Jump to content

21 fots med 225 hk, båten hopper


gilbert 223

Recommended Posts

hei har en 21 fots sped båt med 225 hk motor.lurer på om noen kan hjelpe meg med en ting.klarer nesten ikke å roe båten, den håpper hele tia.båten har ett skrå stepp bak.klarer heller ikke å tilte ut motoren da håpper den enda mer bare, så må kjøre den helt inne.motorens høyde fra bånnen av båten å opp til kavitasjon plata er 6 cm over bånnen.har hørt så mye forskelig av høyde justering av motor,men skal 6 cm ha så mye å si på hopping ,eller kan det vere noe annet?å den er veldig vinglete.takker for alle svar :smiley:

Link to post
Share on other sites

gilbert 223.

 

Det er mulig jeg kan sette deg i kontakt med et par som har god greie på dette. Har selv bygd noen båter bl.a. Tintorera, som er rigget for løp for snart 20 år siden.

 

Vi modifiserte også en gilbert 21 gml. type med stepp bak i bunnen, (som Hydrolift T 20 og R 20) Disse båtene ble kjørt med 200-Merc, Merc EFI 200-250 HK og ikke problemer med hopping. Det som kan være en utfordring når man passerer 50-55 knop er at den begynner å vingle fra side til side.

 

Si meg hva slags båt du har og hva slags motor, så kan jeg forsøke å formidle kontakt med et par som både har vunnet race, og rigget slike båter selv

 

Lykke til.

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Det høres mye ut med 6 cm. Det har jeg aldri hatt på mine båter. Jeg tror du burde senke den ned til 1 - 1,5 cm over.

 

Har du mye vekt bak?

 

Prøv å legge bensintanken i bauen. Det kan roe hoppingen en del.

 

 

EDIT: Nå skal de sies at jeg ikke har erfaring med "løpsbåter", kun bruksbåter...

Edited by psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

båten er en gilbert 21 med høyt akterspeil.å det sitter en yamaha 225 på den.har kjørt den i 50.4 knop med gps. å da er motoren helt inne.har belast tank foran,men hjelper ikke å fylle den med vann.alle båter skal det vel gå ann å tilte motor på?å den håpper å slår mye!men klarer å rette den ut om jeg har stille vann å er veldig veldig følsom på gassen.

Link to post
Share on other sites

Hvilken vinkel har motoren i forhold til båtens akterspeil?

 

Kan du ta et bilde fra siden, der motoren er helt tiltet inn?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hvilken vinkel har motoren i forhold til båtens akterspeil?

 

Kan du ta et bilde fra siden, der motoren er helt tiltet inn?

har ikke kamera her nå men skal prøve å få lånt ett.men motoren heller en del bakover,når jeg legger ett vater langs bunnen til motor så er det noen cm forskjell på kavitasjonplata,har ikke målt helt,bare sånn jeg ser det.

Link to post
Share on other sites

Åssen prop har du.

 

har du mye rake i prop så prøver den og løfte nesa veldig.

 

Hvor mye veier båten din? 50,4 knop høres lite ut.

 

I race med slike båter og så stor motor går det nok 60+, og da løftes motor så senter av aksel er i linje med skroget. Legg en planke under skroget til å sikte etter.

 

Lite tilt er bra for da presser du vannet bakover og ikke oppover. får ikke noe effekt av vann i lufta, man bruker baqre masse effekt for å få det opp der.

 

Ellers så er balanse i båten veldig viktig for å få en lettkjørt båt.

 

Bilder sier mere enn tusen ord... så kom med di :yesnod:

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

Det er helt normalt at båten begynner å hoppe dersom man tilter for mye, men høres jo merkelig ut at du kun kan kjøre med motoren helt inne. Hvordan føler du at båten ligger i vannet når du drar motoren helt inn? Føler du at du "butter" med baugen? Dersom du har vinkel mellom akterspeil og stamme på motoren når motoren står helt inne høres det jo ut som du rett og slett ikke får motoren helt inn.....

