Jump to content

Hvor mye strøm ombord ?


Gerhard

Recommended Posts

Hei,

 

Hvor stor batterikapasitet trenger jeg om bord ?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg synes det virker lite, men ettersom jeg kjøpte båten seint i høst, så har jeg ikke prøvd.

 

Før de kloke hodene kan jobbe må dere vel ha mest mulig info:

- Tresfjord 28 (Snekke) med Volvo Penta MD22A.

- Orginal regulator, ikke landstrøm. (bør jeg gjøre noe med dette?)

- to batterier i 1 - 1+2 - 2 kobling.

- Forbrukere (v/motor av): kjøleskap, lys, radio.

- Bruk: 30 - 45 min. til "dagsturplassen". Skjelden mer enn en natt i samme havn.

- Antagelig mulighet for strøm i hjemmehavn (men først må jeg få båtplass)

 

Jeg vet ikke hvor store batteriene er. Det står "Kvikk startbatteri" på siden, og "Fritids batteri for båt og camping" på toppen. Fysisk, så er de så store som et vanlig bilbatteri.

 

To spørsmål til:

- Båten har orginal batteriplass for to batterier, men det andre er plassert ett annet sted. Hvorfor ? Kan det ha med temperatur på to batterier tett i tett ?

- Kjøleskapet er koblet direkte på batteri 2 (med sikring og bryter). Hvorfor gå utenfor 1 - 1+2 - 2 systemet. Latskap ?

 

OK, det er mye å finne ved å søke på dette, men det beste er jo å sette ekspertene i gang med min situasjon.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Det ene Batteriet som står i båten din nå er nok startbatteriet, det som mangler er forbruksbatteriet.

En kjenning av meg  åvertok en Tresfjord 28 Combi for noen uker siden, Ifølge hans utsagn er det montert skilledioder for å ordne ladingen mellom batteriene, så da kan du bruke vendebryteren din fritt.

Vet desverre ikke hvor mangen Ah batteriene skal være, men til ditt bruk er det helt sikkert bra med det som har stått der orginalt.

Faktisk det største problemet er å få toppet di siste 20% av batteriet,(krever lang gangtid)

Bruk en velikeholdlader mens du ligger til land, da har du toppede batterier  når du legger ut på tur, og batterien lar være å sulfatere så fort.

Håper dette gav deg noe  :rolleyes:

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei. Kjøp heftet/boka Strøm om bord. Det er like greit å kjøpe den med en gang. Der får du gode råd om hvordan du bør bygge opp strømopplegget og hvor mye batterikapasitet du trenger. Da slipper du som meg(og mange andre) å lære den tunge veien. Som tidligere nevnt er det ikke bare hvor mange amperetimer du trenger, men også hvordan du lader batteriene. Hvis du ikke har odren på ladingen(riktig spenning osv.) så hjelper det ikke hvor mye batterier du har. Av erfaring så tror jeg at du vil klare deg med 120-140 amph til forbruk og 60 amph til start. Dette er hvis du er sikker på at du ikke skal ha mer utstyr som krever strøm. Jeg har selv 240 amph til forbruk og 60 amph til start. Teoretisk sett skal jeg da ha nok strøm til å ligge nesten 2 døgn med kjøleskap, varmer osv. i drift. Jeg har forvørig gjort som anbefalt i Strøm om bord og brukt 60 amph startbatterier til banken og det ser ut til å gå bra. Biltema batterier til kr. 340 pr. stk.

 

Strøm i båt er noe som debatteres i det uendelige og det er mange som ikke er enige om hvordan det skal gjøres. Uansett bør du sette deg litt inn i dette og gjøre det etter boka først som sist da det desverre ikke finnes så mange snarveier.

Link to post
Share on other sites

Godt poeng "Trebaat.info".

Mitt råd blir: Kjøp ett forbruksbatteri hos Biltema størelse... (sjekk instruksjonsboka), dette burde holde til ditt bruk, ingen vits å lese seg grønn og begynne med en mengde pengeutlegg.

Vurder etter en tid hvordan greiene funker.

Men for all del sjekk gjerne over kontakter mm.

Boka Strøm ombord er helt sikkert ett bra tilskudd å lese, så har du ett grunnlag til å vurdere anlegget ditt etter en tids bruk.

En ting er sikkert det finnes dobbelt så mangen meninger som det finnes båtfolk.

Gjør deg opp din egen mening etter at du har lest bok  og hørt på oss andre synsere  :cheers:

Jeg har selv 180 Ah 24V startstrøm og ca 460 Ah forbruksstrøm, men jeg har min egen spesielle mening + forbruk  :wink:

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Biltema funker det ja, har selv brukt disse bateriene i mange år og har svært god erfaring.

