Jump to content

Mulig nybegynner spør pent om seilbåttips....

Uvan(n)t

Recommended Posts

Da er Junker 22 den perfekte båten for deg!

Den er billig, lett og seile og er meget sjøsterk og stabil. Kvalitet som en ellers bare drømmer om.... :cool:

Jeg kjøpte den som 15 åring og seilte alene uten problemer. Hadde erfaring fra optimist og europajolle, men ingen erfaring fra turbåter.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Ser noen snakker om å begynne å seile med mannskap, men det er ikke noen mulighet. Jeg er alene og har ingen familie eller venner som kan tenkes å stille, så enten må jeg kunne lære meg å seile alene eller så kan jeg bare stryke hele prosjektet. Så enkelt er det faktisk. (Men ser for meg at jeg følger tipsene om "babysteps" - motor ut i litt åpent farvann på en dag med lite vind og så begynne å prøve seg fram. Jeg pleier være bra til å finne ut av ting etter prøv og feil metoden når jeg bare får litt tid på meg, men skal jo helst ikke ødelegge verken andre eller meg selv mens jeg prøver så jeg tror nok ikke jeg ville tatt første treningsdag alene i stiv kuling for å si det slik.

Min prosess var slik:

Etter 13 år med motorbåt oppdaget jeg at jeg kjedet meg i 30 knop. Da hadde jeg prøvd alt fra skjærgårdsjeep via snekke til cabincruiser. Kanskje seilbåt er tingen? Hadde egentlig gått med en tanke om seilbåt en gang i framtiden lenge...

Brukte 3 mnd på finn.no, fant noen båter og dro for å prøveseile. Etter en halvtime seiling var jeg solgt; dette var utfordrende og morro! Fant en båt jeg gikk for, fikk den på land og tok en grundig gjennomgang. Påpekte endel feil og mangler og fikk dette reparert av godkjent båtverksted. Fikk mange tips etterhvert, men festet meg ved ett: "Kjør ut med motor til du finner et rolig og lengre strekke med vinden på tvers. Øv med kun storseilet og seil fram og tilbake. Gjenta øvelsen med fokka. Lær begge seilene og kjenne godt før du drister deg til å sette begge."

Det å vite at en behersker godt enkle ting, gjør at en også etterhvert får en god følelse når ting blir mere avansert.

Min hittil største tabbe var at ting kan gå både for fort og for sakte! Hadde seilet på en skarp kryss i ganske mye vind. Skulle krysse og kapteinen (jeg altså ;-)) ga beskjed om en rolig kryss (for å roe ned litt). Resultatet ble at vi mistet styrefart, fikk ikke fokka over og båten bakket (!), roterte om sin egen akse og vi fikk peiling mot et skjær vi nettopp hadde passert på trygg avstand. Vi gikk opp og prøvde igjen og det samme skjedde, med påfølgende peiling mot skjæret igjen, enda nærmere. Jeg stoppet opp og tenkte meg godt om i ca. 3 sek (det føltes som flere minutter) og startet motoren. Med god styrefart fikk vi da krysset og alt gikk fint.

Mitt seilemotto er følgende: "Bit ikke over så mye at kjeven går ut av ledd".

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Mange gode råd her. Jeg begynte med en båt på 24 fot, som hadde en 6HK påhengsmotor i en brønn i cockpiten. Man kan fint lade batteriet med en påhensgmotor. Jeg foreslår at du tenker mer på hvordan båten vil være å manøvrere for deg inn og ut av havner. Ute på sjøen i fint vær kan omtrent hvem som helst seile et stort skip alene. Det er som regel de 10 siste meterne mot brygga som er problematiske, særlig alene, for en nybegynner. Derfor er en lett båt å foretrekke, som du enkelt kan holde. Videre vil jeg anbefale at du unngår ratt i den første båten. Man får en mye bedre fornemmelse for vinden og trimming av seilene med rorkult.

En autopilot er veldig deilig, selv om man god kan surre roret når man har fått trimmet seilene riktig, men det er enklere å lese kart i ro og mak med en autopilot. Dessuten tryggere hvis man behøver å være under dekk for lage litt mat, kaffe osv.

Guest Avmønstret#
Hadde erfaring fra optimist og europajolle, men ingen erfaring fra turbåter.

Jolleseilere har "walk over" ifht. større seilbåter. Det er ikke uten grunn jolleseilere er populære som mannskap under regatta, har du seilt jolle aktivt så sitter finfølelsen helt ut i fingertuppene.

