Jump to content

Motorbåter og vikeplikt for seilbåter


Smurph

Recommended Posts

Mesteparten av denne fantastiske helgen gikk dessverre med til pliktarbeid i "steinbruddet" i hagen, men jeg fikk meg da noen timer på fjorden i går ettermiddag.

 

Jeg heiste seil så snart jeg var ute fra kai og krysset fra Florvåg vestover ut Byfjorden, under Askøybroen. Det var mange på sjøen i det fine været, men dessverre, men dog ikke overraskende, en del som ikke har lært seg de mest elementære sjøveisreglene:

 

Fikk en 35+ fots cabincruiser om babord. Han holdt samme peilingen mens han kom nærmere og nærmere, og var helt klart på kollisjonskurs. I det jeg skal til å iverksette kursendring gir han litt ekstra gass og smyger seg foran meg, ca ti meter unna. Seff med den følgen at jeg får motsjø og mister fart.

 

Etter to slag kommer en annen motorbåt på motsatt kurs, slik at jeg har han om styrbord. Han viser ingen tegn til å vike før han innser at han ikke kommer foran meg, er nødt til å slå bakk og det blir mye armer og bein ombord i den andre båten. Jeg måtte falle av for å unngå sammenstøt.

 

For det første så virker det som om det er smertelig få av motorbåtførerne som er klar over at de faktisk har vikeplikt for seilfartøyer. Og at det er en grunn til det; en seilbåt kan rett og slett ikke endre kurs så enkelt som en motorbåt. Og så skjønner jeg ikke hvorfor motorbåter på død og liv skal presse seg foran ethvert kryssende seilfartøy, sånn rent bortsett fra at det er ulovlig ihht Sjøveisreglenes Avsnitt II, regel 15. Legg kursen aktenfor seilbåten istedet, så mister ikke seilbåten så mye fart, dere kommer ikke noe senere frem, og det blir mer behagelig og mindre stressende for alle parter. Dessuten så er ikke bare et krav i sjøveisreglene, men også veldig kjekt for alle parter, at man gjør tydelige kursendringer i god tid før et evt. sammenstøt kan oppstå, og dermed gjør tilkjennegjør at man akter å overholde vikepliktsbestemmelsene.

 

Og hvis man er i tvil om det er fare for sammenstøt eller ikke: Hvis det andre fartøyet forblir i den samme peilingen, så er det fare for sammenstøt.

 

Men de som er her på båtplassen visste vel alt dette fra før.

 

Sjøveisreglene på Lovdata: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...005.html#map007

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Var ute i halve går med seil oppe. Må si Grimstad folk er flinke til å gi plass, også når jeg i overmot prøvde meg på å seile ut Smørsund (måtte gi opp halvvegs, da sto valget mellom å starte opp eller gå på grunn)

 

Men forstår frustrasjonen din godt, det er endel hensynsløs kjøring. Trøster meg med det er nok ikke er i uvilje, snarere i uvitenhet.

Link to post
Share on other sites

Det må da av og til gå galt ??

Selvfølgelig, men det er heldigvis ikke noe som heter påkjørsrett. De gangene det går galt er det som regel fordi båtene ikke har oppdaget hverandre. Bare spør brutter. Han fikk inn en fulltreffer på en styrbordbåt i en færderseilas for noen år siden. Rett i sida så glassfiberen spruta. Ikke alltid så lett å passe på å kikke under seilet hele tiden, spesielt rett før og i den første halvtimen eller så etter start. Det var iallfall unnskyldningen han serverte...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Eg var i samme området i fjord under askøy brua. Da kjørte eg en 29fots motorbåt i 7 knop. Opplevelsen min er at alle har vikeplikt til meg når eg kjører 7 knop.

Grunnen til dette er nok at eg i 7 knop har liten fart og står nesten helt stille iforhold til de andre som kommer i 30knop.

 

Har også opplevd ganske mange ganger at de raske 30knops båtene er veldig nærme når de passerer. Dette er veldig irriterende. Gi god plass til alle som køyrer i 7knop samme om det er seglbåt eller motorbåt.