 

Selv har jeg to anlegg ombord, 12 + 24V, 24 går til start, lanterner og annet utstyr som kun er i bruk

under gange, 12 v anlegg går til forbruk. Da trenger jeg ikke å bekymre meg om jeg tapper litt for mye av forbruksbateriene, startbatteriene er altid på topp.

 

Til forbruk har jeg 440 amph og til start/forbruk 24v 250 amph, må legge til at jeg ikke trenger å tenke på vekten.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder batterikapasiteten, kan vi vel stort sett være enige om at den aldri kan bli for stor. I hvert fall innen rimelighetens grenser, med tanke på tyngde, pris, plass osv.

 

Men det er jo også vel så viktig at de batteriene man har, er i god kondisjon, og at man har koblet de, og bruker de på "riktig" måte.

 

Jeg for min del har jeg også 3 stk. batterier ombord. De består av 2 stk. Sønnak Freeline 115 Ah batterier, som er paralellkoblet. Dette er "Forbruksbanken". I tillegg har jeg et "Startbatteri" på 70 Ah.

 

Ellers har jeg batteribryter/vender. Den har "0", "1", "2" og "1/2".  

 

"0"  er ingen av batteribankene tilkoblet

"1"  er kun Startbatteriet innkoblet,  

"2"  er kun Forbruksbanken tilkoblet,  

"1/2" er begge batteribankene paralellkoblet,  

 

Når jeg går i fra båten over lengre tid, f.eks. i hjemmehavna, skruer jeg alltid venderen på "0", er dermed sikret at der ikke vil gå noen lekkasjestrøm til forbrukere.

 

Ellers har jeg alltid venderen på "2". Alltid!!  

 

Jeg starter motoren med Forbruksbanken, gir forbrukerne strøm av Forbruksbanken, og lar motoren, eller evt. landstrøm lade forbruksbanken. Ja jeg forestiller meg faktisk at jeg ikke har noe annet batteri til rådighet.

 

Fordelen med dette, er at dersom/når jeg f.eks. har ligget en dag for mye i uthavn, og kommet i skade for å ha tappet Forbruksbanken såpass ned at jeg ikke får starte vha. den, har jeg fortsatt et toppladet og friskt starbatteri til å få motoren i gang igjen med.  

 

Jeg sørger selvsagt alltid på å lade startbatteriet med jevne mellomrom pga. selvutladningen. Så dette er alltid i topp kondisjon.

 

Å sette venderen i "1/2" er aldri noen god ide. Det man da gjør er jo å paralellkoble to vidt forskjellige batteribanker i sammen. Skal man paralellkoble batterier skal de jo være likest mulig.  

 

Dessuten er det jo ikke slik at når man setter venderen i "1/2" at den batteribanken som er best klarer å lade opp den dårligste. Nei, det som skjer er at den dårligste drar den beste med seg ned. Og vips, så står man  plutselig der med skjegget laaangt nedi postkassen.  

 

Så min konklusjon er:

 

"0" Brukes når jeg går i fra båten over lengre tid

"1" Brukes kun i nødsfall.

"2" Brukes alltid. Lever som om jeg har kun den.

"1/2" Brukes aldri.

 

Dette er en løsning som gjør at man alltid får startet motoren i hvert fall, noe som jo er det aller, aller viktigste.

 

:santcheers:

Link to post
Share on other sites


Jonny39:

Ellers har jeg batteribryter/vender. Den har "0", "1", "2" og "1/2".  

 

Dette er en løsning som gjør at man alltid får startet motoren i hvert fall, noe som jo er det aller, aller viktigste.

 

:santcheers:


 

Viser til et annet innlegg i forumet, hvor jeg påpeker at slike batteribrytere faktisk kan være årsaken til at man IKKE får startet.

 

Sjekk hvor mye strøm startbatteriet klarer å gi (gode og kraftige batterier gir fra 1000 A og oppover). Regn med at starteren faktisk får denne strømmen et kort øyeblikk. Ingen batteribryter jeg har funnet av nevnte type er beregnet for slik strøm. Resultatet kan bli glødeskall og dermed inre motstand, og derav følgende startproblemer.

 

Mitt tips er å legge legge kabel til starter(+ evt. vinsj og/eller baugpropell) utenom nevnte brytertype. Det finne av/på bryter som du kan montere i denne serie, som tåler 2500A

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Jo, men denne bryterstrømmen som Du snakker om BK, er ikke det maks strøm som bryteren skal klare å "bryte" da?

