Jump to content

Motorhøyde på en 50hk?


Beining

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg sliter med å få båten min i plan med 3 stykker ombord og at det "spruter" opp på skrått av motoren.

Utifra det jeg har skjønt så virker det som motoren sitter for lavt på akterspeilet og når jeg var å sjekket idag så virket høyden grei når motoren var tiltet helt inn mot båten, mens når motoren var tiltet i "vater" så virket det som den den satt et par cm for lavt.

Båten står på land nå, og tenkte å kanskje dra ned å heve den et "hakk" i morgen, men vil gjerne ha noen innvendinger fra dere om dere tro det er det som er problemet?

Fred ut båtvenner!

Skipper skuteløs

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

 

Men vet du om høyden skal måles når motoren er tiltet helt inn eller når motoren er i "kjørevinkel" dvs. når jeg ligger i plan å flyr?

 

På forhånd takk!

Fred ut båtvenner!

Skipper skuteløs

Link to post
Share on other sites

Hei, du har jo båten på land såvidt jeg skjønner. Da er det enkelt å justere motoren så motorstammen står loddrett samtidig som anti kav. plata flukter med laveste punkt. Noen heiser sogar 1-2 cm høyere avhengig av propeller og båttype. "Kjørevinkelen" som du sier, justerer du mens du kjører med tiltknappen. (Regner med du el. trim/tilt)

Knfr. ellers bildet på mitt forrige innlegg. :yesnod:

p.s. du nevnte i ditt første innlegg at kav. plata lå 2 cm for lavt. Heis motoren 1 hull, som er ca 2 cm.

Edited by chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sånn nå har jeg tatt noen bilder av hvordan motoren står nå, jeg tror det er for lavt...

 

Her er to bilder i omtrent "kjørestilling" (plan):

p1000221sz4.jpg

p1000222uw0.jpg

 

Motoren tiltet helt inn:

p1000223xl5.jpg

p1000224wb8.jpg

Fred ut båtvenner!

Skipper skuteløs

Link to post
Share on other sites

Sånn nå har jeg tatt noen bilder av hvordan motoren står nå, jeg tror det er for lavt...

Her er to bilder i omtrent "kjørestilling" (plan):

p1000221sz4.jpg

 

Ja, den står for lavt. Hvor mange cm har du på bildet?, fra anti. kav plata til spissen av akterspeilet?.

Uten at jeg er helt sikker, men det ser ut som du kan ha en motor med XL(ekstra lang stamme) . (25")

Se om du kan heise den til anti. kav. plata flukter med bunnen. Hvis ikke har du for lang stamme. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ville hevet den 1-2 hull ja.

 

Syns også propellen din virket noe hakkete, det hjelper jo heller ikke. Og kan føre til at den lettere trekker luft i sving og hvis du trimmer ut , etter heving.

 

Hva slags turtall får du på motoren nå da? Bør vel ligge opp mot 6000 med 1-2 i båten.

Vil uansett anbefale å bytte propell, ikke nødvendigvis godt for motoren heller hvis propellen er hakkete (blir mer vibrasjon osv..)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk for raskt svar!

 

Ja på meg virker det også som anti.kav. plata sitter for lavt i forhold til skroget, men nå er jeg jo ikke helt sikker på om jeg har tiltet motoren helt riktig for måling av høyde.

På det bilde der har jeg ca. 2 cm. opp til skrogspissen.

Har fått komentarer fra andre også at de synes stammen ser veldig lang ut, men er jo ikke værre enn å flytte den et "skruehull" lengere opp.

 

Foresten, er det lett å bytte girolje på den motoren?

Fred ut båtvenner!

Skipper skuteløs

Link to post
Share on other sites

@Ivar:

Jeg fikk i fjor ca. 5900 rpm med kun meg ombord på en god dag, men med to i klarte jeg ca. 5600-5700.

Om jeg skal bytte proprell hadde det kanskje hvert en fordel å gått ned til 12P istedenfor 14 som jeg har idag, og kanskje bytte til stål?

Noen butikker i Osloområdet som har et gått utvalg av propreller?

Edited by Beining (see edit history)

Fred ut båtvenner!

Skipper skuteløs

Link to post
Share on other sites

ja girolje er relativt lett å bytte, muligens litt grisete før man får teken på det.

 

Skal være 2 skruer på UV huset, 1 i overkant og 1 i underkant. Åpne den nederste først,deretter den øverste,slik at olja renner ut i et passende kar. Olja skal ikke være grå/melkeaktig, da har det kommet inn vann.

 

Olja fylles på nedenfra (klemmes på fra tube) til det kommer ut oppe, sett så i øverste skruen mens du fortsatt holder tuben på plass, sett så i nederste skruen.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

1-2 hull heving vil ofte gi litt mer turtall, kanskje greit å prøve det først, før du bytter propell.

 

www.progressing.no har Michigan / Ballistic propeller mfl.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar!

 

Men det jeg har tenkt på er at om jeg da tilter motoren helt inn vil jo anti.kav. plata være over kanten, og da i værstefall suge inn luft?

Fred ut båtvenner!

Skipper skuteløs

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg nede ved båten, men jeg kan ikke se hvor tappe og påføringshullene til giroljen er?

Har prøvd å søke etter en tegning på nettet, uten hell, noen som har?

Motoren er en Mariner 50HK EFI 2002 modell

 

Kan det være disse to, evt. hvem er hvem?

02062008ta4.jpg

Edited by Beining (see edit history)

Fred ut båtvenner!

Skipper skuteløs

Link to post
Share on other sites

Hei, ingen av disse er påfyllingsplugg. Den venstre mener jeg er nivåpluggen, den andre er vel (washer) spyleplugg.

Påfyllingspluggen sitter under propellhuset og vises ikke på bildet ditt. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ok skurdd ut den nederste skruen jeg fant og da rant det ut, også skrudde jeg ut skruen til venste og da rant det ut fortere så regner med det er den.

Fred ut båtvenner!

Skipper skuteløs

Link to post
Share on other sites

Har du hevet den?

 

Utifra det første bildet ditt, om det er så at der bunn av skroget og kavplata.. At motor er tiltet slik at de er paralelle.

Så utifra bildet ville jeg hevet 2 hakk, og kjøpt ny propell.

Link to post
Share on other sites

Ja nå har jeg hevet den ett hakk for å prøve, også har jeg klemt inn en tube girolje.

Det begynte akkurat å piple litt opp før det var tomt, men jeg somlet litt med den nederste skruen så det rant ut noen dråper, regner med det går greit?

Er litt redd for at det er for lite olje, men det går vel greit?

 

Ny proprell ja, tror dere at det har noe hensikt å bytte til samme str. og pitch som jeg har idag?

Fred ut båtvenner!

Skipper skuteløs

Link to post
Share on other sites

En strøken propell + 1-2 hull heving vil kunne gjøre at den størrelsen du har vil passe bra. Egentlig bare en måte å finne ut sikkert på - teste.

 

Hvis du ønsker å bytte til stål så anbefales det ofte å gå ned 1 hakk på stigning, pga at en stålprop (pga at det sterkere materialet tillater tynnere blader) ofte har en mer aggressiv utforming og bedre grep i vannet.

 

Sjekk f.eks med Progress hva de har tilgjengelig , og om du evt får lov å returnere den dersom du ikke er fornøyd.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...