke i båt.

 

I steden for alle disse anodesakene, sjekk skroggjennomføringer og kraner under vannlinjen. Det er skrevet masse om slike saker her tidligere. Bare å søke i databasen.

Link to post

Jepp, gjennomføringer står "på kartet".

 

Ettersom jeg har lest er det "bare" å skrape å dem for å sjekke at de er hele. Det gjelder da messinggjennomføringer.

 

Plastikkgjennomføringene ser bra ut. Tenkte å prøve å komme til på innsiden for å sjekke der også. LITT trangt, men med litt speil og andre morsomheter burde det gå bra. Akkurat gjennomføringen for inntak av sjøvann til toalettet er litt vanskeligere. Må vel fjerne noe treverk for å se den...

 

Da lukker jeg kapittelet om sinkanoder :seeya:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...