Enzo Startet 20.Juni.2008 Del på Facebook Startet 20.Juni.2008 Fikk plotteren i posten i dag , bestilte den på mandag fra WMJ i USA. Koblet den opp og den har en sånn antenne som skal inn på MNEA2000 pluggen bak på plotteren , koblet den inn (har bare basekartet og ikke kartbrikke enda) men båten står i BVI og ikke i Norge så jeg begynte å mistenke at den ikke fikk signal fra antenna , og jeg søkte opp på MNEA2000 enheter og der kom det melding om at det er ingen tilkoblet. Er det rett og slett GPS antenna som er ødelagt eller har jeg gjort en eller annen basisfeil her ? Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 NMEA kan jeg intet om, men mulig at GPS-en må få tid til å laste ned ny almanakk? Har du hatt den påslått lenge? Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Enzo Svart 20.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 (redigert) Ca 30minutter. Men det skal fungere selv om jeg ikke har puttet i kartbrikke ? Redigert 20.Juni.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Kjenner ikke Garmin, men min Humminbird sto fullstendig i lås i ca 40 minutter da jeg slo den på første gangen etter at den var flyttet fra Sandnessjøen til Bergen. Nå hadde den ikke vært påslått på ca to år i tillegg da. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
abbor Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Nå vet ikke jeg hvordan Garmin har gjort NMEA 2000 tilkoblingen av den nye GPS antenna si, men vanligvis så trengs det et fullstendig NMEA 2000 nettverk med backbone, T-uttak, Power insertion og drop kabel for å få laget et minimums NMEA 2000 nettverk. Ikke usannsynlig at T-uttak og power insertion er samme enhet. Power insertion skal tilkobles 12V og ha en 2A sikring, det er denne som powrer GPS antenna og andre enheter som kobles til nettverket. Lowrance har laget en totalt ustandard kabel med integrete termineringsmotstander som gjør at det er mulig å koble ei GPS antenne direkte til plotteren. Dette er mulig siden Lowrance powrer NMEA 2000 nettverkene sine via en ekstra powertilkobling på plotterene. Håper og tror at Garmin ikke bryter standarden slik at du vil trenge alt jeg listet over for å få kontakt med GPS antenna. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 20.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Har vært tilbake i båten og mistenker desverre at jeg selv har ødelagt antenna under montering , under antenna så er denne antennepluggen og denne har jeg klart å vri 1/4 mens jeg dfrev og monterte antenna , går ut fra at det da har oppstått et brudd i en ledning eller to inne i antenna. Er det noen som har åpnet en slik antenne noen gang , er den limt eller skrudd eller noe ? er ikke noen skruer under den så den må nok deles i selve domen. Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Hei Enso. Nå er det et år siden jeg monterte min Garmin 4008 som jeg antar er identisk med din monteringsmessig. Det som slo meg var om du har husket og koble strøm til gpsantennen også, og ikke bare til plotteren. 4000 serien krever nemelig at begge fores med strøm. Håper iallefall at det er noe sånt for din skjyld, er ikke moro å få ødelagt nytt utstyr. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Enzo Svart 20.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 (redigert) Jeg monterte selv 4008 i vår og det er ikke samme antenne på disse. Den jeg har her har kun 1 plugg ut og det er en NMEA2000 som skal rett i plotteren , 4008 går i plotteren med en større plugg + at den skal ha strøm i tillegg. 4010 har GPS 17x NMEA 2000 4008 har GPS 17 som kobles med NMEA0183 Redigert 20.Juni.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Ok. Da får vi bare håpe at det er en annen grei forklaring på problemetsom strøm eller muligens gps oppsettet. Jeg har ihvertfall mulighet til å velge mellom gps nmea 183 og noe som kalles "Garmin". Ser at jeg bruker instilling Garmin. Kan det være noe? Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Enzo Svart 21.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2008 Har testet alle oppsettene men plotteren ser ingen enheter i lista på MNEA2000 og det går ikke å plugge den i via andre kanaler. Men jeg får teste en ny antenne til uka og se , blir det da svung på sakene så vet jeg hvor feilen ligger Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Hei Enzo, Jeg fikk min Garmin4010 for 2 uker siden, jeg hadde ingen problemer med å koble den opp. Var litt ivrig første gang og koblet strømforsyningen til NMEA 2000 på feil sted i T-leddene. Dette resulterte i at jeg ikke fikk kontakt med GPS. Da jeg omsider leste bruksanvisningen skikkelig, så fant jeg ut at det ikke var likegyldig hvordan man koblet NMEA2000 strømforsyningen til bussen. Nå dette ble gjort nøyaktig slik det sto i manualen , så fungerte det veldig bra!!! Men.... Uken etter fikk jeg problemer, GPS'en har nemlig sluttet å fungere. Jeg har såvidt begynt å feilsøke, og funnet ut at sikringen på 2amp. til NMEA2000 bussen er inntakt. Jeg har funnet en skjema for pinout til NMEA2000 pluggen. Ettersom jeg skjønner er det pinne 1 og 2 som gir 12v til GPSen, imorgen skal jeg måle kabelen for å se om dette stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 22.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 (redigert) Dette med T stykket må du forklare, MÅ man bruke dette ? Kan man ikke koble rett i uten å bruke dette ? Jeg har kobler pluss/minus til plotteren med den medfølgende kabelen. Antenna er så plugget rett i plotteren via medfølgende nmea2000 ledning uten noen Tstykker , holder ikke dette ? Redigert 22.Juni.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Hei, T-leddene skal kobles sammen slik : TTT På hver ende skal det skrues inn en spesiell terminator. Det jeg gjorde feil første gangen, var at jeg tilkoblet strømforsyningen på enden, der hvor selve terminatoren skulle stå. Med Garmin4010 følger 2 terminatorer, samt 3 T-ledd. T1=GPS, T2=Strømforsyning, T3=Garmin4010 Som sagt utstyret (GPS, Strøm, Garmin4010) tilkobles hver sin avgreining, og må ikke tilkobles på enden hvor selve terminatorene skal plasseres. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 22.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Men i helsike da har jeg jo koblet feil. Jeg trodde antenna hentet strømmen fra plotterpluggen Da er det altså bare å koble T stykkene sammen og plugge endene. Og så rote i eska og finne en strømledning som skal gå inn i det ene Tstykket. Neste T stykke til antenna Neste T stykke til plotteren Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Hei Enzo, Du har nødt til å benytte T-leddene. Du kan ikke koble GPSen direkte til plotteren. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 (redigert) Strømforsyningsledningen til NMEA2000 bussen er GUL. Strømforsyningen til selve plotteren er sort. Redigert 22.Juni.2008 av Sverre Olav (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 22.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Supert , da blir det testkobling i morgen kveld , takk for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Men i helsike da har jeg jo koblet feil.Jeg trodde antenna hentet strømmen fra plotterpluggen Da er det altså bare å koble T stykkene sammen og plugge endene. Og så rote i eska og finne en strømledning som skal gå inn i det ene Tstykket. Neste T stykke til antenna Neste T stykke til plotteren JEPP Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Da kan jeg bare melde at båten ifølge skjermen ikke lenger ligger i Karibien men i Tønsberg fint men på en måte synd også Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 og med det samme du holder på nå, så kan du jo sjekke FW som er på plotteren og evt oppdatere om den ikke har nyeste FW: http://www8.garmin.com/support/collection....ct=010-00690-00 Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Enzo Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Joda kan sjekke softwaren , fulgte forresten med et kort med noe software greier på med i eska , men er det egentlig noen vits å oppgradere disse plotterne hver gang det kommer en ny versjon. Finnes det noen oversikt over hva som er nytt i de forskjellige versjonene ? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Finnes det noen oversikt over hva som er nytt i de forskjellige versjonene ? På samme linken som KenBjork linket til så ligger endringer fra de forkjellige software versjonene... bare klikk deg videre fra linken så kommer du til det som er endret... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Enzo Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Takk Sydvesten , ser det her nå. Change History Changes made from version 3.00 to 3.10: * Solved occasional delay in updating XM weather on networks with multiple systems * Solved issue with searching on large map cards * Show water speed wheel calibration in simulator mode Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Men er også slik at det er ikke kun oppdateringen fra 3.00 til 3.10 du laster inn. Har den eksempelvis fw 2.6 så følger alle oppdateringer opptil siste oppdaterte fw. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Sydvesten Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Det stemmer nesten KenBjork, men for 4010 så er 3.00 den versjonen som ble levert med plotteren... Det står krystallklart på siden.... Software version 3.00 was initial release. Garmin opplyser alltid om endringer fra "initial release" på siden din for de enkelte plottere. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.