Jump to content

Skal kjøpe ny båt, Uttern 55t eller finnmaster 5700 open

vetco

Recommended Posts

Hei

Jeg skal til og kjøpe en ny båt og har sett en del på Uttern 55t og finnmaster 5700 open begge med 115hk og til omtrent samme pris med samme utstyr(underkant av 290.000)

Men jeg er ikke så vandt til og ha båt og lurer på om noen her kan hjelpe meg. Jeg skal bruke båten til fisking, tur og litt vannsport. Der hvor jeg har båten er det en del sjø. Det viktigste for meg da er og ha en som er god i litt sjø.

Er det noen som har litt tips om hva som er best for meg?

Når jeg snakker med forhandlerene så sier jo alle at det er det båten er kjent for (og ha meget gode sjø egenskaper)

Eller er det andre som jeg bør heller vurdere?

Jeg har en max grense på 300.000kr og aller helst ny da jeg ikke er så vandt med båt.

jeg vil ha med kartplotter, ekkolodd og stereo.

Må kunne lett kjøre med 4 voksne

Mvh Vetco

Skal ikke skryte, men vi handla bella 530 excel med 115optimax i fjorsommer, og er storfornøyd.

http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...amp;WT.svl=Link

Forøverig er vi en familie på 5, 2voksne, en 4åring, en 1åring og en hund på 20kg.

Vi farter mye med bagvogn også, og den går fint i mellom konsolene og vinduet og god plass bak stolene og akterbenken. (sammenlagt med bagen på)

Vi bruker båten på sammemåte som du beskriver å bruke den til.

Er en del bilder av båten her http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=815001&hl= under samme nick som jeg har her på BP

Redigert av KenBjork (see edit history)

Nei aner ikke, fordi bella 530 excel er ikke blitt testet enda.

Men har sendt mail til kastloss.no/vi menn båt om at jeg ønsker test av den

Men er neppe noe dårligere.. jeg kjører mye hustavika/talgsjøen området kr.sund/averøy og det jo som kjent ett hardt området!!

Skal ikke si jeg/vi kjører i hytt og gevær uansett vær der, kjenner såpass til å vet når man kan dra og ikke. Men ja, har kjørt i en goood del grov sjø og ja den tåler mye sjø. En ting som har merket meg er at i noe vind og bårer er det bedre å kjøre fortere enn litt for sakte. Klart blir det mye for mye, så tar man det helt kuli ja. Men synes det er gode sjøegenskaper, den tar bølger godt hvertfall.

Videre så har jeg egentlig vanskelig for å gi deg ett godt svar på spørsmålet ditt.

Men grunnen til at vi valgte denne vs de 2 du nevner samt vi hadde ryds gtx og en yamarin i tankene og den gang. Var bedre pris på samme størrelse, handlet forøverig hos bakken motor. Samt at den ikke er hvit, blir ikke så blendet og like fort møkkete. Den er bredere enn de andre, det var bedre palss i "cockpit" (god plass for bagvogna) plass til 6pers og ikke 5. Jahh høyere vindskjerm, slik at øynene min kom under topplisten (1.87 høy) og denne var bygd på fokus på fører pos. God stueplass, standard med hydraulikstyring, tykke gode puter med god komfort. Og at kallesjen har veldig store vinduer som gir god sikt i alle retninger og at det var kallesjegarasje.

Hei Kenneth, og takk for godt innspill. Jeg sender det videre til våre testplaneggere, så får vi se.

Vennlig hilsen

Terje Bjørnsen

Motorredaktør

HM Fritid

----------------

Tlf: +47 920 67900

epost: terje.bjornsen@hm-media.no

--------------------------------------------------------------------------------

Fra: Ken Bjork [mailto:kenbjork@hotmail.com]

Sendt: 14. mai 2008 11:34

Til: Bjørnsen, Terje NO - HMO

Emne: Ønske om test.

Hei.

Jeg har ett ønske om test av Bella 530 excel.

Mye pga at jeg ikke har sett denne testet noen steder siden den kom, og samt at vi kjøpte oss en flunkende ny ifjor sommer med en Mercury 115 Optimax.

Det hadde vært morro å se en større sammenlignings-test i denne klassen, som evt sammen med: Morgan 5250, AMT 185 BR, Askeladden 535 Bowrider, Galia 515 BR, Uttern T55, Yamarin 53 Bowrider og evt andre.

Men uansett hadde det vært morro å se en test av Bella 530 Excel og hva Dere som tester båter mener om denne mot lignede i klassen.

