Jump to content

Motorbåter og vikeplikt for seilbåter


Smurph

Recommended Posts

Enig i det. MEN det MÅ gå an å bruke huet LITT da...

En STOOR båt sees på lang avstand, og det er lett for en småbåt å endre bittelitt på kursen for å hindre stressede situasjoner, eller?

Og det gjøres, men så viser det seg at skipet er forhåndsprogrammert, og etter at du har veket jibbet osv, så endrer skipet plutselig kursen og kommer fossende rett mot deg. Det finnes en værsting i ytre oslofjord som går en fast rute mellom Norge og Sverige.

Link to post

På onsdagsregattaen i Stavanger nå på Onsdag kom det et lasteskip på ca 100m inn på tvers av feltet.

Han tuta og tuta og tuta, men siden ingen ville gi opp plasseringen sin så han seg omsider nødt til å slakke opp litt på farten.

Da løste alt seg uten konflikt overhodet (feltet med seilbåter gikk som sagt 90 grader på lasteskipets kurs så alle var ute av veien på et par minutter). Tipper lastebåten tapte mindre enn ett minutt på å slakke opp litt for så å fortsette, så man kan lure på hva formålet var med den infernalske tutingen.

 

Etter signalene å dømme slo han bakk og styrbord og babord og en firer (hva nå det er) - men ingen fem tut sekvens som han burde(?) ha gjort i den situasjonen.

 

Lurer på om han ville ha skapt seg like mye om han hadde støtt på et landeveisritt på sykkel mens han kjørte bil? Lar man da syklistene passere, eller står man og tuter som en gal og later som om man skal brase rett igjennom?

S/Y Surprise

Link to post

Ingenting overrasker meg lengre.

 

Kan vi ikke bli kvitt disse hersens fraktebåtene da. Ikke bare er de i veien for seilere i viktige ragattaer, men de er jo direkte farlige. Ikke kan de stoppe, ei heller svinge, styrefarten de trenger er altfor høy og ikke ser de noe fra broen heller. Dette er vel brudd på alle sjødyktighetsregler vel?

 

Og til overmål så tolker de sjøveisreglene helt annerledes enn oss. :smash:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Lurer på om han ville ha skapt seg like mye om han hadde støtt på et landeveisritt på sykkel mens han kjørte bil? Lar man da syklistene passere, eller står man og tuter som en gal og later som om man skal brase rett igjennom?

 

Lurer på hva regattafeltet ville gjort hvis det innhentet en langsomtseilende turbåt jeg.....

 

Hylt og bannet og bedt ham dra seg til h...... ut av veien :confused::confused:

Link to post
Lurer på hva regattafeltet ville gjort hvis det innhentet en langsomtseilende turbåt jeg.....

Hylt og bannet og bedt ham dra seg til h...... ut av veien :confused::confused:

Nei, det skjer jo hver eneste regatta om det er litt fint vær (i kuling og vannrett regn er det få turbåter ute).

Det byr overhodet ikke på problemer å passere eller seile rundt en tur(seil)båt. Han kan gjerne sjøveisreglene og :smiley:

S/Y Surprise

Link to post

Nåja min beste hr. Amorøsa.

Jeg har tilbrakt år på brua på større fartøy.

Riktignok ikke som navigatør, men som operasjonsansvarlig og navigasjonsansvarlig.

Og en ting har jeg lært meg. Og det er å aldri, aldri nevne at jeg har seilbåt.

Hvorfor det mon tro?

Når det er sagt, de aller fleste letter litt på omdreiningene og lar et sånt felt passere. Det koster dem ingenting.

Noen få lener seg på fløyta.

Nyttetrafikken er ikke noen hellig ku. De har sin plass i farvannsbildet som andre.

Link to post

Men da vet du jo det da Mulligan, at fra jeg drar i maskintelegrafen og til det skjer noen fartsreduksjon å snakke om så går det ca 20 minutter. Fartsreduksjon er mange ganger ikke noe godt alternativ for den typen fartøy jeg holder på med, det er loadprogramm på hovedmotoren osv hvis en ikke allerede er på manøverspeed. 100 meter er god avstand for en lystbåt, det oppleves nødvendigvis ikke slik på brua på et handelsfartøy. Etter 30 år på broa på handelsfartøy med lengde fra 150 til 400 meter så er det to typer fartøy jeg aldri stoler på og det er fiskebåter og lystfartøy.