Regner forøvrig med at motoren er montert på akterspeilet, og ikke på brakett?!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Bror min har en gilbert(kopi) og mener den var 21 knop. Har en 225 HK motor og den yter opp mot 70 knop +. 50 knop hørtes derfor "knuslete" ut. Han har heller ikke noen problem med hopping, men mener han økte høyden på motoren noe (var vel egentlig meningen at han skulle montere en powerlift for å kunne justere dette under fart). Han eksperimenterte også mye med forskjellige propeller med relativt store forskjeller i resultatet. Kan sikkert finne mer utfyllende info om det er interessant.

Link to post
Share on other sites

Åssen prop har du.

 

har du mye rake i prop så prøver den og løfte nesa veldig.

 

Hvor mye veier båten din? 50,4 knop høres lite ut.

 

I race med slike båter og så stor motor går det nok 60+, og da løftes motor så senter av aksel er i linje med skroget. Legg en planke under skroget til å sikte etter.

 

Lite tilt er bra for da presser du vannet bakover og ikke oppover. får ikke noe effekt av vann i lufta, man bruker baqre masse effekt for å få det opp der.

 

Ellers så er balanse i båten veldig viktig for å få en lettkjørt båt.

 

Bilder sier mere enn tusen ord... så kom med di :yesnod:

hei.har en 23"mirage pluss.veit att den er i minstelage.men trodde ikke det sku gjøre hopping?har prøvd med aksel mitt på bunnen,men funka enda verre da.veit ikke vekt på båten.å i 50 knopp er båten veldig krevende å kjøre.balanse i båten.hva tenker du på da?bror min har eid 3 gilberter men ingen av dem har funger på denne måten,den siste han hadde målte vi til 64 knop.men skal sies det att det var den nye type gilbert,å det er en del forskjel på dem skroga.

Link to post
Share on other sites

Det er helt normalt at båten begynner å hoppe dersom man tilter for mye, men høres jo merkelig ut at du kun kan kjøre med motoren helt inne. Hvordan føler du at båten ligger i vannet når du drar motoren helt inn? Føler du at du "butter" med baugen? Dersom du har vinkel mellom akterspeil og stamme på motoren når motoren står helt inne høres det jo ut som du rett og slett ikke får motoren helt inn.....

Regner forøvrig med at motoren er montert på akterspeilet, og ikke på brakett?!

hei motoren er montert på akterspeil,etter min mening så synes jeg att jeg får mye løft på båten,når jeg har motoren helt inne så håpper den litt mer en når jeg tillter motor ut bitte litt.men om jeg gir full gass når jeg har tillta bit ut så virker det som han slipper med hekken å den blir velldig ustabil.

Link to post
Share on other sites

Kan det være Mirage propen som er problemet? Har ikke personlig erfaring med den, men såvidt jeg har lest andre steder så er vel ikke den førstevalget i en slik sammenheng....?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kan det være Mirage propen som er problemet? Har ikke personlig erfaring med den, men såvidt jeg har lest andre steder så er vel ikke den førstevalget i en slik sammenheng....?

det kan vere en mulihet det.har prøvd en annen å,men det var en balistic 19"men den blei langt fra bedre,men ik så rart så lenge folk anbefaler 26"å oppover.kjedlig å kjøpe nye prop når man ikke veit helt sikker om det er den som er feilen.men noe må mann snart prøve.men har du hørt noen som har fått hopping med feil prop?

Link to post
Share on other sites

Det kan iallefall være stor forskjell i kjøreegenskaper mellom 2 prop'er, båten kan være stabil med en prop og helt ustyrlig med en annen.

 

Du kan også sjekke forumet på www.baatportalen.no , litt flere som holder på med slike båter der. Vil også tro at Olle Terjesen på Winrace vil ha noen tips å komme med.

 

Hva er historikken til båten da, vet du noe om hvordan den har fungert for evt tidligere eiere? Er den støpt på Kavringen(?) eller er det amatørbygg? (I værste fall kan det være støpefeil slik at båten har konvekse linjer i undervannsskroget - såkalt "rocker" )

 

hentet fra mercurymarine.com:

BOTTOM

For maximum speed, a boat bottom should be nearly a flat plane where it contacts the water and particularly straight and smooth in fore-and-aft direction.