Et poeng til er at jolleseilere er vant til å presse "båt" og utstyr maksimalt og dermed er uredde i forhold til både seiling og sjøen generelt.

Ja jeg er klar over det. Jeg merker det når jeg seiler også . Jeg kjenner på båten at det kommer en jibb, menge før du kan se det på seilet. Tror aldri jeg hadde klart det bare med erfaring fra turseilere. Det finnes også flere andre slike eksempler. Hele tiden sitte og jobbe med roret, forsøke og ri båten osv..

Men jeg tror uansett ikke det er noe problem for uerfarne og seile en båt som den jeg har... Bare se på Viking Jack... :lol:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Mange gode råd her. For deg som er ny i forhold til seiling, vil du nok ha stor glede og nytte av å se og prøve litt ulike båter. Som jeg sa tidligere i denne tråden, BP medlemmer finner du stort sett over hele Norge, og de fleste vil nok mer enn gjerne vise deg båten sin..

Tjaldur skriver at man kan lade batterier med påhenger, jeg skal ikke si kategorisk at det ikke går, men skulle gjerne hørt om det er noen som har erfaring me å bruke påhenger til å lade batteriene til en feriebåt med lanterner, kjøling, lys, radio/cd osv.osv. Jeg mener bestemt at det i praksis ikke blir noen god løsning, men om Tjaldur har en annen erfaring er jo det greit..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

.......... men skulle gjerne hørt om det er noen som har erfaring me å bruke påhenger til å lade batteriene til en feriebåt med lanterner, kjøling, lys, radio/cd osv.osv. Jeg mener bestemt at det i praksis ikke blir noen god løsning, men om Tjaldur har en annen erfaring er jo det greit..

Har noe erfaring med dette, men kjøling er vannfylte flasker fra fryser lagt i kjøleboksen (holder to døgn), radioen har egne batterier, cd har jeg hjemme! Bruker egentlig bare batteriet til lanterner og litt lys om kvelden og til det formålet fungerer det helt greit. Nå er ikke båten "feriehjemmet", men i tillegg til dette. I all enkelhet så kommer det helt ann på hvilken bruk båten er beregnet på, men du verden så enkelt det er med en utenbordsmotor! :yesnod:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Med det prisraset som har vært på halvtonnere siste årene, ville jeg definitift sett på en sånn før jeg bestemte meg.

Dette er båter rundt 30 fot. Hånteringen av en sånn, går helt fint alene. Du har god plass, båtene seiler brukbart, båten er stødig og solid. Du har fint plass til 2-3 venner i tillegg til deg selv på en helgetur, 2 personer har greit med plass på lengre turer.

Båtene er store nok til å gi skikkelig " båtfølelse ", men små nok til å eie på beskjedne budsjetter. Håndterer du en 27 foter, har du ingen problemer med en halvtonner.

Du får en halvtonner fra omlag 100 000kr ( dårlig båt, prosjekt / mye som må utbedres, til rundt 150 000 ( middels bra, kan stort sett brukes sånn den er, mangler, feil og slitasje hører med ) og opptil 200 000kr for båter som bør være i Mint condition, den bør ha ny motor, nye seil, og bra med relativt nytt ustyr.

Du får en fin båt for en person eller to, med lite toalettrom, stikkøye, forpigg med dør, godt med stueplass. I tillegg får du en båt som ser ut som en båt, og ikke som et oppblåst tankskip.

Ulempen er at disse båtene begynner bli veldig gamle. Du må regne tid til oppgraderinger og vedlikehold. Men - det må man kanskje på en nyere også ?

Suzuki

ps -halvtonner er begrepet på båter fra 70 tallet, rundt 30 fot. Albin Ballad, Comfort 30, Mikkel 30, Forgus 31, Møre, AH, IW 31 og Nardus 92 er eksempler på disse båtene.

Båtene har vel uten unntak masthead rigg, og relativt beskjedent med seil.

No boat needed..

Mouche: Jeg hadde i ca. 10 år en liten seilbåt (24 fot) med påhengsmotor og ladespole. I begynnelsen var det jo bare innvendig lys og lanterner som trengte strøm. Til dette formålet ladet påhengeren tilstrekkelig ved ca. 2 timers kjøring/døgn. Etterhånden ble det en GPS, så ladingen fra påhengeren ble forsterket med et 50 watt solcellepanel. Men det holdt til formålet. Etterhvert fikk jeg også en kjøleboks som trakk 4 amp. Da ble det behov for noe lengre tid med motorbruk, samt omhyggelig påpasselighet med å holde kjøleboksen tett tillukket. Men som sagt det gikk i 10 år. Ladespolen fra påhengeren ladet ca. 6 amp.