Mvh

Kenneth Bjørke

Redigert av KenBjork (see edit history)
Ok den så ikke dum ut den heller, men vet du hvordan sjøegenskapene til denne er i forhold til de to jeg har nevnt?

Uttern D 55 planer lett fordi den er flat i bunnen bak. Slår i motsjø sladder i svinger (har hatt en slik 2 sesonger - det var Bitteliten I)

En kollega hadde en Bella 620 med 115 hk. Jeg opplever det som mer båt for pengene og at den har bedre sjøegenskaper

Min svigerfar hadde en Uttern D55 med 1.7 CMD dieselen

Nå har ikke jeg kjørt annen i denne størrelsen enn skjærgårdsjeeper, men jeg syns kanskje det slo litt mye i Uttern om man skulle ha 25 knop i

"vanlig" sjø. Ellers var det vel fornuftige og logiske løsninger på det meste.

Personlig syns jeg Morgan 5250 er en kul båt å se på. Men aldri kjørt eller sittet i den på vannet. Pris aner jeg heller ikke.

En båt med skarp V-bunn skjærer bedre igjennom bølgene. Men det krever med motorkraft på å få den i plan enn en båt med flat bunn.

Min svigerfar hadde en Uttern D55 med 1.7 CMD dieselen

Nå har ikke jeg kjørt annen i denne størrelsen enn skjærgårdsjeeper, men jeg syns kanskje det slo litt mye i Uttern om man skulle ha 25 knop i

"vanlig" sjø. Ellers var det vel fornuftige og logiske løsninger på det meste.

Personlig syns jeg Morgan 5250 er en kul båt å se på. Men aldri kjørt eller sittet i den på vannet. Pris aner jeg heller ikke.

En båt med skarp V-bunn skjærer bedre igjennom bølgene. Men det krever med motorkraft på å få den i plan enn en båt med flat bunn.

Hva er "vanlig" sjø... (ikke ment å være kverulerende)

Brodern har Morgan 5250, de har ikke mulighet å få med seg sin bagvogn (maken til vår) i båten sin. Ikke plass å stue den bort på samme måte som i vår.

Er veldig mye tranger inni.

Kallesjen på Morgan er til å få kalustrofobi av, brodern har nylig fått lagd større vinduer på sin kallesje. Synes Morgan 5250 slår litt i forhold til Bella 530 excel`n.

Ofte så sakker han også bakut når det er litt bårer... (når menn er alene og kan ha det ekstra gøy)

Hva er "vanlig" sjø... (ikke ment å være kverulerende)

Tja... det jeg tenker på er vel ca 30 cm bølgehøyde kanskje.

Brodern har Morgan 5250, de har ikke mulighet å få med seg sin bagvogn (maken til vår) i båten sin. Ikke plass å stue den bort på samme måte som i vår.

Er veldig mye tranger inni.

Kallesjen på Morgan er til å få kalustrofobi av, brodern har nylig fått lagd større vinduer på sin kallesje. Synes Morgan 5250 slår litt i forhold til Bella 530 excel`n.

Ofte så sakker han også bakut når det er litt bårer... (når menn er alene og kan ha det ekstra gøy)

Okey. Har som sagt aldri kjørt en Morgan eller sittet på i en i vannet. De ser bare litt kule ut.

Siden jeg har en Morgan5250 så kanskje jeg skal kommentere litt? :wink:

Kallesjen har jeg, men enda ikke brukt faktisk. Stort sett er denne størrelsen båt noe liten for å bruke kalesjen i særlig grad, etter min mening. Gode/riktige klær er vel så viktig. Også enig i at båten kan oppleves som litt kort/stump i rotete sjø, men det kan også skyldes at man i denne båten for det meste sitter og kjører og at man sitter forholdsvis langt fremme i båten. Båten er også bred med de fordeler og ulemper dette medfører.

Ved valg av båt er det viktig å tenke hvilken type bruk man har for det meste og i så måte synes jeg båten dekker et stort nedslagsfelt, både kosekjøring, fisking, vannsport med fastmontert krok osv.

Kjørte også båten i fjor fra Lillesand til Kragerø, for det meste helt utaskjærs, på en flott dag. Veldig behagelig båt å kjøre langt ,med veldig gode seter. Man sitter enten helt nede i setet (godt beskyttet mot vind og vær) eller vipper opp forkant av setet slik at man sitter høyt, ingen ståstilling i denne båten.

Hvis man skal bruke båten til mye kjøring/transport og fart og da i mye åpent/utsatt farvann så ville jeg valgt en båt som er lenger, smalere og med dypere v-bunn. Dette vil da rimeligvis bety at man må ha større motor.

I siste nummer av bladet Båtliv er det en artikkel om brukererfaring av denne båten etter et år og konklusjonen er "Godt fornøyd etter et års bruk". Jeg deler den oppfatningen, men denne båten er heller ikke perfekt, den båten leter jeg fortsatt etter!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Siden jeg har en Morgan5250 så kanskje jeg skal kommentere litt? :wink:

Kallesjen har jeg, men enda ikke brukt faktisk. Stort sett er denne størrelsen båt noe liten for å bruke kalesjen i særlig grad, etter min mening. Gode/riktige klær er vel så viktig.

*snip*

Ved valg av båt er det viktig å tenke hvilken type bruk man har for det meste og i så måte synes jeg båten dekker et stort nedslagsfelt, både kosekjøring, fisking, vannsport med fastmontert krok osv.

*snip*

Dette vil da rimeligvis bety at man må ha større motor.

I siste nummer av bladet Båtliv er det en artikkel om brukererfaring av denne båten etter et år og konklusjonen er "Godt fornøyd etter et års bruk". Jeg deler den oppfatningen, men denne båten er heller ikke perfekt, den båten leter jeg fortsatt etter!

Vet du Mouche.. vi har hatt såpass "fint" vær siden vi kjøpt båten hos bakken i fjor sommer.

At vi har fått brukt båten 1gang iløpet av 140timer uten kallesjen, ellers så har kallesjen vært oppe helt siden 26/06/07.

Men hadde det nok ikke vært for ungene så hadde vel muligens fått kjøre noe mere uten kallesjen. Men er helt enig, det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær.

Og at disse BR båtene dekker et stort nedslagsfelt er jeg helt enig i.

Hvor stor motor har du på din Mouche? Broder`n har 140 suzukien.

Kommer vi noen gang til å finne den perfekte båten tro? :sailing:

Hvor stor motor har du på din Mouche? Broder`n har 140 suzukien.

Kommer vi noen gang til å finne den perfekte båten tro? :sailing:

Har 90hk Suzuki som jeg synes er "riktig" motor for båten. Båten gjør da ca 36 knop (gps-målt) og motor/fart holder plenty også for vannsport. En 140hk ville jeg sagt er riktig motor, men feil båt, eller omvendt! :wink:

Ungene er blitt store så enten er vi ute med båten uten dem, eller de uten oss. Jeg bruker havnepressening når båten i perioder ikke er i bruk eller det er dårlig vær.

Perfekt båt? Håper ikke det for da kan jeg jo aldri få byttet til noe annet da! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har Finnmaster 5700 0pen med 90hk evinrude e-tec. Båten er frå 2005 og eg har hatt den siden den var ny. Det er ein praktisk båt med høgt fribord (bra dersom du har små barn) mange stuerom, komplett putesett, god kalesje med mange vindu. Den har praktisk kalesjegarasje, 125 liters bensintank. Sjøegenskapane kunne vore litt bedre. Den slår i motsjø og legger seg over i sidevind. Har vurdert å kjøpa trimplan for å få den til å gå bedre i motsjø. Eg er fornøyd med båten. Den har god kvalitet. Eg har kun måtte bytte ein gassdemper til kalesjen (garanti). Virker godt bygd med god finish. Anbefales.

Sjøegenskapane kunne vore litt bedre. Den slår i motsjø og legger seg over i sidevind. Har vurdert å kjøpa trimplan for å få den til å gå bedre i motsjø.

Alle båter med V-bunn vil legge seg inn mot vinden i større eller mindre grad. Dette fordi vinden blåser de ut av kurs, slik at man må kompensere med rattet slik at de legger seg innover "i sving".

Trimplan vil hjelpe mot dette også , da de kna kjøres individuelt.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Alle båter med V-bunn vil legge seg inn mot vinden i større eller mindre grad. Dette fordi vinden blåser de ut av kurs, slik at man må kompensere med rattet slik at de legger seg innover "i sving".

Trimplan vil hjelpe mot dette også , da de kna kjøres individuelt.

Dette kan jeg skrive under på, min ble en helt annen båt med trimplan, nå kan jeg ligge på skrått opp mot vinden og likevel holde båten rett.

Man må bare finne ut av hvordan båten oppfører seg når man justerer trim'en.. trykket feil en gang og da skar båten til sides.. hehe..:-D

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Ja da er valget tatt på båt, lykke til videre da med kjøp.

Sjekket på finn.no og fant ikke mange.

Pris på forskjellige motor alternativ her: http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=32897&mid=97000

Forhandlerliste her: http://boat.no/asp/brands/companies.asp?id=34&roleid=1

Så da er det vel bare å hive seg på telefon og ringe rundt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...