Nikolai W Posted May 30, 2008 Share Posted May 30, 2008 Hei. Jeg leita litt her på forumet for å finne noen gode telt til å ha over båten til vinter. Fant ikke noe av interesse:-). Så har dere noen tips til hva jeg kan kjøpe for å ha båten min i? Båten er en 22/23 fot tresnekke. Jeg leste i en annen tråd at Partytelt må jeg styre unna. Jeg vil jo gjerne ha en som jeg vet tåler litt vind og at teltet ikke faller sammen pga snøen.. Meninga er at jeg skal kunne jobbe med båten, så det må være litt plass. Tenkte ca 3x7 meter. Pris er ikke det vigtigeste, men spiller jo en liten rolla da.. Alternativet er jo å betale 6000 kroner pr. vinter i opplag. Men da er det ikke like lett og komme til å jobbe... Nikko Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
glek Posted May 30, 2008 Share Posted May 30, 2008 Hei Nikolai ! Du kan ringe TRADEPARTNERS i Tønsberg. Jeg har handlet opplagstelt derfra og er kjempefornøyd. Ingen problemer i hele vinter selv med den sterke vinden vi hadde. Ring og be om pris. Du får teltet skreddersydd og kvalitet på duk o.l. kan du selv bestemme. Tlf. 93808487 Mvh. glek Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nikolai W Posted May 30, 2008 Author Share Posted May 30, 2008 Se det ja. Sjekka på nettet og de så bra ut de. Ringer på Mandag tenker jeg. Supert. Kom gjerne med andre forslag hvis noen har.. Nikko Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Posted October 2, 2009 Share Posted October 2, 2009 Til opplysning : Sjekket på nettet og tlf. i dag. Firmaet eksisterer desværre ikke lenger, det som kommer opp er Tønsberg Paintballklubb som er tidligere eiers nye firma. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Posted October 2, 2009 Share Posted October 2, 2009 Dette tema er blitt behandlet i trebåttråden. Mulig det var der du leste at party telt ikke er noe å sattse på. Men jeg har også lest om en som har sattset på partytelt. Så det er vel ulike meninger om det, som alt annet... Partytelte har sine begrensninger i forhold til snø og vind. Så det må du eventuelt vurdere ut fra hvor du skal ha båten din stående. Ellers er det en som kaller seg nedgård, som la ut dette bildet, for å vise hvordan han hadde løst problemet med telt til vinteropplag. Her er bildet uten presenning. Et slikt kan du sikekkert sette opp selv i løpet av en dag eller to. Og du behøver ikke bruke aluminium. Impregnert tre er sikkert like bra Quote Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Hangadrott Posted October 2, 2009 Share Posted October 2, 2009 De selger portabel garasje på netthandelen, vet ikke hvor mye de tåler men jeg tror jeg satser på en sånn. http://www.netthandelen.no/visAuksjon.aspx?pid=98199 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Posted October 2, 2009 Share Posted October 2, 2009 Jeg har et sånt fra netthandelen. Fungerer utmerket til en båt på 16 fot som står på henger. Kjenner også noen som har testet det en vinter, og det holder utrolig nok tung snø også. Lett og montere, anbefales. Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
osa Posted October 3, 2009 Share Posted October 3, 2009 Det enkleste og billigste er å bygge selv. Hjørnevinkel-beslag fra Clas Ohlson og 400grams presenning. Funker godt det, i "all slags vær" Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Posted October 3, 2009 Share Posted October 3, 2009 Skikkelig imponert av det bygget ditt osa... Fikk nesten lyst til å prøve meg på et slik. Men litt planlegging er det vel heller ikke noe i veien for at et slikt >"bygg" kan demonteres. Det står i hvert fall at de hjørnevinkel-beslagene fra Clas Ohlson kan demonteres for gjennbruk Quote Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
