Jump to content

Motorbåter og vikeplikt for seilbåter


Smurph

Recommended Posts

Det er klart, derfor tar jeg aldri et slag foran en annen båt.

 

Uten at jeg husker detaljene rundt det, så er det noen regler på regattabanen ved startstreken som sier at du ikke har vikeplikt for båten som gjør en uventet vending før den har passert startstreken. Noen som kjenner til det?

Regelen var helt ny når jeg var på dette regelkurset for noen år siden.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg er glad for at jeg har bakgrunn fra motorbåt, jeg. Når noen eventuelt ikke overholder vikeplikt for meg nå om jeg seiler, og alt jeg gjør er å miste fart om jeg tilpasser min retning...... da koster det meg under en kalori å gjøre det.

 

Klarer ikke helt å sette meg inn i de vannvittige frustrasjoner dette ser ut til å skape, men halvplanere og planere på 10 meters avstand i 15-40 knop.....de skulle fått båten inndratt!!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Da jeg møter en seilbåt prøver jeg og se hvor stor plass har seilbåten og manøvrere på når vil den slå og ut ifra det styrer jeg båten. Det har faktisk fungert meget bra uten å skryte. Det er faktisk mulig og forutse når de skal slå. Hilset faktisk på en seilbåt igår og han hilset tilbake. :seeya::seeya:

Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke???

Link to post
Share on other sites

Seilaren, jeg prater om "mannen i gata" seileren, dvs alle de som befinner seg på fjorden. Ikke nødvendigvis kun de som bedriver regatta.

 

Og dersom du er i stand til å forutse alles vendinger, ja da har du enorme evner.

 

Forøvrig bra du ikke er en av dem som tror dere har påkjørsrett.

Link to post
Share on other sites

Og dersom du er i stand til å forutse alles vendinger, ja da har du enorme evner.

Jeg har mange enorme evner, men dem bruker jeg ikke i dette tilfellet :lol:

 

Det er bare og følge mønsteret til dem som er ombord i seibåten. Men det er jo ikke så lett i 40 knop :crazy:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

..Nei, kunnskap er fali :nonod:

Mntjaaa...Kunskap er EN ting, shaman-evner er no anna! Som flere her nevner, er det ikke lett å spå "Kva seglarane vil gjera" når du nærmer deg i 20+ knop.

Som nevnt, er det letter her oppe, med god plass og fåtall pinnebåter. :yesnod:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg liker å signalisere at jeg viser hensyn, og ønsker å vike for seilbåter. Har også vært med på et par seilferier. Har derfor også en vis peiling på hvordan en seilbåt oppfører seg. Uten å kunne påberope meg å være noen seiler.

 

Men jeg må si at med mine 6 knop føler jeg meg ofte i veien når en rask seiler kommer i godt driv. Har av og til mest lyst til å ta båten på ryggen, og gå opp i fjæra med den.

 

Når jeg viker kan jeg ofte i etterkant føle at jeg bare har gjort vondt. Men det var ikke meningen. :rolleyes:

 

Og at tunge halvraske båter som roter opp og prøver å kaste meg på land, hender oftere og oftere.

 

Dette er ikke bare motor kontra seil. Vi bør vel alle senke skuldrene litt når vi er ute alle sammen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

kan dere profeter pille mitt 64 innlegg i småbiter og fortelle meg hva som er så forbasket dumt? bortsett fra hilsinga som var på fleip. og når jeg tenker meg om muligens vindretningen som kansje kan sees på seilet:-) men vindretningen sier vel ganske lite om hvortidnår den foraltjegvet demenssyke skipperen finner det for godt å vende. kan vending skje på kort tid? eller er det 100 mann med armer og bein i alle himmelretninger , i 20 sekunder før man vender?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Men det kan nevnes at flertallet holder god avstand.