Link to post
Enig Marwin og av medlemmet som forventer saker og ting av ferjene mellom Norge og Sverige. Og av andre både motor og seilbåtførere. Det er tydelig at det hadde vært nyttig for mange å være noen timer på brua på et større fartøy, det ville nok gitt enkelte en aha opplevelse. Ha en fortreffelig 17. mai. :flag:

Man er vant med denne ovenfra og ned holdingen.

Kan du da forklare meg følgende:

 

Stena Saga oppfører alltid ekspemplarisk.

Colorline som går mellom Strømstad og Sandefjord gir fullstendig f ...

 

Det er stor forsjell på hvorden disse to fergene oppfører seg ifht annen trafikk.

Er Strømstad/Sandefjord fergen så veldig mye vanskeligere å manøvrere enn Stena Saga?

Jeg snakker om åpent farvann og ikke innaskjærs.

Link to post
150 til 400 meter så er det to typer fartøy jeg aldri stoler på og det er fiskebåter og lystfartøy.

 

Joda Amorøsa, ser argumentet ditt.

Men her var det snakk om et fartøy på rundt 100 m.

Og da er det svært stor sjans for at han har en elektronisk hendel for kombinator eller pitch oppe på brua.

Ellers så synes jeg ikke dette er det helt store problemet. Som jeg sa i en annen tråd, så har jeg ikke tall på hvor mange ganger jeg har svettet og peilet på store fartøy, for så plutselig å finne at de går langt forom eller aktenfor meg.

Det ser nesten ut som om det blir verre jo mindre nyttefartøyene er.

Partybåtene fra Tønsberg, de er jeg redd for.

Link to post
Man er vant med denne ovenfra og ned holdingen.

Kan du da forklare meg følgende:

 

Stena Saga oppfører alltid ekspemplarisk.

Colorline som går mellom Strømstad og Sandefjord gir fullstendig f ...

 

Det er stor forsjell på hvorden disse to fergene oppfører seg ifht annen trafikk.

Er Strømstad/Sandefjord fergen så veldig mye vanskeligere å manøvrere enn Stena Saga?

Jeg snakker om åpent farvann og ikke innaskjærs.

 

 

Ovenfra og ned holdning ? Hvem som har ovenfra og ned holdning vet jeg ikke men som lystbåtfører har jeg aldri

hatt problem med Strømstad fergene eller noen andre ferger. Hvorfor du har en opplevelse av at disse fergene

ikke tar hensyn kan jeg ikke svare på. Men jeg kjenner den ene skipperen på den ene ferga så jeg kan jo nevne

det for ham.

Link to post
Når det er sagt, de aller fleste letter litt på omdreiningene og lar et sånt felt passere. Det koster dem ingenting.

Noen få lener seg på fløyta.

Nyttetrafikken er ikke noen hellig ku. De har sin plass i farvannsbildet som andre.

Fikk ikke svart før nå, for jeg har vært på SEILTUR i det fine været :smiley: Dro rett etter 17 mai toget.

 

Poenget var det samme som Mulligan alluderer til. Ingen hadde kollidert eller blitt rent ned i noe tilfelle. Det kommer et punkt hvor selvoppholdelsesdriften overvinner konkurranseinstinktet :wflag:

Poenget var altså at noen av nyttetrafikken - av mindre enn imponerende størrelse - later som om de er QE II og lager en del spetakkel av noe som egentlig er helt uproblematisk.

Dersom nevnte lastefartøy hadde fulgt hovedleden - på vestsiden av Marøy for de som er kjent - ville han ikke vært i konflikt med feltet i det hele tatt. Han valgte imidlertid å gå øst for Marøy hvor regattaen pågikk - kanskje for å få blåst rent fløyta si? :tongue:

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post

Rutebåten Fjordsol er også en av verstingene i Ryfylket.

Har måtte ringe til båten flere ganger etter at de har kjørt mellom optimistjoller på pinå som er innenfor sitt avmerkede område. (Innsiden av den gule lysbøyen på pinå. Den sank desverre i vinter - håper en ny kommer snart!)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...