Jump to content

75 hk mercury 03modell vil ikke starte

Mercury_

Recommended Posts

Hei

Var ute med båt igår. Etter å ha fylt bensin forsvant motorkraften. Den gikk bare på halv gass. Prøvde så å ta opp og ned gassen, og da kom den til slutt (etter å ha slått av tenninga). Den kom seg etterhvert. Men fusket skikkelig en stund. Til slutt kunne jeg gå hjem med full maskin.

Idag startet den, men svev ikke på tomgang. Jeg gikk i 3 min, så stoppet den igjen. Nå vil den ikke starte. Ikke antydning. Hva kan jeg gjøre for å feilsøke?

Kan det være at bensinblæren lå nedi brønnen bak under sjøvann. Kan det ha kommet sjøvann inn i motoren pga dette?

Kan det være startsperren?

Var ute med båt igår. Etter å ha fylt bensin forsvant motorkraften.

Rett etter at du hadde fylt bensin ??

Hva kan jeg gjøre for å feilsøke?

Utelukk vann i bensinen, eventuelt andre urenheter.

Drener motoren for bensin, koble til en ANNEN tank med FRISK ny bensin ifra et annet sted en forrige fylling ( tilsett eventuelt olje hvis behov )

Kan det være at bensinblæren lå nedi brønnen bak under sjøvann. Kan det ha kommet sjøvann inn i motoren pga dette?

Lite trolig, pumpe blæren skal være 100% tett, hvis koblinga lå nede i vannet kan det ha kommet litt vann i systemet, snakker bare om noen svært små mengder.

Kan det være startsperren?

Kan være noe elektronikk som hindrer deg i å starte HVIS det er vann i bensinen ??

Lykke til

Arne Kjetil

4 takter er det ja.

Hvordan vet jeg om det er alarm på den? Er dette lys eller lyd? Hører ingenting. Hvordan kan jeg "resette" elektronikken hvis den ikke starter pga vann?

Men skrudde opp de 4 skruene på forgasserne. Lot all bensin renne ut. Prøvde så å starte. Den tennde 1 gang, men etter det kun skinning igjen.

Hvordan renser man motoren i tilfelle den har fått vannperler i motoren?

Drenerer hele motoren for bensin, ifra tank til forgasser (Slanger, bensinpumpe, forgassere + eventuelle filtre).

Så det viktige... koble til en NY tank med FERSK ny bensin ( IKKE den du har på tanken ), kjøp bensin et ANNET sted en sist, koble til tanken... pump inn ny bensin... prøv å start motoren .

Starter motoren og går ordentlig.... tøm tanken i båten og fyll på ny bensin det ( den gamle bensinen levers på egnet sted.... kan eventuelt brukes på gressklipper eller lignende )

Hvis det er vann i bensinen og du fyller den på en gjennomsiktig tank.... la stå over natta og du vil se et tydelig skille, god bensin kan da tappe og brukes på gressklipper.

Arne Kjetil

Men kan det være pga vann i bensinen at den ikke vil starte? Den gikk jo en halvtime etterpå nesten helt normalt. Hørte av og til at den jukset litt (hostet).

Men er det ikke merkelig at det ikke er antydning til tenning? At den kinner og kinner? Pleier motorer med vann i forgasseren og oppføre seg slik? Trodde kanskje at den startet og gikk ujevnt i beste fall

Redigert av Mercury_ (see edit history)
Pleier motorer med vann i forgasseren og oppføre seg slik? Trodde kanskje at den startet og gikk ujevnt i beste fall

Hvordan motoren går kommer helt an på hvor mye vann det et bensinen.

Årsaken til mistanken om vann i bensinen kommer av

Etter å ha fylt bensin forsvant motorkraften.

Motoren fungerte tydeligvis bra før fylling, eneste variabel endret er den nye bensinen.....ikke første gang man har fått vann/diesel blandet bensin .....

