Jump to content

Mer vinsj


Brumle

Recommended Posts

Var innom båtmessa i Lillestrøm nå i kveld og fikk et par tilbud på vinsjer, Ilerød Anchorlift

800 w inkl anker. rulle med vipp på plattform, 50 m kjetting el pakke festebrakett for innvendig montering, radio kontroll 5 års garanti kr 13.000,-

 

Seatronic leverte Plastimo Quick Flair 500 w med samme utstyr uten el kabler 2 års garanti for kr 11.500

 

Begge har hurtig utkjøring ca 35-40 meter pr minutt.

 

Noen som har erfaring med noen av disse vinsjene, vurderer sterkt å gå for en av disse, vinsjene. Er dette gode kjøp? Synes selv jeg for mye for pengene hvis dette er av god kvalitet.

 

Skal monteres på en snekke ca 3 tonn

Link to post
Share on other sites

Skal du ha vinsj bak er det bare en ting som gjelder """FRITTFALL"""!!

 

Jeg har det selv, og syns det er greit nok, men du vil nok få endel reaksjoner på det svært kategoriske utsagnet.  Det er nemlig mange som har den motsatte oppfatningen.

 

 

Jeg har en avslappet holdning til dette, er fornøyd med min frittfallwinch med kjetting, bortsett fra at den bråker vanvittig når du en stille natt skal legge til i en overfyllt havn.  Dessuten er jeg ikke fanatisk.....

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Er ikke de fleste av disse vinsjene egentlig produsert av Lofrans i Italia?

Jeg fant i alle fall ut i går at Industri Lambertseters wincher er det, så modifiseres de i Norge, avhengig av om folk vil ha fritt fall eller ikke. Et godt tips, deler til Lofrans wincher får du ikke billigere noe sted enn hos IL.  Leverandøren av Lofrans tar omlag doble priser.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Sånn for å provosere litt mer  :yesnod:

 

Jeg skjønner deg ikke Brumle. Hvorfor i det hele tatt vurdere en kjettingvinsj? Den har bare en fordel, men flust med ulemper. Liker du å lage problemer for deg selv? Liker du å telle langsomt inne i hodet ditt, beregne farten og sørge for at kjettingen kommer korrekt ut samtidig med at du konsentrerer deg om å få baugen inn der den skal uten avdrift?

 

La meg ta kjettingens eneste virkelige fordel først: Har man en bunn som gnager, slik som skarpe steiner eller koraller, er kjetting absolutt å foretrekke. Da biter man i seg alle ulempene og kjøper kjettingvinsjen. I Norge finnes ikke slike bunnforhold.

  • Fordelene med vinsj med blytau .
  • Like sterkt som kjetting, men godt under halve vekta.
  • Ett trykk på knappen for dropp av ankeret og det kan glemmes

    inntil det er på tide å stramme opp.

  • Utkjøring er aldri et problem. Ankeret drar selv ut nøyaktig det som trengs.
  • Oppstramming tas trinnløst fra en cm til metervis uten

    frisetting eller ny utkjøring før ytterligere oppstramming.

  • Man strammer bare inn noen få meter blytau. Ikke en halv kasse for mye kjetting.
  • Blytauet ligger like pent langs bunnen som kjetting og gir samme horisontale strekk.
  • Blytauet har evne til å strekke seg. Det har ikke en kjetting. Den

    har evne til bråstopp. Selv med slak bue blir det bråstopp.

    Jo verre vær, jo bedre med blytau.

  • Blytauet tar opp krafige rykk mye mykere enn en kjetting.
  • Blytauet trenger ingen daumann. Blyet er en eneste stor daumann.
  • Bly har større egenvekt enn jern.
  • Ved små rykk er ikke blytauet dårligere. Det har bly i hele tauets lengde.
  • Blytau bråker ikke noe inni h e l v e t e.
  • Blytau rustfarger ikke hele ankerkassa di.
  • Blytauet sliter mye mindre på rullesystemet.
Den gang jeg ikke visste bedre, skulle jeg absolutt ha kjetting. Kjøpte kjetting, men byttet til tau. Har ikke angret et sekund. Hva slags argument kjettingkjøpere har, skulle jeg likt å vite.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Ser argumentene for vinsj med taukabular og blytau. selv har jeg ikke prøvd noen av delene i og med jeg ikke har hatt vinsj på noen båt før. Venter spent på argumenter for kjetting. Regner med at de fleste kan levere begge deler til samme pris. Eller er frittfall dyrere.

Link to post
Share on other sites

Ser at Lotus må være en fornuftig mann når det gjelder ankringsutstyr. Skulle gjerne byttet kjetting til blytau, men kjettingkassa er ikke stor nok til 50m blytau :yesnod:

 

Skulle jeg kjøpt nytt i dag ville jeg satset på følgende utstyr:

Frittfall vinsj

Blytau 16mm, 50m

Bruce anker

Link to post
Share on other sites

Hei Jolo.

