Jump to content

Starte seilkarieren med seilbrett ?


Erik

Recommended Posts

Jeg lovet en status rapport etter Helgens strabaser, og her er den :

 

Fredag kveld : Etter at skuta er fortøyd, og kvedsmaten er skaffet, er det så sent at vi bestemmer å ikke bruke tid på å rigge opp seil. Tester derfor bare brett uten seil. Utrolig stabilt. Guttungen står faktisk og hopper opp og ned på det. Ingen av oss falt ufrivillig i vannet. Selvtillitten stiger, dette skal nok gå bra :yesnod:

 

Lørdag morgen. Rigger seil, og skal forsøke å få til å heise seil.

Litt overrasket over hvor lett det faktisk var (misforstå meg rett, hadde bare trodd det var enda tyngre med vann i).

Men idet seilet forlater vannet, og bena skal bakover, og armene skal over på bom, blir det fort klabb i babb. En periode brukte jeg mer tankevirksomhet på å formulere FINN.NO anonsen der jeg skulle selge utstyret, enn på å finne ut hvordan jeg skulle få til dette. Det ble noen bad ja. :diving:

 

Jeg var oppriktig bekymret for hvordan dette skulle gå :headbang:

 

Men så kom jo denne setningen meg i hug :

Det viktigeste trikset er at når du heiser opp seilet så skal du gripe bommen først med den hånden

som er nærmest masten.

 

Plutselig fikk jeg (vaklende og med ræva som tyngdepunkt) en liten seiltur. Det var fasinerende hvor stabilt det hele plutselig ble når bena var på rett ende av brettet, og ferdig akselerert. Utrolig herlig følelse :yesnod:

 

Denne oppmuntringen kombinert med at det faktisk gikk veldig raskt å bli fortrolig med tyngde fordeling på brettet, gjorde at det på første økt ble noen korte seildistanser til.

Overgangen fra å holde seilet oppe i opphalerlina til å faktisk være underveis (flytte føttene bak masta, ha brettet i en rettning jeg ville seile, dra inn seilet og motstå presset som kom når vinden fikk tak var utfordringen. Dra seilet var greit, og å seile når jeg først var underveis gikk også greit. Dette på første økt altså.

Men noen innvirkning på HVOR jeg seilte, hadde jeg derimot overhode ikke :lol:

 

2 økt på lørdag gikk det bedre. Fremdeles minst ett bad pr. seilte strekk i begynnelsen, og stort sett medvinds, men begynte å se at det hadde en ørliten innvirkning på rettningen alt etter hva jeg gjorde. Men etterhvert som jeg skjønnte mer og mer, og seilte mer og mer, ble jeg stadig slitnere, spesielt i korsryggen. Samtidig ble det stadig mindre vind.

Tenkte da over trimmemulighetene jeg fant i linkene fra Ingar. Justerte bommen opp, slakket på uthal, justerte mastefoten litt bak. Da ble det mer fres i sakene igjen, og samtidig mye mindre slitsomt på ryggen. På slutten av seansen greide jeg nesten å seile frem og tilbake på tvers, og siden det var så lite vind, forsøkte jeg å skifte kurs medvinds istedet for motvind (Jibb ?). Det gikk forbausende mye lettere, enn å trippe hele veien rundt masta. Startet med alle føttene ( :lol: ) bak masta, og kunne bare seile videre.

 

På slutten av økta (mange timer), var avtalen at jeg skulle sitte på brettet og vifte med armene over hodet, så skulle guttungen plukke meg opp med jolla. Jeg oppdaget, da vinden stilnet helt, og jeg dermed ikke kunne seile mer , at jeg var for trøtt til å vifte med armene, måtte bare legge meg flatt på brettet og håpe jeg ble plukket opp etter hvert, så sliten er det lenge siden jeg har vært. Men så kom det ett vindpust, og da hadde jeg plutselig krefter til å sprette opp og seile noen minutter til. Hekta? :yesnod:

 

Søndagen våknet jeg så stiv og lemster som bare det :rolleyes:

Det blåste en del mer, så jeg var litt spent. Men det gikk over all forventning. Greide å seile på tvers av vindrettningen (hadde en garnblåse som jeg passerte på samme sted hvert legg). Hadde 5-6 vendinger før første bad. Men drev av litt etter hvert da. Greide av og til å seile bitte litt nærmere vinden enn 90 grader. Men jeg begynnte etterhvert å bare bruke jibb(?) som snu metode (da det var mye kjekkere), samt måtte slippe seilet noen ganger når vinden overmannet meg , så totalen var att jeg tapte litt terreng hele tiden. Er mao fremdels umulig for meg å 'seile hjem igjen' :sailing:

Men i dag drev jeg ihvertfall mer med seiling enn med bading.

Naturligvis vil du ramle litt i starten, men det tar ikke mange timene før du må hoppe uti en gang i blant fordi det blir for varmt med våtdrakt.

Dette ble faktisk tilfelle, selv om det ikke var spesielt sterk sol heller. Også så tørst jeg ble :sweat:

I dag tenkte/ekspirementerte jeg mye med fotstilling. Oppdaget etterhvert at det virker som om bakerste fots plassering (bak og ut) påvirket muligheten for å seile opp mot vind, men det ble stort sett for mye når jeg først fikk det til, og så var det å slenge seilet frem for å 'falle av?' for å ikke få vinden på feil side av seilet, og så gikk vinningen opp i spinningen. :blush:

 

Men alt i alt. Jeg føler allerede at dette har med seiling å gjøre, og det var fasinerende å ekspieimentere med å bruke bakerste hånd for å slippe ut/stramme inn seilet utifra vindrettningen. Å kjenne akselerasjonen i brettet når jeg fant rett vinkel.. Fabelaktig. :cool:

 

Så for alle som vurderer å begynne med brett seiling : Sett i gang, det er kjempe gøy :yesnod::yesnod::yesnod:

 

Og til alle som har bidratt med råd og vink og oppmuntringer i denne tråden : :cheers:

 

PS : Hvis noen har gode råd for hvordan komme dithen at jeg faktisk greier å seile 'hjem igjen' , altså krysse opp mot vindrettningen, så fyr løs.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

For å krysse mot vinden må du stå litt lengre bak på brettet, og dra til deg bommen med bakerste armen. Hvis det blåser nok må du henge utover med rak rygg, passe knebøy og rompa litt ut. Du kan da justere "hengen" en del ved å føre rompa inn/ut ifht riggen. Men ikke for mye da mister du balansen, da må du heller henge mer med hele kroppen, dvs vinkle hele riggen og kroppen mer bakover.

 

Du må prøve finne balansepunktet slik at du kan loffe opp mot vinden, og falle av, ved å ta riggen bakover og fremover uten å måtte skifte fotstilling, prøv heller å endre litt på knebøy osv.

 

Så kan du begynne å øve på å gå om slag. Da må du ha god fart på brettet, loffe fort opp mot vinden og gå foran masta. Om brettet stopper og ikke går helt rundt kan du jukse ved å dra bakk i seilet slik at du dreier brettet den veien du skal.

 

Det er egentlig en grei øvelse å stå foran masta og dra bakk i seilet for å dreie det rundt og over vindøyet. Du kan egentlig gjøre dette fra slør uten å måtte krysse på forhånd. Da slipper du å miste så mye høyde ved å jibbe.

 

Kjempegøy at det går så greit :yesnod:

Link to post
Share on other sites

For å krysse mot vinden må du stå litt lengre bak på brettet, og dra til deg bommen med bakerste armen.

 

Tror nok det er noe der ja.

 

Har ikke montert stroppene enda, men så ned, og hadde framfoten Ca der som framfoten skal være i nybegynner stilling (kanskje litt lenger bak tilogmed). Bakfoten derimot har jeg ikke peiling på hvor befant seg i forhold til hvor stroppene skulle vært, for der er det ett virvar av hull :rolleyes:

 

Er det mulig å seile motvinds (innen de 45 gradene da) med bena i nybegynner merkene, eller må jeg lenger bak også med framfoten ?

