Jump to content

Vedlikehold av trebåt


Kapt Sjøsprøyt

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har akkurat fått meg en snekke fra Roland Båtbyggeri. en 1950 modell 23 fot.

 

Jeg skal pusse ned dekket på den og hadde tenkt til å bruke en av disse sliperne med rundt hode men ble idag fortalt at det måtte jeg ikke bruke fordi den lager stygge riper.

Jeg be anbefalt å bruke båndsliper og en liten hjørne sliper.

 

For så å legge på binar olje?

 

Hva synes dere om disse anbefalingene?

 

Jeg regner med at dekket er i eik. (tror jeg)

 

:)

 

Takk for hjelp og topp forum.

 

Kapt. Sjøsprøyt

Link to post
Share on other sites

Sliper med rundt hode burde være OK dersom det er en eksentersliper. Det er det jeg ville ha brukt (og bruker). Roterende slipetallerken på drillen er ikke OK. Båndsliper er litt brutalt, men gir best avvirking dersom du skal slipe mye, men lager lett ujevnheter. Jeg ville fjerne gammel lakk/olje med varmepistol og kittkniv først og så slipe med eksentersliper.

 

Jeg anbefaler absolutt Benar olje. Først metter du veden med D1 og deretter gir du mange lag med D2.

 

Og: velkommen til bp! Vis gjerne noen bilder av båten og dekket.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Varmepistol og skrape brukte jeg med meget godt resultat. Benar legger seg etter min erfaring mest på topp og har dårlig impregneringsevne.

 

Owatrol eller Epifanes er mye bedre. Mett treverket med Owatrol d1. Legg på Owatrol D2 etter dette som toppstrøk.

 

Gjør en dette skikkelig trenger du ikke gjøre annet enn å matte ned og legge på 1-2 strøk d2 de neste 3-6 årene. Det er ikke mer arbeid enn vi Tupperware- gutta bruker på polish og wox eller forsegler hvert år..

 

Bruksanvisningen på boksen er helt grei. Følg denne slavisk.. :yesnod:

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei, og gratulerer med trebåt.

 

Som du sikker kommer til å merke snart er det like mange meninger om hvordan trebåter skal pusses som det er trebåter. Tipset er å lytte til det som blir sagt, og så gjøre seg noen egne erfaringer. Som nevnt allerede: eksentersliper er nesten det eneste verktøyet du trenger. Skal du helt ned til treverket kommer du ikke utenom en god og kraftig varmluftsblåse og en kittkniv el. Varm lakken til den begynner å boble, og så er det bare å skrape den bekk med kniven. Hjørnepusser (mus eller lignende) er også noe man blir veldig glad i etter hvert.

 

Tipset er å pusse minst mulig. Dersom lakken ikke har sluppet er det bare å matte ned, og gi et nytt strøk. Så blir det så fin så. Slipe helt ned til treverket er noe man skal gjøre minst mulig, og husk da at det er lakken som skal vekk. Ikke treverket. (Dessverre er det alt for mange båter som slipes i stykker, de blir blanke men får et kortere liv en nødvendig). Ei heller skal du slipe i stykker klinkende. Det er litt mer jobb å slipe rundt, men det er veldig kjedelig å begynne å klinke om fordi noen er slipt i stykker.

 

Benarolje er greit, men har etter min erfaring og som nevnt en tendens til å bli klissete når det er varmt. Det gjør ingen ting, men føles litt feil. Jeg holder kanskje en knapp på Epifanes, men den er ganske dyr.

 

Husk at det viktigste verktøyet er termosen, båtpussen er en del av båtlivet den også! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Registrerer at du er usikker på om dekket er eik.. Hvis dekket er malt vil jeg anbefale at du smører på malingsfjerner. Og skraper malingen av. Om dekket ditt er malt er det nesten umulig å slipe dette av uten å skape rundeller i treverket. Malingen trenger noe ned i treverket vet du.

 

Hører du med Roland regner jeg nesten med at de også anbefaler skrape eller i kombinasjon med varmepistol. Trebåtbyggerne er ikke spesiellt glad i slipemaskiner. En blir fort utålmodig og tar ibruk grovere papir enn en skal....

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Et dekk i eik synes jeg høres litt merkelig ut på en snekke? Antar at det er Oregon Pine eller vanlig furu.

Kan du legge ut et bilde?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Trykkleif: Jeg mente at jeg absolutt anbefaler OWATROL D1 + D2 (Ikke Benar).

 

Bare for å forvirre... Owatrol går vel under navnet Respect nå, eller får man fremdeles tak i "gamle" Owatrol? Det var vel noe oppkjøp og endringer i fjor om jeg ikke husker feil.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte senest for et par dager siden boks merket Owatrol Deksolje 2.