Er det kjettingen som holder båten din fast eller er det ankeret?

Er det slik at jo tyngre ankerkjetting du bruker, jo bedre sitter ankeret fast?

At kjetting veier det dobbelte av blytau, er vel til blytauets fordel?

 

Jeg har dykket og inspisert både tau og kjetting. Begge deler ligger langs bunnen i nesten halve lengden ved vanlig ankring. I tillegg er det jo slik at bunnen skråner mer eller mindre oppover mot land.

 

Når man har strammet såpass opp at man nærmest kan spille bassgitar på fortøyningstauet, ligger likevel fortsatt en god del av både blytauet og kjettingen langs bunnen det siste stykket mot ankeret.

 

Hva skjer så når det røskes skikkelig i ankerkjetting/blytau? Jo, det at kjettingen veier 25 kg mer ser ikke ut til å spille filla rolle. I forhold til de store rykkingene er 25 kg ekstra vekt på kjettingen som småplukk å regne, nærmest som en dråpe i havet. Det eneste som faktisk spiller noen rolle er at den første og moderate strekket skjer horisontalt med bunnen og det gjør det i begge tilfeller. Forøvrig virker det på samme måte med vanlig tau og kjetting de siste metrene også.

 

Hva er det som får ting til å ryke? Stor belastning? Nja. Plutselige rykk uten noen form for strekkavlastning er det verste. Hva kommer da dårligst ut etter at strekket har tatt opp fattige 25 kg ekstra vekt av en kjetting? Bråstoppen. Det blir som med bil. Det er ikke farten som dreper, det er bråstoppen i etterkant  :confused: Det er heller ikke jevn kraft som røsker ankeret ut av festet ditt, det er det plutselige rykket.

 

Sånn her baatplassens medlemmer i mellom. Etter man her stramet opp 25 kg ekstra kjettingvekt, så er vel ikke kjetting særlig fleksibelt? At man ikke klarer å dra med en kraft som holder kjettingen som en absolutt rett strek, spiller ingen rolle. Slak bue eller ikke, tilnærmet null flesibilitet uansett.

 

Blytauet har alle kjettingens fordeler unntatt gnagestyrken, men ingen av dens ulemper. Da er valget lett så lenge man ikke trenger tau tykkere enn tykkeste blytaustørrelse synes nå jeg. Det er en grov feiloppfatning at kjetting skulle ha bedre egenskaper enn blytau.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Glemte en ting til kjettingens fordel. Den har lenger levetid enn blytauet.

 

Lotus

 

PS: Er det ingen som har lyst til å forsvare kjetting på en liten båt rundt f.eks. 30 fot? Så kan de argumentere om at kjettingvekta gjør alt så mye bedre. Kanskje si at dobbel så tung kjetting er dobbelt så bra osv?

 

Så kan jeg påstå at 50 kg ekstra vekt på hjørnet av badeplattformen er drepen og at blytau er det beste som har blitt laget for småbåtfolket. Kanskje finne noen tester på nettet som skryter blytauet opp i skyene og slakter kjetting? Eller fortelle at 9 av 10 nye båter under 35 fot med fabrikkny vinsj bruker blytau uten engan å vite at jeg har dekning for det. Eller påstå at kjettingens dempende effekt er en myte? Men er den det?

 

Noen som har tenkt på at slipper man ut 30 meter tau og det er 10 m dypt, så har tauet en vinkel på under 20 grader hvis bunnen er paddeflat? Hvis bunnen skråner oppover mot land med 15 grader samtidig? 15 grader er jo ikke særlig mye skråning heller. Da blir det jo ikke noe særlig vinkel i forhold til bunnen uansett hva man bruker som ankerline. Og når alt ligger langs bunnen uansett vekt og drag i lina/kjettingen? Ja hva da?

Og hvis bruceankeret fortsatt har 50% av holdekraften sin i behold når ankerlina har hele 45 grader vinkel i forhold til bunnen, hvor bagatellmessig lite mister man med 5 grader vinkel fra bunnen?

Og hvis man ikke er så gjerrig med utslippet og legger ut 40 meter på 10 meters dyp?

 

Jeg bare driver her og spør. Kanskje noen kan svare på litt av det? Kanskje noen oppdager at det er situasjoner der tyngden på ankerkjettingen faktisk ikke spiller noen rolle? Men størrelsen spiller en rolle. Størrelsen på ankeret.

 

Hva hvis man ligger på svai og ikke fortøyd mot land? Hva hvis bunnen skråner feil vei? Det kan den jo gjøre når man ligger på svai og det er fralandsvind. Hva da med kjetting? Blir den da mye bedre enn et blytau? Eller tvert i mot mye verre siden den fortsatt ikke er fleksibel? Eller?

 

Synspunkter, synsing eller fakta kunne jo være greit  i en så viktig sak som ankring. Noen må jo ha testet litt av dette?    :confused:

Båteiere uten mening om ankring er det kanskje mange av?

 

Noen som dykker her? Noen som inspiserer hvordan anker og ankertau/kjetting gjør jobben fra tid til annen?

 

Er dette kjedelige greier? Hvorfor diskutere noe som en paraplydregg og litt billig flytetau fikser 90 prosent av tiden? Man ligger da alltid litt beskyttet. Ankere som løsner hører jo til sjeldenhetene. Eller gjør det?

 

 

(Gratulerer. Du falt ikke av lasset på et så lang innlegg med så mange spørsmål og så få svar. En dåre kan nemlig spørre mer enn 10 vise kan svare. Er det 11 vise menn registrert som brukere på Baatplassen.no, så har jeg kanskje en mulighet til å få svar likevel? Av over 2000 brukere som alle har et anker så burde det være muligheter.....  )

 

 

 

:yesnod:   :smash:             :smash:                          :smiley:                                                 :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har vert på messa igjen i dag, tok forøvrig VHF eksamen, Fikk innhentet tilbud fra Lamberseter og Engbo på vinsj med blytau og frittfall, ikke så store forskjeller i pris fra kjetting og manuell utkjøring. Lotus har mange argumenter for tau så hvis ingen har veldig dårlig erfaring med det så blit trolig Lamberseter vinsj handlet inn i morgen. Så da Lotus tar jeg dine ord for at dette er den beste løsningen for meg.

 

Men nå er det guttefest hos Kotnes, så for vi se an formen i morgen, om det blir nok en tur på messa  :confused:

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å se at andre også bruker argumentene mine. Bruk av kombinasjonen kjetting og tau for å gjøre noe som ikke har snev av viktig strekkavlastning til noe som faktisk avlaster.

 

An all-chain rode for the main anchor is considered a 'must' in the South Pacific and Indian Oceans to avoid coral chafe on the rope. This is increasingly popular in the Caribbean. Nemlig. Kjører man rundt i korallrev i tropiske farvann er neppe tau å fortetrekke.

 

Og den rustne haugen med kjetting som de måtte klippe fra hverandre lenke for lenke for å få hivd ut. Lite hjelp i den rustklumpen.

 

Og når man så bare bruker kjetting er det spesielt viktig med strekkavlasting. "Snubber is a must". Så t.o.m. de store havseilerene på 20 tonn og mer ønsker seg fleksibiliteten fra et ankertau.

 

Tenk så ideelt disse folka kunne hatt det med blytau (hvis vi ser bort fra de skarpe korallene). Tauets glimrende strekkavlastning, kombinert med blykjernens tyngde. Vi kan velge denne perfekte løsningen fordi vi ikke trenger å tenke på skarpe koraller som gnager på tauet.

 

Pose og sekk sier jeg bare. Blytau med bly i hele tauets lengde. Alle kjettingens fordeler, ingen av dens ulemper. Ingen koraller å tenke på. Ingen vektproblemer. Når man leser slikt som dette har jeg bare en ting å si til de som bruker kjetting. Husk å montere strekkavlaster. Kjetting flekser ikke. Bråstoppen er drepen. Og har du ikke en slik 20-tonner som disse, men bare en 3-tonner? Jada, slep rundt på kjettingen din du, men lag til et tauarrangement for strekkavlastning. Du vet aldri når det dårlige været kommer. Hvis vinsjen din håndterer det, kan du jo bytte ut halve kjettinglengden med tau slik som disse gutta gjorde.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Bytte ut kjetting med blytau? Nei ellers takk

Noen bestemt grunn til at du er så bastant, eller er det mer en følelsessak? De proffe med store seilbåter i linken til Andreas bytter jo ut halvparten av kjettinlengden med tau. Helt vanlig 3- slått tau. Jeg antar at når du ikke vil bytte ut med blytau, vil du i alle fall ikke bytte ut med vanlig tau. Noen går t.o.m. så lang at de bytter ut alt unntatt de første 3 meterene med tau. Tolker det dithen at du ikke synes bruk av tau er noe lurt. Ikke en eneste meter en gang?

 

Bilde

Noen ivrige seilbåteiere med kjettingvinsj på baugen bruker denne

strekkavlastningspatenten for å få et absolutt minimum av rykkdemping.

Er det vanlig ved bruk av kjetting?

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg er bastant er selvsagt fordi det systemet jeg har fungerer 100% for mitt behov. IL vinsj, bruce og 50 meter kjetting.  Aldri hatt noe problem eller opplevd noe ubehag med den løsningen. Har ligget på svai med storm i kastene, men har ikke sett noe behov for strekkavlastning.

Link to post
Share on other sites

Skjønner deg godt. Du har bauvinsj. Når verken vekt eller støy er med i vurderingen, stiller det seg annerledes. Når man så i tillegg slipper å ha dette på hekken og slipper dette med passelig lengde utkjøring, så hadde jeg helt klart valgt kjetting for en bauvinsj på en seilbåt. Ingen tvil.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...