Skvulpen Startet 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2008 (redigert) Er det noen som har kjennskap til, og ev. erfaring med Mercury 115 HK EFI 4-takt, altså ikke Verado og heller ikke Optimax. Er dette kanskje samme motor som Yamaha 115 HK 4-takt? Jeg vet at Johnsons 4-taktere er identisk med Suzukis. Er det et lignende samarbeid Yamaha - Mercury, eller er denne 4-takteren utviklet av Mercury selv? Vurderer en båt med Mercury 115 EFI 4-takt, men er litt skeptisk til hvilken motor dette egentlig er ... Redigert 19.Juni.2008 av Skvulpen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Mercury /Mariner 115 efi var vel identisk med Yamaha 115 frem til 2006 mod. I fra 2007 mod. kom det en ny motor utviklet av Mercury, altså en helt amerikansk motor. Du får den som 80-100-115hk (firetakt,firesyl.) Motorene er veldig solide, da de er bygget på samme motorblokk som Veradoen. Kan vel si det er samme motorer, men uten intercooler og kompressor. Har en 115 hk på andre sesong, og er kjempefornøyd Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Yamaha / Mercury har samarbeidet i mange år, men skar seg visst litt her for noen år siden. Så Mercury bruker ikke lenger samme blokk som Yamaha på 75/90/115hk. Mercury sin er 1732cc, Yamaha's er noe større. Men såvidt jeg kan se så bruker de fortsatt samme blokk på 40/50/60hk. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Skvulpen Svart 19.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 OK, takker for oppklarende svar. Driver og vurderer brukte Skibsplast 655, der valget nå kanskje blir mellom en med Mercury 115 HK EFI 4-takt, eller en med Mercury 135 HK Optimax (2-takt). Optimaxen er jo kraftigere, men så var det dette med bråket og totakts-eksosen ... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Virker som at de med 655 og Suzuki DF115/140 også er veldig godt fornøyd. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
fiskebat Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Disse motorene bør en hvere forsiktig med å kjøpe uten å undersøke om ventetiden ved det spessialverkstedet som skal ha service på motoren da det er svært få som har diagnoseustyr for Mercury EFI motorene. Til Optimax og Verado og EFI racing motorene er dette ikke noe problem men på EFI motorene er det bare Mercurys orginale ustyr som det er mulig og bruke og som koster 40-60 000 så det er svært få Mercury segere/verksteder som har kjøp inn dette utstyret. Jeg har en 240 efi 2001 mod som stoppet for 3 mnd siden (trolig pga feil på en sensor) og har fått time for diagnostikktest 16 juli d.å. Det er bra motorer men har et serviceapperat som ikke er helt bra for noen kjøperes blodtrykk og humør og så kort som sommeren ofte er kan det i hele båtsesongen kanskje bare bli kjøring av en horisontal proppel på plena. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Driver og vurderer brukte Skibsplast 655, der valget nå kanskje blir mellom en med Mercury 115 HK EFI 4-takt, eller en med Mercury 135 HK Optimax (2-takt). Optimaxen er jo kraftigere, men så var det dette med bråket og totakts-eksosen ... Hei, tror nok jeg ville valgt Optimax`en på en Skibsplast 655. Den støyer mer enn EFI 4-takt, men totakteksosen er omtrent fraværende. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Hadde det vært en 115 Optimax, så mener jeg de stiller ganske likt? (115efi og 115Opti),men kommer du opp i 135 hk, som jo er sekssyl. motorer, så er lydbildet et helt annet. Det er noen skikkelige bråkebøtter. Naturlighvis er det spreke motorer, men de støyer betydelig mere. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Jeg har riktignok bare egen erfaring med et stk 135hk Optimax, men det var til gjengjeld mere enn nok, makan til bråkebøtte og ubehagelig lyd! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Skvulpen Svart 19.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Virker som at de med 655 og Suzuki DF115/140 også er veldig godt fornøyd. Jotakk, jeg hadde sjøl tidligere en 655 med Suzuki DF 115 og var kjempefornøyd. Den båten ble dessverre solgt, og nå skal jeg ha ny. "Problemet" er at Skibsplast 655 fra og med 2006-modell er utstyrt med Mercury, enten Optimax eller 4-takter. Når det gjelder Optimax 135 HK, så skal jeg på prøvetur med en slik i morgen, da får jeg sjekket den angivelig horrible støyen, samt eventuelle totaktsrøyk. Og skal jeg ta "fiskebat" sine ord til etterretning, så er kanskje ikke Mercury 115 EFI heller lurt å satse på? Da blir det å lete blant eldre årganger Skibsplast, med Suzuki. Det skal ikke være lett ... Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Har aldri hørt noe om at man må på "spesialverksted" for en service på Mercury (efi motorene)? Dette var nytt for meg. Trodde de fleste Wave-verkstedene var såpass oppdatert på utstyr? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Disse motorene bør en hvere forsiktig med å kjøpe uten å undersøke om ventetiden ved det spessialverkstedet som skal ha service på motoren da det er svært få som har diagnoseustyr for Mercury EFI motorene. Utrolig å høre det du sier at Mercury forhandlere ikke har diagnoseutstyr til EFI motorene . Trodde det var en betingelse for å være forhandler, at man har det nødvendige utstyret. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Virker som at de med 655 og Suzuki DF115/140 også er veldig godt fornøyd. Alle med 655 er vel fornøyd Den evigvarende diskusjonen mellom 4-takts og nyere 2-takts teknologi har som vi ser sine forkjempere. Ikke unaturlig at en forsvarer den motoren en har selv... Det gjelder også undertegnede. Vår båt var som ny solgt med 115 hk Suzuki 2-takt men første kjøper var forutseende nok til å få endret dette til en Honda 4-takter. Nå er vel nyere utgaver av 2-takt, som f.eks. Optimax til Mercury sikkert på de fleste området ganske jevnbyrdig med 4-takt. Jeg for min del hadde ikke vært i tvil; let etter en en 4-takter av Mercury, Yamaha, Honda eller Suzuki. Jeg bruker båten mye i 1500-2000 o/min, altså rundt 5-6 knop og i slike hastigheter tror jeg at både på lydbilde og forbruk har 4-takt en fordel. Og ennå mer på tomgang. Og let etter en Skibsplast 655 med Selected-utgave. Blir ikke så mye tuppervare da... Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
fiskebat Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Har aldri hørt noe om at man må på "spesialverksted" for en service på Mercury (efi motorene)? Dette var nytt for meg. Trodde de fleste Wave-verkstedene var såpass oppdatert på utstyr? Om du skal ha service på den 115 hk efi Motoren og bor i Midnorge så av de nermeste Mercuryselgerne så er det kunn en i Trondheim og en i Kristiansund og en i Sunsvall i Sverige som har det nødvendige ustyret for diagnosesjekk på disse motorene så ventetiden blir til måneder. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 21.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2008 Nå har jeg sjekket dette her jeg bor (Ålesund), service på EFI-motorer er ikke noe problem. Her er to forhandlere / verksteder i byen tilknyttet Wave-kjeden som har diagnoseutstyr for Mercury EFI, og service er bare å bestille, maks 14 dagers ventetid nå i høysesongen. Forhandleren jeg spurte syntes for øvrig at spørsmålet var merkelig. Selvsagt har de diagnoseutstyr til motorer de selv selger og skal serve, det skulle bare mangle. Sa han. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 21.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2008 Om du skal ha service på den 115 hk efi Motoren og bor i Midnorge så av de nermeste Mercuryselgerne så er det kunn en i Trondheim og en i Kristiansund og en i Sunsvall i Sverige som har det nødvendige ustyret for diagnosesjekk på disse motorene så ventetiden blir til måneder. I Kr.sund. Hvem da? kjekt å vite. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
bossee Svart 21.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2008 Testades åtta 115 hk utombordare i svenska båttidningen Vi Båtägare, nr 3 2008. Mercury 115 EFI kom på jumboplats, dyrast, sämst garanti, sisådär prestanda. Bäst prestanda Yamaha F115 men bästa köp blev Mercury Optimax 115 bl a för sitt låga pris. /Bo Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 21.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2008 Mercury 115 EFI kom på jumboplats, dyrast, sämst garanti, sisådär prestanda. Hmm ... Var det store forskjeller mellom motorene, eller bare tideler her og der? Ev. link til testen på nettet? Den Mercury 115 EFI som står på båten jeg vurderer å kjøpe, er 2006-modell. Er det noen som vet 100% om 2006-utgaven er identisk med Yamaha 115? Da får jeg vel "egentlig" en Yamaha og bør være relativt trygg? Eller? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 21.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2008 Testades åtta 115 hk utombordare i svenska båttidningen Vi Båtägare, nr 3 2008.Mercury 115 EFI kom på jumboplats, dyrast, sämst garanti, sisådär prestanda. Bäst prestanda Yamaha F115 men bästa köp blev Mercury Optimax 115 bl a för sitt låga pris. Hei `bossee`, denne testen har vært kommentert her på BP. Se link: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=39149# Riktig som du sier , 115 efi kom sist i testen. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 21.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2008 I Kr.sund. Hvem da? kjekt å vite. Møre Båtservice , Kjempegreie folk der , skulle ringt dit med en gang men ble lurt av Wave i Tronheim ,trodde de ville få tid etter noen måneder og det er for dårlig att Mercuryeiere i Trondheim må til Kristiansund for å få kjørt diagonostic på sin Mercury. Det er derfor jeg råder folk til å undrsøke dette på sin hjemmplass før Mercury kjøp blitr gjort. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 21.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2008 Møre Båtservice , Kjempegreie folk der , *snip* Jepp stemmer, veldig greie og snakke med. Det vel det hele også. (kan kanskje utdype på oppfordring) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
fiskebat Svart 21.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2008 Tror att det ikke bare er dollaren og deres produkter som er på veg ned men og at Suzuki , Yahama med flere er på veg opp både i kvalitet , pris og ikke minst service så det er nok triveligere å bedre hvere eier av vinnerne både her og i ander diskusjoner selv om nok hverken disse motorene og eierne er eller blir helt feilfrie. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.November.2014 Link til dette innlegget Svart 5.November.2014 Gammel tråd, nye motorer.. her er den nye F115 som danker ut konkurrentene, iallefall vektmessig og kubikkmessig. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
-morten- Svart 5.November.2014 Link til dette innlegget Svart 5.November.2014 Disse motorene bør en hvere forsiktig med å kjøpe uten å undersøke om ventetiden ved det spessialverkstedet som skal ha service på motoren da det er svært få som har diagnoseustyr for Mercury EFI motorene. Til Optimax og Verado og EFI racing motorene er dette ikke noe problem men på EFI motorene er det bare Mercurys orginale ustyr som det er mulig og bruke og som koster 40-60 000 så det er svært få Mercury segere/verksteder som har kjøp inn dette utstyret. Jeg har en 240 efi 2001 mod som stoppet for 3 mnd siden (trolig pga feil på en sensor) og har fått time for diagnostikktest 16 juli d.å. Det er bra motorer men har et serviceapperat som ikke er helt bra for noen kjøperes blodtrykk og humør og så kort som sommeren ofte er kan det i hele båtsesongen kanskje bare bli kjøring av en horisontal proppel på plena. Skjønner ikke hva du snakker om! har en 10 år gammel EFI 115. Den hadde riktignokk gått bare få timer da vi kjøpte den, men den har vært totalt problemfri. Vi har et autorisert båtverksted like ved hytta og han er meget behjelpelig om det skulle være noe. tok en sjekk da vi kjøpte den og han kom med utskrift på hvilke turtall motoren hadde gått på og hvor mange timer på hvert turtall.. Motoren bruke veldig lite bensin og har et veldig behagelig lydnivå! Mulig denne motoren stammer fra Yamaha.. men jeg trodde ikke jeg skulle bli så fornøyd med en Amerikansk motor! På 80-90 tallet husker jeg Mercury som motorer med stort sett bare problemer Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Teerex Svart 5.November.2014 Link til dette innlegget Svart 5.November.2014 (redigert) Mercurys 115 EFI er på 1732 kubikk i de senere år, mens Yamaha F115 er på 1741 kubikk så dette er ikke samme motor. Mercurys blokk er utgangspunktet for Verado 135-200 serien. Mercurys nye F115 er på feite 2068 kubikk, altså større enn Suzuki DF140 som har 2044 kubikk. F115 har riktignok bare 8 ventiler men de er til gjengjeld vedlikeholdsfrie, altså ingen sjekk/justering ved faste intervaller. Redigert 5.November.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.