Link to post
Share on other sites

Mest imponerende (hårfine) praktisering av vikepliktsregler mellom seilbåter så jeg i Færderseilasen. At de som har vikeplikt tørr å finberegne ved å snidde med så dyre båter er utrolig. Det må da av og til gå galt ??

Vi får et utrolig godt øyemål etter å ha seilt noen hundre regattaer (jeg seiler ca 20 i året).

Problemet er at dette øyemålet kun virker mot seilbåter som kommer i omtrent samme fart, og som er underlagt de samme vinddreininger som en selv. Ting som kommer vinglende i 30 knop uavhengig av vindretning er det umulig å forholde seg til med sånn presisjon.

 

Under 1 meter klaring ved kryssing foran baug er relativt vanlig i regattaer (og en meter ser ut som 10 cm akkurat der og da :eek: )

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

For det første så virker det som om det er smertelig få av motorbåtførerne som er klar over at de faktisk har vikeplikt for seilfartøyer. Og at det er en grunn til det; en seilbåt kan rett og slett ikke endre kurs så enkelt som en motorbåt. Og så skjønner jeg ikke hvorfor motorbåter på død og liv skal presse seg foran ethvert kryssende seilfartøy

Jeg har motorbåt. Og viker for seilbåter.. Dog er det en og annen seilbåtkaptein som burde vært kjølhalt. 3 ganger har jeg enten slept, eller blitt slept. Alle 3 gangene (Havstensund, Husøysundet og Vrengensundet) var det nær på å gi til hel**** fordi seilbåtkapteiner står på sin rett med "jeg har forkjørsrett fordi jeg er seilbåt..." uten å se seg for. Noen skrullinger seiler også i særdeles trange farvann

 

Jeg regner med at det ikke er typen båt som tilsier hvordan de fører skuta, men heller fullstendig manglende omløp i toppetasjen på de nevnte båtførere.

 

Å bruke karakteristikken "smertelig få av motorbåtførere.." o.l blir å generalisere på en måte som gjør at utsagnene dine faller på egen urimelighet. Det finnes ullhuer innenfor alle sjikt, motorbåter som seilbåter og sikkert nyttefartøy også.

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Kunne du lagt ut ett kartusnitt med piler på for å illustrere hvordan seilingen foregår?

 

OK, her er et utsnitt fra Google Earth:

 

290067937_U5pRg-L.jpg

 

Jeg er på en skarp kryss, fart ca. 5 knop. Den røde motorbåten har en kryssende kurs, fart ca. 20 knop. Det er rimelig god plass til land på alle sider og ennå 2-3 minutter til jeg skal slå. Det er heller ingen andre fartøy i umiddelbar nærhet. Jeg blir oppmerksom på motorbåten i god tid og venter på at han skal overholde vikeplikten sin. Merk at han her har dobbel vikeplikt, både for meg som seilbåt, og den ordinære vikeplikten for fartøy fra styrbord. Han fortsetter allikevel på den samme kursen. Når han blir oppmerksom på kollisjonsfaren øker han farten slik at han passerer like foran meg, like før jeg må iverksette korrigerende tiltak. I dette tilfellet ville det innebære å luffe opp mot vinden slik at jeg ville miste all fart.

 

Hvis jeg hadde vært nærmere land kunne dette blitt mer problematisk. Hvis jeg tvinges til å luffe slik at båten mister fart så kan jeg få problemer med å slå. Alternativet kunne være å ta slaget tidligere, men dette krever litt forberedelser og er derfor ikke nødvendigvis noe man gjør på kort varsel, spesielt ikke hvis det er andre passasjerer om bord som ikke er oppmerksom på at det kommer et slag - det er jo en del ting som beveger seg med relativt stor kraft ombord når man går rundt, og da er det kjekt å få folk ut av veien. Dessuten kan et for tidlig slag føre til at jeg får problemer med å komme meg ut av et trangt farvann fordi jeg ikke får utnyttet hele bredden på sundet. I tillegg kommer jo faren for at motorbåten, i det jeg slår, hadde bestemt seg for å gjøre en unnamanøver til styrbord, at mitt slag kommer uventet på motorbåten og at dette øker kollisjonsfaren betydelig.

