Jump to content

Test av 115 hk. outboard.


LM 605

Recommended Posts

Så det var en større test av 115hk. påhengsmotorer i et svensk båtblad.(Vi båtegare) Har noen lest artikkelen , og i tilfelle hvordan de forskjellige motorer kom ut i testen?

 

Hei, kunne vært interessant å sett denne testen. Prøvde på nettet, men man må vist enten kjøpe magasinet eller bestille testen på nettet. Se link: http://www.vibatagare.se/

Link to post
Share on other sites

maringuiden.se var denne 115 HK testen nevnt med tittel: Yamaha 115 bästa motor...OPTIMAX bästa köp... Deriblant står det vel en rangering om hvem som kom best/dårligst ut.

 

La merke til en sak fra Test fra 2001, veil pris på f.eks. en yamaha 115 var en del dyrere da enn i dag ser det ut til.

Redigert av bindaling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

maringuiden.se var denne 115 HK testen nevnt med tittel: Yamaha 115 bästa motor...OPTIMAX bästa köp... Deriblant står det vel en rangering om hvem som kom best/dårligst ut.

 

Takk for tipset `bindaling`, får vel skaffe meg en fullstendig oversikt over testen. :yesnod:

Ble litt overrasket over rangeringen, hvis den er korrekt gjengitt? :confused:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Bindaling. Kikket litt på komentarene på "Maringuiden". Ble litt usikker på rekkefølgen av motortesten, eller hvilke kriterier som er lagt til grunn av denne.Litt underlig at Evinrude og Suzuki kom dårligst ut? Ellers har vel stort sett Yamaha og Mercury ligget høyt oppe i diverse motortester. Skal bli interesant og lese hele testen.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset `bindaling`, får vel skaffe meg en fullstendig oversikt over testen. :yesnod:

Ble litt overrasket over rangeringen, hvis den er korrekt gjengitt? :confused:

 

Vel, jeg er nok overbevist om at eventuelle forskjeller er som vanlig svære marginale - og at "testen" følger den vanlige objektivitetsnorm... :sleep:

Man får ikke testet en motor skikkelig før man eier den i 5 år... :wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg er nok overbevist om at eventuelle forskjeller er som vanlig svære marginale - og at "testen" følger den vanlige objektivitetsnorm... :sleep:

Man får ikke testet en motor skikkelig før man eier den i 5 år... :wink:

 

Kan være enig med deg `rago 63`at mange av motortestene som blir presentert er meget marginale. Det som kan være interessant er hvilke kriterier De legger til grunn denne gang, ettersom Suzuki (ifølge rangeringen) kom dårlig ut i denne testen. :wink:

Link to post
Share on other sites

Det er klart man blir vel ikke klokere av mange slike tester. Som dere andre og sier, så er det vel små marginale forskjeller mellom diverse motorer. Noen bråker litt mer, noen bruker en tanke mer drivstoff, noen er rimeligere i innkjøp etc., så alt om alt er de vel forholdshvis jevngode. Hadde enkelte merker vært betydelig dårligere, så hadde de vel falt helt igjennom.

Link to post
Share on other sites

Tja Som Rago sier så får du vel ikke målt kvaliteten før etter ca 5 års bruk.

Det er vel der en motor kan falle gjennom :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Tja Som Rago sier så får du vel ikke målt kvaliteten før etter ca 5 års bruk.

Det er vel der en motor kan falle gjennom :smiley:

 

Ja `Daffy`, jeg ble litt overrasket over denne testen, da Yamaha kom foran Optimax. :lol::lol:

Hadde ellers vært interessant med en test av de samme motorene etter 5 år. Dette under forutsetning at de hadde gått ca: like mange timer og under samme forhold. :wink:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hmmmmm.... - La meg tippe; Optimax falt i gjennom på litt støy - selv om den banket de fleste i aks, og Suzuki hadde en feil propell.... - Yamaha vant sikkert testen på grunn av den flotte fargen..... :wink: - og en topphastighet som lå ca 0,8 knop over nærmeste konkurrent :lol:

 

- Og videre - hva er disse testene av betydning, jeg tror det meste er gitt ved kjøp av ny motorpakke med båt på kjøpet i dag. I så fall er remotorisering aktuelt for den andre gruppen kjøpere, og de har en tilbøyelighet til å velge det beste tilbudet i fra en leverandør....