 

Vil ikke montere fotstroppene enda, da det er nok å sparke tærne blåe i med mastefot og kjøltopp :cryin: men jeg kunne kanskje montert bare bakfots stroppene, de er kanskje ikk så mye i veien, og da vet jeg hvor bakfoten skal være .. :confused:

 

Erik,.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Du kan jo gjerne montere fotstroppene allerede nå, men i starten er det greit å ikke ha dem og ihverfall ikke konsentrere seg om dem mens du seiler. Fotstroppene har man ikke bruk for før brettet planer, og da snakker vi om en del vind og helst bruk av trapes. (Kan love at det er en flott opplevelse)

 

Skal du krysse må du stå med litt samlede ben omtrendt midt på brettet litt bak mastefoten og skjøte inn seilet. Skjøtehånden blir da gjerne utstrekt bak deg mens mastehånden er omtrent ved brystet. Det kan lønne seg å starte på slør og loffe opp når man har litt fart. Fikk ikke helt med meg om du kjøpte brett med kjøl (ikke bare finne bak), men denne skal selvsagt i så fall være klappet ned på kryss (i lite vind).

Link to post
Share on other sites

Bikke masten bakover for å gå opp mot vinden, og bikke den fremover fo rå falle av. Men når du har oppnådd endelig kurs må du justere tilbake noe, ellers vil bare kursen fortsette å endre seg.

 

Jeg opplever at når jeg krysser så hardt jeg kan, så får jeg mindre støtte fra riggen. Da blir det mer ustødig. Og skal en krysse når vindretningen er ustabil, så er det lett å få seg en overaskelse. Vind fra baksiden av seilet er ikke så enkelt når en ligger bakover for å holde vindtrykket...

 

Lykke til videre!

Link to post
Share on other sites

Takk for artig rapport Erik!

Problemer med å krysse har alle i starten. Hovedårsaken er at du ikke holder riggen effektivt, dvs at du ikke slipper for mye ut med den bakre hånden. Er det litt vind er det som nevnt mer eller mindre umulig å holde riggen korrekt med bare armene, spes over litt tid. Man må ha trapes.

Så lenge du har noen som kan hente deg ville jeg ikke være opptatt av det med å holde høyden nå, det ordner seg av seg selv når du får litt mer trening.

Ut fra beskrivelsen synes jeg du skal være meget fornøyd med innsatsen, på langt nær alle som kommer så langt på første helgen.

Om du får vondt i ryggen av å dra rigg så trøst deg med at riggdragning er noe man bare gjør i begynnelsen. Har ikke brukt opphaletau siden midten av 80-tallet.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg ønsker å lære meg å 'seile hjem' så fort som mulig er å ikke være avhengig av assistanse når jeg skal hjem. Ser med skrekk frem til gråværs helga nå der familien vil være treg å få med på båttur, men der vindforholdene fort kan bli bra å seile på. Kan jeg seile 'hjem igjen' så kan jeg dra ut alene. Kan jeg seile dit jeg vil bor jeg slik til at det er fort gjort å ta seg en kveldstur også, og da er det dumt hvis ikke assistansen kan/gidder bidra :headbang:

 

1. Er det mulig å krysse opp mot vind med bena i nybegynner posisjon (framfot på siden av mast, og bakfot i senter av brett litt bak mast) ?

2. Virket på meg som om brettet svingte bedre mot vind med bena lenger bak, og ut mot siden, men samtidig ble det vanskelig å balansere da med lite vind . Er det lettere å seile motvinds med litt mer vind kanskje ?

3 Det er 3 vinkler å balansere riggen i. Bak frem på mast. Inn ut på Bom, og sidelengs på mast. Da skal Mast bak for å svinge mot vind, og rett opp for å holde kurs, og bom inn for å få rett seil kurve så vidt jeg har forstått på innleggene over. Men hva med sideveis vinkelen på mast ? Med lite vind og dermed lite press i seilet blir det litt trangt med både kropp og seil rett opp. Er det noe problem å legge masta litt ut sidelengs, eller vil det motvirke muligheten for å seile motvinds ?

