Jump to content

Solcelledrevet speedbåt, 33 fot, 30 knop


Kosmix

Recommended Posts

Lekker - på sitt hvis. Liker den fra siden og forfra, men ikke bakfra. Minnet om en seilbåt uten mast bakfra...

 

Kanskje vi om 5 år har flybridgebåt med solceller hele veien? - Kanskje noe for deg Verrie? (60 kvm. flybridge)

 

 

Må kalles drivstoffgjerrig i alle fall.

 

Hva skjer hvis solen forsvinner for lengre perioder, er det som en elektrisk bil som kan lades? Noen som vet?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Vil nødig helle malurt i begeret, men det er sol bare noen timer i døgnet og solvinkelen er ikke loddrett på panelene (cos a er i mot oss).

Desverre er solceller ikke så bra som reklame og spesifikasjoner tilsier. Jeg tror jeg må scanne inn solinnstrålingsdiagrammet i kveld.

 

Lading derimot er toppen for slikt leketøy som dette! - men da er man ikke selvforsynt. Hybrid kanskje ?

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Ut fra hva jeg har fått vite holder Steyr på med en hybrid: diesel/ strøm

 

Men der er vel egentlig ikke snakk om ladning via kontakt (220V), men fra dieselmotoren. Men jeg er veldig usikker. Jeg har ikke sjekket opp denne informasjonen, selv om Google er rett her :wink:

 

Litt info her (PDF dokument)

Edited by psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Den var sykt stilig, men hva er vitsen når du ikke kan kjøre når det er store bølger og regn! Og hvor dyr er den egentlig! Sikkert ingen andre enn folk med "ræva full av penger" som bare vil sitte å telle penger i sola som kan kjøpe den.

Link to post
Share on other sites

Det vil alltid være en "konseptbåt" som går foran den brede produksjonen av båt. Kanskje vi en gang i tiden kan dra nytte av dette prosjektet?

 

Eksempelvis "planende seilbåtskrog" som trenger mindre energi per nautisk mil og knop... Selv det vil jo hjelpe mye mtå forurensning/ drivstoff-forbruk.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg tror dette bare må ansees som et leketøy. Sola kan ikke, selv under gode forhold, gi nok energi til at du kan ta ut full motorkraft her.

Eneste løsning blir da å lade batteriene, kjøre litt og lade igjen. Eller kjøre med lav dorgefart når sola er intens. Jeg tror noen har startet et prosjekt uten å regne godt nok gjennom først.

 

Når det gjelder Steyr sitt Hybrid konsept virker dette også helt meningsløst i båt. I bil er jo vitsen at du kan gjenvinne bremseeffekt samt kjøre elektrisk i byen og eventuelt på landeveien ved konstant hastighet og lite effektuttak. Dette virker jo ikke slik i en båt! Når du skal kjøre langsomt i marinaen bruker du elektrisk energi som er produsert av dieselmotoren med alle de virkningsgradstap det medfører under veis. Det er jo ren energisløsing. Her er det noen som prøver å henge seg på miljøbølgen med fine ord som "hybrid" og "elektrisk drevet". Selv i bil er jo hybrid konseptet veldig marginalt energisparende i praksis.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler på at dette er en båt som er laget for de store massene, og oppfatter det mer som en konseptbåt for å vise at "det går an". Ergo er det meningen at denne skal sprenge noen, akkurat som med de første el-bilene.

 

For alt vi vet kan det være en produsent av solceller som står bak prosjektet, og da er det ofte prestisje mer enn "sunn fornuft" som styrer valgene. Uansett hva vi måtte mene vil det telle positivt på en bedrifts "CV" at de har laget verdens første solcelledrevne båt...

 

Hva kan du og jeg få ut av det nå?

Fint lite, men om 5 år kan det være at vi får mer fra dette prosjektet. Det er i alle fall 2 konkrete saker vi muligens vil lære:

 

1) Drivstoffgjerrig skrog

Det ser ut til at det skroget går lett gjennom vannet, samtidig som det "planer i vannoverflaten". Hvis det er slik at de har funnet på en genial form eller skrogbehandling som gjør at båten glir ennå lettere gjennom vannet, ja da får vi nok vite det snart...

