bådn Startet 11.Mai.2008 Del på Facebook Startet 11.Mai.2008 (redigert) Etter en vinter med pussing og oppbygging av min plattgatter, så står motoren for tur. Motoren har ikke vært i bådn før, men skal være i bra stand og klar for bruk. Slanger og ledninger er kappet av og instruksjonsboken på motoren er ikke god nok for en som ikke har peiling på motorer. Er det noen som har gode bilder som viser kobling av ledninger og slanger? Redigert 12.Mai.2008 av bådn (see edit history) Sitér dette innlegget En landkrabbes ferd mot havet Link to post
vivvi Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Først: Nydelig båt Du vil nok finne noe til som kan være til hjelp her Instalasjon av små motorer og kanskje her Workshop manual MD21/32 Lykke til! Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
bådn Svart 12.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 (redigert) Tusen takk for svar. Selv jeg bør finne de fleste svar i Volvo_installasjon_smaa_motorer. Hvis ikke så blir vel fagfolk som må på plass. Dersom noen har flere bilder eller kommentarer som kan hjelpe meg på vei, så setter jeg stor pris på det! Redigert 12.Mai.2008 av bådn (see edit history) Sitér dette innlegget En landkrabbes ferd mot havet Link to post
Draco24styling Svart 12.Mai.2008 Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 Dette er en kurant jobb. værste jobben er og få rettet inn akslingen. Hvis det følger med orginak kabestokk til motoren finner du koblingskjema her www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/engines/out_of_production_engines/out_of_production_engines.htm Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
bådn Svart 12.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 (redigert) Faktisk så er det drev på denne båten. Redigert 12.Mai.2008 av bådn (see edit history) Sitér dette innlegget En landkrabbes ferd mot havet Link to post
Draco24styling Svart 12.Mai.2008 Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 da er det jo enda lettere, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
bådn Svart 12.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 Joda, motoren er faktisk på plass. Selv jeg fikk det til med god hjelp av en krane fra naboen. Utfordringen ligger i å forstå koblings-skjema som du refererer til. Sitér dette innlegget En landkrabbes ferd mot havet Link to post
vivvi Svart 12.Mai.2008 Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 Koplingskjematet er ingen problem. Har byttet ut hele kabelstokken selv på min MD11D. Ta for deg ledning for ledning og sørg for å ha tunga rett i munnen da du følger kabelen i skjemaet. Husk å benytte forskjellige farger hvis du ved en senere anledning må bytte en kabel Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
enter4u Svart 12.Mai.2008 Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 Synd du ikke bor nærmere. Har akkurat montert inn mid21a selv. Det elektriske gikk på en dag. Ikke noe problem Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 12.Mai.2008 Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 Har du den orginale kabelstokken? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
enter4u Svart 12.Mai.2008 Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 Har du den orginale kabelstokken? Ja det har jeg. Hva lurte du på da? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 12.Mai.2008 Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 Sitter og titter litt i koblingskjema, men jeg tror det kan være en fordel og skrive dokumentet ut, Symbolene blir veldig utydelige ved innzooming. Siden du har den orginale kabelstokken, så passer jo fargene samt at det ikke er så mange plasser og sette feil, siden kabelstokken er laget til motoren. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
enter4u Svart 12.Mai.2008 Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 Hos meg var det bare å plugge i kabelen fra motor til instrumenter. Samt noe til dynamo og starter Sitér dette innlegget Link to post
bådn Svart 12.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 Joda, jeg har kabelstokken. Avkappet, men fargene stemmer ihht diagram i instruksjons-bok. Begynner å få oversikt hvor de skal monteres. I følge diagramet, ser det ut til å være en del ledninger som skal gå mellom deler i motoren. F.eks mellom kontrollmotstand (hva nå enn det er) via Koppling (hva nå enn det er) til start motor (jeg har lært hva det er ) Sitér dette innlegget En landkrabbes ferd mot havet Link to post
enter4u Svart 12.Mai.2008 Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 Ja så langt er det riktig. Også fra dynamo til batteri. Og fra dynamo til kabelstokk. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 12.Mai.2008 Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 Dette får du nok til! samtidig får du masse kunskap om hvordan det elekriske anlegget er bygget opp. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Ingar Svart 12.Mai.2008 Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 Kontrollmotstanden er en effektmotstand med lav verdi som sitter i serie med glødepluggene. Glødepæra sitter i parallell med denne motstanden og vil derfor lyse "i takt" med strømmen som går til pluggene. Godt lys i lampa viser at pluggene får nok strøm. Sitér dette innlegget Link to post
bådn Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Da er det bare å glede seg til helg endelig og kunne jobbe båt igjen. Takk for gode tips! Sitér dette innlegget En landkrabbes ferd mot havet Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.