Du kan sjekke et par ting....ta ut pluggene....koble dem til plugg ledningene ...holde imot motorens gods....dra motoren litt på starteren.... skal være god gnist

( OBS ta forhånd regler...snakker om 20 000 Volt ++ :yesnod: , holder som regel hvis du setter dem i klem eller bare legger dem imot gods) .

Test 2 ....tapp av noe av bensinen ( koble av en slange på motoren ( hvis mulig ))... fyll denne på en 1,5L brusflaske.... la stå noen timer ( eller over natta )..... er det vann i bensinen vil du se et tydelig skille .

Arne Kjetil

Har sjekket vannavskiller mellom tank og motor. Denne var helt fin. Ingenting vann. Tviler nesten på at det vannet kommer fra den nye bensinen da. Hvis det har kommet vann inn, tror jeg det må være inn gjennom pumpeblæren.

Men hvis det er pluggene er det merkelig at alle skulle ryke på en gang. Jeg vil vel høre tenning hvis en av disse virker?

Dødmannsknappen er koblet til? :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

dødmannsknappen er på såvidt jeg vet. står på alltid. Jeg vet jeg tok bensinpumpa, men kan jo være dårlig bensin på pumpa. Kan jo også være noe elektrisk. Men er ikke startsperra, for den prøvde jeg uten. Ikke antydning til tenning. Eneste gangen den tennde, var etter jeg skrudde opp skruene på forgasseren og pumpet gjennom noe bensin. Da hørte jeg antydning 2 ganger. Men etter dette: ingen tenning

Hvordan renser man motoren i tilfelle den har fått vannperler i motoren?

Jeg fylte vannholdig bensin på gressklippern her ifjor. Drenerte tanken osv men måtte også kjøre gjennom litt rødsprit for å trukket ut siste rest av vannperler. Deretter var det bare å dra, så kom den til slutt.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det virker merkelig. Da har du altså tatt av en plugg, satt den i plugghetta, jordet den i godset og drar motoren på tenninga med dødmannsknapp på plass? Hvilket apparat snakker vi om? Tenningslampe? Pluggholder?

Ser at du lar være å gjøre tester som blir anbefalt, dvs sjekke bensinkvalitet med gjennomsiktig flaske, samt å prøve motor med ekstern tank med frisk bensin. Det er lurt å sjekke ut slike ting slik at de som kan dette bedre enn deg kan stryke ut ting på en lang liste over ting som kan være gale.

Redigert av retbergen (see edit history)

Nå startet den!!!! Eneste jeg gjorde var å fylle på litt olje. Drog fra kontakten som går frem til kontrollen (gassen), sette en startkabel på batteriet frem til den rød tykke på motoren. Ingenting skjedde (et eller aent må ha skjedd, for det gnistret plutselig) Men ellers ingen reaksjon. Koblet sammen igjen og prøvde å starte. Startet med en gang!!! Prøvde mange ganger og sviver fint på tomgang.

en fra et verksted var oppi båten og koblet til et apparat som han satte på de 4 pluggene, og kunne måle gnisten. Her var det ingen gnist sa han. Men han anbefalte meg å koble fra trottlen inne, for å utelukke dødmannsknappen.

Og det var alt ??, ble pluggene tatt ut ??

Hadde dette vært min motor :

• Hadde tatt ut pluggene og rengjort disse ( fukt i pluggene kan kortslutte gnisten ), eventuelt bytte pluggene ( kan også sjekkes med annen motor ( gressklippere vi si deg om det er gnist på pluggene :yesnod: ))
  • Hadde skaffet meg ei verksted håndbok for modellen , hadde der funnet ut hvordan dødmans knappe var koblet, hadde koblet ut denne ( er som regel en ledning på switch boksen som jordes for å stoppe motoren ).
    Andre ting som hindrer gnist via samme tilkobling kan være.... tilt bryter ( ikke start med motoren opp tiltet ), via gir ( ikke start i gir (oftest i kontrollboks) ) .

