SeaMaster175 Startet 22.Mars.2004 Del på Facebook Startet 22.Mars.2004 Er nybegynner med trebåt og har derfor noen spørsmål angående temaet. Har nå gammelt bunnstoff, og det skal nå legges et nytt lag. Hvordan skal jeg gå frem for å gjøre dette (priming, skraping eller pussing, hvordan bunnstoff og ting lignende det)? Finnes det et stoff som tetter båten mest mulig før sjøsetting? Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 22.Mars.2004 Del på Facebook Svart 22.Mars.2004 Skriv inn til disse gutta...... http://www.aarringen.com/ Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 22.Mars.2004 Del på Facebook Svart 22.Mars.2004 Hei Skal du behandle båten under vannlinja og kommer tålig godt til treverket så har jeg god erfaring med Blackwarnish (Eller noe sånn). Har du synlig treverk under dørken så har jeg smørt ombord også. Dette tjærestoffet lukter ikke godt, (kun for ekte trebåtentustiaster) så du trenger noen ukers utluftning. For å få dette stoffet "flytene" nok til å smøre det på båten, og slippe ostehøvel og spikre det på tok jeg og satte dette oppi en gammel gryte med vann, og på en liten kokeplate. Har vært kjempe fornøyd med tjæreå. Sitér dette innlegget Link to post
Keiko Svart 23.Mars.2004 Del på Facebook Svart 23.Mars.2004 Blackwarnish er bra Men det er så giftig at det ikke finnes nok advarsler å klistre på spannet... :nono: Så derfor står det ikke noe.. Men jeg tror det er vanskelig å oppdrive. Fikk et spann i fra et firma i Bergen (som jeg ikke husker navnet på ).. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 23.Mars.2004 Del på Facebook Svart 23.Mars.2004 Under vannlinjen skal der brukes en vanntett primer. Olsen & Wang (Owatrol) har en slik som heter Owatropal. Denne skal ligge som et vanntett skikt mellom det oljemettede treverket og bunnstoffet. Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 (redigert) Har såvidt begynt å pusse litt på båten og ser at under vannlinjen noen steder så har alt bunnstoff ramlet av slik at det er bart helt inn til treverket. Det er ikke store områdene det er snakk om. Det jeg lurer på er hvordan skal jeg behnadle dette? Kan man på en trebåt bare bruke primer og så bunnstoff eller skal båten under vannlinja også ha olje og lakk? Sikkert fler som har opplevd dette, noen som har noen gode forslag og fremgangsmåter? Redigert 5.Mars.2005 av jorhei (see edit history) Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
skippy Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 Hei. Har ingen fasitsvar til deg. Har selv god erfaring med (BLACK WARNISJ) usikker på skrivemåten. Dette er et skjærestoff som har vært utrolig bra. Men som du selv skriver, det er også preimer for direkte trevirke. Har selv ALDRI oljet/lakket under vannlinja. Johnny Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 jeg har brukt å skrape rent flekkvis, impregnere med Xylamon (eller annet) olje med Clipper 1, pusse litt med grovt sandpapir og rense med rødsprit... for så og bruke standard enkomp primer fra jotun. Jeg har også primet rett på bart treverk og kan ikke se noen forskjell på at noe løsner mer enn noe annet... Jeg har tilogmed lagt bunnstoff rett på bare flekker og det sitter det og... Noe lakk under vannlinjen har jeg aldri hørt at noen her brukt. Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Marna Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 Black Varnish er egentlig produsert for å impregnere staur som skal stå i gjørme\vann. Et helv....tes stoff som ikke under noen omstendighet hadde passert miljøkontrollen :-) Men vidundermiddel, det er det, det tar vel livet av alt som beveger seg fra en micromm. til fem cm. Husk bare å varme den opp til ca 50 grader for å få den tyntflytende nok. Bra hvis hele bunnen kan dekkes med dette, dog er det ikke behov for primer etterpå, og sorte gjennomslag i bunnstoffet vil nok komme, i tillegg til lukten, men den er det jo mange som liker. En mer vanlig, og sikkert like god på mange måter, måte er å skrape bunnen fri for alt som er malt på i årenes løp, for så å impregnere enten med terpentin\linolje (kaldpresset), Clipper 1 eller Owatrol 1. den siste går det fryktelig mye av, men det spørs jo hvor stor båten er. Det skal impregneres vått i vått til treeet ikke suger noe lenger. Overskytende tørkes vekk. Etter noen dager kan en legge på et til to strøk primer og så bunnstoff. Dette skulle så holde i mange år. Et mettet treverk beveger seg langt mindre enn umettet, og følgelig tar trutneprosessen kortere tid, og sprekkdannelse blir vesentlig redusert. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Jon-Kåre Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 En mer vanlig, og sikkert like god på mange måter, måte er å skrape bunnen fri for alt som er malt på i årenes løp, for så å impregnere enten med terpentin\linolje (kaldpresset), Clipper 1 eller Owatrol 1. den siste går det fryktelig mye av, men det spørs jo hvor stor båten er. Det skal impregneres vått i vått til treeet ikke suger noe lenger. Overskytende tørkes vekk. Etter noen dager kan en legge på et til to strøk primer og så bunnstoff. Dette skulle så holde i mange år. Et mettet treverk beveger seg langt mindre enn umettet, og følgelig tar trutneprosessen kortere tid, og sprekkdannelse blir vesentlig redusert. mvh M. <{POST_SNAPBACK}> Hvor mye det suger kommer an på hvilket trevirke som er brukt, gran suger sikkert ikke mere en 20-30% av hva furu gjør. Er litt på tynn is her men det skulle ikke ha noe å si om du oljer inn hvis det bare er flekker det her er snakk omm, disse har sikkert samme olje mengde i seg som det som har primer og bunnstoff. Noe annet er dety hvis du tar ned hele bunnen da ville jeg ha spandert olje. Oljen kan og påføres innenfra hvis du kommer til. Hage sprøyte er bra til dette formålet. Med litt trising kan du sågar bruke kompressor på hagesprøyta. Denne metoden gjør det fult mulig å komme til under garnering etc. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
jorhei Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 Takker for svar. DEt gjelder en 27,5 fot stor båt. Når det gjelder å skrape bort alt tidligere bunnstoff så har jeg hørt at man skal være forsiktig med det fordi en jeg pratet med hadde gjort det, og av en eller annen grunn endte det med at båten ikke trutnet godt nok igjen. Noen som vet hvorfor det ikke trutnet igjen? Hva kan vedkommende ha gjort feil eller kan dette skje med min båt også? Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Jon-Kåre Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 Tja kanskje en nagel eller to har røket over uten at han har merket det, kanskje det har lagt seg gammelt hardt bunnstoff7maling mellom bordene og på den måten hindret trutning. Dette hvis det var en klingbygget båt da??. Egentlig har jeg ikke peiling så dette var kun noen tanker for å bidra til diskusjonen Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Walter_S Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 Black Varnish er egentlig produsert for å impregnere staur som skal stå i gjørme\vann. Et helv....tes stoff som ikke under noen omstendighet hadde passert miljøkontrollen :-) Men vidundermiddel, det er det, det tar vel livet av alt som beveger seg fra en micromm. til fem cm. <{POST_SNAPBACK}> Jeg mener ganske bestemt at Black Varnish (desverre) ikke er å få kjøpt i vanlig handel lenger - nettopp p.g.a. "miljøhensyn". Er en god stund siden dette ble forbudt. Dette var et vidunderlig stoff i forbindelse med trebåt...... men, desverre, alt som er / har vært "effektivt" er nå på forbudslisten...... Tror dog at man fremdeles kan får kjøpt Black Varnish i Sverige! Hvis du bruker B.V. vær OBS! på etseskader på hender, o.s.v. - Sterke saker! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
skippy Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 (redigert) Takker for svar. DEt gjelder en 27,5 fot stor båt. Når det gjelder å skrape bort alt tidligere bunnstoff så har jeg hørt at man skal være forsiktig med det fordi en jeg pratet med hadde gjort det, og av en eller annen grunn endte det med at båten ikke trutnet godt nok igjen. Noen som vet hvorfor det ikke trutnet igjen? Hva kan vedkommende ha gjort feil eller kan dette skje med min båt også? <{POST_SNAPBACK}> Hallo. Har aldri hørt at du ikke kan få en båt til å trøtne igjen. Må være noe som jonkare sier. Jeg har latt vannslangen renne ombord noen dager før sjøsetting hvis båten har stått lenge. Bare pass på hele tiden så du ikke "dypper" maskinen. Du kan jo og prøve å "maure" båten. Dette har jeg ingen erfaring med, men skal vist være veldig effektivt. Johnny Redigert 5.Mars.2005 av skippy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 1.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2005 Jeg mener ganske bestemt at Black Varnish (desverre) ikke er å få kjøpt i vanlig handel lenger - nettopp p.g.a. "miljøhensyn". Er en god stund siden dette ble forbudt. Dette var et vidunderlig stoff i forbindelse med trebåt...... men, desverre, alt som er / har vært "effektivt" er nå på forbudslisten...... Tror dog at man fremdeles kan får kjøpt Black Varnish i Sverige! Hvis du bruker B.V. vær OBS! på etseskader på hender, o.s.v. - Sterke saker! <{POST_SNAPBACK}> Var en tur å handlet noe smågreier for noen dager siden. Nederst i en hylle, veldig diskrè plassert så jeg noe som har vært omtalt i gode ord på baatplassen.no: nemlig Black Varnish! Så dette selges nok ( ), forhåpentligvis lovlig! Er ikke sikker på pris da det ikke sto noe på boksen, men jeg så at den var fra Sverige. Dette skal vi bruke neste år... M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 1.April.2005 Del på Facebook Svart 1.April.2005 Var en tur å handlet noe smågreier for noen dager siden. Nederst i en hylle, veldig diskrè plassert så jeg noe som har vært omtalt i gode ord på baatplassen.no: nemlig Black Varnish! Så dette selges nok ( ), forhåpentligvis lovlig! Er ikke sikker på pris da det ikke sto noe på boksen, men jeg så at den var fra Sverige. Dette skal vi bruke neste år... M/B Gamla <{POST_SNAPBACK}> Finner du dette i norske hyller nå så kjøp alt du kommer over og finner du karbolineum så kjøp dette også, og blymønje hvis du finner det. Alt dette er stoffer som nå ikke er i salg lenger, men gull verdt for en trebåteier. LØP OG KJØP Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 1.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2005 Finner du dette i norske hyller nå så kjøp alt du kommer over og finner du karbolineum så kjøp dette også, og blymønje hvis du finner det. Alt dette er stoffer som nå ikke er i salg lenger, men gull verdt for en trebåteier. LØP OG KJØP <{POST_SNAPBACK}> Mener du at Black Varnish ikke egentlig er lov å selge? Kan opplyse til andre at det er Trebåten på Nesset som selger det. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 1.April.2005 Del på Facebook Svart 1.April.2005 Mener du at Black Varnish ikke egentlig er lov å selge? Kan opplyse til andre at det er Trebåten på Nesset som selger det. <{POST_SNAPBACK}> Lov til det er slutt i hylla. Fabrikken leverer ikke lenger. Kan føye til et stoff til som heter Xylamon. Vidunderstoff.....men borte nå. Så igjen løp og kjøp. Dette er gull verdt Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 1.April.2005 Del på Facebook Svart 1.April.2005 Bart tre tørker raskere enn tre m/ overflatebehandling, kan være derfor at den tørket så raskt. Jeg er alltid rask med å olje/ mette treet på de områdene jeg har skrapt helt ned. Fylle vann i kjølsvinet tror jeg ikke er lurt! Båter er konstruert for å holde vannet ute, ikke inne En vannfylt trebåt på land kan føre til at du presser ut bordgangene, med etterfølgende store vannlekasjer. Tykke gjennomvetede pledd, eller helst isolasjonsmatter på innsiden, samt havesprederen et par dager på utsiden gjør de aller fleste tette. Mauring er super effektivt dersom du skulle ha lekasje ved sjøsetting: Ta en tur til den lokale snekkersjappa / trelasthandleren e.l. å få med deg en stor pose med fint sagspon (jeg har fast tur til Maxbo, for sikkerhets skyld!) Vel tilbake fester du et tomt spann på en lang stang, fyll spannet med sagspon, og senk det forsiktig ned i vannet, i vannflaten snur du spannet, slik at bunnen kommer opp (hindrer sagflisa i å flyte opp) så fører du stanga under båten, til de stedene det er lekasje. Snu spannet forsiktig igjen, ved lekasjepunktene, sagflisa stiger opp mot overflaten, og trekker inn i sprekkene. Vips 5 minutter og du har en tett båt! Og du kan ta det med ro Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 2.April.2005 Del på Facebook Svart 2.April.2005 Kan være minst to grunner til at båten hadde vanskelig for å trutne etter renskraping. Som noen har vært inne på tørker bart tre ganske fort i vårsola. Om vedkommende oljet skroget etter renskraping med owatrol, clipper eller liknende, så kan det skje at trutningsprosessen går seint. Oljen forsinker naturlig nok vannet i å trenge inn i treverket, og det skal vanskelig gjøres å olje båten "trutningsferdig" om den ellers slet med noe lekkasjer ved sjøsetting. Men det retter seg. Mauring er en nødløsning. Flisene blir sittende mellom bordgangene, men man risikerer å utvide glippene. Inntil du velger/har tid til full renskarping, så er det vel bare å flekkolje, prime og stoffe. Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 2.April.2005 Del på Facebook Svart 2.April.2005 Dette er ingen fasit, men slik jeg gjør så høytrykksspyler jeg bunn på høsten når jeg tar den opp, allt løst bunnstoff løsner, bruker kompressor med terpentinblandet linolje i oljesprøyte og metter treverket med dette. dette gjentas på mildværsdager høst og vinter. Så fort det begynner og bli varmere vær, fram med skrape, skrape bort det du kan få bort av bunnstoff, mette igjen, la det trekke inn, prime bare flekker, smøre på mykt bunnstoff for saktegående båter. Eventuelle sprekker fylles med fett, sjøsette båten fortest mulig. Det må ALDRIG fylles med vann innvendig da sveller treverket feil vei å det vil ta lenger tid før båten trutner. Ser du at det begynner å bli åpning mellom bordgangene, smør inn fett mellom bordgangene rett før sjøsetting. Ved opplag sørg for at båten er godt nedpakket men med god gjennomtrekk, åpne luker og dører la dette stå åpent hele opplaget. Mauring som nevnt funker bra, men jeg sverger til fett. Test det gjerne selv, når du sjøsetter båten, hvis du ser hvor vannet kommer inn, ta litt fett på fingern, smør på der det lekker og det vil slutte å lekke, når båtet har trutnet så trenger fettet ut. Når båten har trutnet og er tett lens båten tørr, så forsegle innvendig med enten olje eller blymønje eller what ever. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
gunnar72 Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 (redigert) puss skråget med først groft så finere papir,full ei spruteflaske med rein klorin sprut på skråget,da tørker og bleiker veden.la det tørke ett par dager så spruter du en blanding av disel og terpentin på skroget 4-5 ganger til det er mettet.la det tørke ett par dager,deretter spruter du på tre olje vått på vått til det er mettet,la det tørke ,1 lag med lakk la den herde,rubb med fint papir.så kan du peise på lag på lag med lakk vått i vått.nydeleg resultat. under vanlinja tar du enten blekk vernis eller asvalt tak lim,la det tørke deretter bunnsmørning. :nono: Redigert 1.Desember.2006 av gunnar72 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Kobben Svart 17.April.2011 Del på Facebook Svart 17.April.2011 Et annet gammelt jungel triks om nødtetting: Smør/ margarin.. Har samme egenskaper som grease, bare at den forsvinner etter hvert.. Annet triks er fast grønnsåpe, kan også brukes til "maskering" ved sprøytemaling.. Blir brukt på skipsverft på koøyer ol. Funker sikkert i mellom bordgangene også.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.