Jump to content

Alle Totakteres Catch 22: Stempel/sylinderslittasje.

slettet

Recommended Posts

denne videoen på youtube viser hvor utsatt totakterene er for sylinderslittasje på grunn av utiilstrekkelig smøring og sylindre som er full av "huller" / porter.

problemet er konstant og gjelder alle totaktere uavhengig om de er gamle eller nye. slittasjen vil alltid være formidabel sammelignet med en 4 takter som har perfekte sylidre og kontrollert og fullverdig smøresystem.

totaktere kan ha lengre eller kortere "levetid" men når aldri en 4 takters levetid og driftsikkerhet under like forhold.

dette har ingen direkte sammenheng med alle de omfattende feilene på de nye totaktere enten det er Evinruder, Mercuryer eller Yahahaer hvor motorene smeller som popkorn men feilene der er ofte sett i sammengeng med dyse/smøreojefeil.

enjoy:

de omfattende feilene på de nye totaktere enten det er Evinruder, Mercuryer eller Yahahaer hvor motorene smeller som popkorn men feilene der er ofte sett i sammengeng med dyse/smøreojefeil.

Ja, "The Scrutinizer" er på "krigsstien" igjen med sine alltid negative bemerkninger om alt som har med 2-taktere å gjøre. Jeg og mange med meg, har heldigvis ennå til gode å oppleve at motorene våre "Smeller"som popcorn p.g.a. dyse/smøreoljefeil. :wink:

Akkurat som humla som ikke er klar over at den ikke kan fly, så vet ikke min Evinrude 18hk 1958 modell at den er popcorn for lenge siden. Så den bare starter og går...

Totaktere er verdens enkleste teknologi. Slepp meg ut over Amazonas-floden i gummibåt, og hvor jeg kan velge mellom en totakter (uten DFI) og en firetakter for å ta meg noen 1000nm tilbake til sivilisasjonen. Jeg hadde valgt en "gammeldags" totakter og 2% god olje "anyday".. :cool:

Ja, "The Scrutinizer" er på "krigsstien" igjen med sine alltid negative bemerkninger om alt som har med 2-taktere å gjøre. Jeg og mange med meg, har heldigvis ennå til gode å oppleve at motorene våre "Smeller"som popcorn p.g.a. dyse/smøreoljefeil. :wink:

Skulle tro Scrutinizeren var direkte etterkommer etter Honda-grunnleggeren Soichiri Honda, han var heller ikke særlig begeistret for totaktere...

Ja takk,begge deler sier nå jeg, alt til sitt bruk. :cheers:

Har nå forresten opplevd 1 stk motor havarere pga "smøreoljefeil" , men da var det nok brukeren og ikke motoren sin feil - Esso Aquaglide av(eld)gammel type er ikke spesielt godt egnet i oil injection systemer.... :headbang:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...