Hook: Exists when bottom is concave in fore-and-aft direction when viewed from the side. When boat is planing, 'hook' causes more lift on bottom near transom and allows bow to drop, thus greatly increasing wetted surface and reducing boat speed. 'Hook' frequently is caused by supporting boat too far ahead of transom while hauling on a trailer or during storage.

Rocker: The reverse of hook and much less common. 'Rocker' exists if bottom is convex in fore-and-aft direction when viewed from the side, and boat has strong tendency to porpoise.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kjøp heller en mindre motor.

 

:yesnod: Det kan faktisk være et godt tips. en mindre påhenger(altså lettere) med mere hester som en blodtrimma mod vp eller EFI. :yesnod:

 

Tilbake til topic. du får ta en runde med venner og kjente og låne litt propellere rundt omkring og prøve en ettermidag. og finn frem rettholtet og sjekk skroget at det er rett og ikke buet innover.

 

Med balanse mener jeg at du bør balansere båten så den blir så lett som mulig i nesa, og hvis du legger båten på et rør så skal den balansere ca 1 til 2 meter fra akterspeilet fritt etter hukomlesen. Siden du har trim tank som kan fylles når du skal på havet og kjøre fort så stable alt du har oppi båten helt bak.

 

Mulig du kan montere speedrails også. vil nok hjelpe litt på fart/løft og stabilitet i båten.

 

Åsså montere en lift, en CMC SS PL65 hadde vært perfekt for yacht'en din. :yesnod:

 

Ellers så vil jeg anbefalle å ta en tur på neste offshore race annonsert på www.batracing.no og kikke på båtene i Z klassen. der skal det være en eller to gilberter som stiller til start med rigg som går mellom 60 og 65 knop med original 150 hk.

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

hei nå lurer jeg på en ting,til alle her som leser inlegge mit?når kavitasjon plata ligger 6cm over bunnen på en vanlig båt, hva blir egentlig virkninga av d?har det ingen betydning liksom?har ringt rundt en del å snakka med folk. å dem sier att mer en 2cm over bunnen ikke er bra.men ingen her som nevner det.er egentlig ikke utte etter å få dem siste knopa men en lit mer stabil båt.grun til jeg spør så mye er att jeg ikke får senka motor mer en jeg har gjort,å da blir alternative å kjøpe motor heis,men frister jo ikke det før jeg veit om det kan hjelpe!takker for alle svara jeg har fått.men er ikke rart folk kan bli villeda når det dukker om så mange forselige svar rundt omkring.

Link to post
Share on other sites

hei nå lurer jeg på en ting,til alle her som leser inlegge mit?når kavitasjon plata ligger 6cm over bunnen på en vanlig båt, hva blir egentlig virkninga av d?har det ingen betydning liksom?har ringt rundt en del å snakka med folk. å dem sier att mer en 2cm over bunnen ikke er bra.men ingen her som nevner det.er egentlig ikke utte etter å få dem siste knopa men en lit mer stabil båt.grun til jeg spør så mye er att jeg ikke får senka motor mer en jeg har gjort,å da blir alternative å kjøpe motor heis,men frister jo ikke det før jeg veit om det kan hjelpe!takker for alle svara jeg har fått.men er ikke rart folk kan bli villeda når det dukker om så mange forselige svar rundt omkring.

 

Beklager. trodde du skulle kjøre fort jeg. men hvis du bare skal kjøre så det går fremover så er jo anbefalt montering at skroget flukter med kavitasjonsplata, slik at propellen ikke kaviterer. Derav navnet kavitasjonsplate. kan du ikke få motoren lengre ned så skjær i akterspeilet til du får den der du synes den bør være eller få et lokalt verksted til å skjære to aluminiums kanaler så du får lagd deg en brakett, men gud så kjedelig da. Tror faktisk jeg heller ville lånt en 26" cleaver og testet det før jeg hadde giddet og gjort noe mere med båten.

 

Har du funnet frem rettholtet??? Og bilder...

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

hei.vill jo selfølgelig kjøre fort,men må få båten brukanes før jeg gjør noe.men som sagt en cleaver hadde ikk vert domt!veit du om noen som kan ha en brukt?virker som bunnen er grei.har ik fått ordna kamera.