I motsetning før er embalasjen nå kubiske bokser. Disse er laget så hendig at dersom du tar av lokket og løfter i hanken renner halvparten av innholdet ut. :crazy: Fikk nettopp ca en liter på (båt)hyttetaket.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Når lakk eller Owatrol , , eller lignende brukes så er det for tykt til å trekke seg godt nok inn i treverket.

Det blir da ett "slipp" mellom lakk/owatrol og treverket som da blir mørkt , som er starten på råte .

Fortynnet lakk med terpentin er det beste om du skal bevare din båt bere enn de andre , des mindre lakk des bedre .

Det kreves da svært mange strøk men er det lønner seg , spessielt på fet eik.

Link to post
Share on other sites

Ikke gjør samme feilen som de fleste nyblivne eiere av trebåter som oftest gjør, skrap reint ned til treet.

 

Det er fy,fy og atter fy.

 

Følg denne tråden:http://www.trabatsakuten.nu/

 

Spørher på forumet og les tips og trix.

 

Hvilket produkt du velger er ikke så viktig, det er mye viktigere at du gjør en god jobb og holder båten på vannet.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Jeg kan bare være betinget enig her.

Dersom båten har dårlig overflatebehandling fra før er det nok nødvendig å pusse den ren og starte fra grunnen av. Men selvfølgelig skal dette ikke gjøres for ofte. Dersom en gjør det riktig, vil det vare lenge og det årlige vedlikeholdet blir ganske lett.

 

Ellrs er "skrape" etter min mening et stygt ord når det gjelder trebåter. På en riktig vedlikeholdt båt gjelder kun fint sandpapir over vannlinjen. Skrape er for bunnstoff. Jeg bruker heller ikke skrape når jeg fjerner gammel lakk med varme. Jeg bruker varmluftpistol og skyver lakken av med kittsparkel.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei kaptein sjøsprøyt.

Gratulerer med trebåt, elller veabåt som mange sier her i østfold :-)

 

En ting er hva du skal slipe og behandle med, men hvorfor skal du slipe ned?

Hvis det er mye dødlakk etc kan det hende nater er dårlige og at jobben med å slipe ned og olje/lakke på nytt fort blir like stygg.

 

Hvis så er tilfelle vil jeg anbefale deg å slipe ned og behandle opp med Coelan Extremlakk. Denne er ca 350% elastisk og diffusjonsåpen, dvs at fukt som evt skulle trenge inn vil gå ut igjen istedet for å få dødlakk. En forutsetning for å legge på Coelan er at underlaget er skikkelig tørt (skal ikke oljes) og at du gjør det i skyggen/under presenning helst med litt lavere temperatur. Coelan er dyrt i forhold til tradisjonell lakk, men vedlikeholdsfri i mange år etterpå.

 

Det er sikkert mange som har mange meninger om dette,men i de 8 årene jeg har hatt trebåt så har jeg prøvd de fleste metoder inklusive omfresing/nating av dekk med både owatrol D1-D2 samt ephifanes hvor lakken har slipt ved natene etter kort tid. Siste båten min har jeg Coelan på og dekkene har ikke vært behandlet nå på 3 år, og er like pene og ikke minst TETTE.

 

mvh

Tommy J.

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen.

 

Hjertlig takk for alle forslag.

Jeg skal komme tilbake med mere info / bilder og oppdateringer etterhvert.

 

Det er nok iallefall ikke eik på dekket men jeg har fått en båtbygger til å komme på inspeksjon.

 

Morsomt med alle de forskjellige forslkagene for behandling av dekket.

Jeg ville bare få den til å stråle igjen etter to sesonger på land. den har endel dødlakk men det er mulig at det ikke er så mye arbeid som fryktet.

Skal begynne å varme lakken opp og ta den av forsiktig

 

 

Nok en gang,

Takk!

 

Kapt. Sjøsprøyt

Link to post
Share on other sites

Det var mange gode forslag du har fått og mitt forslag er vel kanskje ikke bedre enn de du har fått.

Noen båtbyggerier, inkl. meg selv bruker Gjøco sine produkter. Etter bortsliping av gammel lakk og rengjøring begynner en med Gjøco olje G 1 ( de 3 første strøk utbalndet med whitespirit eller amerikansk terpentin) så legger man på en 20

strøk helt til dekket/skroget er mettet. Så et par strøk med Gjøco G2 .Vil man ha en blank og fin finish legger en på ett eller 2 strøk med Jotun Ravilakk. Dersom det er sort ved eller såkalt "blåmann" kan en bruke Faxe Lut 1 og Faxe lut 2 for å fjerne dette. Dette får du hos vanlig fargehandler.

Gjøco har hjemmeside :www.gjoco.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...