Jump to content

Hvor finne knopeknytetriks

Brodern

Recommended Posts

Knoper har aldri vært min sterke side, har stort sett knyti fast med kjerringknuter og noen "finni-på-ifarta-knuter-som-sitter-som-fan" med varierende hell. Bare dumt, og ser sikkert helt latterlig ut for envær annen sjøfarende.

Er vel ikke redd for å drite meg ut, det er ikke der det ligger, men tenker mer på at det kan være greit med skikkelige knoper som holder, og løsnes uten bruk av kniv eller tang.

Så da var det jo en selvfølge at jeg fikk boka "Grunnkurs i knoper" til jul fra bruttern, sikkert for å mobbe meg tror jeg, men sikkert også nyttig ment.

Jeg sliter litt med tegningene i boka, grunnen er at jeg er venstrehendt og må holde alt annerledes enn hva det står, og da begynner moroa. Så derfor tenkte jeg at hvis jeg fant noen knopetegninger kunne jeg legge dem på pc´n min, og speilvende de, slik at de blei riktige. Tenkte jeg da :crazy:

Sikkert et dumt spørsmål, men vil jo gjerne lære meg noen kjekke knoper da. Rundtørn og to halvstikk sitter ihvertfall :cool:

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

De knutene du trenger som oftest på sjøen, og som bør være obeligatorisk å kunne er flaggstikk (skjøting av to ulike tau), pålestikk (til fortøyning), dobbel halvstikk (til fortøyning og feste av fendere) og båtmannsknop (skjøting av to like tau).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...