 

Spør du meg er det importører og forhandlere som burde vært underlagt en nitidig test, produsentene har nok sitt på det tørre (!) vil jeg tro... :diving:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Hmmmmm.... - La meg tippe; Optimax falt i gjennom på litt støy - selv om den banket de fleste i aks, og Suzuki hadde en feil propell.... - Yamaha vant sikkert testen på grunn av den flotte fargen..... :wink: - og en topphastighet som lå ca 0,8 knop over nærmeste konkurrent :lol:

 

- Og videre - hva er disse testene av betydning, jeg tror det meste er gitt ved kjøp av ny motorpakke med båt på kjøpet i dag.

/

Hei `rago63`, mistenker deg ikke for å ha "tyvlest" testen på forhånd, men forundrer meg ikke om tipset ditt "går inn". :lol: Ellers som du nevner, båtprodusent/motorprod. har jo allerede bestemt båt/motor for kjøper. :headbang:

Får forresten en kopi av testen til uken, som allikevel kan være interessant lesing. Kan jo hende tipset ditt ikke var helt korrekt. :lol:

Link to post
Share on other sites

Vi venter i spenning :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Vi venter i spenning :wink:

 

Hei igjen, var innom Narvesen idag og kjøpte "Vi Båtegare", da denne testen ikke var tilgjengelig på nettet ennå.

Tillater meg kun å refere til resultatet, da lydnivå,fart,brennstofforbruk og akselerasjon er fremstilt ved hjelp av grafiske kurver og søyler i alle regnbuens farger, som jeg ikke greier å få gjengitt korrekt her.

Vinneren var Yamaha, "Slutsats": Yamaha vinner tilslutt med minst mulige marginal. Med lavest brennstofforbruk og høy toppfart samtidig med bra lydnivå i alle fartsområder gjorde utslaget.

4 motorer delte annenplassen: Suzuki 115, Mercury 115 Optimax (2-takt), Selva 115 (4-takt), Evinrude 115 (2-takt).

Begrunnelsen for hver og en var følgende: Suzuki 115 for lavt brennstofforbruk i hele fartsområde, bra akseleration og hyggelig toppfart. Mercury Optimax 115 (2-takt) for bra toppfart, hyggelig brennstoffforbruk og lydnivå.

Selva 115, lavt brennstofforbruk, god akseleration og hyggelig lydnivå. Evinrude 115 (2-takt) som er hurtigst i akseleration og har et lavt lydnivå.

Tredjeplassen deler Honda 115 og Tohatsu 115 (2-takt). Honda har det laveste lydnivå i testen og Tohatsu har den høyeste toppfarten. Sisteplassen går til Mercury 115 4-takt, som har et lavt brennstofforbruk, men som ikke utmerker seg i nevneverdig grad. Det at den er den dyreste blandt disse motorene forsterker plaseringen.

Konklusjon: Yamaha vinner når vi summerer alle resultater, men "beste kjøp" går til den 16500,- kroner billigere Mercury 115 Optimax (2-takt) som "gør bra ifrån sig" og dessuten har en fordelaktig pris.

 

Ja `rago63`, du fikk ikke helt "Bingo" med tipset ditt da Optimax`èn fikk godkjent for lydnivået. :lol:

Ellers er jeg enig i at det er små marginale forskjeller på de forskjellige motorer.

Kan absolutt anbefale "Vi Båtagare", for motorbåtinteresserte, spesiellt daycruisere. :flag:

P.S. Tar med at Tohatsu hadde det høyeste lydnivå i tillegg til høyeste fart.

Tar også med at motorene ble testet ut på en AMT 185 Ht, lengde 5,50, bredde 2,24. Vekt 730 kg.uten motor.

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vinneren var Yamaha, "Slutsats": Yamaha vinner tilslutt med minst mulige marginal. Med lavest brennstofforbruk og høy toppfart samtidig med bra lydnivå i alle fartsområder gjorde utslaget.

4 motorer delte annenplassen: Selva 115 (4-takt)

 

Selva 115, for lavt brennstofforbruk, god akseleration og hyggelig lydnivå.

 

Kan absolutt anbefale "Vi Båtagare", for motorbåtinteresserte, spesiellt daycruisere. :flag:

Tusen Takk :smiley:

Selva 2 plass :confused:

Er ikke Yamaha og Selva samme motoren da? :crazy:

 

Anbefallingen er tatt til etteretning :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Tusen Takk :smiley:

Selva 2 plass :confused:

Er ikke Yamaha og Selva samme motoren da? :crazy:

 

Navnet skjemmer ingen er jo et vanlig uttrykk. Jeg har også hørt at Yamaha og Selva i 115 hk utførelse er samme motor.