 

Så lenge den står innkoblet tåler den jo mange, mange ganger den strømmen igjennom seg, eller?

 

Det finnes jo tusenvis av båter med dette systemet, og jeg har i hvert fall aldri hørt om dette problemet?

Link to post
Share on other sites

Tror faktisk at BEG har rett, de fleste av disse skillerne er oppgitt med en  kontunuerlig strøm som kan gå igjennom og en maks.

 

Har heller aldi sett noen som klarer stort mer enn 500 ahmp som maks.

 

Hos meg er det instalert to enkle hovedstrømsbrytere i god ex kvalitet, de er dyre men virker bra.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde i FLII til og begynne med ett startbatteri på 110 Ah, og en forbruksbank på 2x110 Ah. Dynamo på 75 A ble styrt av en Ladac laderegulator.  Skillebryter 0, 1, 2, og 1+2.  Bryteren sto alltid på forbruksbanken.  Fungerte utmerket.  Ladet startbatteriet en gang i mellom.  Allt ble kontrollert av Voltmeter og Shuntamperemeter.  Fungerte greit. :smiley:

 

Imidlertid ble batterikapasiteten på forbruksbanken for liten til å ligge mere enn en ett døgn etter at admiralen skulle ha inn en kjøleboks i tillegg til kjøleskapet ombord.  Unskyldningen var; du vil jo gjerne ha kaldt øl og isbiter til wiskey, hvis vi ikke har boksen blir det ikke plass til det.  Ved neste batteriskifte kjøpte jeg 4x 110Ah, og da gikk det veldig bra. :lol:

 

I FLIII er det helt perfekt.  24V anlegg både på start og forbruk. 2x110 Ah startbatteribank, 6x110 Ah forbruk.  To 30 A dynamoer, en på hver motor. To separate anlegg med dobbelpolede brytere, koblet slik at ingen av motorene kan startes uten att begge bryterene står på.  En motor dynamo lader forbruksbanken, mens den andre lader begge, styrt av skillediode.  Original laderegulator, men omkoblet slik at styringen tas fra batteribanken, ikke fra dynamoen.  Regulator omkoblet fra lav til høyt nivå.  Ved denne omkoblingen steg ladespenningen ved fulle batterier fra 13,6V til 14,4 volt.  Strømmen til forbruksbanken ved delvis utladede batterier økte fra  25A til 60 A (tidligere ladet den ene dynamoen forbruk og den andre start). 24V/55A tre trinns lanstrømslader.  Allt kontrollert av Odelco Batt-meter. Dette er perfekt.  Jeg kan ligge tre døgn i uthavn uten problem, selv med admiralens kjøleboks tilkoblet.  Imidlertid er det da en fordel å gå noen timer, eller stikke innom en innhavn å få ladet med landstrøm for å få toppet batteriene. :lol: :lol: :lol:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


Jonny39: Jo, men denne bryterstrømmen som Du snakker om BK, er ikke det maks strøm som bryteren skal klare å "bryte" da?

 

Så lenge den står innkoblet tåler den jo mange, mange ganger den strømmen igjennom seg, eller?

 

Det finnes jo tusenvis av båter med dette systemet, og jeg har i hvert fall aldri hørt om dette problemet?


 

Hm er vel muligens en forveksling her, tror ikke det var meg som snakket om bryter  :lol:

Hos meg er saken grei, jeg har 24v batterier som går på direkten til starter  :smiley:

:lol:

Link to post
Share on other sites

Mange har litt problemer :cheers: med å velge rett kabel til bruk om bord, og ofte blir det benyttet for tynn kabel, slik at man får et større spenningsfall enn behøvelig, og problemer med bruk.

 

Som en tommelfingerregel  :lol: kan man si at ved 230V AC kan man sende 6A/mm2 kabel. Ved 12 og 24 V DC kan man sende 3A/mm2 kabel.  

For å gjøre det enda enklere gir jeg et eksempel.

 

En elektrisk pumpe trekker 40 A ved 12 V DC.  40 A dividert med 3 A/mm2 gir 13,3 mm2.  Neste størrelse er da 16 mm2  :lol:

 

Nedenfor hadde jeg tenkt å angi en tabell som skulle vise hvor tykk kabling man bør ha på de forskjellige strømmer, men det viste seg å bli vanskelig å få til  :lol::seeya:.

 

 

Håper allikevel tommelfingerregelenkan være til nytte for noen, slik at man ved installasjoner benytter kabel som i alle fall er grov nok til det utstyret man kobler til.  Da blir dagene om bord så mye enklere.

 

:santcheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...