Jump to content

Hjelp til å montere Volvo Penta MD21

bådn

Recommended Posts

Etter en vinter med pussing og oppbygging av min plattgatter, så står motoren for tur. Motoren har ikke vært i bådn før, men skal være i bra stand og klar for bruk. Slanger og ledninger er kappet av og instruksjonsboken på motoren er ikke god nok for en som ikke har peiling på motorer. Er det noen som har gode bilder som viser kobling av ledninger og slanger?

08082007.jpg

Redigert av bådn (see edit history)

En landkrabbes ferd mot havet

Dette er en kurant jobb. værste jobben er og få rettet inn akslingen. Hvis det følger med orginak kabestokk til motoren finner du koblingskjema her

www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/engines/out_of_production_engines/out_of_production_engines.htm

Norske båter er best!

Koplingskjematet er ingen problem. Har byttet ut hele kabelstokken selv på min MD11D. Ta for deg ledning for ledning og sørg for å ha tunga rett i munnen da du følger kabelen i skjemaet. Husk å benytte forskjellige farger hvis du ved en senere anledning må bytte en kabel :wink:

Sitter og titter litt i koblingskjema, men jeg tror det kan være en fordel og skrive dokumentet ut, Symbolene blir veldig utydelige ved innzooming.

Siden du har den orginale kabelstokken, så passer jo fargene samt at det ikke er så mange plasser og sette feil, siden kabelstokken er laget til motoren.

:seeya:

Norske båter er best!

Joda, jeg har kabelstokken. Avkappet, men fargene stemmer ihht diagram i instruksjons-bok. Begynner å få oversikt hvor de skal monteres. I følge diagramet, ser det ut til å være en del ledninger som skal gå mellom deler i motoren. F.eks mellom kontrollmotstand (hva nå enn det er) via Koppling (hva nå enn det er) til start motor (jeg har lært hva det er :smiley: )

:headbang:

En landkrabbes ferd mot havet

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...