Jump to content

Voltsensitive releer og andre merkverdigheter

Lotus

Recommended Posts

I grunnleggende el-lære lærer man bl.a om strøm, spenning og effekt. Man lærer også om måleenheter og benevninger.

Likevel synes dette å være svært vanskelig å fatte. Mange her på forumet har tydeligvis elektrobakgrunn, men klarer likevel ikke å skille på grunnleggende begreper i strømmens verden. Det teller til stryk!

Man kan jo tro at slike ting ikke spiller noen rolle, vi andre kan bare smile og tenke at nå gjør han det igjen. Problemet er bare at alle de som ikke er like godt bevandret i strømmens verden lærer seg ting som er feil og fortsetter å bruke det.

"Voltfallet på veien fra batterier til dynamo er så stort at jeg tror jeg erstatter skillediodene med et voltsensitivt rele."

Nå er det jo egentlig spenningen som faller. At spenningen måles i volt er noe helt annet. Det er en benevnelse for spenningen.

Voltsensitivt rele? Et rele følsomt for benevelser? Produsenten kaller releet for et "voltage sensitive relay". Morn du! Voltage betyr ikke volt. Volt betyr volt. Det engelske ordet voltage betyr spenning. At Maritim ikke fatter forskjellen, bekrefter bare mitt poeng om at gjentar man en feil lenge nok, tror en mengde personer at dette er riktig.

Så det er ikke volten din som dropper, det er spenningen din som faller og da trenger man kanskje et rele styrt at spenningen for å kompensere for spenningsfallet. Et spenningsfølsomt rele skulle det da bli. Nøyaktig hva produsenten også kaller det. "Spenningsføltsomt rele". Merk deg ordet og stryk voltsensitiviteten fra minnet ditt.

Strøm og ampere ser ut til å forvolde minst like mye problemer. Og snakker man om strøm i en en viss tid, blir problemene. Ampere er en ting, men amperetimer ser ut til å lage det komplette kaos.

Hva er problemet? Problemet ser ut til å være at har man både strøm og timer, så er det tydeligvis i særklasse vanskelig å få dette til å bli amperetimer. Amperetimer forkortes Ah. Man måler batterikapasitet i amperetimer. En ting er jo å vite hvor mange ampere man trekker ut av batteriet, men det er jo en stor fordel å fatte at det kan man ikke gjøre i det uendelige, men kun i et visst antall timer. Strøm i A ganger tid i timer (hour - h - liten h betyr liten h !! ) blir Ah. Hvor vanskelig er det egentlig?

Kanskje man kan begynne med å få de som burde vite bedre til å holde styr på benevnelsene? Så kanskje de som ikke vet bedre lærer det som er riktig og ikke det som er feil?

Det engelske ordet voltage betyr spenning.

Det amerikanske uttrykket voltage betyr spenning.

Det korrekte engelske ordet er tension.

Og tension betyr, ja akkurat, spenning.

Man må holde orden i begrepene.

Og så var den Søndagen fyllt tenker jeg.

Hva kom først, høna eller egget?

Hva kom først, spenningen eller strømmen?

Volt var vel opprinnelig navnet på han som definerte det vi kaller volt i dag.

Jeg synes oversettelsen mellom Volt og Elektromotiv kraft er misvisende, for man har på en måte ingen kraft uten at det også går en strøm.

"Voltfallet på veien fra batterier til dynamo er så stort at jeg tror jeg erstatter skillediodene med et voltsensitivt rele."

"Voltfallet" høres ikke bra ut, men det er heller ingen som har skrevet det. (måtte sjekke..)

Hender at jeg selv bruker betegnelser som ikke er "faglig korrekte", men hensikten kan av og til hellige midlet for at flest mulilg skal forstå budskapet.

"Dynamo" er et typisk eksempel. De færreste vil umiddelbart forstå hva man mener hvis man bruker den korrekte betegnelsen, 3-fase generator...

Jeg skriver ofte feil - ikke bare om det som har å gjøre med strøm ombord, men også om de fleste andre ting ombord.

Dette bekymrer meg ikke så mye all den tid det er kunnskapsrike mennesker her på Båtplassen som kan korrigere meg.

Jeg forestiller meg at det å skrive på et båtforum har minst fire virkninger:

1) Det bidrar til at jeg gradvis får mer innsikt i hobbyen min.

2) Det bidrar kanskje til at en og annen får noe stimulering.

3) Det bidrar til at jeg får korrigert synspunktene mine.

4) Det bidrar til at jeg opplever mer trivsel med hobbyen min.

Jeg har selv litt befatning med et område hvor det jobbes med presisering av definisjoner og hvor vi eldre må lære oss overbærenhet med de unge som ikke er like bevandret i definisjonene. Jeg oppfatter meg som ung i betydningen ufaglært om alt som har med båten å gjøre.

Det gjør det heller ikke lettere for enkelte at "strømmen" går fra minus (-) til pluss (+) !!

