Beining Posted May 30, 2008 Share Posted May 30, 2008 Hei, Jeg sliter med å få båten min i plan med 3 stykker ombord og at det "spruter" opp på skrått av motoren. Utifra det jeg har skjønt så virker det som motoren sitter for lavt på akterspeilet og når jeg var å sjekket idag så virket høyden grei når motoren var tiltet helt inn mot båten, mens når motoren var tiltet i "vater" så virket det som den den satt et par cm for lavt. Båten står på land nå, og tenkte å kanskje dra ned å heve den et "hakk" i morgen, men vil gjerne ha noen innvendinger fra dere om dere tro det er det som er problemet? Quote Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Hei, ville nok sjekket mont. høyden mer nøyaktig var jeg deg. Anti kav. plata bør ligge noenlunde i flukt med laveste punkt på akterspeilet. (bruk en trelekt eller vater) Ligger plata for lavt kan du få uønsket vannsprut etc. Se vedlagt link: http://www.smalloutboards.com/shaft.htm Lykke til. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Beining Posted May 31, 2008 Author Share Posted May 31, 2008 Takk for svar! Men vet du om høyden skal måles når motoren er tiltet helt inn eller når motoren er i "kjørevinkel" dvs. når jeg ligger i plan å flyr? På forhånd takk! Quote Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 (edited) Hei, du har jo båten på land såvidt jeg skjønner. Da er det enkelt å justere motoren så motorstammen står loddrett samtidig som anti kav. plata flukter med laveste punkt. Noen heiser sogar 1-2 cm høyere avhengig av propeller og båttype. "Kjørevinkelen" som du sier, justerer du mens du kjører med tiltknappen. (Regner med du el. trim/tilt) Knfr. ellers bildet på mitt forrige innlegg. p.s. du nevnte i ditt første innlegg at kav. plata lå 2 cm for lavt. Heis motoren 1 hull, som er ca 2 cm. Edited May 31, 2008 by chagall (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Beining Posted June 1, 2008 Author Share Posted June 1, 2008 Sånn nå har jeg tatt noen bilder av hvordan motoren står nå, jeg tror det er for lavt... Her er to bilder i omtrent "kjørestilling" (plan): Motoren tiltet helt inn: Quote Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Posted June 1, 2008 Share Posted June 1, 2008 Sånn nå har jeg tatt noen bilder av hvordan motoren står nå, jeg tror det er for lavt...Her er to bilder i omtrent "kjørestilling" (plan): Ja, den står for lavt. Hvor mange cm har du på bildet?, fra anti. kav plata til spissen av akterspeilet?. Uten at jeg er helt sikker, men det ser ut som du kan ha en motor med XL(ekstra lang stamme) . (25") Se om du kan heise den til anti. kav. plata flukter med bunnen. Hvis ikke har du for lang stamme. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted June 1, 2008 Share Posted June 1, 2008 Ville hevet den 1-2 hull ja. Syns også propellen din virket noe hakkete, det hjelper jo heller ikke. Og kan føre til at den lettere trekker luft i sving og hvis du trimmer ut , etter heving. Hva slags turtall får du på motoren nå da? Bør vel ligge opp mot 6000 med 1-2 i båten. Vil uansett anbefale å bytte propell, ikke nødvendigvis godt for motoren heller hvis propellen er hakkete (blir mer vibrasjon osv..) Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Beining Posted June 1, 2008 Author Share Posted June 1, 2008 Takk for raskt svar! Ja på meg virker det også som anti.kav. plata sitter for lavt i forhold til skroget, men nå er jeg jo ikke helt sikker på om jeg har tiltet motoren helt riktig for måling av høyde. På det bilde der har jeg ca. 2 cm. opp til skrogspissen. Har fått komentarer fra andre også at de synes stammen ser veldig lang ut, men er jo ikke værre enn å flytte den et "skruehull" lengere opp. Foresten, er det lett å bytte girolje på den motoren? Quote Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post Share on other sites More sharing options...
Beining Posted June 1, 2008 Author Share Posted June 1, 2008 (edited) @Ivar: Jeg fikk i fjor ca. 5900 rpm med kun meg ombord på en god dag, men med to i klarte jeg ca. 5600-5700. Om jeg skal bytte proprell hadde det kanskje hvert en fordel å gått ned til 12P istedenfor 14 som jeg har idag, og kanskje bytte til stål? Noen butikker i Osloområdet som har et gått utvalg av propreller? Edited June 1, 2008 by Beining (see edit history) Quote Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted June 1, 2008 Share Posted June 1, 2008 ja girolje er relativt lett å bytte, muligens litt grisete før man får teken på det. Skal være 2 skruer på UV huset, 1 i overkant og 1 i underkant. Åpne den nederste først,deretter den øverste,slik at olja renner ut i et passende kar. Olja skal ikke være grå/melkeaktig, da har det kommet inn vann. Olja fylles på nedenfra (klemmes på fra tube) til det kommer ut oppe, sett så i øverste skruen mens du fortsatt holder tuben på plass, sett så i nederste skruen. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted June 1, 2008 Share Posted June 1, 2008 1-2 hull heving vil ofte gi litt mer turtall, kanskje greit å prøve det først, før du bytter propell. www.progressing.no har Michigan / Ballistic propeller mfl. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Beining Posted June 2, 2008 Author Share Posted June 2, 2008 Tusen takk for svar! Men det jeg har tenkt på er at om jeg da tilter motoren helt inn vil jo anti.kav. plata være over kanten, og da i værstefall suge inn luft? Quote Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post Share on other sites More sharing options...
Beining Posted June 2, 2008 Author Share Posted June 2, 2008 (edited) Nå er jeg nede ved båten, men jeg kan ikke se hvor tappe og påføringshullene til giroljen er? Har prøvd å søke etter en tegning på nettet, uten hell, noen som har? Motoren er en Mariner 50HK EFI 2002 modell Kan det være disse to, evt. hvem er hvem? Edited June 2, 2008 by Beining (see edit history) Quote Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Hei, ingen av disse er påfyllingsplugg. Den venstre mener jeg er nivåpluggen, den andre er vel (washer) spyleplugg. Påfyllingspluggen sitter under propellhuset og vises ikke på bildet ditt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Beining Posted June 2, 2008 Author Share Posted June 2, 2008 Ok skurdd ut den nederste skruen jeg fant og da rant det ut, også skrudde jeg ut skruen til venste og da rant det ut fortere så regner med det er den. Quote Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Har du hevet den? Utifra det første bildet ditt, om det er så at der bunn av skroget og kavplata.. At motor er tiltet slik at de er paralelle. Så utifra bildet ville jeg hevet 2 hakk, og kjøpt ny propell. Quote Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Beining Posted June 2, 2008 Author Share Posted June 2, 2008 Ja nå har jeg hevet den ett hakk for å prøve, også har jeg klemt inn en tube girolje. Det begynte akkurat å piple litt opp før det var tomt, men jeg somlet litt med den nederste skruen så det rant ut noen dråper, regner med det går greit? Er litt redd for at det er for lite olje, men det går vel greit? Ny proprell ja, tror dere at det har noe hensikt å bytte til samme str. og pitch som jeg har idag? Quote Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 En strøken propell + 1-2 hull heving vil kunne gjøre at den størrelsen du har vil passe bra. Egentlig bare en måte å finne ut sikkert på - teste. Hvis du ønsker å bytte til stål så anbefales det ofte å gå ned 1 hakk på stigning, pga at en stålprop (pga at det sterkere materialet tillater tynnere blader) ofte har en mer aggressiv utforming og bedre grep i vannet. Sjekk f.eks med Progress hva de har tilgjengelig , og om du evt får lov å returnere den dersom du ikke er fornøyd. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.