Cluet for oss motorbåtjævler er å ha stor nok båt til å lage schvær sjø på lang avstand :wink:

 

Nei. Jeg tenker på å kjenne til hvordan en seilbåt normalt manøvrerer ifht vindretningen.

F.eks at den må gå i sik-sak når den seiler mot vinden, og at en båt på lens ikke kan endre særlig på kursen uten å få en gibb.

Har man litt kjennskap til dette så slipper man å bite negler hver gang en av disse farkostene nærmer seg.

Det er totalt urealistisk å forvente noe slikt. Med alle Bavaria ferskinger på fjorden i disse dager tror jeg dette er nesten like ukjent for mange seilere som det er for motorbåtister :lol:

Link to post
Share on other sites

Tror det løser seg med sunn fornuft. Seilere bør ikke seile i trange sund. Det kan skape usikkerhet hos andre. Motorbåter bør passere på god avstand, som de bør gjøre på snekker også. Det finnes ufornuftige personer i alle leire. Seilere liker heller ikke å vike for andre seilere heller.

 

Regler hindrer ikke sammenstøt, men det gjør sunn fornuft.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Bør jo være så enkelt at seilbåter og saktegående båter passerer jeg bak og /eller på veldig god avstand.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
bilde000.jpg

 

Er det naturlig eller forsvarlig å seile her?

 

Kommer an på vinden det :yesnod: . Å lense, eller sløre inn her, kjenner jo ikke til dybdeforholda, men hvis de er normale, og trafikken er normal/liten så kan ikke det være noe som helst problem.

 

Vil anta at det er naturlig, forsvarlig, og ikke minst, vakkert om en seilbåt glir inn her.

Link to post
Share on other sites

Baatsmann - kan ikke du definere sunn fornuft?

 

 

Sunn fornuft er å ta hensyn. Dvs hvis det kommer en nesten ny Windy/Bavaria mototbåt, så viker jeg. Fordi jeg regner med at det sitter D4/D6 i båtene, og da antar jeg de er

manøvringsUdyktige. Det er å vise hensyn :lol:

 

 

Eller med andre ord: Ikke bare stå på retten sin, men heller vike motorbåt eier som seilbåt-eier. Ser man en seilbåt, med fulle seil anta da at den seiler. Ser jeg en motorbåt som

kommer mot meg og jeg seiler. Og den kommer stadig vekk nærmere vil jeg ta en manøver. Det kan hende at vedkommende er syk, sover eller møkk full. Og da er det bedre å

vike tidligere en for sent. Om noen utnytter dette "who cares". Det viktigster er å komme til havn etter en vellykket tur.

 

Sunn fornuft/forhåndsregler. Og jeg ser ikke etter dagsignaler på dette. Og drar heller ikke opp regelboken, fordi jeg TROR at vedkommende ikke sjønner en dritt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Sunn fornuft er å ta hensyn. Dvs hvis det kommer en nesten ny Windy/Bavaria mototbåt, så viker jeg. Fordi jeg regner med at det sitter D4/D6 i båtene, og da antar jeg de er

manøvringsUdyktige. Det er å vise hensyn :lol:

Godt at du begrenser deg til disse merken da :wink:

Link to post
Share on other sites

Godt at du begrenser deg til disse merken da :wink:

 

Ja ikke sant. Møtte en annen Østfolding med en ny Windy(veldig flott) i Strømstad. Den hadde noen dager der, tyder ikke det på feil :lol: . Grunnen til at jeg tok

Windy/Bavaria er 2 båter i samme segment. High-end, men Windy har spart på sikaen. Fordel Bav. :cool:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det er merkelig at det er motorbåtfolket som drikker seg full og seilerene som ikke klarer å holde stø kurs :lol:

 

 

Akkurat det har jeg lurt på og. :lol:

 

Ellers, vi færdes i Østfold og langs svenskekysten. Ut i fra antall båter så synes jeg det er lite tull på sjøen. Men det er mange blide mennesker.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...