 

2) Solcellers virkningsgrad

Akkurat nå tror nok du og jeg at de bruker vanlige solcellepanel, men det kan være at de har klart å utvikle noen nye som har mye høyere virkningsgrad og dermed lader mye bedre... Dette vil vi evt kunne nyte godt av. Igjen bare en spekulasjon, men den er vel på sin plass?

 

 

Hva med verdens raskeste el-bil?

I praksis kan vel dette sammenliknes med "kappløpet" om å lage verdens raskeste elektriske bil? - Helt unyttig for oss vanlige brukere. For meg betyr det i praksis ingenting om bilen kan gå 300 km/t - hvis kjøredistansen er 1 km før den er tom for strøm. Da vil jeg mye heller ha en el-bil som kan kjøre 300 km med gjennomsnittshastighet på 80 km/t.

 

 

I båt er det vel mer sannsynlig at man kan utnytte sol og kinestetisk energi (bevegelse). Vi har klokker som går på kinestetisk energi, og det burde være mulig å få til i båter som ruller mye også.

 

Ja ja. Mye kan sies, og dette var jo en hel del :lol:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Solceller og geofysikken, jeg fant tabeller og kurver og har lagt dem inn på "Tips og triks" siden min :

http://home.online.no/~wsaa/Maritim/Tips-og-triks/index.html

 

Solkonstanten er 1368 W/m² utenfor atmosfæren, men veldig mye forsvinner på vei ned gjennom lufta, men desverre er virkningsgraden i området 10% så det er mye igjen å hente enda. Så selv om sola skinner bare noen timer om dagen og cos(a) er i mot oss burde det bli en god del energi til speedbåt !

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Kanskje noen ser en erstattning for seilbåt :)

nei

 

men man ser att skroget til denne minner mye om ett seilbåtskrog....dvs lettdrevet, se exempelvis hur fint

hun slepper vannet efter seg :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Dersom vi for eksempel antar solcelleflate på 10m2 og totalvirkningsgrad 5% (inkl. tap i atmosfæren, cos(a),..) få en til rådighet når sola skinner 1368 x 10 x 0.05 =700 W til fremdrift av båten, eller ca 1 hk. Det gir i beste fall dorgefart. Dersom du for eksempel skal ta ut 50 hk, kan det være bare tilsammen noe slikt som en time i uken, ved optimale forhold, uten lading fra nettet.

 

Jeg kan være enig i at dette kan være interessnt forskningsmessig. Men hvorfor lansere det som speedbåt med kjempemotor?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Sannsynligvis for å bryte grenser...

 

Prestisje...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Man kjører ikke en slik båt direkte fra solcellene. Solcellene lader batterier, og motoren drives av batteristrøm.

 

Det er batterikapasitet (vekt) som er begrensningen til en båt som denne, selv om man sparer MASSE motorvekt.

 

Det finnes mange hytteanlegg med mye mindre panel enn på denne båten som funker finfint.

 

Jeg for min del kunne godt tenke meg en båt som hadde full tank hver gang jeg skal ut en tur. At den tar seg godt ut er heller ingen ulempe.

Link to post
Share on other sites

Joda, men 80 kW motor på solceller rimer bare veldig dårlig!

For å kunne ta ut 80 kW i en time (bare) må du ha en batteripakke på rundt regnet to tonn, og som du har ladet i over en uke med sterk sol.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke? På Nordlandsbanen bruker NSB diesel-elektriske lokomotiver. Litt tankespinn - kanskje propellen kan drives av en elektrisk motor som i neste omgang får sin spenning fra et aggregat (motor). Denne spenningen må likerettes (Dc-motor). Aggregatet forsyner samtidig batteribanken med ladespenning (i paralell med solscellepanelet). Tut og kjør:-)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...