slettet Startet 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2008 denne videoen på youtube viser hvor utsatt totakterene er for sylinderslittasje på grunn av utiilstrekkelig smøring og sylindre som er full av "huller" / porter. problemet er konstant og gjelder alle totaktere uavhengig om de er gamle eller nye. slittasjen vil alltid være formidabel sammelignet med en 4 takter som har perfekte sylidre og kontrollert og fullverdig smøresystem. totaktere kan ha lengre eller kortere "levetid" men når aldri en 4 takters levetid og driftsikkerhet under like forhold. dette har ingen direkte sammenheng med alle de omfattende feilene på de nye totaktere enten det er Evinruder, Mercuryer eller Yahahaer hvor motorene smeller som popkorn men feilene der er ofte sett i sammengeng med dyse/smøreojefeil. enjoy: Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 OK... Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Divemaster Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 En skal aldri generalisere!!!!! http://people.bath.ac.uk/ccsshb/12cyl/ og noen av de mest driftssikkre maskinene som opereres rundtomkring i Verden er fremdeles to-taktere .... dog diesel.. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
chagall Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 de omfattende feilene på de nye totaktere enten det er Evinruder, Mercuryer eller Yahahaer hvor motorene smeller som popkorn men feilene der er ofte sett i sammengeng med dyse/smøreojefeil. Ja, "The Scrutinizer" er på "krigsstien" igjen med sine alltid negative bemerkninger om alt som har med 2-taktere å gjøre. Jeg og mange med meg, har heldigvis ennå til gode å oppleve at motorene våre "Smeller"som popcorn p.g.a. dyse/smøreoljefeil. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Jepp, her omkring, så vet jeg om absolutt null. Eller jo en motor som har "smellt som popkorn" Hvorfor... Jo fordi at han hadde brukt TCW-3 olje og ikke olje beregnet for DFI Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
BMP Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Var medeier i en båt med en totakter som hadde gåt 80.000t funket fremdeles den. Det var en 3 sylyndret 450Hk Wikman. Nåen totaktere går da en stund. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 De stooore diesel totakterne, har de ventiler som en 4 takter ? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Noen har eksosventil men ikke alle. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 De stooore diesel totakterne, har de ventiler som en 4 takter ? De "mellomstore" , f.eks GM Detroit har vel 4 eksosventiler pr sylinder. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Divemaster Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Vi har 4 eksosventiler, innsuget må skje på en annen måte.... som er åpning i sylindervegg ..... til et "air chamber"... http://auto.howstuffworks.com/diesel-two-stroke1.htm Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Honduras Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Akkurat som humla som ikke er klar over at den ikke kan fly, så vet ikke min Evinrude 18hk 1958 modell at den er popcorn for lenge siden. Så den bare starter og går... Totaktere er verdens enkleste teknologi. Slepp meg ut over Amazonas-floden i gummibåt, og hvor jeg kan velge mellom en totakter (uten DFI) og en firetakter for å ta meg noen 1000nm tilbake til sivilisasjonen. Jeg hadde valgt en "gammeldags" totakter og 2% god olje "anyday".. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
chagall Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Totaktere er verdens enkleste teknologi. Slepp meg ut over Amazonas-floden i gummibåt, og hvor jeg kan velge mellom en totakter og en firetakter for å ta meg noen 1000nm tilbake til sivilisasjonen. Jeg hadde valgt en "gammeldags" totakter og 2% god olje "anyday".. Tror nok mange hadde valgt det samme som deg `Honduras`. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Ja, "The Scrutinizer" er på "krigsstien" igjen med sine alltid negative bemerkninger om alt som har med 2-taktere å gjøre. Jeg og mange med meg, har heldigvis ennå til gode å oppleve at motorene våre "Smeller"som popcorn p.g.a. dyse/smøreoljefeil. Skulle tro Scrutinizeren var direkte etterkommer etter Honda-grunnleggeren Soichiri Honda, han var heller ikke særlig begeistret for totaktere... Ja takk,begge deler sier nå jeg, alt til sitt bruk. Har nå forresten opplevd 1 stk motor havarere pga "smøreoljefeil" , men da var det nok brukeren og ikke motoren sin feil - Esso Aquaglide av(eld)gammel type er ikke spesielt godt egnet i oil injection systemer.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.