Jump to content

Starte seilkarieren med seilbrett ?


Erik

Recommended Posts

Lykke til med seilingen! Vi er nok MANGE som seilet mye på slutten av 80-talet, og som ikke lenger kommer inn i våtdrakten... Seilte brett i 10 år, og har pers på 35 knop, målt med Silver Viking 14 sport med 30 hk. Kjørte fra den... Jeg har ikke prøvd de nye brettene, men må si at dette nok er litt avhengig av bølgehøyde der en skal seile. Kunne ikke tenke meg å seile med et brett med nærmere meteren i bredde når det blåser 20m/s og bølgehøyden er halvannen meter... Da vil vinden ta brettet tror jeg...

 

Jeg har ett viktig råd med på veien, som jeg ikke fulgte. Det holdt på å koste meg livet... SLIPP ALDRI BOMMEN DERSOM DU FALLER MED SEILET OVER DEG! Jeg ble liggende under seilet og svømte i forfjamselsen unna vinden. Etter LANG tid og full panikk kom jeg ut på toppen av riggen som hadde dreid unna vinden...

 

Trapes er absolutt verdt å starte å bruke med en gang du klarer å seile. Gir mer føleles av direkte kontakt med vinden, og gir større fart. Lettere å fjøre av når du holder igjen med hendene. men det kan være smart å få tak i en masteforsterker der bommen står, for om du går på trynet og støttet deg i bommen klarer du utmerket godt å krase masten...

Link to post
Share on other sites

De ser ut til at det viktigste rådet mangler.....hvordan svinge? Brettet mangler ror.....

 

Seilet forover eller bakover avgjør kursen, men også hvor du står på brettet er avgjørende for sving....hvis man får brettet i planfår igjen brettet andre svingegenskaper. Man må prøve seg fra å sehvordan brettet reagerer.

Link to post
Share on other sites

Svingeegenskapene er det som gjør det virkelig gøy å seile. Generelt kan man si at jo mindre brettet er, jo bedre svinger det. Det er seiling på små brett som er tingen når man er kommet litt videre. (Man må beherske å starte fra vannet da det i praksis ikke er mulig å stå på dem å dra opp riggen, for lite flyteevne og for vaklete..)

 

Moderne brett bautes ikke, de jibbes i planefart. (Jibb="snu" med vinden, baut =mot vinden)

 

Link to post
Share on other sites

Vil sterkt anbefale at dere starter med et nybegynenrkurs, det vi spare dere for masse knoting i starten. Det er ikke alt som er like intuitivt når man aldri har gjort det før. Dessverre vet jeg ingenting om egnede kurs og/eller instruktører. Du får søke på nettet? Det finnes også en del bøker som hjelper en stykke på vei.

 

Våtdrakt er et must, trapes kan dere vente med til man har kommet over nybegynnerstadiet. Å finne seg en passe grunn strand med flatt vann der det ikke blir så veldig slitsomt å gå opp på brettet kan også være et triks, bare pass på at det er dybt nok for finnen (ev. også kjølen).

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Her er det bare å lene seg bakover og la kropsvekta gjøre jobben. Tar litt tid før riggen slipper vannet, men det hjelper lite å stå foroverlent og dra av alle krefter. Ryggen vil nok protestere heftig på en slik fremgangsmåte. Lykke til med "badingen", så får vi håpe det fantastiske været holder frustrasjonen i sjakk.

 

Strak rygg, ned med rompa og "klatre" med hendene på opphalslina ettersom riggen forlater vannet. Ingen fremoverbøying.

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som om du har dratt for lite. I praksis er det umulig å dra for mye, man må dra så mye man orker og litt til....

Det finnes endel tips på denne siden. Se langt nede, "Tuning Downhaul & Outhaul".

 

Som nevnt er det en stor fordel å trene der det er langgrunt, å trekke opp seilet og få brettet i gang er det som krever balanse. Er du først underveis henger du i riggen og det er ikke noe problem. Du etterhvert oppleve at det er en forunderlig balanse i det hele. Som nevnt trekker man heller ikke opp riggen når man er kommet litt videre, se "Waterstarts" oppe til høyre på den siden.

 

For å være litt mer presis

- "sinkere" er for viderekommende/eksperter

- den "waterstart" som det vises til er det vi kalte strandstart.

