johnsen@spray.no Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 Noen som har erfaringer med propulse propell med justerbar stigning? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 De er ikke noe særlig. Dårlig fart og generell drivstoff-økonomi. Bladene er myke, de "flekser" mye. Var det mere da tro.. (er blitt trøtt) Quote Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 (edited) bråkebøtte og vingene faller av glemte du å ta med.. Edited June 9, 2008 by Korsnes (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 I fjor da jeg kjøpte ny båt så stod det en propuls på motoren som er en 75hk Honda. Jeg hadde hørt at stålpropeller skulle være så mye bedre og kom over en Ballisticpropell på nettet som heldigvis passet bra til båt og motor. Jeg må imidlertid si at det ikke var spesielt store forskjellen å spore når jeg skiftet fra propulse til ballistic. Kanskje en knop eller to på toppfarten mens jeg faktisk mener å huske at med propulsen så var marsjfarten på lavere turtall høyere. Propuls hadde kjappere akselrasjon som kanskje skyldes at den har fire blader. Når det gjelder manøvrering og bakking i havn og inn og ut av båsen så synes jeg stålpropellen er å foretrekke da det gir lavere fart på tomgang og ikke så kjappe bevegelser i båten. Konklusjonen min var at hadde jeg vist det jeg vet i dag så hadde jeg bare beholdt propulspropellen da det var så marginale forskjeller at jeg ikke synes det er verdt å legge mye penger i en stålpropell selv om jeg kun gav 2000 for stålpropellen. Når jeg allikevel har kjøpt den så bruker jeg den og har propulsen liggende i nødstilfelle. Bråk og at vingene faller av har jeg ikke merket noe av mens jeg har brukt den og farten var bortimot tilsvarende som stålpropellen - faktisk høyere på turtall 500-1500 rpm under maks. Hvis du søker på Båtmagasinets testsider så finner du flere tester der propuls kommer ganske godt ut av det. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.