 

Alternativt kunne jeg falt av med vinden. Faren er da overhengende for en ufrivillig jibb, dvs. at bommen slår over med stor kraft til motsatt side. Dette er kan medføre alvorlige skader både på båt og - ikke minst - mannskap.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Jeg har motorbåt, og viker selvfølgelig for seglebåter - men kun for de som seiler. Opplever desverre at det ikke bare er blandt motorfolket det finnes tullinger, men irriterer meg like mye på seilbåter som ikke oppfører seg som motorbåter, til tross for at de går med motor. Har opplevd flere nestenulykker (senest i går) grunnet seilbåter som ikke holder seg til normale vikepliktregler (men oppfører seg som om at alle andre skal vike uansett så lenge båten har mast).

Link to post
Share on other sites

Jeg har motorbåt, og viker selvfølgelig for seglebåter - men kun for de som seiler. Opplever desverre at det ikke bare er blandt motorfolket det finnes tullinger, men irriterer meg like mye på seilbåter som ikke oppfører seg som motorbåter, til tross for at de går med motor. Har opplevd flere nestenulykker (senest i går) grunnet seilbåter som ikke holder seg til normale vikepliktregler (men oppfører seg som om at alle andre skal vike uansett så lenge båten har mast).

 

Så er det dette med dagsignal som skal benyttes når man fører seil og går med motor. Tror få av seilfolket har kjøpt inn et slikt dagsignal. Selv han som driver seilkurs i havna har ikke dette ombord. Og dermed blir nye seilfolk på kurs uvitende om dette nyttige signalet for oss motorbåtfolk og seilfolk som er seilende uten motor.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Og hva ligger til grunn for at slikt signal skal føres?

 

Med et slikt dagsignal heist opp i masten viser seilbåten at hun går for motor og forteller samtidig at hun er et motorfartøy selv om hun har seilet oppe.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Tullinger finnes nok i alle kategorier, men vi har også vært ut for "dustete motorbåter" nå og da.

 

Husker spesielt en i fjor sommer. Vi var i en åpen fjord med godt om plass. En hurtiggående motorbåt av en nyere flott type med FB kom et stykke bak oss og ville passere oss i god avstand om babord. (Vi gikk heldigvis for motor pga manglende vind) Vi ser han legger om kursen da han nærmer seg og styrer nå rett mot oss i god fart. Dette fortsetter han med til rett før han passerer oss på vår babord side. Han slakket overhode ikke av på farten... og jeg tror ikke det var mer enn to m mellom oss ved passering. En mann satt oppe og styrte, tre andre sto nede på akterdekk med hver sitt glass og så "sjøvante" ut :wink:

 

Resultatet for oss var at vi såvidt rakk å sette hekken opp mot hekksjøen deres, som nesten skylte oppi cockpiten vår. Vi fikk naturligvis også en huskestue uten like.

 

Kanskje var der unger innendørs i motorbåten som ville bort å se "sjørøverskøyta" og at utgangspunktet var "hyggelig", (eller kanskje de bare ville ha litt moro? :headbang: ) men uansett viser slikt frustrerende lite sjøvett.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg tvinges til å luffe slik at båten mister fart så kan jeg få problemer med å slå. Alternativet kunne være å ta slaget tidligere, men dette krever litt forberedelser og er derfor ikke nødvendigvis noe man gjør på kort varsel, spesielt ikke hvis det er andre passasjerer om bord som ikke er oppmerksom på at

Les sjøveisreglene paragraf 2. Du har et visst ansvar du også -selvom jeg absolutt forstår din frustrasjon her.

 

Det finnes en hel del motorbåtfolk som ikke vet hvordan en seilbåt går i vannet/vinden. At en seilbåt ikke kan seile mot vinden er det mange som ikke vet - selvom det for oss som har seilt er en selvfølge. Dette gjør at man som seiler i et trafikkert farvann bør ha i bakhodet at man ikke manøvrerer seg inn i en situasjon der eneste alternativ er at den andre viker. For om den ikke gjør det så smeller det jo - og det er jo ikke noe hyggelig :smiley:

 

Så er det dette med dagsignal som skal benyttes når man fører seil og går med motor. Tror få av seilfolket har kjøpt inn et slikt dagsignal.

