Jump to content

Mercruiser V8, fusker mellom 3000rpm 0g 3200rpm

searay25

Recommended Posts

Motoren har vært sånn siden ifjord... tok da en liten undersøkelse på dette.. fant da at den trakk litt falsk luft fra under forgasseren. skiftet pakningen og trodde at jeg hadde funnet feilen.... men nei da. like ille. Kan noen hjelpe meg med dette? For å forklare litt nærmere, så går den helt fint opp til dette turtallet, men så begynner den å fuske/skyte... gir jeg full gass, så gir det seg og alt fungerer. altså. kunn mellom 3000 og 3200rpm

Edited by searay25 (see edit history)

Man skulle vel tro at hvis saken var mangel på bensin, ville den heller ikke fungert skikkelig på full gass. Noe den absolutt gjør.

Pluggene er for øvrig helt nye..

Men når du sier aksling/ overføring på forgasser.. hva mener du med det? er litt grønn...:)

Vet ikke hvilken forgasser du har, men !Forgasseren din har minimum 2 porter.i disse sitter det minimum 2 dyser i hver port. samt evt stagoverføring til akspumpe.

Det du kan prøve på er og gi full gass og leggehånden din over gasseren, og la motoren dø ut av mangel på luft.dette kan evt løsne rusk i dysene.

En annen ting som kan være problem er tenning. men denne har kanskje elektronisk tenning?

:seeya:

Norske båter er best!

Kanskje dyserens vil fungere også? skal prøve " kjerringrådet" du gav meg. tenk om det er så enkelt..... lever i håpet.

ikke elektronisk tenning. nye plugger ,pluuledninger,fordelerlokk,rotor,stift... ja you name it...

Hadde selv et lite problem med å få tettet forgasser mot manifoild en gang. Hadde da en uorignal manifoild, hvor det satt en tetteskrue. Denne subbet så vidt borte i forgasseren, slik at jeg aldri fikk trekt den helt ned på manifoilden og trykket ordentelig på pakningen. Litt vinkelsliper på denne skruen rettet problemet, med var ikke så lett å se.

Når det gjelder tenning..

Du har muligens lodder i fordeleren - disse styrer fortenningen ved hjelp av turtall. Hvis du setter på en strobolampe kan du sjekke om fortenningen justerer seg i forhold til turtallet. Sjekk uansett det mekaniske i fordeleren og se at alt løper lett, at fjærer og slikt ikke mangler. Tenker litt høyt her, men kan jo hende at loddene "løsner" over 3200 rpm og den oppfører seg normalt.