Jump to content

Motorbåter og vikeplikt for seilbåter


Smurph

Recommended Posts

Må medgi at jeg noen ganger har vist fingeren til motorbåter som kommer aktenfra og nærmest sikter på deg helt til det er 20 meter igjen. Da vrenges det til styrbord eller babord. Dette skjer hele tiden, uansett om jeg går for seil eller motor. Hvorfor i all verden er dette nødvendig ??

En ting er at det er farlig, men kopper og kar går jo vegg i mellom hver forbannade gang.

 

Stay away !

Dette skjer også meg, selv om jeg ikke har seilbåt, men vi har begge saktegående fartøy.

Har dog ikke vist fingeren slik som du.

Link to post
Share on other sites

Jeg føler det kan være greitt å minne om at det er viktig å huske på at seilfartøy i forhold til andre fartøy som ikke er seilfartøy, spesielt må rette seg etter reglene 9. (b), 10. (j), 13 (a), 18./18. (b) og 44.

 

Regel 9. Trange farvann

(b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

 

Regel 10. Trafikkseparasjonssystemer

(j) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre den sikre gjennomfart for et maskindrevet fartøy som følger en seilingslei.

 

Regel 13. Innhenting

(a) Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet.

 

Regel 18. Ansvar mellom fartøy

Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet:

 

(b) skal et seilfartøy underveis holde av veien for:

(i) et fartøy som ikke er under kommando,

(ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere,

(iii) et fartøy som holder på med å fiske,

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Regel 18 (a) er selvsagt viktig for seilerne, men minst like viktig er reglene 9. (b), 10. (j), 13 (a), 18./18. (b) og 44.

 

Regel 18. Ansvar mellom fartøy

Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet:

 

(a) skal et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for:

(i) et fartøy som ikke er under kommando,

(ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere,

(iii) et fartøy som holder på med å fiske,

(iv) et seilfartøy,

Link to post
Share on other sites

Det er som oftest vrient å seile under Justøybrua i Blindleia, vindforholdene gjør at bare enkelte vinder biter på der. Plutselig kan du miste vinden eller den kan komme fra en uventet kant. Nei det tryggeste der er for motor!

 

Var til Arendal i helga for seil, skulle på båtmessa. MYE uvettig kjøring, men hva kan man forvente. Det var mange hester som skulle prøvekjøres og alle ble brukt på en gang virket det som.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Det er mange motorbåtfolk som ikke har peiling på når en seilbåt vender. Jeg sitter ikke og gjetter meg fram til slikt.

 

Ser at det er flere som hevder dette, men jeg har, ærlig talt, vanskelig for å tro det. Først og fremst så er det jo så mange seilbåter på fjorden at man må ha dannet seg et bilde av hvordan det funker.

 

Min analog går også til alpinbakken, de første årene par etter mange begynte å stå telemark var det en del kræsj, men slalomkjørere flest brukte vel knapt 30 sekunder på å se/skjønne hvordan telemarkskjørerne styrte, og måtte "vende". Etterpå er det ikke noe problem for noen av partene.

 

Er det mulig å ikke ha et nogenlunde begrep om hvordan en seilbåt seiler etter feks en, eller to, dager på fjorden? (Hvor det er seilbåter som seiler da sef.). Det er jo ikke akkurat rakett-teknologi.....

 

Mot vinden må de krysse/gå om slag, forøvrig kan de seile som de vil (holder jibb utenfor, det kan jo strengt tatt utføres kontrollert med mindre det blåser for mye).

Link to post
Share on other sites

Jeg er en jævel. Ser jeg en motorbåt som prøver snirte seg forran meg så gjør jeg alt jag kan for å presse ham.

Etterpå tenker jeg; forbanna motordrit :boxing:

 

Har aldri vist fingeren, men har slått på hodet noen ganger.

Har funnet ut det er spennende og se små grønne båter med ungdommer.

 

Men det kan nevnes at flertallet holder god avstand.

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Det skyldes alderen! :lol:

o jeg som ikke fyllt 50 enn......... :lol:

 

Står det ikke et ved Hamburgsund og et nord om Bohus Malmøen?

stemmer .....der står det ett sådant

Ellers burde det ståt et ved Sekken for sydgående og et ved Hønø for nordgående :lol::wink:

nei o nei.....der borde det stå ett sådant her

2_4.gif

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Nei. Jeg tenker på å kjenne til hvordan en seilbåt normalt manøvrerer ifht vindretningen.

F.eks at den må gå i sik-sak når den seiler mot vinden, og at en båt på lens ikke kan endre særlig på kursen uten å få en gibb.