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

"strømmen" går fra minus (-) til pluss (+) !!
Så riktig så riktig men likevel er den almenne oppfatningen (som også er riktig) at strømmen går fra + til - :crazy:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Det er stor sannsynlighet for at du har rett Lotus. Det er vel også en stor sansynlighet for at de færrste skjønner hva du mener. :wink:

Ja, Lotus har som regel rett i det han skriver.

Og nei, det er veldig stor sannsynlighet for at mange forstår hva Lotus skriver. Han har en egen evne der. Til å skrive forståelig for lekfolk. Spade=spade prinsippet.

Det amerikanske uttrykket voltage betyr spenning.

Det korrekte engelske ordet er tension.

Og tension betyr, ja akkurat, spenning.

Det korrekte engelske ordet på elektrisk spenning er neppe tension. Tension er en annen type spenning.

Oxford dictionary:

voltage

• noun an electromotive force or potential difference expressed in volts.

tension

• noun 1 the state of being tense. 2 mental or emotional strain. 3 a situation in which there is conflict or strain because of differing views, aims, or elements. 4 the degree of stitch tightness in knitting and machine sewing. 5 voltage of specified magnitude: high tension.

• verb subject to tension.

Ordet tension brukes f.eks i sammenhengen "High tension power lines" (magnitude)

Edited by Lotus (see edit history)

Du må skrive litt om VA (volt-ampere) kontra W (Watt) også Lotus.........

Formler og utleding av dem er også gøy - hvis man henger med

P=UxI og U=RxI --------------> P=RxIxI.......osv...

Sikkert en del som vi ha godt av litt voksenopplæring. :yesnod:

Så kom omsider R på banen, dvs. motstand. Den må være med her. Og takk til herr Georg Simon Ohm som "fant opp" motstanden, og fikk benevnelsen oppkalt etter seg. Ohm er alltid motstand uansett hvilken vei strømmen går.

Edited by Zach (see edit history)
Så riktig så riktig men likevel er den almenne oppfatningen (som også er riktig) at strømmen går fra + til - :crazy:

Det kalles for conventional flow direction når strømmen går fra puss til minus. Oftest da i sammenheng med skjemategning.

Så heter det vel electron flow notation når elektronene går fra minus til pluss i sammenheng med elektrokjemi.

I vekselstrøm hvor da electrokjemi er med i bildet i beskrivelsen av AC elektrolyse, kalles det anodisk og katodisk halvperiode.

Edited by Ole Petter (see edit history)

Og ikke bare det, men med vekselstrøm får du gammel strøm som akkurat har vært hos naboen? Som både han & du betaler for!

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Du må skrive litt om VA (volt-ampere) kontra W (Watt) også Lotus.........

Formler og utleding av dem er også gøy - hvis man henger med

P=UxI og U=RxI --------------> P=RxIxI.......osv...

Sikkert en del som vi ha godt av litt voksenopplæring. :yesnod:

Siden vi holder oss i båt og for det meste operer med batterispenninger og likestrøm, er det ingen som helst vits i å prøve et voksenopplæringskurs i induktive og kapasitive belastninger.

Vi får heller prøve å få ord som volt, ohm, spenning, ampere, motstand watt, effekt, amperetimer og alle de andre størrelsene og benevnelsene riktig.

Første skritt på veien er at de av medlemmene som vet hva som er riktig konsekvent bruker de riktige betegnelsene.

• 4 years later...

Jeg synes oversettelsen mellom Volt og Elektromotiv kraft er misvisende, for man har på en måte ingen kraft uten at det også går en strøm.

Nå er jo denne tråden usedvanlig gammelt nytt, men det som er sitert ovenfor er ikke riktig, og in-tensjonen i tråden er jo at feil skal korrigeres, så here goes...

Man kan utmerket godt ha en forskjell i elektrisk potensial (også kalt elektrisk spenning) uten at det går strøm. Betingelsen for at det skal gå strøm er (i tillegg til at vi altså har en potensialforskjell) at rommet mellom de to potensialene er fylt med et stoff som kan lede strøm. Det går ikke strøm der ingen strøm kan gå, uavhengig av potensialforskjell.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Jeg klapper pent på statuen av Alessandro en gang i året, og så tar jeg meg en dobbel espresso på minnesmerket hans, mens jeg sender han en varm tanke, og det er det jeg i prinsippet kan om elektrisitet.

Men når det kommer til begreper, betegnelser og slikt rundt elektriske anlegg, vil det alltid være slik at vi som ikke er bevandret i faget ofte roter det til, men vi har de beste intensjoner, og med velvilje forstår de fleste fagfolk hva en novise mener.

Dessuten er det slik for de andre fagfeltene her på forumet også, det er sikkert mange navigatører som drar seg i håret, og det gjør maskinister ihvertfall, og sikkert også trearbeidere, kjemikere, jurister osv osv. Vi er dog bare eksperter på en eller to ting her i livet, og båter inneholder minst 18 fagfelt. Om elektrikerne bærer over med navigatørene, så skal jeg for min yrkesgruppe bære over med radiotelegrafister som forsøker seg på dieselpumpeteori.. :)

Edited by Toroa (see edit history)

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki