Kosmix Posted May 30, 2008 Share Posted May 30, 2008 (edited) Solcelledrevet speedbåt, 33 fot, 80kW, 30 knop og design som kan ta pusten fra en....ihvertfall fra meg! * bildeserie * czeers solarboats * czeers solarboats: bilder + film (endret emnetittelen) Edited May 30, 2008 by Kosmix (see edit history) Quote Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
truls8 Posted May 30, 2008 Share Posted May 30, 2008 Kanskje noen ser en erstattning for seilbåt :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Posted May 30, 2008 Share Posted May 30, 2008 Lekker - på sitt hvis. Liker den fra siden og forfra, men ikke bakfra. Minnet om en seilbåt uten mast bakfra... Kanskje vi om 5 år har flybridgebåt med solceller hele veien? - Kanskje noe for deg Verrie? (60 kvm. flybridge) Må kalles drivstoffgjerrig i alle fall. Hva skjer hvis solen forsvinner for lengre perioder, er det som en elektrisk bil som kan lades? Noen som vet? Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
olews Posted May 30, 2008 Share Posted May 30, 2008 Vil nødig helle malurt i begeret, men det er sol bare noen timer i døgnet og solvinkelen er ikke loddrett på panelene (cos a er i mot oss). Desverre er solceller ikke så bra som reklame og spesifikasjoner tilsier. Jeg tror jeg må scanne inn solinnstrålingsdiagrammet i kveld. Lading derimot er toppen for slikt leketøy som dette! - men da er man ikke selvforsynt. Hybrid kanskje ? Ole Quote Ole S/Y Algol Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Posted May 30, 2008 Share Posted May 30, 2008 (edited) Ut fra hva jeg har fått vite holder Steyr på med en hybrid: diesel/ strøm Men der er vel egentlig ikke snakk om ladning via kontakt (220V), men fra dieselmotoren. Men jeg er veldig usikker. Jeg har ikke sjekket opp denne informasjonen, selv om Google er rett her Litt info her (PDF dokument) Edited May 30, 2008 by psolse02 (see edit history) Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
oysteinSK Posted May 30, 2008 Share Posted May 30, 2008 Den var sykt stilig, men hva er vitsen når du ikke kan kjøre når det er store bølger og regn! Og hvor dyr er den egentlig! Sikkert ingen andre enn folk med "ræva full av penger" som bare vil sitte å telle penger i sola som kan kjøpe den. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Posted May 30, 2008 Share Posted May 30, 2008 Det vil alltid være en "konseptbåt" som går foran den brede produksjonen av båt. Kanskje vi en gang i tiden kan dra nytte av dette prosjektet? Eksempelvis "planende seilbåtskrog" som trenger mindre energi per nautisk mil og knop... Selv det vil jo hjelpe mye mtå forurensning/ drivstoff-forbruk. Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Totalt bortkastet tid. Her er det noen som har satt i gang noe de angrere på og prøver fortvilet å redusere litt på tapene! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Jeg tror dette bare må ansees som et leketøy. Sola kan ikke, selv under gode forhold, gi nok energi til at du kan ta ut full motorkraft her. Eneste løsning blir da å lade batteriene, kjøre litt og lade igjen. Eller kjøre med lav dorgefart når sola er intens. Jeg tror noen har startet et prosjekt uten å regne godt nok gjennom først. Når det gjelder Steyr sitt Hybrid konsept virker dette også helt meningsløst i båt. I bil er jo vitsen at du kan gjenvinne bremseeffekt samt kjøre elektrisk i byen og eventuelt på landeveien ved konstant hastighet og lite effektuttak. Dette virker jo ikke slik i en båt! Når du skal kjøre langsomt i marinaen bruker du elektrisk energi som er produsert av dieselmotoren med alle de virkningsgradstap det medfører under veis. Det er jo ren energisløsing. Her er det noen som prøver å henge seg på miljøbølgen med fine ord som "hybrid" og "elektrisk drevet". Selv i bil er jo hybrid konseptet veldig marginalt energisparende i praksis. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Jeg tviler på at dette er en båt som er laget for de store massene, og oppfatter det mer som en konseptbåt for å vise at "det går an". Ergo er det meningen at denne skal sprenge noen, akkurat som med de første el-bilene. For alt vi vet kan det være en produsent av solceller som står bak prosjektet, og da er det ofte prestisje mer enn "sunn fornuft" som styrer valgene. Uansett hva vi måtte mene vil det telle positivt på en bedrifts "CV" at de har laget verdens første solcelledrevne båt... Hva kan du og jeg få ut av det nå? Fint lite, men om 5 år kan det være at vi får mer fra dette prosjektet. Det er i alle fall 2 konkrete saker vi muligens vil lære: 1) Drivstoffgjerrig skrog Det ser ut til at det skroget går lett gjennom vannet, samtidig som det "planer i vannoverflaten". Hvis det er slik at de har funnet på en genial form eller skrogbehandling som gjør at båten glir ennå lettere gjennom vannet, ja da får vi nok vite det snart... 2) Solcellers virkningsgrad Akkurat nå tror nok du og jeg at de bruker vanlige solcellepanel, men det kan være at de har klart å utvikle noen nye som har mye høyere virkningsgrad og dermed lader mye bedre... Dette vil vi evt kunne nyte godt av. Igjen bare en spekulasjon, men den er vel på sin plass? Hva med verdens raskeste el-bil? I praksis kan vel dette sammenliknes med "kappløpet" om å lage verdens raskeste elektriske bil? - Helt unyttig for oss vanlige brukere. For meg betyr det i praksis ingenting om bilen kan gå 300 km/t - hvis kjøredistansen er 1 km før den er tom for strøm. Da vil jeg mye heller ha en el-bil som kan kjøre 300 km med gjennomsnittshastighet på 80 km/t. I båt er det vel mer sannsynlig at man kan utnytte sol og kinestetisk energi (bevegelse). Vi har klokker som går på kinestetisk energi, og det burde være mulig å få til i båter som ruller mye også. Ja ja. Mye kan sies, og dette var jo en hel del Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
olews Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Solceller og geofysikken, jeg fant tabeller og kurver og har lagt dem inn på "Tips og triks" siden min : http://home.online.no/~wsaa/Maritim/Tips-og-triks/index.html Solkonstanten er 1368 W/m² utenfor atmosfæren, men veldig mye forsvinner på vei ned gjennom lufta, men desverre er virkningsgraden i området 10% så det er mye igjen å hente enda. Så selv om sola skinner bare noen timer om dagen og cos(a) er i mot oss burde det bli en god del energi til speedbåt ! Ole Quote Ole S/Y Algol Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Kanskje noen ser en erstattning for seilbåt :) nei men man ser att skroget til denne minner mye om ett seilbåtskrog....dvs lettdrevet, se exempelvis hur fint hun slepper vannet efter seg Quote S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Dersom vi for eksempel antar solcelleflate på 10m2 og totalvirkningsgrad 5% (inkl. tap i atmosfæren, cos(a),..) få en til rådighet når sola skinner 1368 x 10 x 0.05 =700 W til fremdrift av båten, eller ca 1 hk. Det gir i beste fall dorgefart. Dersom du for eksempel skal ta ut 50 hk, kan det være bare tilsammen noe slikt som en time i uken, ved optimale forhold, uten lading fra nettet. Jeg kan være enig i at dette kan være interessnt forskningsmessig. Men hvorfor lansere det som speedbåt med kjempemotor? Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Sannsynligvis for å bryte grenser... Prestisje... Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Galilee Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Man kjører ikke en slik båt direkte fra solcellene. Solcellene lader batterier, og motoren drives av batteristrøm. Det er batterikapasitet (vekt) som er begrensningen til en båt som denne, selv om man sparer MASSE motorvekt. Det finnes mange hytteanlegg med mye mindre panel enn på denne båten som funker finfint. Jeg for min del kunne godt tenke meg en båt som hadde full tank hver gang jeg skal ut en tur. At den tar seg godt ut er heller ingen ulempe. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Joda, men 80 kW motor på solceller rimer bare veldig dårlig! For å kunne ta ut 80 kW i en time (bare) må du ha en batteripakke på rundt regnet to tonn, og som du har ladet i over en uke med sterk sol. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Sabelmann Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Hvorfor ikke? På Nordlandsbanen bruker NSB diesel-elektriske lokomotiver. Litt tankespinn - kanskje propellen kan drives av en elektrisk motor som i neste omgang får sin spenning fra et aggregat (motor). Denne spenningen må likerettes (Dc-motor). Aggregatet forsyner samtidig batteribanken med ladespenning (i paralell med solscellepanelet). Tut og kjør:-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.