- ekte vannstart gjøres på dypt vann ved å løfte riggen ut av vannet med toppen mot vinden uten å drukne. Må læres dersom du seiler en "sinker". Du kan ikke svømme brettet inn til land hver gang du tryner.

 

Når det er sagt: Det å få grunnleggende opplæring av en som kan dette, er kanskje den viktigste forutsetning for å komme igang. Tar ikke mer enn en time eller to.

 

Til slutt: Jeg har aldri helt skjønt at noe som er så morro gikk av moten.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Begrepet "sinker" brukes ikke lenger, de fleste brett i dag er ikke mulig å dra rigg på. Det var for 20 år siden at de som ikke fløt ble regnet for å være kun for "eksperter", idag er det slike brett som er vanligst. Ikke nødvendigvis at de synker, men de er så små og vaklevorne at færreste har kroppskontroll nok til å klare å dra rigg.

 

Tittelen på de pdf'ene var misvisende ja. Men å starte på grunna er fin trening for "ordentlig" vannstart.

Link to post
Share on other sites

Tror nok mange gav opp eller ble lei på grunn av at de kjøpte brett somm var mere egnet for konkuransekjøring en til å ha det morro.

Jeg brukte mitt brett (bilde) siste gang til å ut å hekkle sild med .

Lettere får nybeynere å lære å seile med et silikt brett.

 

Blir kanskje en tur på fjorden med det i år , har ikke seilet lengre , men har noen gamle Jonson 4 hk påhegnsmotorer som kan brukes til fremdrift.

 

Merke : ukjent

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om jeg kan spørre... Kjøpte du en ny pakke med disse nye låvedør-brettene, eller har du kjøpt brukt utstyr av den eldre/smalere typen?

 

Kjøpte nytt utstyr. Var en del brukt på Finn osv, men sjelden særlig over 120 liter. En her i tråden anbefalte 200 liter+ og 5-6M2 seil, og det endte jeg på (etter råd fra butikken også) : Mistral N.trance med 5,5M2 seil.

 

Det som er fint med de nye brettene er at når man er over nybegynner-stadiet, kan man bare kjøpe en ny rigg for å få større utfordringer og fart. Slipper å kjøpe helt ny pakke.

 

Forstod egentlig at det ville være naturlig å bytte utstyret om 1-2 år hvis brettseiling fenger og mann blir mer dreven, og at størrelsen på nybegynner utstyret begrenser bruksområdet litt. Nå er mitt primære mål foreløpig bare å føle fremdrift av vind, så det holder kanskje dette, men vi får se.. :tongue:

 

Ser fram til å lese mer om dine erfaringer etter hvert som du får kommet deg på/i vannet... :cool:

 

Skal forsøke å gi en status etter helgen. Tar det nye utsyret med på båttur, og i det været som er meldt (2m/s vind Fredag og Lørdag (så kan vi øve på å trekke seilet opp), og 4m/s på Søndag(da kan mann vel seile litt?) får vi nok rikelig anledning å teste håper jeg.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som om du har dratt for lite. I praksis er det umulig å dra for mye, man må dra så mye man orker og litt til....

Det finnes endel tips på denne siden.

Takk for glimrende link og ellers alle gode råd. Ser at det på bilder og nevnt i tekst er nevnt å tre nedhalslinen rundt ett verktøy/håndtak. Kjente jo at det ikke var mulig å trekke mer uten å ødelegge hendene, men med å surre/knytte rundt en stokk o.l. kan jeg nok kankje trekke enda mer ja. Får prøve det. Bruker dere andre egne verktøy, eller tar dere bare rekved o.l. som finnes der dere er ?

 

Blir desverre ikke på langgrunne steder vi kommer til å begynne. Det finnes ok steder (Hafrsfjord, og Gauselstranda ihvertfall), men dette blir primært noe vi skal drive med på båttur, samt utfor båthavna der vi bor, så det blir vha Jolle og svømming . Blir det for ille, og vi ikke får det til overhode, får vi heller hive det på taket av bilen og teste på langgrunne steder senere. :blush:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg har ett viktig råd med på veien, som jeg ikke fulgte. Det holdt på å koste meg livet... SLIPP ALDRI BOMMEN DERSOM DU FALLER MED SEILET OVER DEG! Jeg ble liggende under seilet og svømte i forfjamselsen unna vinden. Etter LANG tid og full panikk kom jeg ut på toppen av riggen som hadde dreid unna vinden...

:eek:

Har jo hørt Windsurfing omtalt som risiko sport, men har da sett for meg hopping og salto og stor fart, og ikke moderat nybegynner seiling i rolige farvann og med følgebåt.

 

Er det andre farer å tenke på ? Kan man slå seg (få bommen/masta i hodet), eller på andre måter skade seg ? Skal jo slippe ungdommen til på dette, og vil ikke ha mor på nakken etterpå :cryin::lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Vil sterkt anbefale at dere starter med et nybegynenrkurs,

Kurs er uaktuelt foreløpig. For det første er de fulltegnet fremover, for det andre har vi ikke tid selv, for det tredje blir det mest ute på båttur i helgene vi skal holde på. Blir det helt umulig får vi heller krype til korset til høsten :blush:

 

Har ikke bok, men har lest litt på nettet (ikke minst i denne tråden :lol: ) og følte jeg hadde full kontroll, og at dette skulle gå bra. Nå har jeg tørrtrent i hagen, og er ikke lenger like overbevist :crazy::lol:

 

Har sånne billige 300,- våtdrakter fra Europris. Testet bading med de forrige helg (15-16 grader), og det var ikke problem å holde varmen da. Men hvordan de er rent bevegelses messig er jeg litt spent på.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Brettseiling er helt ufarlig, har holdt på med dette siden tidlig på 80-tallet og kan ikke huske å ha sett en eneste skade. Dette inklusive seiling i bølger på Lista vinterstid etc..

Det var en drukningsulykke på Snarøya for nærmere 20 år siden, der det ble spekulert på om årsaken kunne være at seileren var blitt fanget under seilet.

Det som kan skje er at trapestauet ikke løser ut slik at man fremdeles henger fast i tauet som er festet til bom'en. Så lenge man drar seg mot masten er det ikke noe problem, da kommer man opp selv om man henger fast. Svømmer man derimot motsatt vei kommer man ikke opp. Dette er helt ukomplisert og ikke noe å være bekymret for.

 

Du klarer det sikkert fint uten kurs, ligger mengder av stoff på nettet som kan studeres. Og du kan spørre her på forumet.

 

Når det gjelder nedhalet så kan man bruke kroken på trapesen. Eller en pinne, mastefot etc. Som jeg nevnte finnes det også masteføtter med jekk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Er det andre farer å tenke på ? Kan man slå seg (få bommen/masta i hodet), eller på andre måter skade seg ? Skal jo slippe ungdommen til på dette, og vil ikke ha mor på nakken etterpå :cryin::lol:

 

Eneste jeg har hørt om var en jeg kjenner som lekte med ett brett uten rigg, det lå opp ned i sjøen, uten kjøl, men med finne. På ett eller anna vis så klarte de å presse bakenden av brettet ned i sjøen mens han satt overskrevs. Resultatet var at brettet skøyt opp av vannet og finna snittet pungskinnet til fyren så steinene hang i snørene så han måtte samle opp bøltdelene i henda mens han krumbøyd kravla opp på stranda. Vistnok temmelig smertefullt å få lappa sammen det tynne skinnet, og en groprosess som involverte mye hår og elendighet som reduserte bevegligheten en del i en periode. :lol:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Vi har et brett tilsvarende dette liggende under verandaen, der det har ligget siden slutten av 80-tallet. Er det et greit brett å bruke i begynnelsen for å lære det grunnleggende eller bør jeg heller kjøpe et nyere et?

 

Helt kurant å begynne med, og egentlig bruke til du føler utstyret er en begrensning. Som fritidsbrett kan det gi mye glede. Eneste jeg ville tenke på er festet mellom bom og mast. Du må lære deg å knyte slik at bommen ikke blir vinglete, noe den lett blir på denne riggen. Du legger bommen opp langs masta (masta er tredd "inni" bommen), setter knuten og drar bommen ned. Men ikke knyt for stramt, da risikerer du å skade/ødelegge masta.

 

Hvis seilet er orginalseilet og helt utblåst så er det litt kjipt, men allikavel.