trikkern Posted October 3, 2009 Share Posted October 3, 2009 Et godt råd som jeg har brukt selv er å skjære til noen biter av gulvteppe og legge over alle spisse kanter og hjørner, ellers gnisser det lett hull på presenningene. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Posted October 3, 2009 Share Posted October 3, 2009 Der hvor jeg har hatt båtene mine i opplag (Storsand på Hurum) har det vært ganske mange av slike selvbygde hus/telt-konstruksjoner. De som er solid bygget står - men det har også vært en del som har kollapset gjennom årene. Typisk for de som har kollapset er at det har vært manglende eller for spinkle "tverrstag" i møne som har gjort at taket har skrevet ut og fallt ned med mye snø på. Flere av disse tilfellene har vært slike ferdigvinkler som ikke er skikkelig forsterket i tillegg. Men de som har bygd det solid har jammen meg stått i år med ekstremt med både vind og snø Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Posted October 3, 2009 Share Posted October 3, 2009 (edited) Har bestemt meg for å satse på telt jeg også, men har funnet ut, at det er like greit å skaffe noe skikkelige greier med en gang Link til teltet Regner med at dette står i noen år og det er god plass så en kan komme til å jobbe.http://www.vikre.no/documents/tents/tsu1536s.htm Fikk ikke linken til å funke, prøv med adr. som er lagt inn eller gå inn på vikre.no Edited October 3, 2009 by Finn Erik Helberg (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Posted October 3, 2009 Share Posted October 3, 2009 Da jeg ikke fikk linken til å funke setter jeg inn noen bilder av tisvarende telt Såpass får jeg vel unne båten da jeg ikke får lagret den inne... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
osa Posted October 4, 2009 Share Posted October 4, 2009 Skikkelig imponert av det bygget ditt osa...Fikk nesten lyst til å prøve meg på et slik. Men litt planlegging er det vel heller ikke noe i veien for at et slikt >"bygg" kan demonteres. Det står i hvert fall at de hjørnevinkel-beslagene fra Clas Ohlson kan demonteres for gjennbruk Jeg har montert og demontert tre år nå, så det går godt. Takstolene er faste med hjørnebeslag fastmontert. Alle andre deler monteres/demonteres høst/vår med Torks 45mm skruer og batteridrill--går så raskt, så.. Det er viktig å sette på nok tverrstag slik at det ikke blir bevegelse i konstruksjonen. Alle stendere (vertikalt) festes godt i liggende, kraftige (2*6) bjelker på bakken. Disse er igjen festet i 2-3 bjelker som ligger på tvers under båten. Dermed er konstruksjonen sikret mot å "lette".. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Posted October 4, 2009 Share Posted October 4, 2009 (edited) Hva er dimensjonen på reisverket, ser de skriver 24 x 48, det er vel det som går under 1 x 2" også er det ikke? Går disse lett i eller er det mask? Er det 1 meter du har mellom hver seksjon og er disse i 1 meter lengder eller i hele plankelengder som må trees jgennom flere takstoler? Edited October 4, 2009 by SeaRaymond (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
osa Posted October 4, 2009 Share Posted October 4, 2009 Hva er dimensjonen på reisverket, ser de skriver 24 x 48, det er vel det som går under 1 x 2" også er det ikke? Går disse lett i eller er det mask? Er det 1 meter du har mellom hver seksjon og er disse i 1 meter lengder eller i hele plankelengder som må trees jgennom flere takstoler? Jeg har brukt 1*2 justert, impregnert, de var litt treg første året (var sikkert litt fuktig ennå..) men nå er ikke det noe problem. Jeg bruker to stk på lengda i møne og topp vegg. Hele "naustet" er ca 7meter, så ca 1m mellom hver seksjon, ja.. Det er jo ikke så nøye om det er litt over/under, så jeg har tilpasset litt etter hvor det passet best på båten.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Posted October 4, 2009 Share Posted October 4, 2009 Toppers! Så da trer du lekten i møne og topp vegg gjennom flere takstoler forstår jeg rett, ser for meg at det kanskje blir litt vanskelig alene, men dette likte jeg såpass godt at her blir det blåkopi fra din patent, håper det går greit Takk for tipset! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Posted October 4, 2009 Share Posted October 4, 2009 (edited) Det eneste jeg ville gjort anderledes, var å gjøre den litt breiere, så det er mulig å begynne å gå rundt båten. Men jeg regner med at det er plassmangelen som er begrensningen for osa her. En annen ting. Hvordan gjør du med presenning. Har du en som er formsydd, eller hvordan gjør du det? Edited October 4, 2009 by Wasco (see edit history) Quote Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Posted October 4, 2009 Share Posted October 4, 2009 Ja, jeh lager den nslik at jeg har en halvmeter rundt båten, men litt skeptisk til å lage takstolene for brei også med tanke på vekten, ikke all hverden 1x2" lekte tåler, men det viktigste er at en kan lage en modell som enklest mulig kan brukes om og om igjen og samtidig kan lagres "flatpakket" vil det vise seg å bli for svakt (takstolene mine vil bli ca 370 brede) for en forsterke det på annet vis. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Posted October 4, 2009 Share Posted October 4, 2009 Dersom en skal lage en rammeværk på den måten det her er snakk om, spesielt om den skal lages noe breiere. Hadde ikke jeg sovet godt om høsten og vinteren om det var laget 23 x 48 lekter. Som byggmester ville jeg absolutt anbefale å lage spærrene av "tommebord" 23 x 98 evt. imp. terassebord som er meget rimlig i innkjøp. Stenderværket ville jeg nok satt opp av 36 x 68. Med 23 x 98 som toppsvill, lagt i flukt med ytterkant så kunne en glemt beslagene fra Clas Olson. Og heller skrudd spærrene fast i tommebordet fra undersiden. Husk for all del skråstiverne og pass på at spærrene står i lodd. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tuta Posted October 4, 2009 Share Posted October 4, 2009 Jeg har en hall som er produsert av Kapellservice i Gøteborg. Dette er ikke kone "Kinatelt", men av topp kvalitet. Noe dyrere enn andre, men MYE bedre. Ring Kennet Ljung, tlf. 00 46 31 54 61 00, mobil 00 46 704 83 60 36. De lager hallen på mål. En av fordelene er at hallen er justerbar i høyden og dette har jeg ikke sett hos noen konkurrenter. Se også www.kapellservice.se Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
osa Posted October 4, 2009 Share Posted October 4, 2009 Toppers! Så da trer du lekten i møne og topp vegg gjennom flere takstoler forstår jeg rett, ser for meg at det kanskje blir litt vanskelig alene, men dette likte jeg såpass godt at her blir det blåkopi fra din patent, håper det går greit Takk for tipset! Riktig. Men det er ingenting i veien for å dele opp disse listene i flere deler og så "laske" dem sammen til slutt.. -det er nok litt kronglete å gjøre dette alene, ja. Jeg har vært alene, men ser klart fordelen med en hjelper. Tror nok jeg vil satse på å få litt hjelp i år.. Det eneste jeg ville gjort anderledes, var å gjøre den litt breiere, så det er mulig å begynne å gå rundt båten. Men jeg regner med at det er plassmangelen som er begrensningen for osa her. En annen ting. Hvordan gjør du med presenning. Har du en som er formsydd, eller hvordan gjør du det? Naustet mitt er ca 270 cm breit og går da akkurat utenpå båten der den er breiest. Det er sikkert ikke noe problem å øke bredden litt, men da ville jeg kanskje laget en slags V eller W-konstruksjon i takstolene... -og kanskje noe ekstra støtte sidelengs midt på langveggen. Hos meg kviler langveggen mot skrogsiden og beveger seg derfor ikke sidelengs. Jeg har laget meg tilpasset endevegger i presenning og fester disse først. Så ligger det to store, standard presenninger (ca 4*7m) som overlapper hverandre på midten. ..hvis du forstår.. ..Nei, fargene på presenningene er ikke autentiske ....... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Posted October 4, 2009 Share Posted October 4, 2009 ..Nei, fargene på presenningene er ikke autentiske ....... Det var jo synd.... Kunne lyst opp litt i høstmørke kvelder det.. Quote Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts