Yankee Startet 15.Juni.2008 Del på Facebook Startet 15.Juni.2008 Tiden er knapp nå før ferien. Vurderer å sjøsette båten uten å prime/stoffe den. Båten er helt ny. Er dette en dum ide? Tenkte jeg kunne vaske av den litt under i løpet av sesongen, kanskje ta den opp og vaske den slik at det ikke gror så mye på den. Vil det likevel bli dårligere resultat av primingen når det gjøres etter første sjøsetting? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Per Harald Svart 15.Juni.2008 Del på Facebook Svart 15.Juni.2008 Yankee Det er fler faktorer her. Lys og vanntemp der hvor båten ligger med tanke på groing "rur". Ved ideelle forhold for groing, så kan dette skje rellativt fort og du kan få veldig stor motstand i fremdriften i slutten av sesongen. En annen ting som er viktig ved første gangs priming og stoffing er rengjøring av de flater som skal males. Som følge av gjensittende rester av slippmiddel og formvoks fra støping så vil primer og bunnstoff bare forsvinne på store deler av båten, om det ikke rengjøres godt. Av den grunn så kan det være greit med en sjøsetting først, samt at du får en fordel til, Du får satt den riktige vannlinjen. Båten tar ikke skade av en sjøsetting uten primer og bunnstoff. Bare la båten tørke skikkelig før du smører primer og bunnstoff. En plastbåt trekker som kjent til seg mye vann i løpet av en sesong. Vekten på båten er mye tyngre når den taes opp, enn når den settes ut. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 15.Juni.2008 Del på Facebook Svart 15.Juni.2008 En plastbåt trekker som kjent til seg mye vann i løpet av en sesong. er dette korrekt eller bare en myte? ingen eg kjenner har noen gang veid båten sin før - etter så har ingen erfaring med dette i praksis. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 15.Juni.2008 Del på Facebook Svart 15.Juni.2008 Det er rett og slett ikke plass til mye vann i godset på et normalt glassfiberskrog, så dette er nok en myte. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lassal Svart 15.Juni.2008 Del på Facebook Svart 15.Juni.2008 Da jeg fikk min fabrikknye Doral Monticello i 2006 sjøsatte jeg den uten å stoffe den. På den måten fikk jeg riktig vannlinje for neste sesong. Gikk kjempefint! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fsn Svart 15.Juni.2008 Del på Facebook Svart 15.Juni.2008 Da jeg nå i mars hentet min nye Princess på fabrikken i England så var det også uten bunnstoff. Da jeg kom hjem til Norge så lot jeg den ligge ute en måneds tid før jeg tok den på land og smurte på primer og bunnstoff i flere lag. Dette gjorde jeg for det første fordi ferdig stoffet båt kostet 6500 kr ekstra og fordi båten skulle på land likevel pga propell skifte. Jeg fikk også da full mulighet til å treffe vannlinjen helt på centimeteren. Over tid så bør ikke båten ligge ute uten bunnstoff, da faren for plastpest og groe er mye større. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Regina III Svart 15.Juni.2008 Del på Facebook Svart 15.Juni.2008 Du må ihvertfall ikke la den ligge lenge uten primer og bunnstoff. Jeg gjorde den tabben med jolle-RIBen for noen år siden. Den lå bare ute i ferietiden, men jeg ANGRET. Det så ut til at rur og groe hadde grodd inn i plasten, og jeg fikk en KJEMPEJOBB med å få bunnen ren nok igjen for skikkelig klargjøring! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Yankee Svart 15.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2008 Takk for tilbakemeldinngene. Tiden kommer til å avgjøre stoffing eller ikke. Når det gjelder vekt så påstår kransjåfører som løfter mye båt, at det er forskjell........ Myte eller ikke, tja, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 16.Juni.2008 Del på Facebook Svart 16.Juni.2008 Hva slags båt har du fått deg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 16.Juni.2008 Del på Facebook Svart 16.Juni.2008 Når det gjelder vekt så påstår kransjåfører som løfter mye båt, at det er forskjell........ Myte eller ikke, tja, Det kommer nok helst av ting og tang som blir dratt ombord i sesongens løp, det. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Yankee Svart 16.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2008 (redigert) Båten er en Storsjø 616 Blackline. Relativt nytt båtmerke. Falt for designet på båten......... Kjøpte den av Mandal Marine, tror bare det er dem som selger dem her i landet. www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=13802411&sid=xz10cbahZUzu177902&WT.svl=Bilde Redigert 16.Juni.2008 av Yankee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 16.Juni.2008 Del på Facebook Svart 16.Juni.2008 Dette var jo en kjempelekker Jeep, med tanke på utformingen i baugen skulle man tro Helge Duus sto bak som konstruktør. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
håpløs Svart 16.Juni.2008 Del på Facebook Svart 16.Juni.2008 Det er rett og slett ikke plass til mye vann i godset på et normalt glassfiberskrog, så dette er nok en myte. mvh tuffff Er dette noe du vet helt sikkert, eller er det noe du tror? Er det gjort tester? kan dette dokumenteres? Har helt motsatt erfaring enn deg, båt som flyter 10 cm høyere i vannet etter en vinter innendørs i varme, dette etter 10 år utendørs i sjøen og vinterlagring ute. Dette kan kanskje forklares med at interiøret har tørket endel og, men tror nok at plasten suger noe vann den og. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post Share on other sites More sharing options...
Yankee Svart 16.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2008 Har ikke så mye peiling på konstruktører. Hvilke båter står Helge Dus bak? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 16.Juni.2008 Del på Facebook Svart 16.Juni.2008 ..............., men tror nok at plasten suger noe vann den og. Sikkert et dumt spørsmål, men båten kan vel ikke suge mere enn en viss prosentandel av det samlede volum av plasten båten er bygget av? Og kanskje bare av den delen som er i direkte kontakt med vannet, eller er jeg helt på jordet? Og hvor mange liter (kilo) kan det bli på en 6 meter lag skjærgårdsjeep med en samlet vekt på all plasten ombord på si 500kg? Hvis vi sier at 1/3 av denne plasten er i direkte kontakt med vannet og suger 10% så blir det bare 17kg? Har ikke så mye peiling på konstruktører. Hvilke båter står Helge Dus bak? Ibiza - Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 16.Juni.2008 Del på Facebook Svart 16.Juni.2008 Er dette noe du vet helt sikkert, eller er det noe du tror? Er det gjort tester? kan dette dokumenteres? Det er noe jeg vet - dvs det kan enkelt regnes ut. F.eks. denne skjærgårdsjeepen det her er snakk om. 6 meter lang - dvs omtrent 5,5 meter vannlinjelengde og omtrent 2 meter i bredde - altså ca. 10 m2 flate under vannet. Hvor tykt er et slikt skrog? Gjennomsnittlig 1 cm - eller la oss si 1,5 cm for å være på den sikre siden. Det blir 55 dm x 20 dm x 1,5 dm = 165 dm = 165 liter. Dersom skroget skulle inneha en fuktighet på 10 % på høsten - noe jeg vil hevde er helt utenkelig - så er dette allikevel ikke mer enn 16,5 liter/kg - veldig nær de 17 kg som Mouche beregnet. Enkelt - ikke sant? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tranen2 Svart 16.Juni.2008 Del på Facebook Svart 16.Juni.2008 At plastbåter trekker vann er med all respekt bare tull. Det som evt. kan "trekke vann" er lag på lag på lag med gammelt bunnstoff! Hvis en vet hvordan bunnstoff oppfører seg i vann så skjønner en det enkelt. Det dannes porer i bunnstoffet etterhvert som stoffet svekkes. Disse porene kan inneholde vann og er båten stor nok og lagene med stoff mange nok, vil dette kunne gi vektøkning. Men at plasten normalt trekker vann er tull (båter med svært mye osmose og eller delaminering unntatt) T. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post Share on other sites More sharing options...
Eikes Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 (redigert) Jeg trekker frem denne tråden da den opprinnelig ligner mest på hva jeg lurer på. Jeg holder på å kjøpe en båt som ikke har vært stoffet da den bare har blitt brukt i ferskvann. Den er bare vasket og polert. Det er snakk om en 2005 modell. Jeg kommer til å med denne båten i sjøvann, Trondheim, trenger jeg da å stoffe denne osv når det er så lite igjen av sesongen? Jeg ser ikke for meg at denne blir brukt noe utover september.. Redigert 15.Juli.2009 av Eikes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tintin Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Prøv og erfar. Kommer helt an på de lokale gro-forholdene hvor mye det vil gro. Og på båt-type, motor, fart, plan/deplasement hvor mye det har å si. Hvis du tar deg en tur i båthavna og ser etter, vil du finne ut om det er noen båter der uten bunnstoff, og hvordan de ser ut under vannlinja. Hvis jeg kjøpte ny båt i Tromsø nå, ville jeg først brukt en uke på å legge bunnstoff, før jeg satte den ut. Men det er basert på mine erfaringer med og uten bunnstoff på den båt-typen jeg har. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post Share on other sites More sharing options...
Eikes Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Takk for svar. Dette er en 18 fots Sea ray bowrider, og det er vel glassfiber. Denne skal ligge i havnen i Trondheim, mer bestemt på nedre elvehavn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Det går sikkert helt utmerket å ha den liggende ute resten av sesongen. Der du skal ha den, nedre elvehavn er det nesten bare ferskvann og det vil ikke gro skjell, bare "gress" som er enkelt å spyle av. Har selv hatt nybåten ute i 2 mnd før jeg nå tok den opp for service og priming/stoffing. Spylte bort den lille groa som var og vasket godt før jeg mattslipte før jeg primet og stoffet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eikes Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Takk for svar. Blir det denne båten, så satser jeg på at det går bra ut sesongen her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.