Link to post
Share on other sites

Hmm, kanskje jeg skulle vurdert en slik forlenger med jekk. Den forlengeren jeg fikk med i pakken er 'slarkete' i utløserpatenten, slik at det er ett sjansespill om jeg greier å koble den fra mastefoten eller ei. Greit nok med forlengeren løs, men med mast og bom og seil blir det nok mer plunder og heft hvis den ikke løser ut :headbang: Desuten er det sikkert lettere for ungdommen i huset å rigge dette opp selv hvis det er jekk ?

 

Seilaren : Nei, er ikke med i noen paddleklubb. Padler helst alene, for freden og roen, og liker å styre tempo selv :lol: Dessuten blir det lite fritidspaddling etter at jeg begynte å paddle til/fra jobb. Blir fort 1,5 time paddling pr dag det, og da er paddlebehovet tilfredstilt allerede når jeg kommer hjem fra jobb :blush:

 

Pinkvin : Den finna skal av. Jeg driter i seilegenskapene uten, dette vil jeg ikke ta sjansen på :cryin::eek::rolleyes:

:lol::lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

leverte min gamle semisinker på miljøstationen. Ikke for kast, men for gjenbruk slik at nye kan ta den gratis. Seilbrett

er kjempemorsomt. Jeg starter å seile rundt 1980 og kjøpte dengangen et brukt fortrengerbrett.

 

Etterhvert som tryggheten,balansen kommer er trapes en nytelse. Bruker mye mindre krefter.

 

Du kommer til å like dette.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hvor mye tåler seilet egentlig ?

 

Nå har jeg foreløpig bare rigga seilet opp på en nyklippet plen, men til helga ser jeg for meg at forholdene blir verre,da blir det svaberg, eller stein/kratt strender som er tilgjengelig.

Er det fort gjort å få rift i seilet, eller tåler det endel ?

Hvis det først kommer en rift, revner det da helt hvis man ikke får reparet det umidelbart, eller kan man seile med småskader ?

Er det kanskje best å rigge opp ute i vannet dersom forholdene på land ikke er sandstrand eller plen, eller er det bakdeler med det også ?

Bør f.eks seilet være tørt når vi spenner det opp ?

 

Hilsen en som kun har timer igjen før seilkarieren starter, og jeg endelig får teste den hobbyen som jeg enda ALDRI har forsøkt, men allerede har brukt 12 000,- + + på :sweat:

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Seil tåler utrolig MYE, har aldri fått noe ødelagt. Men du bør rigge på et sted hvor det er ly for vinden.

Mylarduken i seiler oppfører seg som den plasten man finner rundt CD'er etc. Mao nesten umulig å rive hull på, men blir det først en skade revner det uten motstand. Så pass på spisse gjenstander.

Spiller ingen rolle om seilet er vått eller tørt.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Seilbrett er kult. Jeg var ivrig for ca 20 år siden, og kjøpte meg brett igjen for 3 år siden.

 

De moderne brettene er mye lettere å stå på. De er veldig stødige, og det er ingen heksekunst å stå på de. Naturligvis vil du ramle litt i starten, men det tar ikke mange timene før du må hoppe uti en gang i blant fordi det blir for varmt med våtdrakt.

 

Har aldri opplevd at seilet har blitt ødelagt. Man prøver selvsagt å unngå å slepe det på skarpe steiner osv, men det tåler mye!

 

Om det har mye felles med seilbåt aner jeg ikke. Liker ikke båter som går skeivt i sjøen!

 

Lykke til! Det er kjempekult!

 

Mvh Torbjørn

Link to post
Share on other sites

:eek:

Har jo hørt Windsurfing omtalt som risiko sport

Risikosport?? Brettseiling er vel noe av det tryggeste man kan drive med. På nybegynnernivå er det omtrent umulig å skade seg alvorlig så lenge man er trygg i vannet.

 

Vi har et brett tilsvarende dette liggende under verandaen, der det har ligget siden slutten av 80-tallet. Er det et greit brett å bruke i begynnelsen for å lære det grunnleggende eller bør jeg heller kjøpe et nyere et?

Som tidligere nevnt er det meget stor forskjell fra de gamle brettene fra 80-tallet og dagens brett. Selvsagt kan man ha det gøy med gamle brett også, men det blir som å sammeligne dagens slalomutstyr med utstyret man brukte på 30-tallet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...