Omtrent like så som motorbåtfolk som har dagsignal for "ligger til ankers". Det savnet jeg i går da vi lå og fisket utenfor Son. Tror vel ikke akkurat at det hadde hjulpet - kanskje tvert i mot tiltrekt seg mer oppmerksomhet fra nysgjerrige snittkjørere kanskje?

 

Vi lå ved den grønne staken V for Gullholmen i går og drev med strømmen i ca 0,1 knop. 3 ganger kom store cabincruisere (35-45 fot) og passerte oss med 20-30 meters avstand i 25-30 knop. Vet ikke hva de tenkte på - enten har de den grønne som wp i ruta si eller så lurte de kanksje på hva vi holdt på med :smiley: fisk fikk vi heller ikke - me vi koste oss nå i hvertfall :smiley:

 

En av båtene som passerte så ut som en Crachi 35 - de vinket "som gale". Inge jeg kjenner som har slik båt - så kanskje det var noen kjente herfra? :smily: vi vinket tilbak i hvertfall

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et slikt signal viser at seilbåten bruker BÅDE seil og motor til fremdrift.

Står i COLREGS.

Bruk av storseil til støtteseil eller bruk av motor for å holde båten i vindøyet under berging av seil utløser ingen plikt til å føre slikt signal.

Da viser man feil signal.

 

Du hadde jo svaret selv, hvorfor i all verden spørre da?

Jeg glemte i farten å nevne at seilbåten skal føre dette signalet dersom motor er i gang og har seilet oppe. Det er jo hele vitsen.

 

Tror det er få her på BP som har et slikt dagsignal ombord. :confused:

Mange misfortåelser ville vært unngått dersom man brukte dette på riktig måte. :yesnod:

 

Og som Bitteliten også skriver. Det er mange motorbåtfolk som ikke har peiling på når en seilbåt vender. Jeg sitter ikke og gjetter meg fram til slikt.

Jeg har lært meg å være på vakt når jeg må passere en seilbåt som har seil oppe. Eller når forholdene tilsier det, passere på god avstand for å slippe misfortåelser.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hvorvidt seil er oppe har ingenting med saken å gjøre dessverre.

 

"A vessel proceeding under sail when also being propelled by machinery "

 

Et seilfartøy som OGSÅ blir drevet av maskineri.

 

 

Fører man støtteseil, bruker man maskin til å ligge i vindøyet eller bruker maskina til å lade skal man IKKE føre slikt signal.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så er det dette med dagsignal som skal benyttes når man fører seil og går med motor. Tror få av seilfolket har kjøpt inn et slikt dagsignal. Selv han som driver seilkurs i havna har ikke dette ombord. Og dermed blir nye seilfolk på kurs uvitende om dette nyttige signalet for oss motorbåtfolk og seilfolk som er seilende uten motor.

 

mvh Astor

 

Omtrent like så som motorbåtfolk som har dagsignal for "ligger til ankers".

 

Her er min erfaring at dere begge har rett. Jeg har nesten aldri sett et seilfartøy bruke en kjegleformat signalfigur med spissen ned forut hvor den best kan ses mens det har vært under seil og drevet frem av maskineri samtidig. Og hvordan kan jeg så da vite at seilfartøyet blir drevet frem av maskineri samtidig som det er under seil? Jo, det har vært tilnærmet vindstille, eller bare flau eller svak vind de gangene jeg har observert dette, og det har likevel fosset godt fremfor baugen på de aktuelle seilfartøyene mens de har hatt full seilføring.

 

Regel 25. Seilfartøy underveis og fartøy som blir rodd

(e) Et fartøy under seil og som dessuten drives frem av maskineri skal forut hvor den best kan ses vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned.

 

Jeg har bare ytterst sjelden sett at lystfartøy som ligger til ankers på dagtid, har vist en kuleformet signalfigur forut. Men merk dere hva reglene 30. (e) og 45 sier:

 

Regel 30. Fartøy som ligger til ankers og fartøy som står på grunn

(a) Et fartøy som ligger til ankers skal vise hvor den best kan ses:

(i) forut en rundtlysende lanterne med hvitt lys eller en kule,

(ii) helt akterut eller nesten helt akterut og lavere enn den lanternen som er foreskrevet i punkt i, en rundtlysende lanterne med hvitt lys.

(b) Et fartøy på mindre enn 50 meters lengde kan vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys hvor den best kan ses, istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a).

© Et fartøy kan, og et fartøy på 100 meters lengde eller mer skal når det ligger til ankers også bruke de tilgjengelige dekkslys eller liknende lys for å belyse dekkene.

(d) Et fartøy som står på grunn skal vise de lanternene som er foreskrevet i punktene (a) eller (b) i denne regel og dessuten hvor de best kan ses:

(i) to rundtlysende lanterner med rødt lys, den ene anbrakt loddrett over den andre,

(ii) tre kuler anbrakt loddrett over hverandre.

(e) Et fartøy på mindre enn 7 meters lengde som ligger til ankers og som ikke er i eller nær en trang lei, renne eller ankerplass eller hvor andre fartøy normalt navigerer, skal ikke behøve å vise de lanternene eller signalfiguren som er foreskrevet i punktene (a) og (b) i denne regel.

(f) Et fartøy på mindre enn 12 meters lengde som står på grunn, skal ikke behøve å vise de lanternene eller signalfigurene som er foreskrevet i punktene (d) i og ii i denne regel.

 

Regel 45. Ankring

Fartøy eller andre flytende gjenstander skal ikke uten tvingende nødvendighet ankres eller fortøyes slik at dette hindrer passasjen for eller kan skade andre fartøy.

Link to post
Share on other sites

Mulligan; enkelte har sitti så lenge i dieselmotorrøyken sin at de er blitt litt susete i hodet.

 

Får håpe disse surremiklene, som åpebart hverken ser hvem retning vinden kommer ifra eller hva som er foran og bak på en seilbåt, ikke passerer en barnehage på utflukt, en hest eller en nygravet grøft når de er ute å cruiser med SUV`en de åpenbart er eier av.

 

Da kan det nemlig hende det går helt galt.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Personlig så viker jeg uansett når en seilbåt med seilføring med eller uten motor.

Må si at du virkelig hevet nivået på diskusjonen.

 

Hilsen en i dieselrøyken. :lol::lol:

Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke???

Link to post
Share on other sites

Det er et beklagelig faktum at de som, i egne øyne, bedriver den eneste rette livsstil tydeligvis har en rett til å snakke ned til alle som ikke gjør det.

 

Vi ser det blant de erkereligiøse, uansett religion - syklister som føler seg hevet over trafikkreglene - og altså tydeligvis enkelte seilere.

 

Beklagelig, men sånn er det tydeligvis.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Ja, men da er båten ikke under seil.

Da er det en motorbåt med støtteseil.

 

Ja, for at resonnementet mitt gjengitt nedenfor skulle blitt korrekt, skulle uttrykket "seilfartøy" ha vært byttet ut med ordet "fartøy". Godt observert! Det er jo ikke uten grunn at regel 25. (e) benytter ordet "fartøy".

 

"Her er min erfaring at dere begge har rett. Jeg har nesten aldri sett et seilfartøy bruke en kjegleformat signalfigur med spissen ned forut hvor den best kan ses mens det har vært under seil og drevet frem av maskineri samtidig. Og hvordan kan jeg så da vite at seilfartøyet blir drevet frem av maskineri samtidig som det er under seil? Jo, det har vært tilnærmet vindstille, eller bare flau eller svak vind de gangene jeg har observert dette, og det har likevel fosset godt fremfor baugen på de aktuelle seilfartøyene mens de har hatt full seilføring."

 

Regel 25. Seilfartøy underveis og fartøy som blir rodd

(e) Et fartøy under seil og som dessuten drives frem av maskineri skal forut hvor den best kan ses vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...