I dag er jo situasjonen en annen med radar, kjøleskap, TV, PC, trykkvannspumpe, lensepumpe, saltvannpumpe (for spyling av dekk og økonomisering av ferskvann), dieselvarmer, ulike instrumenter, lanterner, lyskastere osv. Men det handler jo om å tilpasse strømforbruket til ladekapasiteten. Evt. må ekstraustyr som TV, radio osv. drives meg egne batterier.

Mindre seilbåter kan klare seg med en topplaterne. Dersom man i tillegg utstyrer den og innvendig belysning med moderne LED-lamper tror jeg at man kan klare seg med kun solcellepanel. Men det holder ikke til kartplotter, TV, radio osv. Men etter mitt skjønn er det i alle fall lurt om man behersker bestikkseilas innen man kjøper kartplotter.

Her er det mange ulike meninger, lett å bli forvirret i alle velmenende råd. Mitt råd til deg deg er å følge "magefølelsen" din. Ikke kjøp noe du egentlig ikke har lyst til å kjøpe, bare fordi det er en båt som blir anbefalt.

Finn en en båt du føler er trygg i, og som du liker. Da jeg ville lære meg å seile så kjøpte jeg en masse blader og bøker om emnet. Jeg leste og ble grundig forvirret. Jeg ble invitert (inviterte meg selv) på seiltur, sammen med en erfaren seiler og han kom med de klokeste ord jeg noensinne har hørt:

Skal du lære deg å seile, er det bare en måte å gjøre det på, du må begynne å seile.

Prøving og feiling er den metoden som gir brattest læringskurve. Diskuter dine feil med andre, unngå å gjøre de samme feilen om igjen.

Alle gjør feil når de seiler, men det er evnen til refleksjon av de feil man gjør som gjør deg til en bedre seiler.

De fleste turbåter er veldig tilgivende for feil man gjør.

Mitt råd til deg er defor: Kjøp en båt som du synes er tiltalende, en som du føler deg trygg i og som "magefølelsen" din liker.

Få gjerne med noen til å se på båten (som har litt peiling). Finn en fin dag og kjør for motor til du føler deg trygg på båten. Sett seil i lite vind og prøv deg frem.

Kjøp denne boka

seiling_2.jpg

Den får du bl.a. kjøpt her. Den gir svar på det meste du lurer på om seiling.

Lykke til som seiler

Dette er vel ett av de beste rådene som er gitt, etter min mening :yesnod:

s/y "Arnegrut", Asker

• 2 måneder senere...

Måtte bare stikke innom og sjekke min egen tråd. Er lenge siden jeg var inne nå (ferie ++) men planene rusler framover. Denne uka var jeg på min første seiltur - en bekjent spurte om jeg ville være med ut. Det gav definitivt mersmak, selv om jeg ble effektivt påminnet om at det er en del som skal læres. Vi var heldige for det var faktisk en del vind og regn, så jeg fikk være med under slikt som kanskje ikke er de mest behagelige forhold for en nybegynner. Siden jeg syntes det var moro, så antar jeg at jeg også kommer til å like seiling i fint vær.

Regner med jeg får være mannskap flere ganger så kunnskapene tar seg nok opp etterhvert og dessuten skal jeg på begynnerkurs om et par uker :yesnod: .

Og til høsten tar jeg kurs i båtførerprøven. (Det kan bli nyttig uansett om jeg ender med seilbåt eller noe annet.)

Jeg er en veldig lite sjøvant sjel som i mange år har vært fascinert av seiling. Etter at en bekjent kjøpte seg seilbåt for å ha "hytte til sjøs" har interessen blomstret opp.

Planen min er å la tanken modnes til neste vår og hvis interessen fortsatt er til stede ta et begynnerkurs i seiling, for deretter å prøve å mase meg til å være mannskap hos noen som driver litt med seiling hvis kurset gir mersmak. Når jeg vet litt om hva jeg gjør så er det mulig jeg prøver å oppfylle "hyttedrømmen" og blir stolt båteier (og trolig bygge på med litt videregående kurs). Dette blir langtidsprosjekt.

Men....jeg har altså ingen forkunnskaper og en av de tingene som er lurt å få avklart er....hva slags båter kan jeg med noen grad av rimelighet kunne klare å seile alene? Har ikke samboer og vil absolutt ikke være nødt til å måtte ha med venner hvis jeg skal ut en helg eller feriere i flere dager i strekk. Regner med at båter som skal kunne seiles av en person ikke kan være for store, men hva slags størrelsessegment bør jeg se etter. Regner med å tilbringe litt tid med å drømme meg vekk over nettsider.

