Beining Startet 17.Juni.2008 Del på Facebook Startet 17.Juni.2008 Hei, Jeg har en Mariner 50hk (4-takt) fra 2002 som nå har begynt å "jasse" på tomgang, det virker ihvertfall på meg som det bare er på tomgang og ved litt turtall. Problemet er at jeg kan ikke si å huske at den var sånn i fjor. Er dette et kjent problem med disse motorene og hva kan det være? Må si jeg er litt engstelig for hva det er i tilfelle jeg øderlegger noe... Sitér dette innlegget Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post
ivar Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 "jasse" , dvs ujevnt turtall...? Ville sjekket bensinfilter/vannutskiller først.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Beining Svart 17.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Ja, den har et litt ujevnt turtall, den går ikke like pent som den skal. Kan sjekke bensinfiltert ja... Sitér dette innlegget Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post
ivar Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Har du forresten eksternt bensinfilter/vannutskiller, eller bare det lille på motoren? Er det forgassere eller EFI på din? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Beining Svart 18.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 (redigert) Har bare det lille på motoren, er ikke det bra nok? Det er en EFI jeg har fra 2002... Legger ut en film jeg tok i sted, er litt vaskelig å høre men på slutten av filmen er det merkbart... Ka dokka tru? Redigert 18.Juni.2008 av Beining (see edit history) Sitér dette innlegget Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post
ivar Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Det lille på motoren er ikke bra nok det er temmelig grovt, et skikkelig filter med vannutskiller ville spart mange for problemer. Og de nyere motorene med EFI, DFI osv er mer følsomme for drivstoffkvaliteten. Kjenner ikke EFI systemet på de motorene, men mener å ha hørt at det er små filtre i selve EFI systemet. Kan være disse som må byttes/sjekkes...? Ville tatt kontakt med forhandler... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
SeaRaymond Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Høres mest ut som om det er noen dørhengsler som skulle vært smurd Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Har sett i manualen (dog mercury 50) Her: http://www.brunswickmarineemea.com/filerea...kt/10223x20.pdf Se side 78 i pdf eller side 76 på manualen. Er det slik filter internt som er på din også? Det bør/må byttes om det ikke er blitt gjort før. Og for all del monter forfilter med vannutskiller mellom tank og motor! Sånne får du kjøpe hos alle forhandlere. Selve filteret koster rund 86.- komplett sett er ikke sikker. Men er verdt kronene. (det såg jeg når jeg bytta filter nylig.) Neste, lenge siden pluggene er blitt skiftet? Og hva med motoroljen, er det lenge siden? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
ivar Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 motor-filteret på min Yamaha F115 er bare en liten plastdings, 10cm lang og 3cm i diam. Sil er vel mer passende betegnelse enn filter tenker jeg :D Forfilter tilsvarende det KenBjork anbefaler sto originalmontert i Yamarinen. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KenBjork Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 (redigert) HEHE sil ja. tilvarende noe sånt kanskje?: Nå på denne båten vi har nå, så er det forfilter. Og har ikke tenkt over egentlig det med disse forfiltrene før, men når jeg såg alt vann og skjitt (tømte ut innholdet i en boks) Så er ikke jeg i tvil, at forfilter det montere og bør man ha man åkkesom hvor stor/liten ny/gammel motoren er. Kan godt skjønne at det var små tull av og til, med kondens/vann på mine 2 forje båter ja. Nå er det er skikkelig stor klump med vann utskiller og filter internt i motoren også da på min 115 optimax. Men sjekka drenn der i samma slengen og bytta interne filteret. Ikke smuss og se, og ikke en dråpe vann. Bare ren bensin. Bytta også filteret som er internt, men dæven det var dyrt. ca 300.- Men når jeg såg det jeg bytta mot det ny, så tror jeg ikke det var nødvendig at jeg bytta det interne. Redigert 18.Juni.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.