Jump to content

Bitteliten vokser

Bitteliten

Recommended Posts

Ellers når det gjelder sengesett, har vi kjøpt det på båtmessen(lillestrøm). Ikke rimelig, men meget bra. Ellers hadde jeg nok sovnet i den lugaren. Ser grei ut :cool:

Det er en aktør som du bl.a. finner på båtmessene som tilbyr en del fint sengetøy - også spesialsydd. Tror du finner vedk ved å søke på nettet også.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

"Men pass deg for "havnepolitiet" - båten skygger for utsikten, mangler mast, og overstiger "normalstørrelse". Så da har jeg skjønt at ukvemsord både må forventes og er på sin plass"

Er det slik i praksis?

Tror ikke de personene som evt. vil ha båt som "show off" og som muligens er årsakene til slike stereotypier ville ha valgt Nordwest. :yesnod:

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Vi er på vei hjem med Bitteliten V nå. Kjørte "IV'ern" ned til NordWest onsdag og torsdag. Hadde en fantastisk fin tur og vi var litt triste da vi kjørte gjennom Strømmarna for siste gang med Windyen vår. Det var en rar følelse å skulle levere fra seg noe som vi er så fornøyde med. Da vi kom til verftet og så Bitteliten V bli klartgjort ble vi glade - båten var finere enn vi hadde håpet på, og alt så veldig veldig bra ut syntes vi

Etter en hel dag på verftet med gjennomgang av båten, betaling av nybåten, gjennomgang av "IV'ern" m.m kjørte vi til Gullholmen der vi overnattet. Spiste god mat på restauranten der. Bunkret masse vann og brus og litt lettøl på Ica - det er jo SÅÅ varmt :smiley:

I dag ble det litt mindre positivt enn tenkt som jeg har skrevet i en annen tråd. Fikk lekkasje på sjøvannet på stb motor - men det løste seg bra. NordWest tar ikke fri på nasjonaldagen sin :smiley: Vi har en liste over småsaker som må fikses opp også - NordWest sin erfaring er at det er enklete ting som ryker første døgnet - og det har det gjort hos oss også. En IPs joy stick, en lensepumpe og et par andre småsaker. Alt fikses til uken av NordWest som kommer hjem til oss.

Må nevne at 370 Coupe byggenummer 1 ble hentet av en Oslo familie samtidig. Jeg har et par bilder på mobilen - vil bare si at det er en nydelig båt :yesnod:

Andre erfaringer så langt: Det er en massiv følelse å dra 14 tonn i plan på kort tid. Med IPS 600 er det et kraftig trykk, nesten ingen støy, og ingen eksos (den går ut i drevene under vann) og joy stikk manøvrering i havn er fantastisk fint. Det er "hur enkelt som helst" å lukeparkere båten. Kjøreopplevelsen med båten i fart er helt annerledes enn Windyen. Nå er det masse kraft og laaaange svinger som gjelder. Omtrent som å kjøre buss i forhold til Windyen. Men vi koser oss på taket og forsøker å ta så mye hensyn vi kan uten å senke egen båt av hensyn til andre :wink: Største gleden min er at jeg kan kose meg i 5-6 knop innaskjærs. Det gjorde jeg ikke før.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Toppfart med IPS 600 er 35-36 knop. Vi har hatt over 35 knop med fulle tanker og NordWest sier at motorene løsner litt etterhvert. Marsjfart ligger på 24-29 knop. Da ligger forbruket på 105-120 liter timen. Vi havner ofte rundt 25 knop - det er en behagelig fart - motorene rusler på rundt 2800rpm og det er så og si ingen motorstøy på flybridgen.

sammenlignet med drev vil jeg fremheve:

1. overhode ingen eksos inn i båten - selv ikke ved stilleliggende

2. mye mindre støy

3. vi kan ikke tilte drevene. Eneste måten å kontrollere baugen på er med flapsene

4. Båten er mye mindre livlig. Den sitter mer i vannet (i noen tester sies det at IPS blir en mellomting mellom drev og akselbåt)Det hander nok en hel del om størrelsen på båten for vår del også. Det skal sveives en del mer på rattet for å svinge. Aksellerasjonen er mer enn god nok. det tar ikke lange tiden å få båten i plan på rundt 17 knop når vi trimmer flapsene inn. Har ikke målt tiden fra 0-20 knop - men motorene gir over 10000 Nm hver i dreimoment - så det trykker ganske godt. Mer enn nok kan man vel si.

5. Manvørerbarheten i havn er et kapittel for seg. Med IPS styrer man båten dit man vil - helt uten adrenalin, baugpropell og hjerteklapp. Kunne faktisk tenke meg en trådløs fjernkontroll slik at jeg kunne lagt båten på plass og holdt den inntill mens jeg fortøyer båten - hadde vært kjekt når man er alene. En del monterer dockingstasjon på akterdekket da - da kan man kjøre båten derfra med full kontroll.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Baatplassen har mange utplasserte paparazzier land og strand rundt.

I den Svenske skjærgård lurte terav og Svenning på Lørdag, og hva var det våre kameralinser zoomet inn !!! - Bitteliten V underveis fra Orust til sin Norske hjemhavn. Og hvilket skue !

Bærre lekkert fra alle kanter. Her er de første bildene!

bitteliten_1.jpg

Med IPS-Joysticken fikk vi se verdens mest elegante lukeparkering.

bitteliten_2.jpg

Legg merke til "Bitteliten V" navnet bak pasarellen. Lekkert!

bitteliten_3.jpg

Igjen på brygga sto to "småbåteiere", grønne av misunnelse. Begge sjekket de mobiltelefonene sine for å sikre at innkommende telefoner fra Hamar kunne mottas ....

Redigert av Svenning (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...