Trebåtelskeren Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 Jeg har en motor som har stått i ro siden juli i fjor, og den startet fint i ca. 5 sek da jeg prøvde å starte den på nytt nå i år. Det virker som komprisjon og alt er i orden på den, har også kontrollert at det kommer disel helt til toppen på den. Tanken er utstyrt med et godt jur, så alt grums og vann ble tappet av før den ble forsøkt startet. Motoren er en ca. 30 år gammel yanmar SB12 en sylindret diselmotor. Tror og håper at det ikke er mye galt med den, (liker best båten, ikke å mekke motor). Noen som har en idè til hva som kan være galt? Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Motor som ikke vil starte.Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK i tittel er forbudt. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 Hei og velkommen til Båtplassen Kjenner ikke denne motoren spesielt men har nå sett en en gang for lenge siden... Kan høres ut som luft i dieselsystemet. Om du har sjekket det, som du skriver, så kan det jo være en ventil som henger i åpen stilling. Ta av ventildekselet og se at begge ventilene beveger seg og ikke bare vippearmene når motoren kjøres på startmotoren. Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 Disse må ha full gass for å starte, bruk gjerne dekomprimeringshendelen for å få god fart på motoren. For du har el-start? Quote Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Trebåtelskeren Posted June 9, 2008 Author Share Posted June 9, 2008 Ja, det er el. start på motoren, kinner den opp i høy hastighet med dekompen av og full gass, men det virker ikke ut som den får noe å tenne på. Skal ta en titt på ventilene i morgen, takk for tipset. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 Om du tar å kobler av dieselslangen på motoren, og legger en egen slange til en midlertidig tank, f. eks ei ketcupflaske, så vil du få trykk inn i fødepumpa, og da vil det komme diesel iallefall, men du har kansje tanken over motoren? i så fall renner dieselen ned til fødepumpa. Om du har tanken under dørken, så må motorens fødepumpe suge til deg drivstoffet. Dette for å elliminere bort eventuelle feil med diesel/luft i systemet. Ja, foresten: Velkommen til skandinavias beste båtforum! Quote Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Oblivious Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 Jeg hadde en Yamar YSB12G som var tungstartet, og etter mye om og men fant jeg ut at mekanismen mellom gasswire på motor og selve hendel på dieselpumpa ikke var helt god (fjær som hadde strekt seg?), dette medførte at full gass på hendel ikke var full gass på pumpa. Prøv å overstyr armen på pumpa med en finger og se om den får nok diesel og fyrer da. Lykke til! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.