Hva må jeg forresten ta sikte på å lære meg? Båtførerprøve, VHF og seilerkurs regner jeg som selvsagt. Noe motorlære er sikkert også på sin plass (finnes det kurs i dette rundt om eller er det en del av videregående seilkurs?) Og så regner jeg med det kan bli en god del prøv og feil.

Håper noen kan svare en nysgjerrig grønnskolling som pr. i dag absolutt ikke har peiling, men som kanskje blir klokere i løpet av de neste par årene.

Herlig lese tråden din

Går med samme planene som deg..om å skaffe seilbåt til våren.

Det eneste problemet mitt er tanken på å måtte gå fra tre til plast :nonod:

Måtte bare stikke innom og sjekke min egen tråd. Er lenge siden jeg var inne nå (ferie ++) men planene rusler framover. Denne uka var jeg på min første seiltur - en bekjent spurte om jeg ville være med ut. Det gav definitivt mersmak, selv om jeg ble effektivt påminnet om at det er en del som skal læres. Vi var heldige for det var faktisk en del vind og regn, så jeg fikk være med under slikt som kanskje ikke er de mest behagelige forhold for en nybegynner. Siden jeg syntes det var moro, så antar jeg at jeg også kommer til å like seiling i fint vær.

Regner med jeg får være mannskap flere ganger så kunnskapene tar seg nok opp etterhvert og dessuten skal jeg på begynnerkurs om et par uker :yesnod: .

Og til høsten tar jeg kurs i båtførerprøven. (Det kan bli nyttig uansett om jeg ender med seilbåt eller noe annet.)

At du synes det var moro selv i litt guffent vær lover jo godt. Begynnerkurs er meget smart, samt å bli med som mannskap hos mer erfarne seilere. Hvis det er noen seilforeinger i nærheten kan du ta kontakt med dem og spøøre hva de har av aktiviteter. Det kan f.eks være mulig å bli med som mannskap på regattaer, men vær i så fall forberedt på at det gjerne er en helt annen sak enn en turseilas med både stress og det kan hagle et og annet ukvemsord....

At du synes det var moro selv i litt guffent vær lover jo godt. Begynnerkurs er meget smart, samt å bli med som mannskap hos mer erfarne seilere. Hvis det er noen seilforeinger i nærheten kan du ta kontakt med dem og spøøre hva de har av aktiviteter. Det kan f.eks være mulig å bli med som mannskap på regattaer, men vær i så fall forberedt på at det gjerne er en helt annen sak enn en turseilas med både stress og det kan hagle et og annet ukvemsord....

Det var faktisk regatta jeg var med på. Min bekjente er en tålmodig sjel som la fra seg enhver tanke på å vinne da han så hva slags mannskap han fikk med å gjøre :lol: . (De andre som var med i båten var heller ikke veldig erfarne seilere, selv om de naturligvis gikk meg en høy gang.) Han visste jo at jeg var helt grønn før jeg fikk tilbud om å bli med.

Her jeg bor er det visstnok veldig vanlig å la uerfarne som meg få være med på "onsdagsregatta". Selv om noen seiler for å vinne så er det andre som ser ut til å ta det som trening og synes det er en OK måte å få nye interesserte med på. Har flere ganger fått høre at "jeg bare kan møte på brygga og bli med en eller annen båt", men syntes liksom jeg måtte vite litt før jeg prøvde meg på noe slikt. Hadde derfor tenkt å ta begynnerkurset først så jeg i det minste kjente noen ord og uttrykk, men da jeg fikk tilbud om å være med sånn på styrten så kunne jeg liksom ikke si nei. Jeg hadde nemlig for en tid siden ymtet frampå om å få være med ut en gang, så jeg måtte jo ta konsekvensen av min "masing".

Uansett, det var moro, og jeg kan jo bare bli flinkere med tiden, ikke sant?

• 2 måneder senere...
Herlig lese tråden din

Går med samme planene som deg..om å skaffe seilbåt til våren.

Det eneste problemet mitt er tanken på å måtte gå fra tre til plast :nonod:

Sjarmerende treseiler hos deg på Karmøy her:

(Se nøye på båten, vær hyggelig og gi et godt inntrykk av at du vil ta godt vare på den, kanskje t.o.m at forrige eier kan låne den litt av og til, og legg inn et bud på halvparten.) (Denne har vært til salgs lenge, tror jeg.)

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

Lykke til :wink:

Opus

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...