Jump to content

Bitteliten vokser


Bitteliten

Recommended Posts

Er vel ingen hemmelighet lenger når "gamle" båten ligger til salgs på Finn og man ser hvem som selger den :smiley:

 

Vi henter en ny NordWest 420 i begynnelsen av juni.

nw420_exterior_3.jpg

 

Ingen av oss hadde tenkt å kjøpe ny båt, men omstendighetene ville det slik at NordWest fikk en avbestilling på en båt som var 90% ferdig og da var muligheten der. Det rare denne gangen var at kona ville kjøpe ny båt mye mer enn meg - jeg har vært og er veldig fornøyd med Windyen vi har på 3. sesong nå. Vi var på messa i Düsseldorf i vinter og var ombord i NW 420 ganske lenge, og vi likte veldig godt det vi ble vist. Etter prøvekjøring for noen uker siden gikk vi i tenkeboksen, så på 2. besøk på verftet fikk vi alt som vi ville og kom i mål med forhandlingene. Ungene gleder seg til å få hvert sitt rom i båten, og vi gleder oss alle til å ha plass nok til at bikkja kan bli med på tur også. Ikke helt feil å få skikkelig dusj ombord heller. Det blir uvant med flybridge, og vi ser frem i mot å kunne forlenge båtsesongen i en båt som kan lukkes helt. Vi har snakket om å ha båten ute hele året - men har ikke helt bestemt hvordan det passer inn. For oss blir jo dette ei hytte på vannet - og vi kommer nok til å bruke båten mye mer til helger enn det vi har gjort tidligere.

 

Kanskje det mest spennende for meg er at båten har IPS fremdriftssystem. Føler en viss uro for grunne områder og at propellene er mer sårbare enn hekkagregat - men det venner vi oss sikkert til. Manøvreringsevne med joy stick i trange farvann og støynivået er viktige positive sider jeg gleder meg til.

 

Og med en båt på 14 tonn som gjør 35 knop må vi ta enda mer hensyn til omgivelsene. Og det er noe jeg gleder meg til - å kunne rusle i 6-7 knop i indre leier - og i stedet gå ut i ytre lei for transportetapper. I dag synes vi nok at etappene på sjøen blir vel korte.

 

En annen ting jeg lurer på er hvordan det blir å få plass i gjestehavner. Er redd for at det blir for trangt, og for å være forberedt har jeg allerede vært å kjøpt et litet Bruce anker med 5 kg kjetting som jeg kan bruke til forkatting av ankeret når vi ligger på svai.

 

Er glad for at vi kjøpte oss båtplass i fjor som er 5,5 meter bred - håper bare at havna blir ferdig slik som utbygger har lovet :smiley: Om ikke må vi nok flytte i båten til alt er klart :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger :smiley:

 

Noen få av oss har sittet på hemmeligheten en stund og gledet oss til å borde skuta.

Håper vi får muligheten til å invitere ombord i sommer.

 

som jeg alltid har visst, ender du opp med blondinealtan til slutt. Slik skal det være! :cheers:

Vet at jeg møter meg sjøl totalt i døra her i forhold til hva jeg har sagt tidligere. Nå gleder vi oss til å sitte i åpen båt - selvom det er en del meter over havet

 

Hva slags motor volvo eller yanmar eller annen type :confused::confused:

Det er to D6 435 koblet til IPS drev (heter da IPS 600). Joystick ute og inne. Noen har også en tredje joystick på akterdekket - kalles docking station. Brukes i havn. Det har ikke vi. Syntes det ble altfor dyrt - en sånn styrepinne koster ca 50.000 kroner :eek:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje du burde skifte signatur? "Bitteliten - leverandør av kvalitetsbåter til bruktmarkedet"?

:lol::lol: Ja det var en god ide

 

Gratulerer med nok en flott båt :cheers:

 

Var den ikke litt trang inni da? :wink:

Eller var det 370 det kanskje...

 

Synes det var veldig dårlig bilder på annonsen av den "gamle" Vera og Petra så jo ut som en batteripakke...

Men det er kanskje ikke deres prolem?

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hei og gratulere med en fantastisk fin båt.

 

Men det er jo litt synd for oss Windyfrelste da at det sannsynligvis blir noe mindre Windystoff her inne.

Takker for alle fine bidrag på det området, men jeg regner vel egentlig med at du i framtiden har et og annet å bidra med på den fronten også :wink:

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...