 

Videre er jeg spendt på hvilke vindforhold som er optimale. Foreløpig er vel 3-4 m/s det meste jeg har forsøkt (og det gikk jo greit). Hvor mye vind kan jeg håndtere med litt trening, og 5,5M3 seil, og forutsatt at jeg må dra opp rigg (og uten Trapes) ?

 

PS: Har kjøpt ett ekstra 3,8M3 seil til guttungen som syntes 5,5 ble litt stort. Hvor mye vind kan jeg håndtere hvis jeg låner det? :lol:

 

Hvor mye vind MÅ jeg ha for å klare å plane (som jeg har forstått er veldig gøy) :sailing:

 

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

jeg vurderer kjøp av seilbrett til meg selv, og med en ekstra rigg til barna som er hhv 10 og 12år gamle (regner med det er fornuftig). Har funnet følgende alternativer Exocet cruiser og Starboard.

 

Noen som har erfaringer med disse eller tips til alternativer?. Vil gjerne også ha tips til butikker som kan anbefales i Osloområdet.

 

PS: er nybegynner.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hvordan du holder riggen (og plasserer beina) for å krysse er helt avhengig av vindstyrke... Her må du bare finne deg i å prøve deg fram. Med moderne rigg skulle jeg tro at du kan seile i minst 15 m/sek med det største seilet (med trapes) når du har litt trening. Har selv seilet med et Gaastra seil på 5,1 kvm i "alle år". Det har jeg brukt opp til nærmere 20 m/sek. Da begynner det å bli noe uforutsigbart...

 

Jeg tror at denne tråden har bidratt til at en "gammel" brettseiler finner frem utstyret og børster støvet av gamle kunster.

 

Dersom du skulle få anledning så må du prøve å vannstarte! Lærer mye om seilbalanse ved å ligge å prøve på dette også!

 

Ligg i sjøen på lo-siden av brettet og dra bommen over bakenden av brettet. Da løfter riggen seg opp fra vannet og vinden får litt tak i seilet. Til å begynne med kan du bare henge under seilet og la vinden herje litt med riggen mens du prøver å balansere den til bare å holde deg litt høyere i vannet. Legg så beina mot kanten av brettet (en litt framfor og en bak masten), og prøv å holde brettet på tvers av vindretningen. Når du sakte dreier mer vind inn i riggen, og brettet sakte fra vinden, vil du føle at seilet løfter deg opp av sjøen. Veldig mye lettere enn å hale rigg når det blåser litt.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Skal til Whitewater på lørdag å se på en familiepakke; JP Funster, med egen barnerigg på 2m2 og valgfri størrelse på brett og hovedrigg. Det vanligste i min størrelse (75-80kg) er vistnok 160l brett (har også 145, 180 og 205l) og 6,3m2 rigg (her er alternativene hhv 5,3 og 5,8 m2. Prisen er vistnok 14000. Synspunkter?

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg ville gått for 205 l. og 5,8 m2 som begynnerbrett. Velg i tillegg et seil som er hakket mindre (rundt 5m2) for barna, og dropp den egene barneriggen. Det er bortkastet med mindre barna er mindre en 8 -9 år.

 

Et 160m2 brett gir deg en mer utfordrende start, men vil være mer anvendelig når du blir mer erfaren. Er du av den sportslige typen som tar ting fort er det sikkert et godt valg.

Link to post
Share on other sites

Et 160m2 brett gir deg en mer utfordrende start

 

Det skjønner jeg godt, bare å få det transportert med bilen ned til stranda må by på masse trøbbel. Fordelen er selvsagt at det er dritbra plass på det til å ha med seg hele familien på en gang. Men fartsfølelsen blir kanskje så som så når du står med riggen i handa midt på brettet, og det er 6 meter bort til fotstroppen som står på kanten... :lol:

Link to post
Share on other sites

Det skjønner jeg godt, bare å få det transportert med bilen ned til stranda må by på masse trøbbel. Fordelen er selvsagt at det er dritbra plass på det til å ha med seg hele familien på en gang. Men fartsfølelsen blir kanskje så som så når du står med riggen i handa midt på brettet, og det er 6 meter bort til fotstroppen som står på kanten... :lol:

 

Størrelsemesiig m.h.t håndtering på land og avstand til fotstropper etc. er det liten forskjell mellom 205 og 160 l. Den største forskjellen er at mindre brett er morsommere og mer lekne når man begynner å plane. Men når man begynner å få teken og blir bitt av basillen kan man da heller kjøpe en semi-sinker rundt 120 l. som brett nr. to for mye vind og bølgeseiling :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hmm. Etter forrige helg gikk jeg rundt og trodde jeg nesten behersket brettseiling. Nå har jeg oppdaget at jeg bare behersker brettseiling når det ikke blåser :headbang:

 

Var litt mer vind/sjø i dag, og da slet jeg vesentlig mer med å komme i gang. Baugen ville bare opp mot vinden (pga sjøen muligens :confused: ), og metoden fra forrige helg med å legge seilet frem og ut for å akselerere skapte stort sett mere krefter en jeg greide å holde igjen, dels fordi jeg ikke kunne gå ut på siden før start heller, fordi det var endel sjø. Fikk noen korte medvinds turer, men ble faktisk kasta over baugen, mens jeg var i fart idag :blush:

 

Vinden roet seg på tampen, men da var jeg allerede på lesiden av en holme, så da ble det for lite vind igjen :lol: Men jeg greide seile rundt en liten holme, og selv om vinden skiftet retning 'fra alle kanter' MÅ jeg jo ha seil opp mot vind på ett tidspunkt for å få til det :crazy:

 

Greide også å seile hjem (og klatre opp i båten uten å gå via vannet) men det var ikke så stort bragd i dag, for jeg hadde forhalt båten på forhånd da det blåste opp :lol:

 

Men det er like gøy enda, så dette blir en kjekk sommer :smiley:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg endte med et brett på 180l, på Seasport anbefalte de 205, på Whitewater 160l, så når jeg fikk et godt tilbud på et midt i mellom slo jeg til. Tanken er at dette brettet skal være leketøy ikke bare for oss selv men også for gjester ombord i skuta, så da prioriterte jeg nybegynneregenskapene. Hvis jeg mot formodning skulle bli en racer etterhvert kommer jeg sikkert til å kjøpe et mer sportslig brett (vindsurfing er vel en av få sjøaktivteter der en har en slags omvendt tre-fotssyke). Regner med å få til første prøvetur neste helg, før det skal jeg se en instruksjonvideo som fulgte meg i handleposen.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Går forsåvidt bra, driver med seiling nå, ikke så mye med bading lenger :smiley:

 

Men har ikke fått sjekket ferdigheten i skikkelig vind så mye, rett og slett fordi det ikke har blåst så mye i sommer. Kun en gang har det klaffet med litt vindstyrke, men da var det 'ujevn vind fra alle kanter', og mye sjø, så det gikk ikke så bra (måtte hentes til land :headbang: )

 

Før Helga var vind prognosene for helga opp mot 10 m/s så jeg hadde håpet å klare å få brettet i plan før sesongen var over, men så ebbet det ut med 6 m/s i kastene i steden, og såvidt jeg fikk henge litt i seilet innimellom :sleep:

 

Har ikke seilet skikkelig i mer en 7 m/s på det meste i sommer, og da følte jeg at planing var nære, men greide ikke få det helt oppå (men det var skikkelig gøy alikevell :blush: ).

 

Har ett 5,5 M2 seil og 200 liter (eller var det 220l ?) brett og veier selv 95 Kg. Hvor mye vind må jeg regne med å måtte ha for å plane greit ?

Hvor stort seil må jeg ha for å kunne plane i 6-7 m/s (jevnt) vind ?

