Jump to content

Er mercury Optimax 4 takt eller 2 takt!


smuss

Recommended Posts

JA , det var det jeg mente ja!!! Nå blir dere sikkert SJOKERT. Jeg var hos en Wave forhandler i dag å så på en UTTERN D55 hvor det sto på en 115HK OPTIMAKS. SElger påsto hardnakket at dette var en 4 takt. JEg blånektet og sier nei dette er en totakt. Da ble han irritert å spurte om jeg trodde jeg visste det bedre en hva han gjorde. Jeg måtte jo selv kunne lese og se at det sto: Direckt injection på motoren.

DEtte synes jeg er under enhver kritikk, skulle tro man kunne forvente seg at man ble møtt med LITT faglig dyktighet hos en bårforhandler.

 

eller hva mener dere?

 

Geir

Link to post

Uff

Det er absolutt ikke bra :nonod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Jeg var hos en Wave forhandler i dag å så på en UTTERN D55 hvor det sto på en 115HK OPTIMAKS. SElger påsto hardnakket at dette var en 4 takt. JEg blånektet og sier nei dette er en totakt. Da ble han irritert å spurte om jeg trodde jeg visste det bedre en hva han gjorde. Jeg måtte jo selv kunne lese og se at det sto: Direckt injection på motoren.

DEtte synes jeg er under enhver kritikk, skulle tro man kunne forvente seg at man ble møtt med LITT faglig dyktighet hos en bårforhandler.

eller hva mener dere?

 

Du må nok ha møtt en "fersk" selger som påsto dette. Det er utrolig at en Wave forhandler ikke har "briefet" sine selgere bedre. Som `Droll`også sier 2-takt (DFI) Direct Fuel Injection. :yesnod:

Link to post

Hm , ..... jeg har en bil med direkte innsprut , V6 er med efi , har hele tiden trod att dette var en 4 takter og jeg har og en Mercury , V6 er med efi som jeg mener bestemt er en totakter og jeg er faktisk litt enig med selgeren att Mercury Optimaks motoren ikke er helt en to takter , men å si at det er en 4 takter mener jeg bestemt er helt feil .

Link to post

Hvorvidt det er 2T eller 4T har ingenting med innsprøytning osv å gjøre, men arbeidstaktene. En 2T har 2, den tenner hver gang stempelet er på topp. Og en 4T da 4 arbeidstakter og tenner annen hver gang stempelet er på topp.

 

Se www.howstuffworks.com , der er noen fine animasjoner.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
og jeg er faktisk litt enig med selgeren att Mercury Optimaks motoren ikke er helt en to takter , men å si at det er en 4 takter mener jeg bestemt er helt feil .

 

Det eneste jeg er enig med deg i er at Mercury Optimax IKKE er en 4-takter. Optimax er en 2-takter som får tilført kun bensin/luft blanding via høytrykk. Oljen blir tilført vitale smørepunkter med separat smøresystem. :wink:

Se vedlagt link: http://www.mercurygovsales.com/technology/optimax.php

Link to post

Jo da det er sikkert enten eller med motorer , men Mercury prøver ofte å fremstille denne motoren som en slags hybrid , deres svar på E-tec , så jeg trodde kanskje den gikk i 3/4 dels takt eller noe lignende og når disse taktene blir av selgerne utvidet til 4 takt så er dette nok ikke den enste Mercuryselgeren som villleder litt.

Min Mercury motor har for tiden ingen takter og Mecury forhandleren i Tronheim har ikke tid till å se på den på tross av att jeg har forsøkt å bestille time i 3 uker nå , blir fornøyd om 2 av taktene virker og jeg tror heller ikke den har flere. Har bestilt ny hjerne fre USA i dag.

Link to post
En tretakter?

Putt-putt-svosj-putt-putt-svosj-putt-putt-svosj-putt-putt-svosj-putt-putt-svosj-putt-putt-svosj

svosj-svosj- svosj , er nok ikke den tredje takkten men heller trolig en defekt plugg i den 3dje sylinderen.

putt -putt -putt , tyder på att dette kan vere en Saab -DKV - Wartburg eller lignende mes dette er Mercury ,

den ultimate 2 og 4 takter s hybrid motoren med features :

 

The 115hp OptiMax provides the ultimate hybrid of 2-stroke and 4-stroke technologies to the midrange.

Features an in-line 3-cylinder engine block specifically designed for the OptiMax DFI system.

Fuel system utilizes 95 psi to deliver the air/fuel mixture directly into to the combustion chamber for unmatched fuel efficiency and engine performance.

Each model features the powerful 038 Motorola control module for unmatched engine management and SmartCraft capabilities.

A specially designed cooling system keeps the engine block running at ideal temperatures for durability and reliability.

 

 

Når en selger etter å ha hvert på ett fukktig seminar og foreleserens oversettelses kunnsnkaper heller ikke har hvert er helt bra så kan nok selgeren vere uheldig gi denne motoren noen flere takter enn den har.

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...