Link to post
Share on other sites

Beklager. trodde du skulle kjøre fort jeg. men hvis du bare skal kjøre så det går fremover så er jo anbefalt montering at skroget flukter med kavitasjonsplata, slik at propellen ikke kaviterer. Derav navnet kavitasjonsplate. kan du ikke få motoren lengre ned så skjær i akterspeilet til du får den der du synes den bør være eller få et lokalt verksted til å skjære to aluminiums kanaler så du får lagd deg en brakett, men gud så kjedelig da. Tror faktisk jeg heller ville lånt en 26" cleaver og testet det før jeg hadde giddet og gjort noe mere med båten.

 

Har du funnet frem rettholtet??? Og bilder...

trur du att det ikke blir prob å kutte akterspeil?har du eventuelt en grei framgangsmåte?

Link to post
Share on other sites

En cleaver er jo en racingprop som det er mange av i landet, men liten omsetning på di. Winrace lager nye. mulig du kan ned til han og prøve en. hvis ikke så må du bare høre rundt om noen kan ha noe du kan få teste.

 

Tegna en rask skisse av en mulig løsning for brakett for deg. lages i kanal aluminium 12 mm ca eller SS som er tynnere. hullene og dimensjonene er ikke korrekte. men tanken er å ta to kanaler som er skråskjærte os skru fast i hekken på båten og monter påhenger på disse igjen.

 

brakett_en.png

 

bra_top.png

 

Og jo, det er et problem og kutte et akterspeil, for det er ofte helheten av akterspeilet som lager styrken, så hvis du kutter så bygg opp styrken igjen før påhenger monteres.

Edited by håpløs (see edit history)

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

En cleaver er jo en racingprop som det er mange av i landet, men liten omsetning på di. Winrace lager nye. mulig du kan ned til han og prøve en. hvis ikke så må du bare høre rundt om noen kan ha noe du kan få teste.

 

Tegna en rask skisse av en mulig løsning for brakett for deg. lages i kanal aluminium 12 mm ca eller SS som er tynnere. hullene og dimensjonene er ikke korrekte. men tanken er å ta to kanaler som er skråskjærte os skru fast i hekken på båten og monter påhenger på disse igjen.

 

brakett_en.png

 

bra_top.png

 

Og jo, det er et problem og kutte et akterspeil, for det er ofte helheten av akterspeilet som lager styrken, så hvis du kutter så bygg opp styrken igjen før påhenger monteres.

takker for bra ide med braket :smiley: men når du sier bygge opp styrken?holder det å legge glasfiber over kanten igjen?

Link to post
Share on other sites

takker for bra ide med braket :smiley: men når du sier bygge opp styrken?holder det å legge glasfiber over kanten igjen?

 

NJA. spørs hvordan akterspeilet ditt er bygd opp. men i di fleste tilfeller holder det og lappe over kanten ja, så lenge det gjøres ordetlig med godt grunnarbeid og rett matrealer så går det nok fint.

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

NJA. spørs hvordan akterspeilet ditt er bygd opp. men i di fleste tilfeller holder det og lappe over kanten ja, så lenge det gjøres ordetlig med godt grunnarbeid og rett matrealer så går det nok fint.

takker.får se hva det blir til her da.

Link to post
Share on other sites

hei nå lurer jeg på en ting,til alle her som leser inlegge mit?når kavitasjon plata ligger 6cm over bunnen på en vanlig båt, hva blir egentlig virkninga av d?har det ingen betydning liksom?har ringt rundt en del å snakka med folk. å dem sier att mer en 2cm over bunnen ikke er bra.

 

Er stor forskjell på en båt som går i 20-30 knop,og en båt som går i 50-60. Førstnevnte kan ka kavitasjonsplata i flukt med bunnen, evt like over eller under. Bunnfasong og propell som avgjør.

 

Skal man ha mer fart så må det gjerne heves mye mer + bruke propeller beregnet for formålet. Man oppnår da mindre motstand fra stammen/undervannshuset, samt at propellen arbeider mer effektivt.

 

Tror ikke nødvendigvis at senking av motoren vil hjelpe så mye,og ville iallefall ikke skjært ned akterspeilet uten å ha prøvd med brakett slik Håpløs beskriver først.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...