Gnist/ ikke gnist ??

JA :

• Sjekke tennigs tidspunkt i henhold til spec, en antagelig 2 justeringer på tenninga ( tomgang og full gass ).
  • Gått videre med bensin systemet, drenert ALT, koblet til liten løst tank med NY bensin jeg VET er god .
  • Sjekke alt av slanger, kan være feil her også, ikke første gang en slange har blitt delaminert .
  • Sjekket/byttet alle filtre ( ikke alle papir filtre liker vann, de tetter seg ).
  • Sjekket bensin pumpe( membran og ventiler ), motoren ville startet med feil på pumpa hvis du hadde pumpet opp trykk med belgen ..
  • Sett etter lekkasjer ( også luft inn i systemet ).
  • Tatt av og renset forgassere ( burde starte å gå litt selv med veldig møkkete forgassere også ... ), viktig å merke seg justeringa på blande dyse .

NEI :

• Begynt videre feilsøking på tenning...
  • Ikke gnist på noen plugger..... felles nevner blir da stator, sjekk denne i henhold til spesifikasjoner.
  • Stator ok ??, neste felles blir da switch boks, verre å sjekke men finnes muligens data på den også i manualen , isåfall sjekk denne i henhold til spec .
  • Switch boks ok ??, neste blir da trigger, regner med at en finner spec i manualen til å sjekke den også .
  • Gnist på noen plugger ?? , byttet om på ledningene ut til coilene ( med en som virker ), ville da kunnet sjekke ut coilen.
  • Alle coiler ok, ville da bytte om på ledningene ifra trigger ( med en som virker ), ville da kunnet sjekke ut triggeren.
  • De 2 ovenfornevnte tester burde kunne sjekket ut de vitale komponentene.
  • Samt sjekket over alle ledninger i tennings systemet, spesielt jordings ledninger..
  • Noen motorer har også egne ekstra moduler som kan overstyre tennings tidspunktet ( idle advance, overrew/highrew retard )

Hvis alt er utført vil motoren gå ( med forbehold om interne mekaniske skader ), hele dødmann kretsen ble koblet ut ( stopp bryter/startsperre/ ++ ) .

Moralen her :smiley: , begynn i den ene enden, ikke hopp ifra side til side .

Forbrennings motorer er veldig enkle, trenger bare luft/bensin/tenning ( til rett tid ) og de vil gå ( snakker om bensin motoren her :wink: )

Har ikke tatt med det mekaniske her, regner med at du hadde merket om noe hadde skjedd.

Men for å være sikker... en kompresjons test eller bedre en lekkasje test hadde gitt deg svaret ....

Hurtig tester:

• Ta ut pluggene, sjekk disse, koble til pluggledningene , fest pluggene slik at de ligger imot gode, dra motoren på starteren .
  • Hvis gnist, sprøyt inn litt bensin direkte i sylinderene ( eller inn i forgasserne ( hold spjeldene åpne ), sett inn pluggene, dra motoren på starteren , noe liv ??

Arne Kjetil

Nå startet den!!!! Eneste jeg gjorde var å fylle på litt olje.

Jeg har et Honda strømagregat (4-takt). Dette ville heller ikke gå. Fikk ikke gnist på pluggen. Kontaktet verksted som ba meg sjekke oljenivået. Det var under minimum. Saken her var at disse agregatene har en føler på oljenivået som kutter tenningen om det går under minimum. Dette for å hindre at motoren skjærer seg ved for lavt oljenivå. Kan det være at Mercurye`n din har samme system ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Koblet sammen igjen og prøvde å starte. Startet med en gang!!! Prøvde mange ganger og sviver fint på tomgang.

Ville ha mistenkt kontaktfeil i kabelen fram til boksen, er jo flere separate ledninger som kan føre til at man ikke får gnist der.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...