Jump to content

Behandling av trebåt under vannlinja!


SeaMaster175

Recommended Posts

Er nybegynner med trebåt og har derfor noen spørsmål angående temaet. Har nå gammelt bunnstoff, og det skal nå legges et nytt lag. Hvordan skal jeg gå frem for å gjøre dette (priming, skraping eller pussing, hvordan bunnstoff og ting lignende det)? Finnes det et stoff som tetter båten mest mulig før sjøsetting?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Skal du behandle båten under vannlinja og kommer tålig godt til treverket

 

så har jeg god erfaring med Blackwarnish (Eller noe sånn).

 

Har du synlig treverk under dørken så har jeg smørt ombord også.

 

Dette tjærestoffet lukter ikke godt, (kun for ekte trebåtentustiaster) så du trenger noen ukers utluftning.

 

For å få dette stoffet "flytene" nok til å smøre det på båten, og slippe ostehøvel og spikre det

 

på  :smiley: tok jeg og satte dette oppi en gammel gryte med vann, og på en liten kokeplate.

 

Har vært kjempe fornøyd med tjæreå.   :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Har såvidt begynt å pusse litt på båten og ser at under vannlinjen noen steder så har alt bunnstoff ramlet av slik at det er bart helt inn til treverket. Det er ikke store områdene det er snakk om.

Det jeg lurer på er hvordan skal jeg behnadle dette? Kan man på en trebåt bare bruke primer og så bunnstoff eller skal båten under vannlinja også ha olje og lakk?

 

Sikkert fler som har opplevd dette, noen som har noen gode forslag og fremgangsmåter?

Redigert av jorhei (see edit history)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har ingen fasitsvar til deg. Har selv god erfaring med (BLACK WARNISJ) usikker på skrivemåten.

 

Dette er et skjærestoff som har vært utrolig bra.

 

Men som du selv skriver, det er også preimer for direkte trevirke. Har selv ALDRI oljet/lakket under vannlinja.

 

 

Johnny

Link to post
Share on other sites

jeg har brukt å skrape rent flekkvis, impregnere med Xylamon (eller annet) olje med Clipper 1, pusse litt med grovt sandpapir og rense med rødsprit... for så og bruke standard enkomp primer fra jotun.

Jeg har også primet rett på bart treverk og kan ikke se noen forskjell på at noe løsner mer enn noe annet...

 

Jeg har tilogmed lagt bunnstoff rett på bare flekker :blush: og det sitter det og...

 

Noe lakk under vannlinjen har jeg aldri hørt at noen her brukt.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Black Varnish er egentlig produsert for å impregnere staur som skal stå i gjørme\vann. Et helv....tes stoff som ikke under noen omstendighet hadde passert miljøkontrollen :-) Men vidundermiddel, det er det, det tar vel livet av alt som beveger seg fra en micromm. til fem cm. Husk bare å varme den opp til ca 50 grader for å få den tyntflytende nok. Bra hvis hele bunnen kan dekkes med dette, dog er det ikke behov for primer etterpå, og sorte gjennomslag i bunnstoffet vil nok komme, i tillegg til lukten, men den er det jo mange som liker.

 

En mer vanlig, og sikkert like god på mange måter, måte er å skrape bunnen fri for alt som er malt på i årenes løp, for så å impregnere enten med terpentin\linolje (kaldpresset), Clipper 1 eller Owatrol 1. den siste går det fryktelig mye av, men det spørs jo hvor stor båten er. Det skal impregneres vått i vått til treeet ikke suger noe lenger. Overskytende tørkes vekk. Etter noen dager kan en legge på et til to strøk primer og så bunnstoff. Dette skulle så holde i mange år. Et mettet treverk beveger seg langt mindre enn umettet, og følgelig tar trutneprosessen kortere tid, og sprekkdannelse blir vesentlig redusert.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

En mer vanlig, og sikkert like god på mange måter, måte er å skrape bunnen fri for alt som er malt på i årenes løp, for så å impregnere enten med terpentin\linolje (kaldpresset), Clipper 1 eller Owatrol 1. den siste går det fryktelig mye av, men det spørs jo hvor stor båten er. Det skal impregneres vått i vått til treeet ikke suger noe lenger. Overskytende tørkes vekk. Etter noen dager kan en legge på et til to strøk primer og så bunnstoff. Dette skulle så holde i mange år. Et mettet treverk beveger seg langt mindre enn umettet, og følgelig tar trutneprosessen kortere tid, og sprekkdannelse blir vesentlig redusert.

 

mvh

 

M.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hvor mye det suger kommer an på hvilket trevirke som er brukt, gran suger sikkert ikke mere en 20-30% av hva furu gjør. Er litt på tynn is her men det skulle ikke ha noe å si om du oljer inn hvis det bare er flekker det her er snakk omm, disse har sikkert samme olje mengde i seg som det som har primer og bunnstoff. Noe annet er dety hvis du tar ned hele bunnen da ville jeg ha spandert olje. Oljen kan og påføres innenfra hvis du kommer til. Hage sprøyte er bra til dette formålet. Med litt trising kan du sågar bruke kompressor på hagesprøyta. Denne metoden gjør det fult mulig å komme til under garnering etc.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. DEt gjelder en 27,5 fot stor båt. Når det gjelder å skrape bort alt tidligere bunnstoff så har jeg hørt at man skal være forsiktig med det fordi en jeg pratet med hadde gjort det, og av en eller annen grunn endte det med at båten ikke trutnet godt nok igjen. Noen som vet hvorfor det ikke trutnet igjen? Hva kan vedkommende ha gjort feil eller kan dette skje med min båt også?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

:confused: Tja kanskje en nagel eller to har røket over uten at han har merket det, kanskje det har lagt seg gammelt hardt bunnstoff7maling mellom bordene og på den måten hindret trutning. Dette hvis det var en klingbygget båt da??. Egentlig har jeg ikke peiling så dette var kun noen tanker for å bidra til diskusjonen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Black Varnish er egentlig produsert for å impregnere staur som skal stå i gjørme\vann. Et helv....tes stoff som ikke under noen omstendighet hadde passert miljøkontrollen :-) Men vidundermiddel, det er det, det tar vel livet av alt som beveger seg fra en micromm. til fem cm.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg mener ganske bestemt at Black Varnish (desverre) ikke er å få kjøpt i vanlig handel lenger - nettopp p.g.a. "miljøhensyn". Er en god stund siden dette ble forbudt. Dette var et vidunderlig stoff i forbindelse med trebåt...... :yesnod: men, desverre, alt som er / har vært "effektivt" er nå på forbudslisten......

 

Tror dog at man fremdeles kan får kjøpt Black Varnish i Sverige! :wink:

 

Hvis du bruker B.V. vær OBS! på etseskader på hender, o.s.v. - Sterke saker!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. DEt gjelder en 27,5 fot stor båt. Når det gjelder å skrape bort alt tidligere bunnstoff så har jeg hørt at man skal være forsiktig med det fordi en jeg pratet med hadde gjort det, og av en eller annen grunn endte det med at båten ikke trutnet godt nok igjen. Noen som vet hvorfor det ikke trutnet igjen? Hva kan vedkommende ha gjort feil eller kan dette skje med min båt også?

<{POST_SNAPBACK}>

Hallo.

 

Har aldri hørt at du ikke kan få en båt til å trøtne igjen. Må være noe som jonkare sier.

Jeg har latt vannslangen renne ombord noen dager før sjøsetting hvis båten har stått lenge. Bare pass på hele tiden så du ikke "dypper" maskinen. Du kan jo og prøve å "maure" båten. Dette har jeg ingen erfaring med, men skal vist være veldig effektivt.

 

Johnny

Redigert av skippy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg mener ganske bestemt at Black Varnish (desverre) ikke er å få kjøpt i vanlig handel lenger - nettopp p.g.a. "miljøhensyn". Er en god stund siden dette ble forbudt. Dette var et vidunderlig stoff i forbindelse med trebåt...... :yesnod:  men, desverre, alt som er / har vært "effektivt" er nå på forbudslisten......

 

Tror dog at man fremdeles kan får kjøpt Black Varnish i Sverige!  :wink:

 

Hvis du bruker B.V. vær OBS! på etseskader på hender, o.s.v. - Sterke saker!

<{POST_SNAPBACK}>

Var en tur å handlet noe smågreier for noen dager siden. Nederst i en hylle, veldig diskrè plassert så jeg noe som har vært omtalt i gode ord på baatplassen.no: nemlig Black Varnish! Så dette selges nok ( :wink: ), forhåpentligvis lovlig!

Er ikke sikker på pris da det ikke sto noe på boksen, men jeg så at den var fra Sverige. Dette skal vi bruke neste år...

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Var en tur å handlet noe smågreier for noen dager siden. Nederst i en hylle, veldig diskrè plassert så jeg noe som har vært omtalt i gode ord på baatplassen.no: nemlig Black Varnish! Så dette selges nok ( :wink: ), forhåpentligvis lovlig!

Er ikke sikker på pris da det ikke sto noe på boksen, men jeg så at den var fra Sverige. Dette skal vi bruke neste år...

 

M/B Gamla

<{POST_SNAPBACK}>

Finner du dette i norske hyller nå så kjøp alt du kommer over og finner du karbolineum så kjøp dette også, og blymønje hvis du finner det.

Alt dette er stoffer som nå ikke er i salg lenger, men gull verdt for en trebåteier.

LØP OG KJØP

Link to post
Share on other sites

Finner du dette i norske hyller nå så kjøp alt du kommer over og finner du karbolineum så kjøp dette også, og blymønje hvis du finner det.

Alt dette er stoffer som nå ikke er i salg lenger, men gull verdt for en trebåteier.

LØP OG KJØP

<{POST_SNAPBACK}>

Mener du at Black Varnish ikke egentlig er lov å selge?

 

Kan opplyse til andre at det er Trebåten på Nesset som selger det.

Link to post
Share on other sites

Bart tre tørker raskere enn tre m/ overflatebehandling, kan være derfor at den tørket så raskt. Jeg er alltid rask med å olje/ mette treet på de områdene jeg har skrapt helt ned.

 

Fylle vann i kjølsvinet tror jeg ikke er lurt! Båter er konstruert for å holde vannet ute, ikke inne :eek:

En vannfylt trebåt på land kan føre til at du presser ut bordgangene, med etterfølgende store vannlekasjer.

 

Tykke gjennomvetede pledd, eller helst isolasjonsmatter på innsiden, samt havesprederen et par dager på utsiden gjør de aller fleste tette.

 

Mauring er super effektivt dersom du skulle ha lekasje ved sjøsetting: Ta en tur til den lokale snekkersjappa / trelasthandleren e.l. å få med deg en stor pose med fint sagspon (jeg har fast tur til Maxbo, for sikkerhets skyld!) Vel tilbake fester du et tomt spann på en lang stang, fyll spannet med sagspon, og senk det forsiktig ned i vannet, i vannflaten snur du spannet, slik at bunnen kommer opp (hindrer sagflisa i å flyte opp) så fører du stanga under båten, til de stedene det er lekasje. Snu spannet forsiktig igjen, ved lekasjepunktene, sagflisa stiger opp mot overflaten, og trekker inn i sprekkene. Vips 5 minutter og du har en tett båt!

 

Og du kan ta det med ro :sleep::cheers::sleep:

Link to post
Share on other sites

Kan være minst to grunner til at båten hadde vanskelig for å trutne etter renskraping. Som noen har vært inne på tørker bart tre ganske fort i vårsola.

 

Om vedkommende oljet skroget etter renskraping med owatrol, clipper eller liknende, så kan det skje at trutningsprosessen går seint. Oljen forsinker naturlig nok vannet i å trenge inn i treverket, og det skal vanskelig gjøres å olje båten "trutningsferdig" om den ellers slet med noe lekkasjer ved sjøsetting. Men det retter seg.

 

Mauring er en nødløsning. Flisene blir sittende mellom bordgangene, men man risikerer å utvide glippene.

 

Inntil du velger/har tid til full renskarping, så er det vel bare å flekkolje, prime og stoffe.

Link to post
Share on other sites

Dette er ingen fasit, men slik jeg gjør så høytrykksspyler jeg bunn på høsten når jeg tar den opp, allt løst bunnstoff løsner, bruker kompressor med terpentinblandet linolje i oljesprøyte og metter treverket med dette. dette gjentas på mildværsdager høst og vinter. Så fort det begynner og bli varmere vær, fram med skrape, skrape bort det du kan få bort av bunnstoff, mette igjen, la det trekke inn, prime bare flekker, smøre på mykt bunnstoff for saktegående båter. Eventuelle sprekker fylles med fett, sjøsette båten fortest mulig. Det må ALDRIG fylles med vann innvendig da sveller treverket feil vei å det vil ta lenger tid før båten trutner. Ser du at det begynner å bli åpning mellom bordgangene, smør inn fett mellom bordgangene rett før sjøsetting. Ved opplag sørg for at båten er godt nedpakket men med god gjennomtrekk, åpne luker og dører la dette stå åpent hele opplaget.

 

Mauring som nevnt funker bra, men jeg sverger til fett.

 

Test det gjerne selv, når du sjøsetter båten, hvis du ser hvor vannet kommer inn, ta litt fett på fingern, smør på der det lekker og det vil slutte å lekke, når båtet har trutnet så trenger fettet ut.

Når båten har trutnet og er tett lens båten tørr, så forsegle innvendig med enten olje eller blymønje eller what ever.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

puss skråget med først groft så finere papir,full ei spruteflaske med rein klorin sprut på skråget,da tørker og bleiker veden.la det tørke ett par dager så spruter du en blanding av disel og terpentin på skroget 4-5 ganger til det er mettet.la det tørke ett par dager,deretter spruter du på tre olje vått på vått til det er mettet,la det tørke ,1 lag med lakk la den herde,rubb med fint papir.så kan du peise på lag på lag med lakk vått i vått.nydeleg resultat. under vanlinja tar du enten blekk vernis eller asvalt tak lim,la det tørke deretter bunnsmørning. :nono:

Redigert av gunnar72 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Et annet gammelt jungel triks om nødtetting: Smør/ margarin.. Har samme egenskaper som grease, bare at den forsvinner etter hvert..

Annet triks er fast grønnsåpe, kan også brukes til "maskering" ved sprøytemaling.. Blir brukt på skipsverft på koøyer ol. Funker sikkert i mellom bordgangene også..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...