Jump to content

Redskap til skrogrensing

heim

Recommended Posts

Jeg har funnet flere tråder som drøfter muligheten for å rense skroget om sommeren, med en maske og eventuelt våtdrakt. Det jeg ikke har funnet særlig klare svar på, er:

Har denne metoden noe for seg? Dvs. kan man klare å få unna elendigheten på noen timer hvis båten har overkommelig størrelse (i dette tilfellet 27 fot)?

Og hva er i så fall beste redskap for å bli kvitt groe på denne måten? Snøskrape, kniv, eller hva? Det er jo greiest å få bort groen uten å fjerne bunnstoffet.

Til orientering: Jeg har hatt båten ute i hele vinter, og tenkte i min optimisme at jeg ikke skulle ha den opp før til høsten. Nå har jeg mistet 10 prosent av farten, og det er litt i meste laget når den ikke var så veldig høy fra før. Jeg har ikke vært nede og kikket, men nå begynner vanntemperaturen bli såpass at det kanskje blir gjort i helgen.

Jeg har alltid en bilisskrape av typen hårdplast liggende i båten.

På med dykkermaske for en sjekk en varm dag.

Sist sommer ble det litt skraping men ikke noe å skrive hjem om.

En har godt av litt trim

Såfremt skroget er skikkelig stoffet så er det enkelt å fjerne groen. Du trenger bare en vanlig skurekost. På min 28' seilbåt brukte jeg vel 20 minutter på å gå over hele skroget. Men det er tungt å ligge slik under båten og jobbe. Jeg bruker fullt dykkerutstyr, hvis du bare skal fridykke så må du nok beregne en god del ekstra tid. I så fall ville jeg brukt en piassavakost e.l. til å fjerne det du kommer til fra overflaten, og så dykket og tatt resten.

Høyttrykkspyler under vann burde fungere, men jeg er usikker på hvor kraftig rekylen blir og om denne kan håndteres av en dykker. Jeg vet ikke om de som jobber på oppdrettsanlegg benytter vanlige dyser, eller om de har en spesialvariant hvor en del av vannstrømmen rettes bakover for å kompensere for rekylen. Jeg husker vi hadde et rekylfritt strålerør til brannslange - med bakovervendte dyser - i Marinen. Dette var beregnet på undervannsarbeid, men det var ustyrtelig morsomt å gi det til en fersking og be ham spyle kaien :lol:

Bundin er bátleysur maður

Takker hjertelig for svar.

Siden jeg hadde tenkt å kombinere opprenskningen med helgens båttur, så blir det nok ikke brukt høytrykksspyler. Men skulle dere se noen som vaker med piassavakost i indre Oslofjord i helgen, så vet dere hva som foregår.

for rekylen. Jeg husker vi hadde et rekylfritt strålerør til brannslange - med bakovervendte dyser - i Marinen. Dette var beregnet på undervannsarbeid,

Brannt det ofte under vann i Marinen? :smiley:

Nja, du kan lage fine flammer under vann med det rette utstyret - helst i forbindelse med skjærebrenning og sveising. Men spyling med brannslange er en veldig grei måte å grave i sand og mudder på havbunnen - mye mindre slitsomt enn hakke og spade :yesnod: Strålerøret hadde en krans av fine dyser i tuppen som rettet en del av vannstrømmen bakover for å kompensere for kraften fra hovedstrålen. Veldig nyttig under vann, og ganske overraskende på overflaten :lol:

Hvis du dykker med slange- eller hjelmdykkerutstyr så har du nok vekt i blyskoene + blyriggen til å kunne kontrollere et vanlig strålerør, men med vanlig SCUBA-utstyr blir du for lett.

Edited by storMy_Fana (see edit history)

Bundin er bátleysur maður