Forskjellen er vel kun navnet og en vesentlig høyere pris for Yamaha`en. Verden vil bedras? :sleep:

p.s. 2 plassen til Selva ble jo delt med 3 til , bare så det er sagt. :wink:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja da

Det gjør vel poenget sterkere

 

Men jeg fjernet de for å dokumentere min forvirring? :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Er ikke Yamaha og Selva samme motoren da? :crazy:

 

"identisk" motor er ikke nødvendigvis ensbetydende med identisk plassering i tester,

mener f.eks å ha lagt merke til mange tester der Suzuki og Johnson/Evinrude har deltatt m/ "samme" motor, så har som regel Suzukien gjort det litt bedre jevnt over... :confused:

 

Men som Rago sier, forskjellene er til tider marginale, og med en annen båt, testet av noen andre osv, så kunne resultatene fort blitt annerledes.

Uansett gledelig for forbrukerne at det er så mye bra å velge mellom - mindre gledelig at valgfriheten stadig blir innskrenket mtp. at det ser ut til å bli stadig vanskeligere å kjøpe båt/motor hver for seg hvis man ønsker det.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke personlig lest testen, men jeg vil vel si som en annen at motorene ligger vel såpass nerme hverandre i dag at de er vel stort sett jevnbyrdes med hensyn til forbruk, støy etc. Å utrope Yamaha som "vinner" og Mercury som "taper" i slike sammenligninger er vel nokså på ville veier. For en vanlig forbruker som er ute på båttur er det vel ikke hørbart om støyen fra motoren på et eller annet turtall er 85 eller 86 desibel, eller om du har brukt noen desiliter mer bensin når dagen er omme. Det er vel, som også sagt, at når der er gått 4-5 år , at man kanskje ser noen merkbare forskjeller mellom diverse motorer, bl.a garantier,vedlikeholdsutgifter,verkstedsservicer o.l. Så dagens motorer, om det er 2 eller 4takt er vel i det hele tatt bra saker. Hadde det vært motorer som hadde falt helt gjennom, så hadde vel disse falt helt ut av markedet. Det som er den største bøyen i dagens båtmarked er jo at de fleste ser jo stort sett på båten med hensyn til design, praktiske detaljer ,sove og sole muligheter, hvordan den er og fiske ifra etc., mens motoren er jo "bestemt " på forhånd. Det er jo slutt på de tidene at man kunne kjøpe seg den båten man liker og i tillegg få montert på den motoren man ville ha. I dag blir det jo og gå for en såkalt "båtpakke".

Link to post
Share on other sites

:yesnod: -Hva med en "Forening til bekjempelse av båtpakker og forbud mot et ensidig tilbud av utelukkende firetaktspåhengere" for eksempel? Med statsstøtte og en eller annen "Kongelig høyhet" som beskytter osv osv...

 

-Dét hadde vært noe det......

 

---- Er forsatt gretten for at V-max ikke tilbys i Norge lenger....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Det er jo slutt på de tidene at man kunne kjøpe seg den båten man liker og i tillegg få montert på den motoren man ville ha. I dag blir det jo og gå for en såkalt "båtpakke".

 

Ja dessverre :sad::sad::sad:

 

:yesnod: -Hva med en "Forening til bekjempelse av båtpakker og forbud mot et ensidig tilbud av utelukkende firetaktspåhengere" for eksempel? Med statsstøtte og en eller annen "Kongelig høyhet" som beskytter osv osv...

 

-Dét hadde vært noe det......

Er forsatt gretten for at V-max ikke tilbys i Norge lenger

Sett i gang

Støtter deg fullt ut jeg :smiley:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Der var jo et tilfelle i en tidligere debatt angående båtpakker, en som satt med en ny Suzuki(tror det var en 140hk.) Vedkommende var ute etter og kjøpe en ny Skibsplast, men fikk faktisk ikke kjøpt båt alene , måtte ta motor i tillegg! Da er det noe som er galt. Nå ble det vel ei ordning etterhvert, men jeg tror vedkommende måtte til Sverige eller om det var Danmark for og kunne få kjøpt en Skibsplast uten motor!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...