Jump to content

Sjøsette uten bunnstoff?


Yankee

Recommended Posts

Tiden er knapp nå før ferien. Vurderer å sjøsette båten uten å prime/stoffe den. Båten er helt ny. Er dette en dum ide? Tenkte jeg kunne vaske av den litt under i løpet av sesongen, kanskje ta den opp og vaske den slik at det ikke gror så mye på den. Vil det likevel bli dårligere resultat av primingen når det gjøres etter første sjøsetting?

Link to post
Share on other sites

Yankee

 

Det er fler faktorer her. Lys og vanntemp der hvor båten ligger med tanke på groing "rur". Ved ideelle forhold for groing, så kan dette skje rellativt fort og du kan få veldig stor motstand i fremdriften i slutten av sesongen.

 

En annen ting som er viktig ved første gangs priming og stoffing er rengjøring av de flater som skal males. Som følge av gjensittende rester av slippmiddel og formvoks fra støping så vil primer og bunnstoff bare forsvinne på store deler av båten, om det ikke rengjøres godt. Av den grunn så kan det være greit med en sjøsetting først, samt at du får en fordel til, Du får satt den riktige vannlinjen.

 

Båten tar ikke skade av en sjøsetting uten primer og bunnstoff. Bare la båten tørke skikkelig før du smører primer og bunnstoff. En plastbåt trekker som kjent til seg mye vann i løpet av en sesong. Vekten på båten er mye tyngre når den taes opp, enn når den settes ut.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Da jeg nå i mars hentet min nye Princess på fabrikken i England så var det også uten bunnstoff. Da jeg kom hjem til Norge så lot jeg den ligge ute en måneds tid før jeg tok den på land og smurte på primer og bunnstoff i flere lag. Dette gjorde jeg for det første fordi ferdig stoffet båt kostet 6500 kr ekstra og fordi båten skulle på land likevel pga propell skifte. Jeg fikk også da full mulighet til å treffe vannlinjen helt på centimeteren.

 

Over tid så bør ikke båten ligge ute uten bunnstoff, da faren for plastpest og groe er mye større.

Link to post
Share on other sites

Du må ihvertfall ikke la den ligge lenge uten primer og bunnstoff. Jeg gjorde den tabben med jolle-RIBen for noen år siden. Den lå bare ute i ferietiden, men jeg ANGRET. Det så ut til at rur og groe hadde grodd inn i plasten, og jeg fikk en KJEMPEJOBB med å få bunnen ren nok igjen for skikkelig klargjøring!

Link to post
Share on other sites

Dette var jo en kjempelekker Jeep, med tanke på utformingen i baugen skulle man tro Helge Duus sto bak som konstruktør.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er rett og slett ikke plass til mye vann i godset på et normalt glassfiberskrog, så dette er nok en myte.

 

mvh tuffff

 

Er dette noe du vet helt sikkert, eller er det noe du tror? Er det gjort tester? kan dette dokumenteres?

 

Har helt motsatt erfaring enn deg, båt som flyter 10 cm høyere i vannet etter en vinter innendørs i varme, dette etter 10 år utendørs i sjøen og vinterlagring ute.

Dette kan kanskje forklares med at interiøret har tørket endel og, men tror nok at plasten suger noe vann den og.

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

..............., men tror nok at plasten suger noe vann den og.

 

Sikkert et dumt spørsmål, men båten kan vel ikke suge mere enn en viss prosentandel av det samlede volum av plasten båten er bygget av? Og kanskje bare av den delen som er i direkte kontakt med vannet, eller er jeg helt på jordet? Og hvor mange liter (kilo) kan det bli på en 6 meter lag skjærgårdsjeep med en samlet vekt på all plasten ombord på si 500kg? Hvis vi sier at 1/3 av denne plasten er i direkte kontakt med vannet og suger 10% så blir det bare 17kg?

 

Har ikke så mye peiling på konstruktører. Hvilke båter står Helge Dus bak?

 

Ibiza -

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er dette noe du vet helt sikkert, eller er det noe du tror? Er det gjort tester? kan dette dokumenteres?

 

Det er noe jeg vet - dvs det kan enkelt regnes ut. F.eks. denne skjærgårdsjeepen det her er snakk om. 6 meter lang - dvs omtrent 5,5 meter vannlinjelengde og omtrent 2 meter i bredde - altså ca. 10 m2 flate under vannet. Hvor tykt er et slikt skrog? Gjennomsnittlig 1 cm - eller la oss si 1,5 cm for å være på den sikre siden. Det blir 55 dm x 20 dm x 1,5 dm = 165 dm = 165 liter.

Dersom skroget skulle inneha en fuktighet på 10 % på høsten - noe jeg vil hevde er helt utenkelig - så er dette allikevel ikke mer enn 16,5 liter/kg - veldig nær de 17 kg som Mouche beregnet.

 

Enkelt - ikke sant?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

At plastbåter trekker vann er med all respekt bare tull.

 

Det som evt. kan "trekke vann" er lag på lag på lag med gammelt bunnstoff! Hvis en vet hvordan bunnstoff oppfører seg i vann så skjønner en det enkelt. Det dannes porer i bunnstoffet etterhvert som stoffet svekkes. Disse porene kan inneholde vann og er båten stor nok og lagene med stoff mange nok, vil dette kunne gi vektøkning.

 

Men at plasten normalt trekker vann er tull (båter med svært mye osmose og eller delaminering unntatt)

 

T.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg trekker frem denne tråden da den opprinnelig ligner mest på hva jeg lurer på.

 

Jeg holder på å kjøpe en båt som ikke har vært stoffet da den bare har blitt brukt i ferskvann. Den er bare vasket og polert. Det er snakk om en 2005 modell.

Jeg kommer til å med denne båten i sjøvann, Trondheim, trenger jeg da å stoffe denne osv når det er så lite igjen av sesongen? Jeg ser ikke for meg at denne blir brukt noe utover september..

Redigert av Eikes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøv og erfar. Kommer helt an på de lokale gro-forholdene hvor mye det vil gro. Og på båt-type, motor, fart, plan/deplasement hvor mye det har å si. Hvis du tar deg en tur i båthavna og ser etter, vil du finne ut om det er noen båter der uten bunnstoff, og hvordan de ser ut under vannlinja.

 

Hvis jeg kjøpte ny båt i Tromsø nå, ville jeg først brukt en uke på å legge bunnstoff, før jeg satte den ut. Men det er basert på mine erfaringer med og uten bunnstoff på den båt-typen jeg har.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Det går sikkert helt utmerket å ha den liggende ute resten av sesongen. Der du skal ha den, nedre elvehavn er det nesten bare ferskvann og det vil ikke gro skjell, bare "gress" som er enkelt å spyle av. Har selv hatt nybåten ute i 2 mnd før jeg nå tok den opp for service og priming/stoffing. Spylte bort den lille groa som var og vasket godt før jeg mattslipte før jeg primet og stoffet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...