Brodern Startet 19.Mai.2008 Del på Facebook Startet 19.Mai.2008 (redigert) Knoper har aldri vært min sterke side, har stort sett knyti fast med kjerringknuter og noen "finni-på-ifarta-knuter-som-sitter-som-fan" med varierende hell. Bare dumt, og ser sikkert helt latterlig ut for envær annen sjøfarende. Er vel ikke redd for å drite meg ut, det er ikke der det ligger, men tenker mer på at det kan være greit med skikkelige knoper som holder, og løsnes uten bruk av kniv eller tang. Så da var det jo en selvfølge at jeg fikk boka "Grunnkurs i knoper" til jul fra bruttern, sikkert for å mobbe meg tror jeg, men sikkert også nyttig ment. Jeg sliter litt med tegningene i boka, grunnen er at jeg er venstrehendt og må holde alt annerledes enn hva det står, og da begynner moroa. Så derfor tenkte jeg at hvis jeg fant noen knopetegninger kunne jeg legge dem på pc´n min, og speilvende de, slik at de blei riktige. Tenkte jeg da Sikkert et dumt spørsmål, men vil jo gjerne lære meg noen kjekke knoper da. Rundtørn og to halvstikk sitter ihvertfall Redigert 19.Mai.2008 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Kjell E Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Ta en kikk på denne siden..... Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Brodern Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 (redigert) Ja se der ja, så enkelt. Da skal jeg se om huet mitt skjønner noe mer. Fant igjen Rundtørn med to halvstikk der Da skal jeg ikke se om det går an å "låne" noen bilder. takk for hjelpen. PS: Det med animeringa var supert, gjør det mye enklere Redigert 19.Mai.2008 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Kjell E Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Hehe, oppdaget noe selv på den siden. Knopene er animerte, (det visste jeg) og du kan speilvende dem også. (det var nytt for meg) Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Brodern Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Speilvende ? Det må jeg finne ut av. Det er jo akkurat det jeg trenger, helt genialt Da er det håp i hengende snøre da Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Kjell E Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Trykk på knappen merket "mirror" når du er inne i animasjonen. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Brodern Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Ja, fant det ut. skjønte ikke hvor det var med en gang, men var jo rett i fleisen på meg hehe. Skikkelig lurt at man kan føre musepekeren over tallene og sakte "knyte" så ser man lettere hvordan den snor seg :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
jo_no Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 Som fersk 'sjørøver' lærte jeg to knuter - og kom langt med det i starten: - En knute som kan strammes (ref websiden over som Round Turn and Two Half Hitches) - En fast løkke; pålestikk (ref som Bowline over) Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 De knutene du trenger som oftest på sjøen, og som bør være obeligatorisk å kunne er flaggstikk (skjøting av to ulike tau), pålestikk (til fortøyning), dobbel halvstikk (til fortøyning og feste av fendere) og båtmannsknop (skjøting av to like tau). Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Ingar Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16915 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.