Jump to content

Dårlig lakkarbeid?

Muggebigge

Recommended Posts

I fjor vinter overlot jeg bort båten min til fagmann for full renovasjon av mahogny dekk og vindskjermer. All gammel lakk ble fjernet og det ble påført 6 lag med Epifanes teaklakk. Etter en sommer uten problemer, begynte lakken enkelte steder å blekne denne vinteren (se bilde). Flere steder er lakken lys og hvitspettet. Feltene varierer i størrelse. Noen som vet hva dette kommer av? Manglende avfetting før lakkering, dårlig utført arbeid, fuktig vinteropplag eller hva? Takknemlig for svar!

daarlig_lakk_polar_22.jpg

Muggebigge

Ser ut som det har kommet fuktighet langs natene, slik at lakken løsner. Slike ting er det vanskelig å sikre seg mot på trebåter - det eneste er vel å bake inn alt treverk i epoxy, og da med epoxynater.

Ble dekket natet om samtidig med slipe/lakkjobben?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Jeg har snakket med flere båteiere som har problemer med utvendig lakk på båten. Spesielt på horisontale flater. Derfor sverger jeg til Owatrol D1 + D2.

Mahognyen din ser også veldig lys ut. Jeg ville nok ha beiset den veldig grundig før oljing. Mahognyen blekes i solen og blir ellers fort gul og skjoldete.

Ellers er jeg enig i at de gule stripene tyder på inntrengning av fuktighet langs natene.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Takk for svar. Ja, dekket ble natet samtidig som det ble lakket. Mahognyen er egentlig mørkere. Bildet er litt for lyst. Sånn ser dekket ut nå:

nylakkert_dekk.jpg

Men hvis man nater og lakker dekket samtidig, bør det vel ikke komme inn fukt i natene? Litt ute etter tilbakemelding på selve håndverket her. Det ble utført av en fagmann, og da forventer man jo at lakken skal holde lenger enn en sesong...

Svart (redigert)

Har hatt på 6 strøk ja. Leste ett eller annet sted at Epifanes er en tykkere lakk enn Owatrol, og at man derfor ikke trenger like mange strøk med den. Finner ikke igjen testen nå, det nærmeste jeg kommer er denne testen http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...5b?OpenDocument der Epifanes i det minste får høy score. Så da gjenstår i grunnen spørsmålet om det kan være slurvete håndverk. Har blitt fortalt at det er viktig å avfette mahogny før den lakkes på nytt. Noen som kan bekrefte dette? Lurer i grunnen også på om man er helt avhengig av et lukket rom for å lakkere selv, eller om det kan gjøres ute under åpen himmel...

Redigert av Muggebigge (see edit history)

Ser at du skrev 6 lag i første innlegg. :blush: Tipper dette er i.h.t. anbefaling.

Jeg har ikke erfaring med Epifanes, men Jotuns sier om sin Ravialakk at første strøk skal tynne med 15-20% whitespirit. Deretter minumum 4 strøk.

I og med at løse områder er intil natene vil jeg tro fuktighet er årsak. Fuktigheten må ikke nødvendigvis ha kommet inn der lakken løsner.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Hei Carmencita. Hva slags arbeid som er gjort under lakken vet jeg faktisk ikke. Men det var noen (han som lakket den sist) som mente at de hvite feltene muligens skyldtes manglende avfetting før lakken ble påført. Det kan jo rime med at det er fuktighet som er årsaken. På den annen side, var det helt nytt for meg at treet må avfettes før det lakkes. Men her er jeg rimelig blank i utgangspunktet. Hva tror du?

Mahogny, teak og andre edeltrevarianter er rimelig fulle av olje i treet, så det er alltid viktig å vaske av treverket med rødsprit/aceton eller lignende slik at lakken får godt feste.

Epifanes er også en "tykkere" lakk, hvor 6 strøk er helt ok. Tror nok lakkarbeidet kan være riktig utført, men det er mulig at natene har sprukket opp litt i treverkets bevgelse (krymper jo litt iløpet av vinteren), og med det været vi har hatt i vinter kan det fort ha kommet inn fuktighet fra undersiden som fordamper opp under lakken.

Det er mitt beste tips, men sikker kan jeg jo ikke være.

Lakke kan du gjøre utendørs, men jeg ville nok hatt en dag uten vind og nærmest mulig 20 grader. Forhåpentligvis står du et sted uten alt for mye pollen? Prøv å slip ned de gule områdene og gi disse flekkene noen strøk med lakk. Jeg ville også sjekket undersiden av de steder hvor lakken har sluppet - eventuelt lagt på noen striper i bordgangene ( under) med sika, tec07 e. lign. for å hindre fuktoighet på de plassene igjen.

Håper dette kan hjelpe deg litt videre - å forsøke å ta han som gjorde jobben har nok ikke noe for seg.

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Hei igjen,

Enig med Vikers her, men kanskje det hadde vært bedre å oljet fra undersiden før en lakket oppå (for sent nå).

Hvis en oljer for mye oppunder nå, så vil en vel drive mere fuktighet opp gjennom bordene, med det resultat at mere lakk kan løsne.

Mvh,

Carmencita.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...