Har man litt kjennskap til dette så slipper man å bite negler hver gang en av disse farkostene nærmer seg.

Link to post
Share on other sites

Er det mulig å ikke ha et nogenlunde begrep om hvordan en seilbåt seiler etter feks en, eller to, dager på fjorden? (Hvor det er seilbåter som seiler da sef.). Det er jo ikke akkurat rakett-teknologi.....

 

Dette har trolig noe med interessen å gjøre. Selv om man har ferdes på sjøen i rundt 50 år så har jeg fortsatt til gode å studere seilmåten til en seilbåt. Vi båtfolk er så vidt forskjellig hva interesse angår. Seil for meg er stress og mas. Hva andre motorbåtfolk tenker vet jeg ikke. Det hjelper ikke om dere seilfolk blir aldri så oppgitte.

Jeg kjenner flere i min kategori som mener det samme.

Vi har heldigvis sjøveisreglene som gjør oss like på sjøen. De har vi i alle fall felles. :wink:

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

er det selvsagt at man vet vindretningen samma f... hvor man er hen? over ti knop føler man ikke så godt slikt, med mindre det blåser friskt. en seilbåt på vei til å kræsje på land ville jeg sikkert skjønt snart måtte\skulle vende , men at vi skal måtte spå, hvor og når dere måtte finne på å vende , blir en smule sykt . noen situasjoner er selvsagte men alikevel. uansett, skulle noen finne på å vende uventet , så ville det ikke være fare for min del å kollidere ,for jeg anser alle seilbåter for å være utilregnlige.:-) og holder de under streng oppsikt for jeg venter fremdeles på min første hils fra en seiler.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

og holder de under streng oppsikt for jeg venter fremdeles på min første hils fra en seiler.

En må jo hilse først :wink:

Jeg hilser av prinsipp ikke til båter der førerne sitter inne under en hardtopp og kikker ut gjennom fire vinduer. Det er fordi jeg ikke ser føreren av båten, og jeg hilser ikke til et skrog.

Det er ufattelig irriterende og hilse, uten at den andre båtføreren hilser tilbake. Det er bare motordritfolk som ikke hilser tilbake.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Innlegg 64 og alle andre tilsvarende meninger som er basert på synsing og gamle fordommer.

Og dette eskalerer gjerne på bakgrunn av massesuggesjon....

Men for all del det finnes tilsvarende på den andre siden!

Det er ytterlighetene som skaper uro og mistrivsel etter min mening :wink:

Redigert av Hot Johnsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har heldigvis sjøveisreglene som gjør oss like på sjøen. De har vi i alle fall felles. :wink:

 

Kjøper den, forutsatt at likheten består i at du har vikeplikt, mens jeg ikke har påkjørselsrett! :wink:

 

Slapp av Hot Johnsen - hifo er ikke så dum som han høres ut! :lol:

 

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det burde kanskje vært et krav for å få føre båt at man hadde et minimum av kunnskap om det?

 

Morrogutt.

 

Nei. Jeg tenker på å kjenne til hvordan en seilbåt normalt manøvrerer ifht vindretningen.

 

Enda mere morrogutt.

 

Lyst på en konkurranse ?

 

En dag i sommer skal vi to bedrive tippekonkurranse, du kan gjerne komme ned på sørlandet så tar vi konkurransen her. Det dreier seg om at vi hver for oss skal tippe NÅR seilbåter skal vende. For å sette ekstra spiss på dette må vi hver gang vi tar feil betale 50 Kr til baatplassen.no. For å si det slik, baatplassen.no vil da være selvfinansiert for mange år fremover. Jeg er fullstendig dummy når det gjelder seil, men vedder relativt stor sum på at du ikke er bedre til å tippe.

 

Vinglebåter kaller jeg det :smiley:

Link to post
Share on other sites

Lite med pinnebåter på Trondheimsfjorden... Dagsignaler?? :confused: Ha´kke sett noen som bruker det her...

På den annen side, ser jeg en båt med tørkestativet fullt, er det bare å holde seg unna! Vi VET at de ikke er så manøverbare som oss med motor.

 

(Har ikke sett det her, men har HØRT om pinnebåter som slår (på f@enskap) for å lage trøbbel for motorbåter...

No´n andre som har erfart slikt?)

 

Redigert:

Dette er visstnok et intr. emne for 25 støkker er inne her samtidig. :lol:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Du kan se når en seilbåt skal ta et slag lenge før slaget kommer. Det vet vi som har seilet regatta. Du ser når personene i seilbåten gjør seg klar til slaget.

 

Men uansett, jeg hadde aldri tatt et slag rett forran en annet båt . uansett båttype :nono:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...