 

I begynnelsen hadde jeg foresten problemer med å seile motvinds. I dag falt jeg kun av brettet ett par ganger på ren downvind mens kryssing motvind nå går lettest :cool:

 

Noen som har formening om hvor mye vind det er mulig å starte i med å trekke seilet (ikke vannstart altså, for det har jeg ikke lært meg enda).

 

Men kort oppsummert :

Brettseiling er en kjempegøy hobby, og passer ypperlig sammen med båtliv. Jeg har 24 fot båt og brett og seil er fast lagret i båten og derfor alltid med på tur. Morro for hele familien :yesnod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Fikk meg et gammelt seilbrett fra 80-tallet av typen Wayler Ypsi for litt siden. Klarte å heise seilet, seile av gårde og til og med svinge på bare 4. forsøk. :yesnod:

2 forsøk etter det revna seilet :headbang:. Håper å få lappa det før neste sessong.

 

Det går utrolig mye raskere å lære seg å seile på et området som er langgrunt, slik at man slipper å dra riggen hver gang den og/eller føreren detter i vannet... :smiley: Det er vanskelig å finne slike steder, eneste jeg kjenner til er her i Høllen i Søgne.

 

Problemet er bare at det ikke er lov til å seile der innenfor badebøyene. Seilte der likevel da jeg forsøkte seilbrettet og syntes det var lettest å gå så langt ut at kjøla ikke gikk nedi bunnen

Hvorfor bruke motoren og ha årene i reserve, når man kan bruke årene og ha motoren i reserve?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Har ett 5,5 M2 seil og 200 liter (eller var det 220l ?) brett og veier selv 95 Kg. Hvor mye vind må jeg regne med å måtte ha for å plane greit ?

Hvor stort seil må jeg ha for å kunne plane i 6-7 m/s (jevnt) vind ?

 

Jeg har et gammelt 80-tallsbrett, 5,5 seilet som fulgte med har jeg alltid syns har vært for lite, selv om jeg veide 25 kilo mindre når jeg kjøpte brettet :lol: Veier rundt 100 nå.

 

Kjøpte 6,3 seil. 6,3 fordi jeg seilte regatta på olympisk bane og dette da var maks størrelse. Har brukt den størrelsen uansett vind, men den største forskjellen til 5,5 seilet er at regattaseilet har fasong og hold. Standardseilet er ei fille i forhold og gir virkelig dårlig fremdrift, til tross for at det knapt er brukt.

 

Hvis du har muligheten så prøv et større seil, ville uansett gått opp i størrelse ut fra vekta di. Det var sikkert greit å lære å seile med 5,5, men nå vil du nok ha godt av ett større.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Denne tråden er nå nokså nøyaktig 2 år, og jeg har omsider skaffet meg seilbåt og tatt mine første seilturer i egen seilbåt. :flag:

 

Og konklusjonen er egentlig soleklar : JA, jeg har hatt stor glede av å starte seilkarrieren med brett seilingen. Mine første seilturer i båt har gått forbausende bra, og kreftene som skal håndteres er velkjente og håndterbare, og virker ikke overveldende og skumle sånn som jeg tror de fort kunne gjort når det blåser på litt ellers.

 

Seil og riggtrim tror jeg også jeg skal kunne dra lærdom med meg videre på, selv om jeg selvfølgelig har endel å lære, men grunnprinsippene om stramme seil i mye vind og dype seil for å få mer kraft i svak vind er ihvertfall de samme :giggle:

 

Men selv om jeg nå har fersk seilbåt liggende ved brygga, så gleder jeg meg fremdeles til årets brettsesong også. Brettseilingen har helt klart sin egen-verdi, og er blitt mye mer enn ett substitutt for ordentlig seilbåt. Så jeg kommer nok til å holde på med begge deler i fremtiden :cool:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hmmm.. Det er nå 3 sesonger siden jeg skrev at jeg kom til å holde på med begge deler.

 

I praksis har jeg ikke vært på brettet på årevis, er det seilvind så er det seilbåten som prioriteres.

 

Har ambisjoner hver vår om at i ÅR, da skal brettet utpå igjen, men det blir ikke noe av i praksis :worry:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...