Jump to content

Marna 8-12. Dieselforbruk?


Wasco

Recommended Posts

Hei...

Jeg er en helgrønn landkrabbe som for to uker siden fikk kjøpt en gammel tresnekke på 28 fot. Båten er en perle og er akkurat en slik båt jeg har ønsket meg hele livet :yesnod:

 

Båten har en herlig liten Marna diesel motor på 8-12 hk og den maler som en katt. (Bare lyden er nok til å få meg i godt humør)

 

Men så til spørsmålene mine.

 

Båten gjør max 8 knop....og la oss si at jeg skal tilbakelegge en distanse som tar 1 time med max fart og la oss si at den da forbruker 2 liter drivstoff (uten at jeg vet om det stemmer, men la oss bruke det som et hypotetisk tall)

Hvis jeg da tilbakelegger samme distanse, men går for halv fart og turen da tar 2 timer....vil jeg da ha forbrukt like mye drivstoff i løpet av de 2 timene som jeg eller ville forbrukt i løpet av en time? :confused:

 

Håper ikke dette ble for komplisert :crazy:

 

Et spørsmål til.

Jeg har lest på en av trådene her inne at dere beregner ca 0.2 l drivstoff pr hk/t.

Men er ikke dette også avhengig av hvor tung båten er?

En båt som veier 3 tonn må da forbruke mer drivstoff en en liten båt som veir 500 kg

 

Hilsen nybegynner på havet :sailing:

Link to post
Et spørsmål til.

Jeg har lest på en av trådene her inne at dere beregner ca 0.2 l drivstoff pr hk/t.

Men er ikke dette også avhengig av hvor tung båten er?

En båt som veier 3 tonn må da forbruke mer drivstoff en en liten båt som veir 500 kg

 

Hilsen nybegynner på havet :sailing:

 

Hei,

 

Dieselforbruk som liter drivstoff pr HK pr time sier kun noe om virkningsgraden til den aktuelle motor. Altså hvor mange liter drivstoff den trenger for å produsere et visst antall HK i en time. Båtens vekt og størrelse er mao ikke en parameter. Først når du begynner å se på hastighet og tilbakelagt distanse vil båten ha noe å bety.

 

Dvs at en motor som med normal belastning yter 100 hk og forbruker 20 liter i timen vil ha samme forbruk pr time om den står i en 22 fots planende båt eller i en 30 fots deplassementbåt.

 

Men i 22 foteren så antar vi at den gjør 20 knop ved 100 HK og følgelig tilbakelegger 20 nautiske mil (nm) på en time. Du får da et forbruk på 1 liter/nm.

 

I 30 foteren så antar jeg at du gjør 10 knop når du tar ut de samme 100HK av motoren og får følgelig et forbruk på 2 liter/nm.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

I en planende og en halvplanende båt er det varierende med hvor lett eller tungt motoren jobber på de respektive turtall.

 

Det er en tråd her som handler om det, der det vises hvilken hastighet(er) på en spesifikk båt, med spesifikke motorer, utvekslinger ig propeller som gir lavest forbruk per nautisk mil.

 

Det var ikke tomgang, og det var ikke full fart...

 

Jeg har en snekke på 24 fot, og jeg antar (har ikke målt) at den bruker minst på min marsjfart. Da går motoren relativt lett. Gir jeg bare litt gasspådrag, for å hente ut de siste 200 omdreininger/ minutt - ja da går motoren mye tyngre - og eksosen blir mer sort. (uforbrent diesel?) Hastighetsforskjellen er 0,5 knop. Dvs at jeg tror min deplasementsbåt møter sin skrogfart - og den ekstra energien brukes mer til å grave båten ned enn å forskyve den fremover...

 

 

Jeg antar at:

skrogform

motor

utveksling

propell

 

påvirker hvilken hastighet og hvilke o/min som gir deg lavest forbruk per nautisk mil, og antar at det er i nærheten av masjhastigheten din.

 

 

Men det er bare (kvalifisert?9) gjetting :yesnod:

 

 

Mange her som kan mye mer enn meg om dette.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Jeg har lest på en av trådene her inne at dere beregner ca 0.2 l drivstoff pr hk/t.

Men er ikke dette også avhengig av hvor tung båten er?

En båt som veier 3 tonn må da forbruke mer drivstoff en en liten båt som veir 500 kg

 

En båt som veier 500 kg og har en fart på ~7 knop vil ta ut mindre hk enn en båt på 3 tonn i samme fart.

 

Uttatt hk x 0.2 vil gi deg tilnærmet forbruk pr. time uansett vekt / skrog av båt. :smiley:

Link to post
En båt som veier 500 kg og har en fart på ~7 knop vil ta ut mindre hk enn en båt på 3 tonn i samme fart.

 

Uttatt hk x 0.2 vil gi deg tilnærmet forbruk pr. time uansett vekt / skrog av båt. :smiley:

låner tråden litt:-) jeg har en tamd 70c.hvilket turtall ca skal jeg kjøre vis jeg vil ta ut ca 50 hk av motoren?

]

Link to post
låner tråden litt:-) jeg har en tamd 70c.hvilket turtall ca skal jeg kjøre vis jeg vil ta ut ca 50 hk av motoren?

 

Visst du går inn på spesifikasjonen til din motor, vil du finne både effekt-kurve / br.st -kurve / vrimoment-kurve.

Du vil finne disse data går du inn på nettsiden til Volvo Penta.(Går ut fra det er en VP TAMD du refererer til.

På effekt-kurven vil du finne ut hvor mange hk du tar ut ved forskjellig turtall.

Br. st forbruks-kurven vil du kunne lese av ~forbruk ved de forskjellige omdreiningene. :smiley::smiley:

Redigert av flex (see edit history)
Link to post
Visst du går inn på spesifikasjonen til din motor, vil du finne både effekt-kurve / br.st -kurve / vrimoment-kurve.

Du vil finne disse data går du inn på nettsiden til Volvo Penta.(Går ut fra det er en VP TAMD du refererer til.

På effekt-kurven vil du finne ut hvor mange hk du tar ut ved forskjellig turtall.

Br. st forbruks-kurven vil du kunne lese av ~forbruk ved de forskjellige omdreiningene. :smiley::smiley:

hei..ok skal prøve igjen der..men er ikke så flink til å lese dette diagrammet:-(men skal prøve:

]

Link to post
finner ikke ut av dette jeg..vis du gidder en gang så hadde det vært fint om du gadd å se på det?

 

Hei, jeg kan gjøre et forsøk, men da må jeg ha:

Serie no - hk - cylinder antall - prod. år - motor type.

 

Jeg kommer til å være bortreist en ukes tid, men skal prøve ved første anledning!

Link to post
Hei, jeg kan gjøre et forsøk, men da må jeg ha:

Serie no - hk - cylinder antall - prod. år - motor type.

 

Jeg kommer til å være bortreist en ukes tid, men skal prøve ved første anledning!

har ikke serienr her.men det er en 78 mod tamd 70c volvo penta 6 sylinder 270-280 hk.

det som hadde vært helt supert var å få en slags oversikt på hva jeg bruker på forskjellige omdreininger fra feks 800 til 2000.

Redigert av westcruiser 32 (see edit history)

]

Link to post

Hei Westcruiser

 

har ikke serienr her.men det er en 78 mod tamd 70c volvo penta 6 sylinder 270-280 hk.

det som hadde vært helt supert var å få en slags oversikt på hva jeg bruker på forskjellige omdreininger fra feks 800 til 2000.

 

Har fått tak i motordataene du trenger. Har du e-mail kan jeg sende dem over. Dataene ligger på pdf filer. :flag:

Link to post

Westcruiser

 

Skal gi deg en røff oversikt:

2000 rpm - 219 hk - 160gr./hkh - ~35l/h

1900 rpm - 207 hk - 158 gr/hkh - ~32.7 l/h

1800 rpm -198 hk - 157 - ~31 l/h

1700 - 188 - 156 - ~29 l/h

1600 - 172 - 156 - ~26.8 l/h

1500 - 157 - 157 - ~24.6 l/h

1400 - 145 - 159 - ~23 l/h

 

Tabellen går ikke lenger ned, men laveste forbrukligger rundt 16-1700 rpm

Dette er en grov tabell, Fikk sendt den over fra Volvo Penta

 

Håper dette gir deg en liten peikepin.

Til lenger ned på turtall du går, stiger g/hkh :seeya:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...